REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus może sam ustalić dochód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli organy podatkowe stwierdzą, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego ryczałtem lub kartą podatkową są wyższe niż możliwość osiągnięcia dochodów, mogą same określić wielkość dochodu.


Organy podatkowe prowadząc postępowanie dotyczące dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów w pierwszej kolejności zmierzają do udowodnienia podatnikowi, że jego wydatki w danym roku podatkowym przekraczają dochody wykazane w zeznaniu rocznym. Zachodzą wtedy przesłanki do uznania, że miało miejsce osiągnięcie przychodów ze źródeł nieujawnionych. Od tego momentu ciężar dowodu i inicjatywa przechodzą na podatnika.


Księgi mogą pomóc


Dochód podatników prowadzących działalność gospodarczą określa się w oparciu o prowadzone księgi podatkowe, którymi mogą być podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe.


W takich przypadkach nie jest trudne ustalenie dochodu, bo wynika on z zaksięgowanych dowodów. Organy podatkowe określają przy tym tzw. dochód czysty, tj. uwzględniający faktycznie otrzymane przychody oraz poniesione w danym roku wydatki. Podstawą są zapisy ksiąg, które korzystają z domniemania rzetelności.


Gdy nie ma ewidencji


Inaczej wygląda sytuacja podatnika, którego przepisy zwalniają z obowiązku prowadzenia pełnej ewidencji, uwzględniającej wszystkie czynniki wpływające na wielkość dochodu z działalności gospodarczej. Ma to miejsce, gdy dochody opodatkowane są w formach zryczałtowanych, tj. ryczałtem ewidencjonowanym oraz kartą podatkową.


Ryczałt ewidencjonowany polega na zastosowaniu określonej stawki podatku bezpośrednio do wysokości uzyskanego przychodu. Gdy podatnik jest czynnym podatnikiem VAT, znana jest ewentualnie część wydatków, wynikająca z ewidencji zakupów.


Podatek dochodowy w formie karty podatkowej ustalany jest natomiast odrębnie na każdy rok podatkowy w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Podatnicy korzystający z tej formy opodatkowania są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, a w konsekwencji wykazywania rzeczywistych dochodów z prowadzonej działalności. Stawki karty podatkowej zostały jednak tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia, w danym rodzaju i zakresie działalności oraz w danej grupie miejscowości.


Urzędnik oszacuje


W przypadku gdy organy podatkowe uznają, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego w formie zryczałtowanej są niewspółmiernie wysokie w stosunku do możliwości osiągnięcia z działalności gospodarczej dochodów, podatnik będzie musiał wskazać, jaki faktycznie dochód osiągnął. Jeśli tego nie zrobi, organ sam określi wielkość dochodu.


Działanie takie nie narusza zasady swobodnej oceny dowodów, gdyż szacowanie przez organ dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej kartą podatkową bądź ryczałtem ewidencjonowanym nie służy do rozliczania z przychodów uzyskanych z działalności, a jedynie do analizy wiarygodności składanych wyjaśnień w zakresie źródła pokrycia ponoszonych wydatków. Takie stanowisko zaaprobował Naczelny Sąd Administracyjny m. in. w wyroku z 16 listopada 2004 r. (sygn. akt FSK 1071/04, niepublikowany) w odniesieniu do określenia wysokości dochodów osiąganych przez podatnika w latach poprzednich, celem ustalenia oszczędności.


Wydaje się jednak, że brak jest przeszkód, aby analogicznie organy podatkowe rozstrzygały w odniesieniu do dochodów danego roku. Jeżeli podatnik twierdzi, że uzyskiwał znacznie wyższe dochody od przeciętnych, okoliczność taką winien udowodnić. Opodatkowanie uproszczoną formą opodatkowania przewidziane jest bowiem co do zasady dla podatników prowadzących działalność w małych rozmiarach, bez zatrudniania pracowników.


Ważne!

Organ podatkowy może określić dochód, przyjmując na przykład wielkość przyznanej podatnikowi stawki karty podatkowej i stawkę obowiązującej skali podatku dochodowego od osób fizycznych bądź przez porównanie z dochodami z lat wcześniejszych, jeżeli były opodatkowane na zasadach ogólnych


Małgorzata Lisik, Agnieszka Derkacz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA