REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Systemy podatkowe 21 państw Europy Środkowo - Wschodniej - przewodnik

Systemy podatkowe 21 państw Europy Środkowo - Wschodniej - przewodnik
Systemy podatkowe 21 państw Europy Środkowo - Wschodniej - przewodnik

REKLAMA

REKLAMA

Już po raz ósmy z rzędu firma audytorsko-doradcza Mazars opublikowała swój regionalny raport – "Mazars Central and Eastern European Tax Guide 2020", w którym przedstawiono tabele i wykresy porównawcze systemów podatkowych 21 krajów Europy Środkowo-Wschodniej na rok 2020.

Przewodnik podatkowy Mazars dla regionu CEE zawiera analizy i podsumowania zmian podatkowych w 21 krajach, a także wskazuje na dominujące trendy i leżące u ich podstaw strategie podatkowe. Oprócz Czwórki Wyszehradzkiej, tegoroczna publikacja obejmuje również kraje Europy Południowo-Wschodniej, Rosję, Ukrainę oraz kraje bałtyckie. Badanie 2020 zawiera informacje na temat  kosztów pracy, podatków pośrednich, podatku dochodowego od osób prawnych i cen transferowych na badanych rynkach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najważniejsze ustalenia raportu:

  • Istnieją znaczne różnice w poziomach płac i kosztów pracy między poszczególnymi krajami regionu
  • Pandemia może mieć wpływ na rolę podatków bezpośrednich
  • Na większości rynków regionu władze podatkowe coraz częściej analizują transakcje wewnątrzgrupowe
  • Do 2020 wiele krajów regionu wprowadziło podatek od wyjścia

Podatki i składki związane z dochodami oraz podatki od zatrudnienia na badanych rynkach będą dalej spadać w 2020 roku, z tym że ich wysokości, w zależności od kraju, bardzo się od siebie różnią. Kraje regionu nie utrzymują jednolitego podejścia do opodatkowania dochodów: niektóre nakładają zryczałtowany podatek dochodowy, inne zaś stosują progresywne stawki podatku dochodowego.

Regionalna średnia kosztów pracy, jakie ponosi pracodawca wynosi około 160 procent kwoty wynagrodzenia netto. Udział kosztów pracodawcy w podatkach i składkach w wynagrodzeniu brutto wynosi średnio tylko 16 procent, ale faktyczna różnica między najniższą a najwyższą wartością przekracza 30 punktów procentowych. Pokazuje to również ograniczenia przy porównywaniu poszczególnych systemów podatkowych.

REKLAMA

Badanie podatków od zatrudnienia ukazało również znaczne różnice między krajami regionu pod względem poziomu wynagrodzeń. Do 2020 roku następował znaczny wzrost płacy minimalnej obliczanej w EUR, przy czym najważniejszy wzrost odnotowano na Ukrainie; to również Ukraina, a także Rumunia i Bułgaria są krajami, gdzie wzrost średniego poziomu płac w sektorze prywatnym był najwyższy, przekroczył bowiem 30 procent, jednak aby uzyskać pełen obraz sytuacji, należy wziąć pod uwagę wahania kursów walut krajowych, które także  mogą przyczynić się do odnotowanego wzrostu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku podatku od wartości dodanej, średnia standardowych stawek w regionie wyniosła około 20% w 2020 roku. Zwykła stawka VAT, wynosząca odpowiednio 23%, 25% i 27% obowiązująca odpowiednio w Polsce, Chorwacji i na Węgrzech nadal jest znacząco wysoka; a planowane wcześniej obniżenie tego podatku o 1 punkt procentowy w Chorwacji nie zostało wdrożone w 2020 roku.

„Rządy usiłują wykorzystać technologię cyfrową na potrzeby zwalczania oszustw podatkowych. Funkcjonujący w polskim systemie od 2016 roku Jednolity Plik Kontrolny (ang. Standard Audit File for Tax), zawiera zautomatyzowane dane z systemu księgowego i finansowego podatników. Umożliwiają one organom podatkowym sprawną weryfikację poprawności deklarowanych kwot dochodu i podatku. Plik JPK służy do automatycznej kontroli podatników i ułatwia wykrywanie tzw. pustych faktur, a dzięki nowemu plikowi JPK_VDEK od 1 października 2020 roku, który będzie zawierał dane z deklaracji VAT oraz obecnych plików JPK, kontrola ta będzie jeszcze bardziej szczegółowa” - zwróciła uwagę Kinga Baran, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego Mazars.

Stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi na badanych rynkach średnio 16%. Jednak różnica między najniższą i najwyższą stawką podatku od osób prawnych w regionie wynosi ponad 20 punktów procentowych. Unia Europejska świadomie dąży do ograniczenia wyścigu podatkowego w państwach członkowskich oraz do stworzenia wspólnych ram podatkowych dla osób prawnych. Ważnym narzędziem jest tu akt prawny – Dyrektywa Rady (UE) 2016/1164 w sprawie unikania opodatkowania (ATAD). Państwa członkowskie mają obowiązek stosowania większości przepisów powyższej Dyrektywy od 1 stycznia 2019 roku.

”Warte uwagi jest również to, w jaki sposób poszczególne kraje dokonały implementacji dyrektywy oraz jak interpretują rozwiązania w niej zawarte”- stwierdza Kinga Baran. Na przykład polski ustawodawca wykroczył poza ograniczenia określone w ATAD jako standardowe minimum, chcąc zapewnić wyższy poziom ochrony niż ten przewidziany przez dyrektywę. Przejawia się to m.in. poprzez wprowadzenie rozwiązań z zakresu tzw. exit tax także do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie tylko do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czego dyrektywa nie przewidywała”. Standaryzacja zasad brzegowych (kontrolowane przedsiębiorstwa zagraniczne, ang.: Controlled Foreign Corporation, CFC) również jest zawarta w Dyrektywie ATAD.

Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych, Litwa i Węgry nadal nie pobierają podatku u źródła od dochodów kapitałowych, zaś Albania począwszy od 2019 roku znacznie obniżyła stawkę podatku u źródła od dywidend. Od 2019 roku na Węgrzech dostępne jest podatkowanie grupowe, wcześniej stosowane w Austrii, Polsce oraz Bośni i Hercegowinie.

Przepisy dotyczące cen transferowych występowały wcześniej w systemach podatkowych praktycznie wszystkich krajów, z wyjątkiem Czarnogóry i Macedonii Północnej, a ostatnim krajem, w którym wprowadzono obowiązek dokumentowania, była Bułgaria. Ten obowiązek dokumentacji ostatnio się zmienił. Podstawowym celem wymogu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dotyczącego standardów sprawozdawczości z rozbiciem na poszczególne kraje (ang.: “country-by-country reporting”, CbCR) jest promowanie przejrzystości poprzez dostarczanie informacji niezbędnych do oceny ryzyka podatkowego lokalnym organom podatkowym.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: Biuletyn VAT

Większość lokalnych biur Mazars, przedstawiając systemy podatkowe swoich krajów zgłosiła, że organy podatkowe zwracają coraz większą uwagę na badanie kwestii związanych z cenami transferowymi. W Polsce, organy podatkowe, dążąc do minimalizacji ryzyka związanego z wykorzystaniem transakcji przeprowadzanych wewnątrz grupy, a także skutecznego zapobiegania nadużyciom, które przejawia się m.in. w ustalaniu nierynkowych cen transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, przeprowadzają coraz liczniejsze i bardziej szczegółowe kontrole w celu weryfikacji rozliczeń pomiędzy podmiotami w grupie”- mówi Kinga Baran, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego Mazars.

Kolejnym ważnym nowym elementem jest to, że do 2020 roku w wielu krajach - w tym na Węgrzech - pojawiły się tak zwane przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, które mają zastosowanie, gdy podmiot gospodarczy opuszcza kraj, o ile przepisy dotyczące cen transferowych nie stanowią inaczej. W praktyce oznacza to, że transakcja będzie podlegać opodatkowaniu, jeśli spółka sprzedaje jedną ze swoich linii biznesowych w całości za granicą lub przenosi swoje aktywa i zarządzanie za granicę.

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie www.mazars.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA