REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus może sam ustalić dochód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeśli organy podatkowe stwierdzą, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego ryczałtem lub kartą podatkową są wyższe niż możliwość osiągnięcia dochodów, mogą same określić wielkość dochodu.


Organy podatkowe prowadząc postępowanie dotyczące dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów w pierwszej kolejności zmierzają do udowodnienia podatnikowi, że jego wydatki w danym roku podatkowym przekraczają dochody wykazane w zeznaniu rocznym. Zachodzą wtedy przesłanki do uznania, że miało miejsce osiągnięcie przychodów ze źródeł nieujawnionych. Od tego momentu ciężar dowodu i inicjatywa przechodzą na podatnika.


Księgi mogą pomóc


Dochód podatników prowadzących działalność gospodarczą określa się w oparciu o prowadzone księgi podatkowe, którymi mogą być podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz księgi rachunkowe.


W takich przypadkach nie jest trudne ustalenie dochodu, bo wynika on z zaksięgowanych dowodów. Organy podatkowe określają przy tym tzw. dochód czysty, tj. uwzględniający faktycznie otrzymane przychody oraz poniesione w danym roku wydatki. Podstawą są zapisy ksiąg, które korzystają z domniemania rzetelności.


Gdy nie ma ewidencji


Inaczej wygląda sytuacja podatnika, którego przepisy zwalniają z obowiązku prowadzenia pełnej ewidencji, uwzględniającej wszystkie czynniki wpływające na wielkość dochodu z działalności gospodarczej. Ma to miejsce, gdy dochody opodatkowane są w formach zryczałtowanych, tj. ryczałtem ewidencjonowanym oraz kartą podatkową.


Ryczałt ewidencjonowany polega na zastosowaniu określonej stawki podatku bezpośrednio do wysokości uzyskanego przychodu. Gdy podatnik jest czynnym podatnikiem VAT, znana jest ewentualnie część wydatków, wynikająca z ewidencji zakupów.


Podatek dochodowy w formie karty podatkowej ustalany jest natomiast odrębnie na każdy rok podatkowy w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego. Podatnicy korzystający z tej formy opodatkowania są zwolnieni od obowiązku prowadzenia ksiąg, a w konsekwencji wykazywania rzeczywistych dochodów z prowadzonej działalności. Stawki karty podatkowej zostały jednak tak skalkulowane, że odpowiadają wysokości podatków przypadających od przeciętnych w skali kraju przychodów i dochodów osiąganych przy określonym stanie zatrudnienia, w danym rodzaju i zakresie działalności oraz w danej grupie miejscowości.


Urzędnik oszacuje


W przypadku gdy organy podatkowe uznają, że wydatki i stan majątkowy podatnika opodatkowanego w formie zryczałtowanej są niewspółmiernie wysokie w stosunku do możliwości osiągnięcia z działalności gospodarczej dochodów, podatnik będzie musiał wskazać, jaki faktycznie dochód osiągnął. Jeśli tego nie zrobi, organ sam określi wielkość dochodu.


Działanie takie nie narusza zasady swobodnej oceny dowodów, gdyż szacowanie przez organ dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej kartą podatkową bądź ryczałtem ewidencjonowanym nie służy do rozliczania z przychodów uzyskanych z działalności, a jedynie do analizy wiarygodności składanych wyjaśnień w zakresie źródła pokrycia ponoszonych wydatków. Takie stanowisko zaaprobował Naczelny Sąd Administracyjny m. in. w wyroku z 16 listopada 2004 r. (sygn. akt FSK 1071/04, niepublikowany) w odniesieniu do określenia wysokości dochodów osiąganych przez podatnika w latach poprzednich, celem ustalenia oszczędności.


Wydaje się jednak, że brak jest przeszkód, aby analogicznie organy podatkowe rozstrzygały w odniesieniu do dochodów danego roku. Jeżeli podatnik twierdzi, że uzyskiwał znacznie wyższe dochody od przeciętnych, okoliczność taką winien udowodnić. Opodatkowanie uproszczoną formą opodatkowania przewidziane jest bowiem co do zasady dla podatników prowadzących działalność w małych rozmiarach, bez zatrudniania pracowników.


Ważne!

Organ podatkowy może określić dochód, przyjmując na przykład wielkość przyznanej podatnikowi stawki karty podatkowej i stawkę obowiązującej skali podatku dochodowego od osób fizycznych bądź przez porównanie z dochodami z lat wcześniejszych, jeżeli były opodatkowane na zasadach ogólnych


Małgorzata Lisik, Agnieszka Derkacz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA