REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-y złożyło tylko kilka procent podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Liczba złożonych w urzędach skarbowych rocznych zeznań podatkowych za 2006 rok nie przekracza 10 proc. Większość podatników z rocznym rozliczeniem czeka do kwietnia.


Akcja rozliczeń rocznych za 2006 rok już się rozpoczęła. Mimo że pracodawcy mają czas na przekazanie swoim pracownikom informacji o dochodach i pobranych zaliczkach (PIT-11/8B) za ubiegły rok do końca lutego, postanowiliśmy sprawdzić już teraz, czy podatnicy zaczęli składać roczne PIT-y. Z informacji izb skarbowych wynika, że na razie z fiskusem rozliczyli się tylko nieliczni.


- Na Dolnym Śląsku do tej pory zeznania podatkowe złożyło od 2 do 3 proc. podatników. Przykładowo, w Urzędzie Skarbowym Wrocław Krzyki, na ponad 40 tys. obsługiwanych mieszkańców, tylko tysiąc postanowiło wcześniej rozliczyć się z fiskusem - podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.


Dodaje, że zdaniem pracowników dolnośląskich urzędów wiele wskazuje na to, że w tym roku większość osób zdecyduje się złożyć PIT-y dopiero w kwietniu. Powód - nie ma tylu odliczeń co w ubiegłych latach, więc podatnicy nie spieszą się ze składaniem zeznań podatkowych.


W województwie podlaskim - jak wynika z danych Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku - złożono o 20 proc. mniej rocznych zeznań w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Podobne dane są m.in. w województwach warmińsko-mazurskim, pomorskim, świętokrzyskim i podkarpackim.


Czekają na informacje


Płatnicy na wydanie PIT pracownikom mają czas do końca lutego. W związku z tym - jak wskazała Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach - w śląskich urzędach skarbowych nie ma, poza nielicznymi przypadkami, większego zainteresowania składaniem zeznań podatkowych.


PIT 11/8B powinien trafić do pracownika oraz do właściwego urzędu skarbowego, w którym rozlicza się pracownik. Pojawia się tu pytanie, co w sytuacji, gdy pracodawca w terminie nie przekaże takiej informacji.


Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśniła, że jeśli dokument taki nie trafi do podatnika, który zobowiązany jest jednak do rozliczenia swoich dochodów, powinien on zwrócić się pisemnie do swojego pracodawcy o przekazanie takiej informacji.


- Jeżeli pisemna prośba nie przyniesie skutku, wówczas podatnik będzie musiał rozliczyć się ze swoim urzędem skarbowym na podstawie informacji które posiada, mimo że mogą one być niekompletne - radziła nasza rozmówczyni.


Dodała, że do wypełnionego formularza podatkowego warto dołączyć informację, że nie otrzymało się PIT-11/8B od pracodawcy i że rozliczenia dokonuje się na podstawie własnych informacji. Warto również, jej zdaniem, do takiego zeznania dołączyć kserokopię pisma wysłanego wcześniej do pracodawcy z prośbą o przekazanie PIT-11/8B o wysokości osiągniętego dochodu.


Mało ulg i zeznań


Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie podkreśliła, że mniejsze zainteresowanie podatników rozliczeniem podatku za 2006 rok wynika m.in. z ograniczenia liczby ulg podatkowych, a szczególnie brakiem popularnej ulgi remontowej.


- Zainteresowanie rozliczeniem podatku zwiększy się znacznie pod koniec lutego, o czym świadczy liczba pobieranych druków zeznań oraz liczba zgłaszanych telefonicznie i osobiście pytań dotyczących opodatkowania dochodów, a także liczba przesyłanych przez płatników informacji PIT-11/8B - argumentowała nasza rozmówczyni.


Trzeba jednak podkreślić, że nie we wszystkich regionach kraju podatnicy czekają na rozliczenie z fiskusem.


- Na terenie województwa lubelskiego do 16 lutego 2007 r. do urzędów skarbowych wpłynęło ponad 40 tys. zeznań. W większości od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jak widać, akcja PIT ruszyła już na dobre, mimo że nie minął jeszcze termin dostarczenia informacji od płatników - podkreśliła Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie.


Mimo niewielkiej liczby złożonych do tej pory deklaracji pracownicy izb skarbowych zwracają uwagę na popełniane przez podatników błędy.

- Podatnicy popełniają podobne błędy do tych z lat ubiegłych. Do najczęstszych należą: brak podpisu (szczególnie u osób, które korzystają z oprogramowań komputerowych), błędy rachunkowe oraz niewypełnianie wszystkich pozycji, wpisywanie numeru NIP płatnika w miejsce NIP podatnika - wymieniała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie.


Błędów można uniknąć


Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie doradza podatnikom, którzy dopiero będą wypełniać swoje zeznania, aby nie śpieszyli się podczas ich wypełniania lub przepisywania.


Wszyscy nasi rozmówcy wskazali ponadto, że podatnicy coraz częściej mają problemy z prawidłowym rozliczeniem dochodów zagranicznych. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach przypomniała, że podatnicy rozliczający się z dochodów uzyskanych za granicą powinni pamiętać, że istotne są nie tylko przepisy ustaw podatkowych, ale także umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z innymi krajami. Rozliczając się z dochodu zagranicznego, do składanego zeznania rocznego PIT-36, PIT-36L czy PIT-38 należy dołączyć nowy załącznik PIT/ZG.


23 938 623 podatników PIT było w 2005 roku


PODATNICY POPEŁNIAJĄ BŁĘDY

Najczęściej popełniane błędy w zeznaniach rocznych to:

- brak podpisów podatników,

- brak oznaczenia, czy jest to zeznanie czy korekta zeznania podatkowego,

- podawanie NIP płatnika zamiast NIP podatnika,

- niekompletne wypełnianie zeznań podatkowych,

- składanie zeznań na nieprawidłowym druku,

- niezaokrąglanie podstawy opodatkowania i/lub podatku do pełnych złotych,

- nieprawidłowe wykazywanie odliczeń od dochodu czy podatku,

- nieprawidłwowe wykazywanie kwot składek społecznych i zdrowotnych,

- błędy w kwotach odliczeń z lat ubiegłych,

- błędy rachunkowe,

- nieaktualizowanie danych podanych w NIP.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA