REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestorzy mogą zaoszczędzić na podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Inwestując za granicą, można zaoszczędzić na podatku i to nawet kilka lub kilkanaście procent. Pozwala na to tax sparing, mechanizm przewidziany w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.


Rozmowa z MARCINEM OPIŁOWSKIM z Ernst & Young

 

Podatnicy mogą obniżyć poziom opodatkowania inwestycji zagranicznej nawet do 9 proc., jeśli zastosują tax sparing. Na czym polega ten mechanizm?

- Dla wyjaśnienia mechanizmu tax sparing konieczne jest przybliżenie najczęściej spotykanej metody unikania podwójnego opodatkowania dochodów odsetkowych i dywidendowych: kredytu podatkowego. W typowej sytuacji, w ramach umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, państwo inwestora, np. Polska, i państwo, w którym powstaje dochód, tzw. państwo źródła, dzielą się prawem do opodatkowania dochodu z inwestycji. Przykładowo, godzą się na pobór podatku w kraju źródła i postanawiają, że podatek pobrany w kraju źródła, np. 10 proc., odliczany będzie od kwoty podatku należnego od tego dochodu w Polsce. Efektywnie zatem, jeżeli tylko podatek w kraju źródła jest niższy od 19 proc., to suma zapłaconego podatku wynosi 19 proc. dochodu z zagranicy, tj. 10 proc. w kraju źródła plus 19 proc. w Polsce minus 10 proc. podatku w kraju źródła. Ewentualne zwolnienie dochodu z podatku przez kraj źródła oznacza wówczas tylko tyle, że całe 19 proc. podatku będzie należne polskiemu fiskusowi, jednak sumaryczna kwota podatku zapłacona przez inwestora pozostanie taka sama. Efekt zwolnienia w kraju źródła będzie zatem zniwelowany większą kwotą podatku w Polsce.


Czyli tax sparing polega na tym, że gdy kraj źródła zwalnia dochód z podatku, to kraj inwestora nakłada na ten dochód podatek efektywnie niższy niż wynikający ze standardowej stawki. Czy moglibyśmy to przedstawić na przykładzie?

- W przypadku otrzymania dochodu z kraju X, z którym Polska ma podpisaną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierającą klauzulę tax sparing, polski inwestor może pomniejszyć kwotę podatku należnego od tego dochodu w Polsce o kwotę podatku, która byłaby pobrana przez kraj X, czyli kraj źródła, na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie w prawie podatkowym tego kraju. Zatem jeżeli kraj źródła może zgodnie z umową nałożyć na dochód powstały w tym kraju np. odsetki, podatek w wysokości 10 proc., ale rezygnuje z poboru tego podatku, to polski inwestor obniża kwotę swego zobowiązania o kwotę podatku zaoszczędzonego w kraju źródła. Dzięki mechanizmowi tax sparing kwota podatku, z którego rezygnuje państwo X, trafia do kieszeni inwestora.


Jak najefektywniej polscy inwestorzy mogą wykorzystać ten mechanizm?

- Mechanizm ten może być wykorzystany przy inwestycjach zarówno w UE, jak i poza Unią. Warunki są proste: umowa zawierająca odpowiednią klauzulę oraz zwolnienie w kraju źródła. Dochód podlegający tax sparing to najczęściej odsetki, dywidendy i należności licencyjne. Jest to rozwiązanie skierowane do wszystkich podmiotów - nie tylko instytucji finansowych. Szeroki potencjał zastosowania mechanizmu tax sparing zachęca do rozważenia tego rozwiązania zawsze, gdy polski podatnik szuka możliwości inwestycyjnych. O tax sparingu powinni zatem pamiętać podatnicy, którzy cenią bezpieczeństwo podatkowe oraz poszukują oszczędności, planują sposoby zainwestowania środków finansowych, wybierają struktury finansowania spółek w międzynarodowych grupach kapitałowych.


METODA KREDYTU PODATKOWEGO

Spółka Inwest kupuje obligacje wyemitowane przez spółkę X, będącą rezydentem kraju X. Odsetki płacone kwartalnie wynoszą 100 tys. zł. Od tej kwoty, zgodnie z prawem wewnętrznym kraju X oraz art. 11 umowy pomiędzy Polską a krajem X, X pobiera 10 proc. podatku i odprowadza do urzędu skarbowego. Spółka Inwest otrzymuje zatem tylko 90 tys. zł, jednak jako dochód wykazuje w Polsce pełne 100 tys. zł i stosuje 19-proc. stawkę. Podatek obliczony od dochodu odsetkowego wynosi 19 tys. zł. Przy obliczaniu podatku Inwest ma jednak prawo, zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, obniżyć zobowiązanie podatkowe o zapłacone w kraju X 10 tys. zł, a zatem będzie zobowiązana do zapłaty w Polsce tylko 9 tys. zł. Oznacza to, że łączne obciążenie dochodu odsetkowego wyniesie 19 tys. zł (10 tys. w kraju X i 9 tys. w Polsce).


TAX SPARING W PRAKTYCE

Inwest kupuje obligacje spółki Z, rezydenta kraju Z. Zgodnie z umową dochód odsetkowy podlega opodatkowaniu w kraju Z według stawki 10-proc. Jednak wskutek wprowadzonych zwolnień odsetki wypłacane z tytułu obligacji posiadanych przez zagranicznych inwestorów podlegają zwolnieniu. Inwest otrzymuje co kwartał 100 tys. zł odsetek. Taka też kwota zwiększa dochody Inwest podlegające opodatkowaniu w Polsce według stawki 19-proc., co daje 19 tys. zł podatku. Umowa między Polską a krajem Z zawiera klauzulę tax sparing, która pozwala odliczyć od podatku obliczonego w Polsce od dochodu odsetkowego kwotę podatku, który byłby zapłacony w kraju Z na podstawie umowy, gdyby nie zwolnienie wprowadzone przez podatkowe ustawodawstwo tego kraju (10 proc. od 100 tys. zł, a zatem 10 tys. zł). Faktyczna kwota, którą Inwest odprowadza na rachunek urzędu w Polsce to 9 tys. zł (19 tys. zł minus podatek zaoszczędzony w kraju Z, tj. 10 tys. zł).


ZWOLNIENIE POŁĄCZONE Z KREDYTEM PODATKOWYM

Inwest kupuje obligacje spółki Y będącej rezydentem kraju Y, w którym dochód odsetkowy podlega zwolnieniu. Wypłacane co kwartał przez Y 100 tys. zł w całości trafia do Inwest i w tej kwocie wykazywany jest jako dochód do opodatkowania według stawki 19 proc. Metoda odliczenia proporcjonalnego pozwala na pomniejszenie należnego w Polsce podatku o podatek zapłacony za granicą, który w tym przypadku wynosi 0. Obciążenie podatkowe w Polsce wynosi zatem 19 tys. zł (korzyść ze zwolnienia dochodu w kraju Y odnosi tylko polski budżet).


Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA