REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba zmienić w podatkach w kryzysie epidemicznym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Co trzeba zmienić w podatkach w kryzysie epidemicznym?
Co trzeba zmienić w podatkach w kryzysie epidemicznym?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w polskim systemie podatkowym mogą być skuteczną odpowiedzią na spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią - wynika z raportu firmy doradczej PwC opublikowanego 11 września 2020 r. Według ekspertów kluczowe jest m.in. pobudzenie inwestycji i konsumpcji, transformacja cyfrowa.

Zdaniem Jana Wacławka, partnera zarządzającego działem prawno-podatkowym PwC -  remedium na wyzwania nadchodzących kwartałów mogą być zmiany w systemie podatkowym. "Dają one szansę na zapewnienie narzędzi pro-inwestycyjnych i pro-konsumpcyjnych, przy jednoczesnym wsparciu transformacji cyfrowej biznesu i administracji oraz uszczelnieniu systemu podatkowego” – ocenił Wacławek.
Autorzy raportu „Podatkowe remedium. Transformacja biznesu – rekomendacje PwC” wymieniają obszary działania, które ich zdaniem są kluczowe dla minimalizowania skutków spowolnienia gospodarczego.

REKLAMA

REKLAMA

W raporcie „Podatkowe remedium. Transformacja biznesu – rekomendacje PwC” eksperci działu prawno-podatkowego PwC wskazują 5 obszarów działania, które ich zdaniem są kluczowe dla minimalizowania skutków spowolnienia gospodarczego:
1) Inwestycje – stworzenie zachęt podatkowych do inwestowania środków finansowych, a nie do dystrybucji do właścicieli. Inwestycje powinny być realizowane zarówno w sektorze MŚP, jak też przez dużych przedsiębiorców, których aktywność inwestycyjna powinna być motorem wzrostu.
2) Konsumpcja - zastosowane narzędzia podatkowe powinny zachęcać konsumentów do wydawania gotówki, a nie do oszczędzania.
3) Uproszczenia - przedsiębiorcy i administracja nie powinni być obciążani obowiązkami, które nie są niezbędne, albo których realizacja jest bardziej kosztowna od zakładanych efektów.
4) Wpływy budżetowe – stworzenie rozwiązań, które pozwolą na efektywną weryfikację rozliczeń dotyczących wydatków inwestycyjnych i konsumpcyjnych.
5) Transformacja cyfrowa - wprowadzane narzędzia powinny wspierać zmianę podejścia biznesu i administracji w stronę cyfryzacji. Narzędzia cyfrowe (w podatkach) powinny objąć zmiany w każdym filarze.

W opinii Tomasza Kassela, partnera w dziale prawno-podatkowym PwC, obecnie brakuje "kompleksowych programów przeciwdziałania recesji, z wyjątkiem programów opartych o dotacje czy instrumenty dłużne". Kassel zwrócił uwagę, że w innych państwach UE wprowadzane są np. przejściowe obniżki VAT, co ma pobudzić konsumpcję. "Zapowiadane u nas narzędzia ukierunkowane na wsparcie inwestycji, takie jak estoński podatek dochodowy, ulga na automatyzację czy zmiany w PSI, to zdecydowanie dobry kierunek, nadal istnieje jednak przestrzeń legislacyjna do wprowadzania dalszych zmian podatkowych, które jeszcze mocniej zniwelowałoby skutki recesji” – podkreślił Kassel.

W zakresie pobudzania inwestycji eksperci PwC wskazują na potrzebę wdrożenia zapowiadanych przez Ministerstwo Rozwoju dwóch rozwiązań: ulgi na automatyzację (czasowy dodatkowy odpis na wydatki inwestycyjne w zakresie automatyzacji procesów) oraz obniżenie barier wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji dla MŚP. Pozytywnie oceniana jest także praca Ministerstwa Finansów nad wprowadzeniem podatku dochodowego na wzór estoński dla MŚP, czyli brak podatku dochodowego do momentu dystrybucji środków z biznesu lub finansowania kosztów niepodatkowych.

REKLAMA

Propozycje narzędzi, które mogłyby pobudzić konsumpcję to m.in.: przejściowa obniżka stawki VAT na usługi pracochłonne, loteria e-paragonowa, czyli automatyczna loteria, w której biorą udział posiadacze e-paragonów oraz dodatkowy odpis na wydatki konsumpcyjne dla osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezwykle istotne z punktu widzenia samej administracji, ale też biznesu są uproszczenia. W tym obszarze eksperci PwC wymieniają takie narzędzia jak: jasne wytyczne dotyczące pojęcia reprezentacji, pełne uznawanie elektronicznego podpisu i praca z organem na kopiach dokumentów, czy możliwość zdalnego udziału w rozprawach sądowych.

Pracując nad zmianami w systemie podatkowym Państwo powinno też zwiększyć poziom pewności, że wsparcie wysiłku inwestycyjnego i konsumpcyjnego nie będzie prowadziło do rozwoju czarnej i szarej strefy. W tym aspekcie ważną rolę mogą odegrać Centralny Rejestr Faktur oraz upowszechnienie e-paragonów.

- Dobór czy opracowanie poszczególnych narzędzi zależeć będzie finalnie od krótko- i średnioterminowych możliwości budżetowych. Kluczowe jest systemowe podejście i stworzenie takich rozwiązań, które będą wzajemnie oddziaływać na siebie. Niezależnie od ostatecznego kształtu rozwiązań ważne jest jeszcze zwrócenie uwagi na dwie kwestie. Po pierwsze – wsparcie konsumpcji od razu powinno zawierać elementy przeciwdziałania szarej strefie. Po drugie – wprowadzane zmiany powinny mocno akcentować potrzebę transformacji cyfrowej przedsiębiorców, zarówno w wymiarze front-office, jak również w wymiarze back-office. - powiedział Mieczysław Gonta, partner w dziale prawno-podatkowym PwC.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA