REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT od spółek komandytowych i estoński CIT

CIT od spółek komandytowych i estoński CIT
CIT od spółek komandytowych i estoński CIT

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzanie opodatkowania CIT dla spółek komandytowych oraz tzw. estońskiego CIT. Takie rozwiązania zakładają projekty ustaw, nad którymi trwają obecnie prace w Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w Senacie.

Uszczelnienie podatków. CIT od spółek komandytowych

Pierwsza zmiana dyskutowana podczas obrad Komisji w dniu 18 listopada, to uchwalona przez Sejm pod koniec października br. ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Według deklaracji zawartej w uzasadnieniu projektu, zmierza ona przede wszystkim do uszczelnienia systemu podatku dochodowego od osób prawnych, tak aby zapewnić powiązanie wysokości podatku płaconego przez duże przedsiębiorstwa, w szczególności przedsiębiorstwa międzynarodowe, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu oraz zwiększenia atrakcyjności opodatkowania osób fizycznych w formie zryczałtowanego podatku dochodowego oraz poszerzenia grupy podatników, którzy będą mogli z niej skorzystać.

Według wiceministra finansów Jana Sarnowskiego ta zmiana oznacza "bezprecedensową obniżkę podatków, a 7 mld zł zostanie w kieszeniach biznesmenów".

Wedle przedstawiciela resortu 400 tys. firm może skorzystać z proponowanego rozwiązania, głównie z sektora MŚP.

Zdaniem Sarnowskiego "wpływy podatkowe nie biorą się z uszczelniania", ale z odpowiednio szerokiej bazy podatkowej. Intencją resortu jest zmniejszenie obciążeń, w tym ilości formalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister dodał, że 75 proc. spółek objętych nowymi rozwiązaniami będzie objęte stawką podatku 9 proc. zamiast 19 proc., a liczba spółek komandytowych spadnie, aczkolwiek nie oznacza to spadku aktywności gospodarczej, tylko zmianę formy opodatkowania.

W ocenie biura legislacji Senatu proponowana ustawa nasuwa wątpliwości, co do zachowania konstytucyjnej zasady równości

W dyskusji przedstawiciele organizacji branżowych i zawodowych zwracali uwagę na zbyt krótkie vacatio legis i możliwości szerszego wprowadzenia ulgi abolicyjnej.

Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej Jacek Trela wskazał, że jego zdaniem umawiane zmiany mogą dotyczyć tylko firm, które nie zatrudniają nikogo, czyli w przypadku adwokatów - ludzi bezpośrednio po egzaminie adwokackim.

Estoński CIT

Druga zmiana przepisów, nad którą zajęła się Komisja, dotyczyła tzw. estońskiego CIT. Opiniowana ustawa jest adresowana do grupy przedsiębiorców, która z uwagi na słabszą pozycję konkurencyjną i związane z tym m.in. mniejsze możliwości pozyskiwania finansowania zewnętrznego oraz towarzyszący temu niedobór środków pieniężnych na realizację inwestycji, nie może rozwijać się zgodnie ze swoim potencjałem.

W ocenie Rady Ministrów – jako wnioskodawcy projektu ustawy – adresatami opiniowanej ustawy mają być "podmioty należące do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, prowadzące rzeczywistą działalność gospodarczą i posiadające prostą strukturę udziałową (…), które chcą realizować proinwestycyjną strategię rozwoju w szczególności poprzez wzrost zatrudnienia oraz systematycznie ponoszone nakłady inwestycyjne zwiększające ich realny kapitał".

Zdaniem Sarnowskiego wprowadzenie takich zmian oznaczałoby niższe koszty prawne i oszczędność czasu dla firm. Wedle wiceministra w Estonii rozliczenia CIT zajmuje 5 godzin rocznie, a w Polsce nakład czasu na tą samą czynność zwiększa się do 60 godzin w skali roku.

Wiceminister dodał, że w ocenie resortu dyskutowane zmiany mogą doprowadzić, do zaoszczędzenia rocznie 11 mln roboczogodzin.

Według Sarnowskiego zwiększą również możliwość pozyskiwania finansowania dłużnego dla mniejszych podmiotów, co pozwolić przebić "szklany sufit", odcinający spółki kapitałowego od szerszego strumienia finansowania, zwłaszcza na innowacje i badania.

Biuro legislacji zgłosiło uwagi co do katalogu uprawnionych podmiotów, m.in. uszczegółowienia przepisów dot. spółek komandytowo-akcyjnych i możliwości korzystania z nich z estońskiego CIT-u.

Wiceminister opowiedział że rozważane jest poszerzenie rozważania na nowe kategorie podmiotów, np. spółdzielnie i spółki komandytowo-akcyjne, jednak organa podatkowe potrzebują więcej czasu na przygotowanie się do obsługi szerszej kategorii podmiotów wedle nowych zasad.

Prace Komisji nad obiema ustawami zostały przerwane do wtorku 24 listopada i do tego terminu senatorowie mają czas na przedstawienie swoich poprawek, które zostaną poddane głosowaniu.

Autor: Piotr Gozdowski
pgo/ drag/

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA