REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

65 proc. firm audytorskich może zniknąć z rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jednoosobowe firmy audytorskie mogą nie sprostać zmianom wynikającym z 43 Dyrektywy UE. Na rynku mogą przetrwać tylko podmioty, które połączą się w większe grupy. Projekt nowej ustawy o biegłych rewidentach resort finansów przedstawi pod koniec kwietnia.


Aż 1247 jednoosobowych firm audytorskich, czyli 65 proc. wszystkich funkcjonujących na rynku, może mieć problem z utrzymaniem się na nim po zmianach w polskim prawie. Zmiany te wymusza na ustawodawcy 43 Dyrektywa UE. Niektórzy eksperci twierdzą, że w wyniku zmian może dojść do ograniczenia liczby polskich firm audytorskich nawet do 500 podmiotów.


Koszty coraz wyższe


Maria Rzepnikowska, prezes Deloitte Audyt i wiceprezes Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, twierdzi, że jeżeli nie dojdzie do konsolidacji małych kancelarii jednoosobowych, mogą one nie spełnić wymogów jakości.

- Konsolidacja jest niezbędna również ze względu na obciążenia kosztowe, związane z ubezpieczeniem, z podniesieniem kwalifikacji jakości wykonywanych badań - uważa nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że 43 Dyrektywa stawia wyższe niż dotychczas wymagania. Jeden biegły tak naprawdę nie będzie mógł pracować sam. Konieczne będzie, aby inny biegły sprawdził po nim prawidłowość przeprowadzenia badania i dokumentacji z badania, czyli związek między dokumentacją a opinią. Powoduje to, że w nowych warunkach trudno będzie pracować samemu. Nie oznacza to jednak, że od razu jednoosobowe firmy audytorskie będą musiały się wyrejestrować z mocy prawa.

Profesor Gertruda Świderska, prezes MAC Auditor, zwraca uwagę, że art. 29 nowej Dyrektywy wskazuje na konieczność objęcia systemem zapewnienia jakości wszystkich biegłych rewidentów i firm audytorskich.

- Jeśli przyjmiemy, że oznacza to wdrożenie w firmach audytorskich norm ISO serii 9000, to rzeczywiście nie ma możliwości wprowadzenia procedur ISO w firmie jednoosobowej. Istotne są również wysokie wymagania w zakresie rocznych publikowanych na stronie internetowej sprawozdań firm audytorskich badających jednostki interesu publicznego - mówi prof. Gertruda Świderska.

Dyrektywa wprowadza też nowe standardy badań - Międzynarodowe Standardy Rewizji Finansowej. Zdaniem dr. Radosława Ignatowskiego, adiunkta w Katedrze Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, już dziś biegły rewident musi się posiłkować normami międzynarodowymi, ponieważ wynika to z polskich norm.

- W zakresie nieuregulowanym polskimi przepisami, biegli rewidenci mają obowiązek stosować standardy międzynarodowe. Ponadto biegli, którzy chcą utrzymać się na rynku, muszą je stosować - twierdzi dr Ignatowski.


Większa odpowiedzialność


Surowe przepisy dotyczą także odpowiedzialności biegłego rewidenta. Zdaniem Jerzego Bielawnego, wiceprezesa Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, jednoosobowe firmy mogą nie wytrzymać zakresu odpowiedzialności, który wyznacza nowa 43 Dyrektywa.

- W przypadku, gdy zostanie popełniony błąd, odszkodowanie może przekraczać zakres ubezpieczenia minimalnego, które zazwyczaj posiadają tego typu firmy - uważa ekspert.

Zwraca również uwagę na sytuację, w której biegły rewident nie zauważył problemu podatkowego, co miało wpływ na powstanie szkody. Podkreśla, że w niedawnym wyroku Sąd Najwyższy stwierdził, że w relacji, gdy zawarta jest umowa na badanie sprawozdania finansowego ze spółką audytorską, ale jest ono wykonywane przez audytora z imienia i nazwiska, błąd biegłego rewidenta przekłada się na stosunki między podmiotami umawiającymi się na zasadach odpowiedzialności kontraktowej. Jeśli więc nie określono zakresu odpowiedzialności, firma audytorska nie ponosi odpowiedzialności.

- Założenia Dyrektywy w zakresie odpowiedzialności idą w innym kierunku, tzn. zasady winy, czyli ponoszenia odpowiedzialności w każdym przypadku, w którym został popełniony błąd - wyjaśnia nasz rozmówca.

Wynika to z preambuły, w której czytamy, że biegli rewidenci i firmy audytorskie mają obowiązek wykonywać swoją pracę z należytą starannością i w związku z tym powinni odpowiadać za szkody finansowe spowodowane brakiem takiej staranności.


Niepokojąca tendencja


Już dziś wiele małych firm audytorskich rezygnuje z tej działalności. Jest to trend odwrotny do tego sprzed kilku lat, kiedy liczba firm audytorskich wzrosła z 994 (w 1998 roku) do ponad 1400 (w latach 2001 i 2002). Obecnie małych firm jest 1247. Jak wskazują eksperci, w rezultacie zmian na rynku spowodowanych m.in. 43 Dyrektywą, liczba firm audytorskich może spaść do poziomu dużo niższego niż przed ośmioma, dziesięcioma laty. Doktor Radosław Ignatowski przyczyn takiej sytuacji nie wiąże z nowymi przepisami 43 Dyrektywy, ale z tendencjami na rynkach europejskich.

- To jest naturalna konsekwencja globalizacji i koncentracji kapitałowej. Im większa spółka, tym większy zakres badania jej sprawozdania. W związku z tym jedna osoba nie jest w stanie przeprowadzić takiego badania - stwierdził nasz rozmówca.

Projekt ustawy regulującej zasady wykonywania zawodu biegłego uwzględniający wymagania 43 Dyrektywy resort finansów chce przedstawić jeszcze przed końcem kwietnia.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa postanowień 43 Dyrektywy UE odpowiedzialny jest wiceminister finansów Adam PęzioŁ


Łukasz Zalewski

agnieszka pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA