REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędników jest coraz mniej, ale pracują skuteczniej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 roku urzędy kontroli skarbowej ujawniły o 13 proc. więcej zaległości podatkowych niż w 2005 roku, mimo że zatrudnienie w nich spadło – wynika ze sprawozdania z kontroli skarbowej.

Urzędy kontroli skarbowej w 2006 roku zakończyły 16,5 tys. kontroli. W ich wyniku ujawniono m.in. zaległości podatkowe o łącznej wartości ponad 3 mld zł. Najwięcej nieprawidłowości, bo aż 47 proc. stwierdzono w podatku akcyzowym. Kolejne pozycje to VAT, PIT i CIT. Ze sprawozdania opublikowanego przez resort finansów wynika, że takie efekty kontrola skarbowa osiągnęła przy najniższym poziomie zatrudnienia. W 2006 roku w służbie tej pracowało 5430 osób. Kilka lat wcześniej pracowników było o 64 proc. więcej, czyli ponad 8900 osób (dane za 1997 rok).

Kontrole szarej strefy

Kontrola skarbowa w 2006 roku podejmowała działania mające na celu ograniczenie szarej strefy. Dotyczyły one nieujawnionych źródeł przychodu, niezarejestrwanej działalności gospodarczej, obrotu paliwami płynnymi i gazem płynnym, a także obrotu złomem i handlu w internecie.

W zakresie nieujawnionych dochodów skontrolowano ponad 1 tys. podatników, ustalając zobowiązania podatkowe na kwotę prawie 86 mln zł. Na przykład Urząd Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy w jednej tylko kontroli ustalił zobowiązanie podatkowe na 680 tys. zł. Podobnie urząd we Wrocławiu, który kontrolując małżonków wykazał, że z rachunku bankowego męża, który nie deklarował żadnych dochodów, dokonywane były przelewy na konta osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe małżonków określono na 400 tys. zł.

Nielegalne firmy

Niezarejestrowana działalność gospodarcza oraz niezarejestrowany obrót towarami i usługami stanowią obok nielegalnego zatrudnienia główny element szarej strefy, z którym w 2006 roku walczyła kontrola skarbowa. Ujawnione nadużycia w tym zakresie dotyczyły m.in. usług budowlanych prowadzonych na czarno, handlu działkami bez podatku oraz braku opodatkowania medycyny niekonwencjonalnej.

Z ubiegłorocznych kontroli wynika także, że coraz więcej osób prowadzi nielegalnie działalność za pośrednictwem internetu. Jako przykład można podać wyniki kontroli urzędu z Białegostoku, gdzie sprawdzono właściciela sklepu internetowego, który nielegalnie sprzedawał karty do gry. Łączna kwota ustaleń fiskusa wyniosła w tym przypadku 20 tys. zł. UKS w Gdańsku ujawnił natomiast nielegalny handel internetowy kosmetykami. Właściciel firmy tłumaczył się, że sprzedaż perfum i wód toaletowych jest formą zapłaty za usługi seksualne świadczone poza granicami kraju. Urząd nie uwierzył jednak w taką argumentację i ustalił zobowiązanie na kwotę 180 tys. zł.

Inspektorzy kontroli skarbowej wszczęli 4037 dochodzeń karnych skarbowych. W 641 przypadkach skierowano akty oskarżenia do sądu. Skazano 647 osób. Uniewinnionych zostało tylko 58 osób. Inspektorzy wystawili 506 mandatów karnych gotówkowych i 30 225 kredytowych.

Należności niepodatkowe

W 2006 roku poza zaległościami podatkowymi w toku kontroli skarbowych stwierdzono również m.in. nieuzasadnione pobranie dotacji na kwotę 73,2 mln zł (stanowi to wzrost takich oszustw o 340 proc. w stosunku do roku 2005), naruszenie przepisów w zakresie finansów publicznych na kwotę 2,4 mld zł, a także naruszenia prawa dewizowego na kwotę 4 mld zł.

Urzędy kontroli skarbowej mogą w ramach swoich uprawnień zwrócić się do właściwych organów państwowych z notą sygnalizacyjną o dostrzeżonych nieprawidłowościach. W ubiegłym roku UKS wystawiły 188 takich not. Odpowiedziano na nie w 132 przypadkach.

W sprawozdaniu zawarto również dane dotyczące kontroli resortowej w skarbówce. Jej wyniki nie są optymistyczne. Organy podatkowe nie przekazywały właściwych informacji sygnalnych, urzędnicy przymykali oko na nadużywanie ulg podatkowych, w niektórych urzędach naczelnicy rozkładali na raty na preferencyjnych warunkach zaległości podatkowe. Zdarzało się też, że urzędnicy stosowali różne kryteria traktowania podatników w podobnych sytuacjach.

 

REKLAMA




Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA