REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są małe szanse na szybką reformę skarbówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa nie zostanie utworzona 1 stycznia 2008 r. Ministerstwo Finansów nie ma pomysłu na jej zorganizowanie. Przeszkodą dla utworzenia jednej administracji jest też długa legislacja.


Ostateczny projekt reformy administracji skarbowej i celnej zostanie przedstawiony za dwa tygodnie - zapowiadał na łamach GP 22 marca wiceminister finansów Marian Banaś.

Od tego czasu minął już prawie miesiąc, a gotowego projektu nie ma. Przynajmniej nikt poza resortem finansów jeszcze go nie otrzymał.

Z informacji pracowników skarbowych i celnych wynika, że ministerstwo bada na razie nastroje wśród urzędników. Te jednak nie są najlepsze. Minister Banaś informuje jedynie, że niebawem projekt o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) trafi do uzgodnień resortowych. Również niezależni eksperci są zaskoczeni, że MF ukrywa reformę przed najbardziej zainteresowanymi - urzędnikami. Ich zdaniem takie tworzenie prawa jest niespotykane na skalę światową, nie mówiąc o standardach unijnych.

Z nieoficjalnych informacji, do jakich dotarła GP, wynika, że na stworzenie jednej administracji skarbowej od początku przyszłego roku nie ma co liczyć. Ministerstwo Finansów szuka zaś wygodnego pretekstu, by z tego pomysłu się wycofać. Za takim scenariuszem przemawia co najmniej kilka faktów.


MF tworzy dwa zespoły


Z naszych informacji wynika, że w resorcie finansów powołano kolejne dwa zespoły robocze. Są to zespoły eksperckie do spraw projektów ustawy o KAS (celny i skarbowy). Pracują one nad planowaną reformą, ale każdy osobno. W ramach obu zespołów opracowywane są także akty wykonawcze do ustawy o KAS. Taka współpraca może dziwić, skoro ma powstać jedna administracja z połączenia celników i pracowników skarbówki.

Ponadto w maju miała zakończyć się konsolidacja w ramach planowanej reformy na szczeblu MF. Owa konsolidacja jeszcze się nie rozpoczęła, więc trudno oczekiwać, że z końcem maja się zakończy.


Unia musi wiedzieć


Stworzenie Krajowej Administracji Skarbowej nie jest tylko i wyłącznie decyzją rządu polskiego. O zmianach, zwłaszcza w zakresie służby celnej, musi zostać powiadomiona Unia Europejska. Jeśli do czerwca 2007 r. Unia nie zostanie zawiadomiona o zmianie organu i struktury w cle, to nawet uchwalona nowa ustawa o KAS nie będzie mogła wejść w życie od 1 stycznia 2008 r. Wszystko dlatego, że UE musi mięć sześć miesięcy na dostosowanie się do takich zmian.

- W administracji skarbowej mówi się, że podjęto decyzję o wycofaniu się z reformy skarbówki i celników, tylko teraz szuka się wygodnego pretekstu - wskazał nasz rozmówca, który prosił o zachowanie anonimowości.

Jednocześnie dodał, że oceniając realnie całą planowaną reformę trudno będzie w tym roku zrealizować takie zamierzenia, patrząc na to, co się dzieje w polityce i w Sejmie.


Resort potrzebuje czasu


Przedstawione fakty nie przemawiają za tym, aby KAS powstała od początku przyszłego roku. Poza tym, planując reformę, trzeba także wziąć pod uwagę długi proces legislacyjny w Polsce. Nie ma jeszcze gotowego projektu, a przejście przez wszystkie szczeble akceptacji potrwa. Nawet jeśli - jak zapowiadał minister Marian Banaś - ścieżka legislacyjna w tym zakresie zostałaby przyspieszona.

Zgodnie z obowiązującą w Polsce procedurą po zaakceptowaniu projektów ustawy przez rząd trafi ona pod obrady Sejmu. Ten podda ją trzem czytaniom. Przy czym po pierwszym czytaniu ustawa zazwyczaj kierowana jest do komisji sejmowych. Stamtąd może trafić jeszcze do prac w podkomisjach. Każda poprawka zgłaszana w toku prac legislacyjnych musi być rozpatrzona przez Sejm. W następnej kolejności, gdy ustawa zostaje uchwalona po trzecim czytaniu, projekty trafiają do Senatu. Jeśli Senat wnosi poprawki (ma na to 30 dni), projekty znów wracają do Sejmu. Dopiero tak poprawiona ustawa trafia do prezydenta, który na jej podpisanie ma 21 dni. Potem pozostanie publikacja w Dzienniku Ustaw.

Zatem stworzenie nowej administracji nie jest ani proste, ani szybkie. Jednak jeśli ministerstwo jest zdecydowane, aby od 2008 roku powołać KAS, powinno już teraz rozpocząć oficjalne prace nad nową ustawą, aby potem nowe przepisy nie powstawały na kolanie i w pośpiechu.


JAK POWINNY WYGLĄDAĆ PRACE NAD PROJEKTEM

Podjęcie decyzji o przygotowaniu projektu ustawy poprzedza się:

- wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem pożądanych kierunków ich zmiany;

- ustaleniem potencjalnych, prawnych i innych niż prawne, środków oddziaływania umożliwiających osiągnięcie zamierzonych celów;

- określeniem przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych i finansowych każdego z rozważanych rozwiązań;

- zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych rozstrzygnięciem sprawy;

- dokonaniem wyboru sposobu interwencji organów władzy publicznej.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA