REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędników jest coraz mniej, ale pracują skuteczniej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 roku urzędy kontroli skarbowej ujawniły o 13 proc. więcej zaległości podatkowych niż w 2005 roku, mimo że zatrudnienie w nich spadło – wynika ze sprawozdania z kontroli skarbowej.

Urzędy kontroli skarbowej w 2006 roku zakończyły 16,5 tys. kontroli. W ich wyniku ujawniono m.in. zaległości podatkowe o łącznej wartości ponad 3 mld zł. Najwięcej nieprawidłowości, bo aż 47 proc. stwierdzono w podatku akcyzowym. Kolejne pozycje to VAT, PIT i CIT. Ze sprawozdania opublikowanego przez resort finansów wynika, że takie efekty kontrola skarbowa osiągnęła przy najniższym poziomie zatrudnienia. W 2006 roku w służbie tej pracowało 5430 osób. Kilka lat wcześniej pracowników było o 64 proc. więcej, czyli ponad 8900 osób (dane za 1997 rok).

Kontrole szarej strefy

Kontrola skarbowa w 2006 roku podejmowała działania mające na celu ograniczenie szarej strefy. Dotyczyły one nieujawnionych źródeł przychodu, niezarejestrwanej działalności gospodarczej, obrotu paliwami płynnymi i gazem płynnym, a także obrotu złomem i handlu w internecie.

W zakresie nieujawnionych dochodów skontrolowano ponad 1 tys. podatników, ustalając zobowiązania podatkowe na kwotę prawie 86 mln zł. Na przykład Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy w jednej tylko kontroli ustalił zobowiązanie podatkowe na 680 tys. zł. Podobnie urząd we Wrocławiu, który kontrolując małżonków wykazał, że z rachunku bankowego męża, który nie deklarował żadnych dochodów, dokonywane były przelewy na konta osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe małżonków określono na 400 tys. zł.

Nielegalne firmy

Niezarejestrowana działalność gospodarcza oraz niezarejestrowany obrót towarami i usługami stanowią obok nielegalnego zatrudnienia główny element szarej strefy, z którym w 2006 roku walczyła kontrola skarbowa. Ujawnione nadużycia w tym zakresie dotyczyły m.in. usług budowlanych prowadzonych na czarno, handlu działkami bez podatku oraz braku opodatkowania medycyny niekonwencjonalnej.

Z ubiegłorocznych kontroli wynika także, że coraz więcej osób prowadzi nielegalnie działalność za pośrednictwem internetu. Jako przykład można podać wyniki kontroli urzędu z Białegostoku, gdzie sprawdzono właściciela sklepu internetowego, który nielegalnie sprzedawał karty do gry. Łączna kwota ustaleń fiskusa wyniosła w tym przypadku 20 tys. zł. UKS w Gdańsku ujawnił natomiast nielegalny handel internetowy kosmetykami. Właściciel firmy tłumaczył się, że sprzedaż perfum i wód toaletowych jest formą zapłaty za usługi seksualne świadczone poza granicami kraju. Urząd nie uwierzył jednak w taką argumentację i ustalił zobowiązanie na kwotę 180 tys. zł.

Inspektorzy kontroli skarbowej wszczęli 4037 dochodzeń karnych skarbowych. W 641 przypadkach skierowano akty oskarżenia do sądu. Skazano 647 osób. Uniewinnionych zostało tylko 58 osób. Inspektorzy wystawili 506 mandatów karnych gotówkowych i 30 225 kredytowych.

Należności niepodatkowe

W 2006 roku poza zaległościami podatkowymi w toku kontroli skarbowych stwierdzono również m.in. nieuzasadnione pobranie dotacji na kwotę 73,2 mln zł (stanowi to wzrost takich oszustw o 340 proc. w stosunku do roku 2005), naruszenie przepisów w zakresie finansów publicznych na kwotę 2,4 mld zł, a także naruszenia prawa dewizowego na kwotę 4 mld zł.

Urzędy kontroli skarbowej mogą w ramach swoich uprawnień zwrócić się do właściwych organów państwowych z notą sygnalizacyjną o dostrzeżonych nieprawidłowościach. W ubiegłym roku UKS wystawiły 188 takich not. Odpowiedziano na nie w 132 przypadkach.

W sprawozdaniu zawarto również dane dotyczące kontroli resortowej w skarbówce. Jej wyniki nie są optymistyczne. Organy podatkowe nie przekazywały właściwych informacji sygnalnych, urzędnicy przymykali oko na nadużywanie ulg podatkowych, w niektórych urzędach naczelnicy rozkładali na raty na preferencyjnych warunkach zaległości podatkowe. Zdarzało się też, że urzędnicy stosowali różne kryteria traktowania podatników w podobnych sytuacjach.

 

REKLAMA

REKLAMA




Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA