REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-y złożyło tylko kilka procent podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Liczba złożonych w urzędach skarbowych rocznych zeznań podatkowych za 2006 rok nie przekracza 10 proc. Większość podatników z rocznym rozliczeniem czeka do kwietnia.


Akcja rozliczeń rocznych za 2006 rok już się rozpoczęła. Mimo że pracodawcy mają czas na przekazanie swoim pracownikom informacji o dochodach i pobranych zaliczkach (PIT-11/8B) za ubiegły rok do końca lutego, postanowiliśmy sprawdzić już teraz, czy podatnicy zaczęli składać roczne PIT-y. Z informacji izb skarbowych wynika, że na razie z fiskusem rozliczyli się tylko nieliczni.


- Na Dolnym Śląsku do tej pory zeznania podatkowe złożyło od 2 do 3 proc. podatników. Przykładowo, w Urzędzie Skarbowym Wrocław Krzyki, na ponad 40 tys. obsługiwanych mieszkańców, tylko tysiąc postanowiło wcześniej rozliczyć się z fiskusem - podkreśliła Katarzyna Matysiak z Izby Skarbowej we Wrocławiu.


Dodaje, że zdaniem pracowników dolnośląskich urzędów wiele wskazuje na to, że w tym roku większość osób zdecyduje się złożyć PIT-y dopiero w kwietniu. Powód - nie ma tylu odliczeń co w ubiegłych latach, więc podatnicy nie spieszą się ze składaniem zeznań podatkowych.


W województwie podlaskim - jak wynika z danych Radosława Hancewicza z Izby Skarbowej w Białymstoku - złożono o 20 proc. mniej rocznych zeznań w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Podobne dane są m.in. w województwach warmińsko-mazurskim, pomorskim, świętokrzyskim i podkarpackim.


Czekają na informacje


Płatnicy na wydanie PIT pracownikom mają czas do końca lutego. W związku z tym - jak wskazała Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach - w śląskich urzędach skarbowych nie ma, poza nielicznymi przypadkami, większego zainteresowania składaniem zeznań podatkowych.


PIT 11/8B powinien trafić do pracownika oraz do właściwego urzędu skarbowego, w którym rozlicza się pracownik. Pojawia się tu pytanie, co w sytuacji, gdy pracodawca w terminie nie przekaże takiej informacji.


Małgorzata Spychała-Szuszczyńska z Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśniła, że jeśli dokument taki nie trafi do podatnika, który zobowiązany jest jednak do rozliczenia swoich dochodów, powinien on zwrócić się pisemnie do swojego pracodawcy o przekazanie takiej informacji.


- Jeżeli pisemna prośba nie przyniesie skutku, wówczas podatnik będzie musiał rozliczyć się ze swoim urzędem skarbowym na podstawie informacji które posiada, mimo że mogą one być niekompletne - radziła nasza rozmówczyni.


Dodała, że do wypełnionego formularza podatkowego warto dołączyć informację, że nie otrzymało się PIT-11/8B od pracodawcy i że rozliczenia dokonuje się na podstawie własnych informacji. Warto również, jej zdaniem, do takiego zeznania dołączyć kserokopię pisma wysłanego wcześniej do pracodawcy z prośbą o przekazanie PIT-11/8B o wysokości osiągniętego dochodu.


Mało ulg i zeznań


Krystyna Arciszewska z Izby Skarbowej w Olsztynie podkreśliła, że mniejsze zainteresowanie podatników rozliczeniem podatku za 2006 rok wynika m.in. z ograniczenia liczby ulg podatkowych, a szczególnie brakiem popularnej ulgi remontowej.


- Zainteresowanie rozliczeniem podatku zwiększy się znacznie pod koniec lutego, o czym świadczy liczba pobieranych druków zeznań oraz liczba zgłaszanych telefonicznie i osobiście pytań dotyczących opodatkowania dochodów, a także liczba przesyłanych przez płatników informacji PIT-11/8B - argumentowała nasza rozmówczyni.


Trzeba jednak podkreślić, że nie we wszystkich regionach kraju podatnicy czekają na rozliczenie z fiskusem.


- Na terenie województwa lubelskiego do 16 lutego 2007 r. do urzędów skarbowych wpłynęło ponad 40 tys. zeznań. W większości od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jak widać, akcja PIT ruszyła już na dobre, mimo że nie minął jeszcze termin dostarczenia informacji od płatników - podkreśliła Marta Szpakowska z Izby Skarbowej w Lublinie.


Mimo niewielkiej liczby złożonych do tej pory deklaracji pracownicy izb skarbowych zwracają uwagę na popełniane przez podatników błędy.

- Podatnicy popełniają podobne błędy do tych z lat ubiegłych. Do najczęstszych należą: brak podpisu (szczególnie u osób, które korzystają z oprogramowań komputerowych), błędy rachunkowe oraz niewypełnianie wszystkich pozycji, wpisywanie numeru NIP płatnika w miejsce NIP podatnika - wymieniała Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie.


Błędów można uniknąć


Agnieszka Dziura z Izby Skarbowej w Rzeszowie doradza podatnikom, którzy dopiero będą wypełniać swoje zeznania, aby nie śpieszyli się podczas ich wypełniania lub przepisywania.


Wszyscy nasi rozmówcy wskazali ponadto, że podatnicy coraz częściej mają problemy z prawidłowym rozliczeniem dochodów zagranicznych. Maria Bojczuk z Izby Skarbowej w Kielcach przypomniała, że podatnicy rozliczający się z dochodów uzyskanych za granicą powinni pamiętać, że istotne są nie tylko przepisy ustaw podatkowych, ale także umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z innymi krajami. Rozliczając się z dochodu zagranicznego, do składanego zeznania rocznego PIT-36, PIT-36L czy PIT-38 należy dołączyć nowy załącznik PIT/ZG.


23 938 623 podatników PIT było w 2005 roku


PODATNICY POPEŁNIAJĄ BŁĘDY

Najczęściej popełniane błędy w zeznaniach rocznych to:

- brak podpisów podatników,

- brak oznaczenia, czy jest to zeznanie czy korekta zeznania podatkowego,

- podawanie NIP płatnika zamiast NIP podatnika,

- niekompletne wypełnianie zeznań podatkowych,

- składanie zeznań na nieprawidłowym druku,

- niezaokrąglanie podstawy opodatkowania i/lub podatku do pełnych złotych,

- nieprawidłowe wykazywanie odliczeń od dochodu czy podatku,

- nieprawidłwowe wykazywanie kwot składek społecznych i zdrowotnych,

- błędy w kwotach odliczeń z lat ubiegłych,

- błędy rachunkowe,

- nieaktualizowanie danych podanych w NIP.


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA