REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Są małe szanse na szybką reformę skarbówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa nie zostanie utworzona 1 stycznia 2008 r. Ministerstwo Finansów nie ma pomysłu na jej zorganizowanie. Przeszkodą dla utworzenia jednej administracji jest też długa legislacja.


Ostateczny projekt reformy administracji skarbowej i celnej zostanie przedstawiony za dwa tygodnie - zapowiadał na łamach GP 22 marca wiceminister finansów Marian Banaś.

Od tego czasu minął już prawie miesiąc, a gotowego projektu nie ma. Przynajmniej nikt poza resortem finansów jeszcze go nie otrzymał.

Z informacji pracowników skarbowych i celnych wynika, że ministerstwo bada na razie nastroje wśród urzędników. Te jednak nie są najlepsze. Minister Banaś informuje jedynie, że niebawem projekt o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) trafi do uzgodnień resortowych. Również niezależni eksperci są zaskoczeni, że MF ukrywa reformę przed najbardziej zainteresowanymi - urzędnikami. Ich zdaniem takie tworzenie prawa jest niespotykane na skalę światową, nie mówiąc o standardach unijnych.

Z nieoficjalnych informacji, do jakich dotarła GP, wynika, że na stworzenie jednej administracji skarbowej od początku przyszłego roku nie ma co liczyć. Ministerstwo Finansów szuka zaś wygodnego pretekstu, by z tego pomysłu się wycofać. Za takim scenariuszem przemawia co najmniej kilka faktów.


MF tworzy dwa zespoły


Z naszych informacji wynika, że w resorcie finansów powołano kolejne dwa zespoły robocze. Są to zespoły eksperckie do spraw projektów ustawy o KAS (celny i skarbowy). Pracują one nad planowaną reformą, ale każdy osobno. W ramach obu zespołów opracowywane są także akty wykonawcze do ustawy o KAS. Taka współpraca może dziwić, skoro ma powstać jedna administracja z połączenia celników i pracowników skarbówki.

Ponadto w maju miała zakończyć się konsolidacja w ramach planowanej reformy na szczeblu MF. Owa konsolidacja jeszcze się nie rozpoczęła, więc trudno oczekiwać, że z końcem maja się zakończy.


Unia musi wiedzieć


Stworzenie Krajowej Administracji Skarbowej nie jest tylko i wyłącznie decyzją rządu polskiego. O zmianach, zwłaszcza w zakresie służby celnej, musi zostać powiadomiona Unia Europejska. Jeśli do czerwca 2007 r. Unia nie zostanie zawiadomiona o zmianie organu i struktury w cle, to nawet uchwalona nowa ustawa o KAS nie będzie mogła wejść w życie od 1 stycznia 2008 r. Wszystko dlatego, że UE musi mięć sześć miesięcy na dostosowanie się do takich zmian.

- W administracji skarbowej mówi się, że podjęto decyzję o wycofaniu się z reformy skarbówki i celników, tylko teraz szuka się wygodnego pretekstu - wskazał nasz rozmówca, który prosił o zachowanie anonimowości.

Jednocześnie dodał, że oceniając realnie całą planowaną reformę trudno będzie w tym roku zrealizować takie zamierzenia, patrząc na to, co się dzieje w polityce i w Sejmie.


Resort potrzebuje czasu


Przedstawione fakty nie przemawiają za tym, aby KAS powstała od początku przyszłego roku. Poza tym, planując reformę, trzeba także wziąć pod uwagę długi proces legislacyjny w Polsce. Nie ma jeszcze gotowego projektu, a przejście przez wszystkie szczeble akceptacji potrwa. Nawet jeśli - jak zapowiadał minister Marian Banaś - ścieżka legislacyjna w tym zakresie zostałaby przyspieszona.

Zgodnie z obowiązującą w Polsce procedurą po zaakceptowaniu projektów ustawy przez rząd trafi ona pod obrady Sejmu. Ten podda ją trzem czytaniom. Przy czym po pierwszym czytaniu ustawa zazwyczaj kierowana jest do komisji sejmowych. Stamtąd może trafić jeszcze do prac w podkomisjach. Każda poprawka zgłaszana w toku prac legislacyjnych musi być rozpatrzona przez Sejm. W następnej kolejności, gdy ustawa zostaje uchwalona po trzecim czytaniu, projekty trafiają do Senatu. Jeśli Senat wnosi poprawki (ma na to 30 dni), projekty znów wracają do Sejmu. Dopiero tak poprawiona ustawa trafia do prezydenta, który na jej podpisanie ma 21 dni. Potem pozostanie publikacja w Dzienniku Ustaw.

Zatem stworzenie nowej administracji nie jest ani proste, ani szybkie. Jednak jeśli ministerstwo jest zdecydowane, aby od 2008 roku powołać KAS, powinno już teraz rozpocząć oficjalne prace nad nową ustawą, aby potem nowe przepisy nie powstawały na kolanie i w pośpiechu.


JAK POWINNY WYGLĄDAĆ PRACE NAD PROJEKTEM

Podjęcie decyzji o przygotowaniu projektu ustawy poprzedza się:

- wyznaczeniem i opisaniem stanu stosunków społecznych w dziedzinie wymagającej interwencji organów władzy publicznej oraz wskazaniem pożądanych kierunków ich zmiany;

- ustaleniem potencjalnych, prawnych i innych niż prawne, środków oddziaływania umożliwiających osiągnięcie zamierzonych celów;

- określeniem przewidywanych skutków społecznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych i finansowych każdego z rozważanych rozwiązań;

- zasięgnięciem opinii podmiotów zainteresowanych rozstrzygnięciem sprawy;

- dokonaniem wyboru sposobu interwencji organów władzy publicznej.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA