Kierownik odpowie za inwentaryzację
REKLAMA
Inwentaryzacja ma na celu zweryfikowanie rzeczywistego stanu majątku, w tym zapasów lub środków trwałych, z zapisami w księgach rachunkowych.
Jedną z metod takiej weryfikacji jest spis z natury. Polega on, w zależności od rodzaju majątku, na jego policzeniu, oszacowaniu, zmierzeniu lub zważeniu. Czynność ta powinna oczywiście zostać udokumentowana specjalnym arkuszem spisowym. W tym celu kierownik jednostki powołuje komisję spisową, w skład której najczęściej wchodzą zespoły spisowe.
Odpowie zarząd
Przy przeprowadzaniu inwentaryzacji może się zdarzyć, że zostaną ujawnione braki. Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury odpowiada kierownik jednostki, czyli zarząd.
Jak twierdzi Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu, kierownik jednostki nie ma żadnej możliwości przerzucenia odpowiedzialności w tym zakresie na inne osoby lub organy spółki.
Nasz rozmówca podkreśla, że w praktyce zdarza się, że w czasie inwentaryzacji ujawniane zostają bardzo duże niedobory, co może wskazywać na popełnienie przestępstwa.
Wniosek do prokuratora
- W sytuacji, w której zarząd ma podstawy podejrzewać, że rzeczywiście zostało popełnione przestępstwo, zaleca się, aby niezwłocznie po otrzymaniu takiej informacji złożyć stosowny wniosek w prokuraturze - radzi nasz rozmówca.
Jest to jedyny sposób, aby w przypadku wykrycia znacznych braków wykazanych w czasie inwentaryzacji członkowie zarządu uniknęli odpowiedzialności. Zwłaszcza że za niedobory mogą oni odpowiadać całym swoim majątkiem.
Agnieszka Pokojska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat