REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy mogą zaoszczędzić na podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Inwestując za granicą, można zaoszczędzić na podatku i to nawet kilka lub kilkanaście procent. Pozwala na to tax sparing, mechanizm przewidziany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Rozmowa z MARCINEM OPIŁOWSKIM z Ernst & Young

 

Podatnicy mogą obniżyć poziom opodatkowania inwestycji zagranicznej nawet do 9 proc., jeśli zastosują tax sparing. Na czym polega ten mechanizm?

- Dla wyjaśnienia mechanizmu tax sparing konieczne jest przybliżenie najczęściej spotykanej metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów odsetkowych i dywidendowych: kredytu podatkowego. W typowej sytuacji, w ramach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, państwo inwestora, np. Polska, i państwo, w którym powstaje dochód, tzw. państwo źródła, dzielą się prawem do opodatkowania dochodu z inwestycji. Przykładowo, godzą się na pobór podatku w kraju źródła i postanawiają, że podatek pobrany w kraju źródła, np. 10 proc., odliczany będzie od kwoty podatku należnego od tego dochodu w Polsce. Efektywnie zatem, jeżeli tylko podatek w kraju źródła jest niższy od 19 proc., to suma zapłaconego podatku wynosi 19 proc. dochodu z zagranicy, tj. 10 proc. w kraju źródła plus 19 proc. w Polsce minus 10 proc. podatku w kraju źródła. Ewentualne zwolnienie dochodu z podatku przez kraj źródła oznacza wówczas tylko tyle, że całe 19 proc. podatku będzie należne polskiemu fiskusowi, jednak sumaryczna kwota podatku zapłacona przez inwestora pozostanie taka sama. Efekt zwolnienia w kraju źródła będzie zatem zniwelowany większą kwotą podatku w Polsce.


Czyli tax sparing polega na tym, że gdy kraj źródła zwalnia dochód z podatku, to kraj inwestora nakłada na ten dochód podatek efektywnie niższy niż wynikający ze standardowej stawki. Czy moglibyśmy to przedstawić na przykładzie?

- W przypadku otrzymania dochodu z kraju X, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierającą klauzulę tax sparing, polski inwestor może pomniejszyć kwotę podatku należnego od tego dochodu w Polsce o kwotę podatku, która byłaby pobrana przez kraj X, czyli kraj źródła, na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie w prawie podatkowym tego kraju. Zatem jeżeli kraj źródła może zgodnie z umową nałożyć na dochód powstały w tym kraju np. odsetki, podatek w wysokości 10 proc., ale rezygnuje z poboru tego podatku, to polski inwestor obniża kwotę swego zobowiązania o kwotę podatku zaoszczędzonego w kraju źródła. Dzięki mechanizmowi tax sparing kwota podatku, z którego rezygnuje państwo X, trafia do kieszeni inwestora.


Jak najefektywniej polscy inwestorzy mogą wykorzystać ten mechanizm?

- Mechanizm ten może być wykorzystany przy inwestycjach zarówno w UE, jak i poza Unią. Warunki są proste: umowa zawierająca odpowiednią klauzulę oraz zwolnienie w kraju źródła. Dochód podlegający tax sparing to najczęściej odsetki, dywidendy i należności licencyjne. Jest to rozwiązanie skierowane do wszystkich podmiotów - nie tylko instytucji finansowych. Szeroki potencjał zastosowania mechanizmu tax sparing zachęca do rozważenia tego rozwiązania zawsze, gdy polski podatnik szuka możliwości inwestycyjnych. O tax sparingu powinni zatem pamiętać podatnicy, którzy cenią bezpieczeństwo podatkowe oraz poszukują oszczędności, planują sposoby zainwestowania środków finansowych, wybierają struktury finansowania spółek w międzynarodowych grupach kapitałowych.


METODA KREDYTU PODATKOWEGO

Spółka Inwest kupuje obligacje wyemitowane przez spółkę X, będącą rezydentem kraju X. Odsetki płacone kwartalnie wynoszą 100 tys. zł. Od tej kwoty, zgodnie z prawem wewnętrznym kraju X oraz art. 11 umowy pomiędzy Polską a krajem X, X pobiera 10 proc. podatku i odprowadza do urzędu skarbowego. Spółka Inwest otrzymuje zatem tylko 90 tys. zł, jednak jako dochód wykazuje w Polsce pełne 100 tys. zł i stosuje 19-proc. stawkę. Podatek obliczony od dochodu odsetkowego wynosi 19 tys. zł. Przy obliczaniu podatku Inwest ma jednak prawo, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, obniżyć zobowiązanie podatkowe o zapłacone w kraju X 10 tys. zł, a zatem będzie zobowiązana do zapłaty w Polsce tylko 9 tys. zł. Oznacza to, że łączne obciążenie dochodu odsetkowego wyniesie 19 tys. zł (10 tys. w kraju X i 9 tys. w Polsce).


TAX SPARING W PRAKTYCE

Inwest kupuje obligacje spółki Z, rezydenta kraju Z. Zgodnie z umową dochód odsetkowy podlega opodatkowaniu w kraju Z według stawki 10-proc. Jednak wskutek wprowadzonych zwolnień odsetki wypłacane z tytułu obligacji posiadanych przez zagranicznych inwestorów podlegają zwolnieniu. Inwest otrzymuje co kwartał 100 tys. zł odsetek. Taka też kwota zwiększa dochody Inwest podlegające opodatkowaniu w Polsce według stawki 19-proc., co daje 19 tys. zł podatku. Umowa między Polską a krajem Z zawiera klauzulę tax sparing, która pozwala odliczyć od podatku obliczonego w Polsce od dochodu odsetkowego kwotę podatku, który byłby zapłacony w kraju Z na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie wprowadzone przez podatkowe ustawodawstwo tego kraju (10 proc. od 100 tys. zł, a zatem 10 tys. zł). Faktyczna kwota, którą Inwest odprowadza na rachunek urzędu w Polsce to 9 tys. zł (19 tys. zł minus podatek zaoszczędzony w kraju Z, tj. 10 tys. zł).


ZWOLNIENIE POŁĄCZONE Z KREDYTEM PODATKOWYM

Inwest kupuje obligacje spółki Y będącej rezydentem kraju Y, w którym dochód odsetkowy podlega zwolnieniu. Wypłacane co kwartał przez Y 100 tys. zł w całości trafia do Inwest i w tej kwocie wykazywany jest jako dochód do opodatkowania według stawki 19 proc. Metoda odliczenia proporcjonalnego pozwala na pomniejszenie należnego w Polsce podatku o podatek zapłacony za granicą, który w tym przypadku wynosi 0. Obciążenie podatkowe w Polsce wynosi zatem 19 tys. zł (korzyść ze zwolnienia dochodu w kraju Y odnosi tylko polski budżet).


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA