REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych
Nowe obowiązki podatkowe operatorów platform internetowych
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich tygodniach opublikowane zostały dwa istotne dokumenty przewidujące obowiązki raportowania przez platformy internetowe określonych informacji organom podatkowym – modelowe zasady OECD i projekt przepisów dyrektywy UE.

Wiele mówi się ostatnio o planach opodatkowania tzw. gospodarki cyfrowej i różnego rodzaju inicjatywach zmierzających do wprowadzenia podatku cyfrowego. Dyskusje na ten temat podejmowane są na różnych poziomach. W skali ogólnoświatowej działa w tym zakresie OECD, regionalnie Unia Europejska, a na poziomie lokalnym poszczególne państwa. Przykładem tych ostatnich może być Francja, która swój podatek cyfrowy już wprowadziła, choć jego obowiązywanie póki co jest zawieszone.

Na tym tle warto odnotować dwie inicjatywy, które już teraz doczekały się skonkretyzowania w formie dokumentów prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Modelowe zasady OECD dotyczące raportowania przez operatorów platform internetowych

Na początku lipca 2020 r. OECD opublikowało modelowe zasady raportowania przez operatorów platform internetowych (Model Rules for Reporting by Platform Operators with respect to Sellers in the Sharing and Gig Economy).

Modelowe zasady zakładają, że platformy internetowe, za pośrednictwem których oferowane są określone usługi, zobowiązane będą zbierać informacje dotyczące przychodów uzyskanych przez podmioty oferujące te usługi i przekazywać je organom podatkowym.

Obowiązki dotyczyć mają:

  • wynajmu nieruchomości,
  • usług osobistych, tj. prac wykonywanych przez daną osobę (jedną lub kilka), wymagających określonego zaangażowania czasowego lub zakładających wykonanie określonego zadania.

Zakres „usług osobistych” jest szeroki, i obejmować może przykładowo usługi transportowe i kurierskie, prace fizyczne, udzielanie korepetycji, a także prace wykonywalne zdalnie, jak np. obróbka danych czy czynności z zakresu księgowości lub usług prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model zaproponowany przez OECD nie zakłada raportowania sprzedaży towarów za pośrednictwem platform internetowych.

REKLAMA

Modelowe zasady nie wprowadzają także nowych reguł lub sposobu opodatkowania. Mają jednak przyczynić się do tego, by usługi, których wymiana następuje przy udziale platform internetowych, zostały odpowiednio zaraportowane i opodatkowane, zgodnie z przepisami danego państwa.

OECD dostrzega, że wraz cyfryzacją gospodarki następuje stopniowa zmiana modelu pracy, polegająca na tym, że miejsce stosunku zatrudnienia coraz częściej zajmują różnego rodzaju prace wykonywane na własny rachunek, często w oparciu o tzw „gigs”, czyli pojedyncze projekty nierzadko zdobywane za pośrednictwem platform internetowych (stąd termin „gig economy”). Tego rodzaju usługi nie zawsze są odpowiednio raportowane do organów podatkowych i opodatkowywane. Jednocześnie, przeniesienie swego rodzaju szarej strefy w sferę platform internetowych daje organom podatkowym możliwość zwiększonego dostępu do informacji. Nałożenie na platformy obowiązku raportowania może zatem przyczynić się do ograniczenia szarej strefy i zapewnienia odpowiedniego opodatkowania.

Modelowe zasady mają także przyczynić się do tego, by podmioty działające w kluczowych sektorach „sharing economy”, a więc usługach hotelowych i transporcie, funkcjonowały na warunkach zbliżonych do tych, jakie dotyczą biznesów prowadzonych w sposób tradycyjny.

Dokument OECD nie na charakteru wiążącego prawnie (nie stanowi przepisów), podobnie jak np. modelowa konwencja OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Stanowi on jednak sugestię pewnych ram, które poszczególne państwa mogą uwzględnić projektując własne rozwiązania.

Im bardziej spójnie będą one stosowane w praktyce, tym skuteczniejsze będzie ich działanie.

 Oczywiście spójność wymagań prawnych nakładanych na platformy przez różne państwa leży także w interesie samych platform. Łatwiej jest wdrożyć rozwiązanie, które będzie działało tak samo we wszystkich krajach, w których funkcjonuje platforma, niż tworzyć i obsługiwać odrębne rozwiązania dla każdego państwa.

Zasady raportowania przez operatorów platform i automatyczna wymiana informacji w ramach UE

REKLAMA

Niemalże równolegle z opublikowaniem ostatecznej wersji opisywanych wyżej modelowych zasad OECD pojawił się projekt zasad raportowania przez operatorów platform internetowych w ramach uregulowań Unii Europejskiej. Proponowane zasady są częścią projektu zmian do dyrektywy 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej (tzw. DAC7), złożonego przez Komisję Europejską w dniu 15 lipca 2020 r. w ramach pakietu podatkowego 2020.
Projekt ten czerpie z rozwiązań zaproponowanych przez OECD, jednak z uwagi na szczególne rozwiązania podatkowe w ramach Unii (jak np. harmonizację przepisów dotyczących podatku VAT) idzie nieco dalej.

Zasady proponowane przez Komisję Europejską zakładają, że operatorzy platform internetowych będą zobowiązani gromadzić i weryfikować informacje odnośnie do określonych podmiotów, dokonujących za ich pośrednictwem sprzedaży, a następnie przekazywać je właściwym organom podatkowym.

Proponowany zakres operacji, które mają podlegać raportowaniu jest szerszy niż w ramach modelowych zasad OECD. Ma on obejmować:

  • wynajem nieruchomości,
  • świadczenie tzw. usług osobistych,
  • sprzedaż towarów,
  • wynajem środka transportu,
  • inwestowanie i udzielanie pożyczek w ramach finansowania społecznościowego (crowdfunding).

Usługi osobiste zdefiniowane są w sposób zbliżony do modelowych zasad OECD. Są to usługi wymagające określonego zaangażowania czasowego lub zakładające wykonanie określonego zadania, obejmujące prace wykonywane przez jedną lub kilka osób, online lub fizycznie, na życzenie użytkownika, przy zlecaniu których wykorzystana została platforma.

Co istotne, po uzyskaniu danych na temat przychodów realizowanych przez podmioty dokonujące sprzedaży za pośrednictwem platform internetowych, organy różnych państw członkowskich mają je sobie przekazywać w drodze automatycznej wymiany informacji. Informacje mają trafiać do państwa rezydencji podmiotu dokonującego sprzedaży oraz do państwa położenia wynajmowanej nieruchomości. Podobnie jak w przypadku modelowych zasad OECD, projektowane przepisy dyrektywy nie wprowadzają nowych zasad opodatkowania. Skuteczne przekazywanie informacji ma jednak zapewnić, aby faktycznie dochodziło do opodatkowania przychodów zgodnie z już obowiązującymi zasadami.

Wdrożenie zmienionych przepisów dyrektywy, gdy zostaną one już przyjęte, będzie wymagało wprowadzenia odpowiednich zasad i procedur administracyjnych na poziomie krajowym. Zgodnie z założeniem, pierwszy okres podlegający raportowaniu ma rozpocząć się 1 stycznia 2022 r.

O ile w przypadku modelowych zasad OECD dotyczących raportowania państwa mogą swobodnie zdecydować, czy dokonają ich wdrożenia czy nie, o tyle w przypadku przyjęcia zmian do dyrektywy UE tego rodzaju dowolności już nie będzie. Polska, podobnie jak inne państwa członkowskie UE, będzie miała obowiązek wprowadzenia ustalonych przez UE rozwiązań.

Możemy się zatem spodziewać, że w niedalekiej przyszłości pojawią się pierwsze konkretne regulacje, które będą dla podmiotów będących operatorami platform internetowych wiążące.

Warto zawczasu przygotować się do zmian, które nas czekają.

Dorota Wolna
Anna Szymańska

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Polecamy: CIT 2020. Komentarz

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA