REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus może sam ustalić dochód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli organy podatkowe stwierdzą, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego ryczałtem lub kartą podatkową są wyższe niż możliwość osiągnięcia dochodów, mogą same określić wielkość dochodu.


Organy podatkowe prowadząc postępowanie dotyczące dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów w pierwszej kolejności zmierzają do udowodnienia podatnikowi, że jego wydatki w danym roku podatkowym przekraczają dochody wykazane w zeznaniu rocznym. Zachodzą wtedy przesłanki do uznania, że miało miejsce osiągnięcie przychodów ze źródeł nieujawnionych. Od tego momentu ciężar dowodu i inicjatywa przechodzą na podatnika.


Księgi mogą pomóc


Dochód podatników prowadzących działalność gospodarczą określa się w oparciu o prowadzone księgi podatkowe, którymi mogą być podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe.


W takich przypadkach nie jest trudne ustalenie dochodu, bo wynika on z zaksięgowanych dowodów. Organy podatkowe określają przy tym tzw. dochód czysty, tj. uwzględniający faktycznie otrzymane przychody oraz poniesione w danym roku wydatki. Podstawą są zapisy ksiąg, które korzystają z domniemania rzetelności.


Gdy nie ma ewidencji


Inaczej wygląda sytuacja podatnika, którego przepisy zwalniają z obowiązku prowadzenia pełnej ewidencji, uwzględniającej wszystkie czynniki wpływające na wielkość dochodu z działalności gospodarczej. Ma to miejsce, gdy dochody opodatkowane są w formach zryczałtowanych, tj. ryczałtem ewidencjonowanym oraz kartą podatkową.


Ryczałt ewidencjonowany polega na zastosowaniu określonej stawki podatku bezpośrednio do wysokości uzyskanego przychodu. Gdy podatnik jest czynnym podatnikiem VAT, znana jest ewentualnie część wydatków, wynikająca z ewidencji zakupów.


Podatek dochodowy w formie karty podatkowej ustalany jest natomiast odrębnie na każdy rok podatkowy w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Podatnicy korzystający z tej formy opodatkowania są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, a w konsekwencji wykazywania rzeczywistych dochodów z prowadzonej działalności. Stawki karty podatkowej zostały jednak tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia, w danym rodzaju i zakresie działalności oraz w danej grupie miejscowości.


Urzędnik oszacuje


W przypadku gdy organy podatkowe uznają, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego w formie zryczałtowanej są niewspółmiernie wysokie w stosunku do możliwości osiągnięcia z działalności gospodarczej dochodów, podatnik będzie musiał wskazać, jaki faktycznie dochód osiągnął. Jeśli tego nie zrobi, organ sam określi wielkość dochodu.


Działanie takie nie narusza zasady swobodnej oceny dowodów, gdyż szacowanie przez organ dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej kartą podatkową bądź ryczałtem ewidencjonowanym nie służy do rozliczania z przychodów uzyskanych z działalności, a jedynie do analizy wiarygodności składanych wyjaśnień w zakresie źródła pokrycia ponoszonych wydatków. Takie stanowisko zaaprobował Naczelny Sąd Administracyjny m. in. w wyroku z 16 listopada 2004 r. (sygn. akt FSK 1071/04, niepublikowany) w odniesieniu do określenia wysokości dochodów osiąganych przez podatnika w latach poprzednich, celem ustalenia oszczędności.


Wydaje się jednak, że brak jest przeszkód, aby analogicznie organy podatkowe rozstrzygały w odniesieniu do dochodów danego roku. Jeżeli podatnik twierdzi, że uzyskiwał znacznie wyższe dochody od przeciętnych, okoliczność taką winien udowodnić. Opodatkowanie uproszczoną formą opodatkowania przewidziane jest bowiem co do zasady dla podatników prowadzących działalność w małych rozmiarach, bez zatrudniania pracowników.


Ważne!

Organ podatkowy może określić dochód, przyjmując na przykład wielkość przyznanej podatnikowi stawki karty podatkowej i stawkę obowiązującej skali podatku dochodowego od osób fizycznych bądź przez porównanie z dochodami z lat wcześniejszych, jeżeli były opodatkowane na zasadach ogólnych


Małgorzata Lisik, Agnieszka Derkacz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA