REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki te same, wyższa kwota wolna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. zacznie obowiązywać większość znowelizowanych przepisów. Niektóre z nich wejdą w życie później. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

Wprowadzono zmiany w definicji miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Będzie to miało wpływ na zakres obowiązku podatkowego.

Zgodnie z nowymi przepisami, za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce uważa się osobę, która:
• posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych lub
• przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Ten drugi warunek ma kluczowe znaczenie dla dotychczasowych nierezydentów wykonujących pracę w Polsce. Zmiany w przepisach oznaczają, iż osoby takie przebywając w Polsce dłużej niż 183 dni w danym roku utracą prawo do preferencyjnego opodatkowania (np. z tytułu członkostwa w zarządzie, kontraktu menedżerskiego), jak również opodatkowaniu w Polsce będzie podlegać całość ich światowych dochodów, a nie wyłącznie tych uzyskanych ze źródeł polskich, jak to miało miejsce do tej pory.

Większą rolę odgrywać będą zatem stosowne bilateralne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Umowy te będą rozstrzygać w przypadkach konfliktów rezydencji podatkowej dwóch lub więcej państw oraz o prawie do opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów.

WAŻNE
Pracodawcy będę mogli zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wszystkie wydatki na ochronę zdrowia pracowników, a nie tylko świadczenia obowiązkowe wynikające z innych przepisów (głównie prawa pracy)

Nowe przepisy znoszą obowiązek składania deklaracji miesięcznych, np. PIT-4, PIT-53. Zaliczki na podatek pobierane będą według dotychczasowych zasad. Płatnik będzie jednak obowiązany do złożenia deklaracji rocznej do końca stycznia następnego roku.

Skala podatkowa później

Zmiany w PIT obejmują wprawdzie wprowadzenie zapowiadanych stawek 18 i 32 proc., ale dopiero od dochodów uzyskanych w 2009 roku. W 2007 obowiązywać będzie jednak większa kwota wolna od podatku oraz wyższe zryczałtowane koszty uzyskania przychodu ze stosunku pracy (np. 108,50 zł w przypadku jednego pracodawcy i posiadania miejsca zamieszkania w miejscowości wykonywania pracy).

Przychody z pracy za granicą

Nowelizacja przewiduje także zwolnienie przychodów ze stosunku pracy do wysokości 30 proc. diety należnej za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku pracy. Przepis ten zastępuje stosowane do tej pory zwolnienie w wysokości równowartości trzydziestu diet. Zwolnienie nie będzie dotyczyć podróży służbowych.

Działalność gospodarcza

Zgodnie z nową definicją działalności gospodarczej, nie będzie nią taka działalność, w której odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ponosi zlecający oraz gdy jest ona wykonywana pod kierownictwem, w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego, a wykonujący nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie, aby dane czynności uznać jako nie wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Sprzedaż nieruchomości

Nowelizacja wprowadza nowe zasady opodatkowania sprzedaży mieszkań i domów mieszkalnych. Zysk ze sprzedaży takiej nieruchomości dokonanej przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie, podlegać będzie 19-procentowemu podatkowi. Od podstawy opodatkowania odliczyć będzie można poniesione koszty związane z budową i nakładami ponoszonymi na te nieruchomości. Niemniej podatku nie zapłacą podatnicy, którzy byli zameldowani na pobyt stały w sprzedawanym mieszkaniu lub domu przez co najmniej 12 miesięcy. Nieruchomości nabyte przed 1 stycznia 2007 r. podlegają dotychczasowym zasadom opodatkowania ich zbycia. Oznacza to, iż opodatkowaniu według stawki 10 proc. podlega przychód ze sprzedaży nieruchomości zbytej w ciągu 5 lat od jej nabycia. Przychód ten nie podlega opodatkowaniu, jeśli zostanie on przeznaczony na zakup innej nieruchomości mieszkalnej w ciągu 2 lat od zbycia nieruchomości.

Rozliczenie małżeńskie

Nowelizacja wskazuje wyraźnie, iż warunkiem dla małżeńskiego rozliczenia podatkowego, jest istnienie wspólności majątkowej pomiędzy małżonkami trwającej cały rok podatkowy.

Likwidacja ulg

Zgodnie z nowymi przepisami, nadal można będzie korzystać z odliczeń z tytułu darowizn na działalność pożytku publicznego oraz na cele kultu religijnego z zastrzeżeniem, iż od przyszłego roku przekazanie 1 proc. podatku należnego będzie dokonywał Urząd Skarbowy, zgodnie ze wskazaniem podatnika.

Od 2007 roku znika ulga z tytułu spłaty odsetek od określonych kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe (tzw. ulga odsetkowa). Osoby, które uzyskają kredyt mieszkaniowy uprawniający do korzystania z ulgi do końca tego roku, zachowają jednak możliwość dokonywania odliczeń odsetek od tego kredytu maksymalnie do 2027 roku, czyli jeszcze przez 20 lat.

Nowe odliczenia na dzieci

Nowelizacja wprowadza także ulgę dla osób wychowujących dzieci. Osoby takie będą mogły pomniejszyć podatek o 120 zł na każde dziecko (m.in. na małoletnie albo uczące się, w tym studiujące, jeśli nie ukończyło 25. roku życia). Odliczenie przysługuje wspólnie obojgu rodzicom.

Płatnicy PIT nie będą też zobligowani do poboru zaliczek od dochodów wypłacanych pracownikom za pracę za granicą, które są lub będą opodatkowane poza terytorium Polski. Pobór będzie mógł być kontynuowany na wniosek podatników.

Znowelizowana ustawa wyraźnie określa, iż podatnicy posiadający status nierezydenta podatkowego w Polsce i uzyskujący dochody z działalności wykonywanej osobiście (np. członkowie zarządu) bez pośrednictwa płatników, są zobowiązani do wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20 proc. przychodu do 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.



Michał Grzybowski
menedżer w Zespole Human Capital, Ernst & Young
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA