REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet SLIM VAT - dobre zmiany dla podatników od 2021 roku

Pakiet SLIM VAT  - dobre zmiany dla podatników
Pakiet SLIM VAT - dobre zmiany dla podatników

REKLAMA

REKLAMA

Polski system podatkowy należy do najbardziej skomplikowanych w UE. Dlatego pozytywnie oceniamy wszelkiego rodzaju propozycje uproszczeń w rozliczeniach VAT, które zmniejszają liczbę obowiązków ciążących na podatnikach - uznała Konfederacja Lewiatan, oceniając tzw. pakiet SLIM VAT. Na szczególną uwagę, w projekcie ustawy, zasługuje zniesienie obowiązku zbierania przez podatników potwierdzeń otrzymania przez kontrahentów faktur korygujących in minus. Przy okazji tej nowelizacji należy wprowadzić także inne uproszczenia wpisujące się w cel regulacji i zrezygnować z tych, które z ułatwieniami nie mają nic wspólnego, jak np. ograniczenie do 3 lat terminu ważności wiążącej informacji stawkowej (WIS).

Zdaniem Konfederacji Lewiatan SLIM VAT to pakiet zmian, który zawiera kilka ciekawych i pożądanych przez przedsiębiorców zmian.

- Regulacje zawarte w pakiecie, takie jak brak konieczności uzyskiwania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, wydłużenie o miesiąc terminu na odliczenie podatku naliczonego, podniesienie limitu wartości prezentów małej wartości, ujednolicenie kursów walut w VAT i PIT/CIT, czy wydłużenie terminu na wywóz towarów przy eksporcie, w przypadku zastosowania stawki 0% dla zaliczki, jakkolwiek pożądane z perspektywy podatników, mogą zlikwidować jedynie część administracyjnych trudności, z którymi borykają się przedsiębiorcy. Dlatego wskazujemy dodatkowe obszary, w których warto wprowadzić zmiany w szerszym zakresie upraszczające rozliczenia VAT. Jednocześnie apelujemy, aby przy okazji pozytywnych zmian, nie wprowadzać też i takich, które pogorszą sytuację podatników - mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA

Autopromocja

W SLIM VAT zaproponowano wydłużenie z dwóch do trzech miesięcy okresu, w którym podatnik może odliczyć kwotę podatku naliczonego bez konieczności dokonywania korekty deklaracji. To dobra propozycja, ale biorąc pod uwagę, że dłuższy termin na odliczenie VAT nie wywiera żadnych negatywnych skutków budżetowych, to powinien on wynosić 6 miesięcy, przypadających po miesiącu, w którym powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Dzięki temu przedsiębiorcy unikną zbędnych obciążeń administracyjnych w odniesieniu do faktur zakupowych, które np. z powodów komplikacji związanych z terminowym przepływem dokumentacji nie zostały rozliczone w terminie.

Dobrą propozycją jest zwiększenie z 10 do 20 zł wartości „prezentów o małej wartości", których przekazanie przez podatnika nie stanowi dostawy towarów. Należy także zwiększyć ze 100 zł do 200 zł limit wartości „prezentów o małej wartości", które są ewidencjonowane przez podatnika w sposób pozwalający ustalić tożsamość osób obdarowanych.

- Uważamy, że niezasadne jest utrzymywanie różnych zasad zastosowania stawki 0% VAT w przypadku nieotrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów do nabywcy w UE i poza UE, tj. w deklaracji za okres, w którym dokonano dostawy w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) oraz w okresie, w którym otrzymano dokumenty w przypadku eksportu. Zarówno dla WDT, jak i eksportu, podatnik powinien mieć możliwość zastosowania stawki 0% za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał dokumenty - dodaje Przemysław Pruszyński.

REKLAMA

Przy okazji prac nad pakietem SLIM VAT należy także powrócić do neutralnego rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), importu usług oraz dostawy towarów w ramach odwrotnego obciążenia, tj. znieść 3 miesięczny termin, w którym możliwa jest korekta podatku naliczonego i należnego w tym samym okresie, a także dokonać dalszej liberalizacji warunków stosowania tzw. ulgi na złe długi. Liczymy również na uregulowanie procedury wykreślania podatników z rejestru VAT oraz ustawowego skrócenia podstawowego terminu zwrotu VAT do 30 dni, a skróconego do 15 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Protestujemy, aby w przypadku zmian, które w założeniu mają uprościć rozliczenie VAT i przynieść korzyści przedsiębiorcom, wprowadzać zmiany, które są zdecydowanie niekorzystne. Nie ma najmniejszego uzasadnienia do ograniczania do 3 lat ważności wydawanych wiążących informacji stawkowych. WIS-y mają dawać pewność podatnikom, że stosowana przez nich stawka podatku jest właściwa. Wygasanie tych decyzji co trzy lata, spowoduje niezrozumiałą konieczność ponownego występowania o klasyfikację dla tych samych, niezmienionych towarów bądź usług.

Przy okazji prac nad nowelizacją ustawy o VAT Konfederacja Lewiatan apeluje o dalsze ujednolicanie stawek VAT w ramach nowej matrycy stawek VAT, w szczególności w zakresie posiłków serwowanych na miejscu i na wynos oraz wprowadzenie obniżonej stawki VAT na tzw. owoce morza. Niczym nie uzasadnione utrzymywanie wyższej stawki właśnie na te produkty powoduje, wiele zbędnych problemów w branży gastronomicznej.

Pełna treść opinii Konfederacji Lewiatan dot. pakietu SLIM VAT

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe (tzw. pakiet SLIM VAT)

Większość zmian z pakietu SLIM VAT ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r. z dwoma wyjątkami, które wejdą w życie 1 czerwca i 1 lipca 2021 r.. Natomiast zmiany dot. TAX FREE mają wejść w życie od 1 stycznia 2022 r.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA