REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet SLIM VAT od 2021 r. - jakie są najważniejsze założenia?

Pakiet SLIM VAT od 2021 r. - najważniejsze założenia /Fot. Fotolia
Pakiet SLIM VAT od 2021 r. - najważniejsze założenia /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2021 r. planowane jest wejście w życie tzw. pakietu SLIM VAT, który zmienia niektóre przepisy w zakresie podatku od towarów i usług. Obecnie projekt zmian jest na etapie konsultacji społecznych. Do 7 września 2020 r. Ministerstwo Finansów umożliwia przesyłanie uwag i opinii dotyczących zaproponowanych zmian.

Niezależnie, poniżej prezentujemy najważniejsze założenia projektu zmian ustawy o VAT oraz ustawy – Prawo bankowe z dnia 14 sierpnia 2020 r. (dalej: Projekt):

REKLAMA

Autopromocja

Korygowanie faktur

- W miejsce dotychczasowych przepisów dotyczących korygowania faktur, zostaną  wprowadzone uproszczenia, które odnoszą się zarówno do sytuacji gdy podstawa opodatkowania ulegnie obniżeniu, tym samym zmniejszy się podatek VAT należny oraz gdy podstawa opodatkowania ulegnie podwyższeniu tym samym zwiększy się podatek VAT.

- Po zmianie nie będzie obowiązywał obowiązek posiadania przez podatnika  potwierdzenia odbioru faktury korygującej.1 Podatnik będzie dokonywał obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego już w okresie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki transakcji.2 W tym samym okresie nabywca będzie zobowiązany do odpowiedniej korekty podatku naliczonego, która wynika z uzgodnienia pomiędzy podatnikami. W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulegnie zwiększeniu wówczas korekty dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zmiany podstawy opodatkowania.3 Zmiana ta zdejmie z przedsiębiorcy obowiązek pozyskiwania i gromadzenia potwierdzeń odbioru faktur korygujących przy korektach obniżających podstawę opodatkowania.

Ułatwienia dla eksporterów

- Obecnie przepisy ustawy VAT dotyczące eksportu towaru mówią o tym, że jeżeli otrzymamy zaliczkę na poczet przyszłej dostawy, to gdy nie dokonamy wywozu towaru w ciągu 2 miesięcy mamy obowiązek wykazania zaliczki w deklaracji VAT wstecz ze stawką podatku VAT obowiązującą w Polsce. Po wejściu w życie nowych przepisów termin ten zostanie wydłużony do 6 miesięcy.4

Spójne kursy walut z podatkiem dochodowym

REKLAMA

- W podatku VAT aktualnie przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Jeśli jednak faktura zostanie wystawiona przed powstaniem obowiązku podatkowego, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W podatku dochodowym przychody należne przelicza się według średniego kursu NBP ogłoszonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień uzyskania przychodu. Natomiast za datę powstania przychodu/datę sprzedaży uważa się dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub dostarczenia towaru/wykonania usługi.

- Podatnik będzie uprawniony do wyboru sposobu przeliczania kursu walut jak dla przeliczenia przychodu w podatku dochodowym.5 Przykładowo teraz przedsiębiorca budowlany stosuje obecnie dwa różne kursy (dla VAT = w dacie z dnia przed wystawieniem faktury, dla PIT/CIT w dacie z dnia przed wykonaniem usługi). Po zmianie przepisów można będzie ustalić wspólny kurs dla rozliczenia transakcji VAT i PIT/CIT.

Zmiany dotyczące mechanizmu podzielnej płatności i rachunku VAT

- Wprowadzona zostanie możliwość potrącenia wierzytelności transakcji objętej mechanizmem podzielnej płatności (obecnie istnieje taka możliwość jedynie na podstawie art. 498 k.c.).6

- Podatnicy będą uprawnieni to transferu środków z rachunku VAT na rzecz agencji celnej odpowiednio do ich zobowiązań podatkowych związanych z importem czy należności celnych.7

- Wprowadzona zostanie możliwość złożenia wniosku o uwolnienie środków z rachunku VAT przez podmioty niebędące podatnikami np. komornicy.8

Wiążące Informacje Skarbowe

- Obecnie WIS-y mogą wygasnąć w sytuacji gdy przepisy VAT zostaną zmienione bądź wygasną, podczas gdy po wejściu w życie SLIM VAT będą one ważne 3 lata.9 Termin ten do aktualnie obowiązujących WIS-ów będzie naliczany od momentu wejścia w życie przepisów.

- WIS nie będzie wydawana gdy w sprawie, o którą pyta podatnik prowadzone jest postępowanie podatkowe bądź sprawa zostanie rozstrzygnięta w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.10 Ponadto, w sytuacji gdy WIS stanowić będzie element czynności będącej przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa wówczas organy podatkowe nie będą związane daną informacją stawkową.11

- Możliwe będzie uzyskanie WIS-u dla towarów klasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług np. dla towarów objętych mechanizmem podzielonej płatności, czego obecne przepisy nie przewidują.12

Polecamy: Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją. Poradnik Gazety Prawnej 4/2020

Korzyści przy odliczeniu VAT

- Obecnie termin do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco łącznie do 3 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).

- Po wejściu w życie zmian termin ten zostanie wydłużony do 4 okresów rozliczeniowych ( przy rozliczeniach miesięcznych).13

- Obecnie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży. Po zmianach odliczenie podatku naliczonego z faktur będzie możliwe jeżeli będą one nabyte w celu ich odsprzedaży.14

- Limit kwoty na prezenty o małej wartości zostanie zwiększony z 10 zł do 20 zł.15

Zwrot podróżnym – TAX FREE

- Zmianie ulegnie aktualnie obowiązująca procedura zwrotu podatku VAT dla cudzoziemców. Aktualnie sprzedawca wystawia kupującemu paragon z naliczonym VAT i przekazuje imienny papierowy dokument, który przekazywany jest celnikowi który potwierdza wywóz towaru.

- Od 1 stycznia 2022 r. system ten będzie rozliczany elektronicznie. Każdy sprzedawca w momencie sprzedaży będzie musiał wystawić elektroniczny dokument Tax Free i za pomocą aplikacji przesłać do systemu informatycznego. W takiej sytuacji podstawą do zwrotu podatku będzie elektroniczne potwierdzenie przez celnika wywozu towaru za granice.16

O dalszych zmianach będziemy Państwa informować na bieżąco.

____________________________

1 Art. 1 pkt. 3 lit. b projektu ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe.

2 Art. 1 pkt. 3 lit. a ww. projektu.

3 Art. 1 pkt. 3 lit. d ww. projektu.

4 Art. 1 pkt. 6 ww. projektu.

5 Art. 1 pkt. 5 ww. projektu.

6 Art. 1 pkt. 20 lit. b ww. projektu.

7 Art. 2 pkt. 1 ww. projektu.

8 Art. 1 pkt. 21 ww. projektu.

9 Art. 1 pkt. 10 ww. projektu.

10 Art. 1 ust. 8 ww. projektu.

11 Art. 1 ust. 9 ww. projektu.

12 Art. 1 ust. 7 ww. projektu.

13 Art. 1 ust. 12 ww. projektu.

14 Art. 1 ust. 13 ww. projektu.

15 Art. 1 ust. 2 ww. projektu.

16 Art. 1 ust. 29 ww. projektu.

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA