REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy mogą zaoszczędzić na podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Inwestując za granicą, można zaoszczędzić na podatku i to nawet kilka lub kilkanaście procent. Pozwala na to tax sparing, mechanizm przewidziany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Rozmowa z MARCINEM OPIŁOWSKIM z Ernst & Young

 

Podatnicy mogą obniżyć poziom opodatkowania inwestycji zagranicznej nawet do 9 proc., jeśli zastosują tax sparing. Na czym polega ten mechanizm?

- Dla wyjaśnienia mechanizmu tax sparing konieczne jest przybliżenie najczęściej spotykanej metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów odsetkowych i dywidendowych: kredytu podatkowego. W typowej sytuacji, w ramach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, państwo inwestora, np. Polska, i państwo, w którym powstaje dochód, tzw. państwo źródła, dzielą się prawem do opodatkowania dochodu z inwestycji. Przykładowo, godzą się na pobór podatku w kraju źródła i postanawiają, że podatek pobrany w kraju źródła, np. 10 proc., odliczany będzie od kwoty podatku należnego od tego dochodu w Polsce. Efektywnie zatem, jeżeli tylko podatek w kraju źródła jest niższy od 19 proc., to suma zapłaconego podatku wynosi 19 proc. dochodu z zagranicy, tj. 10 proc. w kraju źródła plus 19 proc. w Polsce minus 10 proc. podatku w kraju źródła. Ewentualne zwolnienie dochodu z podatku przez kraj źródła oznacza wówczas tylko tyle, że całe 19 proc. podatku będzie należne polskiemu fiskusowi, jednak sumaryczna kwota podatku zapłacona przez inwestora pozostanie taka sama. Efekt zwolnienia w kraju źródła będzie zatem zniwelowany większą kwotą podatku w Polsce.


Czyli tax sparing polega na tym, że gdy kraj źródła zwalnia dochód z podatku, to kraj inwestora nakłada na ten dochód podatek efektywnie niższy niż wynikający ze standardowej stawki. Czy moglibyśmy to przedstawić na przykładzie?

- W przypadku otrzymania dochodu z kraju X, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierającą klauzulę tax sparing, polski inwestor może pomniejszyć kwotę podatku należnego od tego dochodu w Polsce o kwotę podatku, która byłaby pobrana przez kraj X, czyli kraj źródła, na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie w prawie podatkowym tego kraju. Zatem jeżeli kraj źródła może zgodnie z umową nałożyć na dochód powstały w tym kraju np. odsetki, podatek w wysokości 10 proc., ale rezygnuje z poboru tego podatku, to polski inwestor obniża kwotę swego zobowiązania o kwotę podatku zaoszczędzonego w kraju źródła. Dzięki mechanizmowi tax sparing kwota podatku, z którego rezygnuje państwo X, trafia do kieszeni inwestora.


Jak najefektywniej polscy inwestorzy mogą wykorzystać ten mechanizm?

- Mechanizm ten może być wykorzystany przy inwestycjach zarówno w UE, jak i poza Unią. Warunki są proste: umowa zawierająca odpowiednią klauzulę oraz zwolnienie w kraju źródła. Dochód podlegający tax sparing to najczęściej odsetki, dywidendy i należności licencyjne. Jest to rozwiązanie skierowane do wszystkich podmiotów - nie tylko instytucji finansowych. Szeroki potencjał zastosowania mechanizmu tax sparing zachęca do rozważenia tego rozwiązania zawsze, gdy polski podatnik szuka możliwości inwestycyjnych. O tax sparingu powinni zatem pamiętać podatnicy, którzy cenią bezpieczeństwo podatkowe oraz poszukują oszczędności, planują sposoby zainwestowania środków finansowych, wybierają struktury finansowania spółek w międzynarodowych grupach kapitałowych.


METODA KREDYTU PODATKOWEGO

Spółka Inwest kupuje obligacje wyemitowane przez spółkę X, będącą rezydentem kraju X. Odsetki płacone kwartalnie wynoszą 100 tys. zł. Od tej kwoty, zgodnie z prawem wewnętrznym kraju X oraz art. 11 umowy pomiędzy Polską a krajem X, X pobiera 10 proc. podatku i odprowadza do urzędu skarbowego. Spółka Inwest otrzymuje zatem tylko 90 tys. zł, jednak jako dochód wykazuje w Polsce pełne 100 tys. zł i stosuje 19-proc. stawkę. Podatek obliczony od dochodu odsetkowego wynosi 19 tys. zł. Przy obliczaniu podatku Inwest ma jednak prawo, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, obniżyć zobowiązanie podatkowe o zapłacone w kraju X 10 tys. zł, a zatem będzie zobowiązana do zapłaty w Polsce tylko 9 tys. zł. Oznacza to, że łączne obciążenie dochodu odsetkowego wyniesie 19 tys. zł (10 tys. w kraju X i 9 tys. w Polsce).


TAX SPARING W PRAKTYCE

Inwest kupuje obligacje spółki Z, rezydenta kraju Z. Zgodnie z umową dochód odsetkowy podlega opodatkowaniu w kraju Z według stawki 10-proc. Jednak wskutek wprowadzonych zwolnień odsetki wypłacane z tytułu obligacji posiadanych przez zagranicznych inwestorów podlegają zwolnieniu. Inwest otrzymuje co kwartał 100 tys. zł odsetek. Taka też kwota zwiększa dochody Inwest podlegające opodatkowaniu w Polsce według stawki 19-proc., co daje 19 tys. zł podatku. Umowa między Polską a krajem Z zawiera klauzulę tax sparing, która pozwala odliczyć od podatku obliczonego w Polsce od dochodu odsetkowego kwotę podatku, który byłby zapłacony w kraju Z na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie wprowadzone przez podatkowe ustawodawstwo tego kraju (10 proc. od 100 tys. zł, a zatem 10 tys. zł). Faktyczna kwota, którą Inwest odprowadza na rachunek urzędu w Polsce to 9 tys. zł (19 tys. zł minus podatek zaoszczędzony w kraju Z, tj. 10 tys. zł).


ZWOLNIENIE POŁĄCZONE Z KREDYTEM PODATKOWYM

Inwest kupuje obligacje spółki Y będącej rezydentem kraju Y, w którym dochód odsetkowy podlega zwolnieniu. Wypłacane co kwartał przez Y 100 tys. zł w całości trafia do Inwest i w tej kwocie wykazywany jest jako dochód do opodatkowania według stawki 19 proc. Metoda odliczenia proporcjonalnego pozwala na pomniejszenie należnego w Polsce podatku o podatek zapłacony za granicą, który w tym przypadku wynosi 0. Obciążenie podatkowe w Polsce wynosi zatem 19 tys. zł (korzyść ze zwolnienia dochodu w kraju Y odnosi tylko polski budżet).


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA