MF: zwrot akcyzy tylko dla właścicieli sprowadzonych samochodów
REKLAMA
Projekt ma związek z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w Luksemburgu. Orzekł on w styczniu, iż akcyza na auta, stosowana w Polsce do końca listopada 2006 r., była niezgodna z prawem UE. Chodzi o różnicę między zgodnymi z prawem stawkami akcyzy 3,1 i 13,6 proc. (w zależności od pojemności silnika) a stawką faktycznie zapłaconą przez podatnika, która mogła dochodzić nawet do 65 proc.
Zgodnie z projektem, o zwrot mogą się ubiegać właściciele samochodów starszych niż dwuletnie, sprowadzonych od 1 maja 2004 r. do 30 listopada 2006 r.
"Osoba, której przysługuje zwrot, musi być właścicielem samochodu osobowego, którego zwrot dotyczy w momencie składania wniosku o zwrot" - precyzuje MF. Chodzi o to, żeby zwrot otrzymały tylko te osoby, które faktycznie poniosły ciężar zapłaconej akcyzy.
Aby obliczyć kwotę zwrotu należy od kwoty zapłaconego podatku (stawki zależne od wieku pojazdu) odjąć kwotę liczoną według stawek 3,1 oraz 13,6 proc., z uwzględnieniem wartości rynkowej pojazdu.
Wartość rynkową określać będą urzędy celne, do których podatnicy zwrócą się o zwrot. Urzędy będą opierać się na tabelarycznym zestawieniu średnich wartości rynkowych w danym miesiącu (średnie ceny opublikowane w katalogach cen pojazdów lub wykazach cen) oraz na opinii biegłych.
"Szacowanie wartości rynkowej samochodów pozostaje indywidualną kwestią każdego naczelnika urzędu celnego" - pisze MF.
Resort finansów szacuje, że budżet państwa straci na zwrotach ok. 580 mln zł. Jednak nie można oszacować tej kwoty precyzyjnie, ponieważ nie wiadomo, ile osób będzie się starać o zwrot - "szczególnie jeśli kwoty zwrotu będą niewielkie, w związku z odniesieniem do wartości rynkowej" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Poza tym - według MF - deklarowane ceny większości sprowadzonych samochodów nie odpowiadały wartości rynkowej.
O zwrot można starać się przez 5 lat od wejścia w życie ustawy. Wnioski należy składać do naczelników urzędów celnych, w których rozliczany był podatek przy sprowadzeniu samochodu.
Od 1 maja 2004 r. sprowadzono do Polski ponad 2,4 mln samochodów, za co pobrano ok. 2,5 mld zł akcyzy.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat