REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędników jest coraz mniej, ale pracują skuteczniej

REKLAMA

W 2006 roku urzędy kontroli skarbowej ujawniły o 13 proc. więcej zaległości podatkowych niż w 2005 roku, mimo że zatrudnienie w nich spadło – wynika ze sprawozdania z kontroli skarbowej.

Urzędy kontroli skarbowej w 2006 roku zakończyły 16,5 tys. kontroli. W ich wyniku ujawniono m.in. zaległości podatkowe o łącznej wartości ponad 3 mld zł. Najwięcej nieprawidłowości, bo aż 47 proc. stwierdzono w podatku akcyzowym. Kolejne pozycje to VAT, PIT i CIT. Ze sprawozdania opublikowanego przez resort finansów wynika, że takie efekty kontrola skarbowa osiągnęła przy najniższym poziomie zatrudnienia. W 2006 roku w służbie tej pracowało 5430 osób. Kilka lat wcześniej pracowników było o 64 proc. więcej, czyli ponad 8900 osób (dane za 1997 rok).

Kontrole szarej strefy

Kontrola skarbowa w 2006 roku podejmowała działania mające na celu ograniczenie szarej strefy. Dotyczyły one nieujawnionych źródeł przychodu, niezarejestrwanej działalności gospodarczej, obrotu paliwami płynnymi i gazem płynnym, a także obrotu złomem i handlu w internecie.

W zakresie nieujawnionych dochodów skontrolowano ponad 1 tys. podatników, ustalając zobowiązania podatkowe na kwotę prawie 86 mln zł. Na przykład Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy w jednej tylko kontroli ustalił zobowiązanie podatkowe na 680 tys. zł. Podobnie urząd we Wrocławiu, który kontrolując małżonków wykazał, że z rachunku bankowego męża, który nie deklarował żadnych dochodów, dokonywane były przelewy na konta osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe małżonków określono na 400 tys. zł.

Nielegalne firmy

Niezarejestrowana działalność gospodarcza oraz niezarejestrowany obrót towarami i usługami stanowią obok nielegalnego zatrudnienia główny element szarej strefy, z którym w 2006 roku walczyła kontrola skarbowa. Ujawnione nadużycia w tym zakresie dotyczyły m.in. usług budowlanych prowadzonych na czarno, handlu działkami bez podatku oraz braku opodatkowania medycyny niekonwencjonalnej.

Z ubiegłorocznych kontroli wynika także, że coraz więcej osób prowadzi nielegalnie działalność za pośrednictwem internetu. Jako przykład można podać wyniki kontroli urzędu z Białegostoku, gdzie sprawdzono właściciela sklepu internetowego, który nielegalnie sprzedawał karty do gry. Łączna kwota ustaleń fiskusa wyniosła w tym przypadku 20 tys. zł. UKS w Gdańsku ujawnił natomiast nielegalny handel internetowy kosmetykami. Właściciel firmy tłumaczył się, że sprzedaż perfum i wód toaletowych jest formą zapłaty za usługi seksualne świadczone poza granicami kraju. Urząd nie uwierzył jednak w taką argumentację i ustalił zobowiązanie na kwotę 180 tys. zł.

Inspektorzy kontroli skarbowej wszczęli 4037 dochodzeń karnych skarbowych. W 641 przypadkach skierowano akty oskarżenia do sądu. Skazano 647 osób. Uniewinnionych zostało tylko 58 osób. Inspektorzy wystawili 506 mandatów karnych gotówkowych i 30 225 kredytowych.

Należności niepodatkowe

W 2006 roku poza zaległościami podatkowymi w toku kontroli skarbowych stwierdzono również m.in. nieuzasadnione pobranie dotacji na kwotę 73,2 mln zł (stanowi to wzrost takich oszustw o 340 proc. w stosunku do roku 2005), naruszenie przepisów w zakresie finansów publicznych na kwotę 2,4 mld zł, a także naruszenia prawa dewizowego na kwotę 4 mld zł.

Urzędy kontroli skarbowej mogą w ramach swoich uprawnień zwrócić się do właściwych organów państwowych z notą sygnalizacyjną o dostrzeżonych nieprawidłowościach. W ubiegłym roku UKS wystawiły 188 takich not. Odpowiedziano na nie w 132 przypadkach.

W sprawozdaniu zawarto również dane dotyczące kontroli resortowej w skarbówce. Jej wyniki nie są optymistyczne. Organy podatkowe nie przekazywały właściwych informacji sygnalnych, urzędnicy przymykali oko na nadużywanie ulg podatkowych, w niektórych urzędach naczelnicy rozkładali na raty na preferencyjnych warunkach zaległości podatkowe. Zdarzało się też, że urzędnicy stosowali różne kryteria traktowania podatników w podobnych sytuacjach.

 

REKLAMA

Autopromocja



Ewa Matyszewska

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA