REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa 2.0 - potrzebna zgoda Komisji Europejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej
Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

W tym tygodniu chcemy wysłać do Komisji Europejskiej wniosek o zatwierdzenie nowej Tarczy Finansowej MSP 2.0, a także wnioski o zmiany w uruchomionych już programach pomocowych dla firm - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że chodzi uruchomione po I fali pandemii Tarczę Finansową PFR dla MŚP oraz Tarczę dla Dużych Firm.

Dla kogo Tarcza Finansowa 2.0?

Podkreślił, że Tarcza Finansowa 2.0 jest nowym programem skierowanym do przedsiębiorców MŚP z branż, które najbardziej ucierpiały w związku z II falą pandemii koronawirusa. Zaznaczył, że jest to jeden z 10 instrumentów tzw. tarczy branżowej, którą przedstawił premier Mateusz Morawiecki, prezentując mapę i harmonogram walki z epidemią koronawirusa. Dodał, że z listy 10 instrumentów 3 będą realizowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomniał, że rządowa tarcza branżowa, którą przyjął już Sejm, a którą w tym tygodniu ma się zająć Senat, przewiduje wsparcie dla przedsiębiorstw m.in. z branży gastronomicznej, kulturalno-rozrywkowej czy dbającej o zdrowie fizyczne.

"Tarcza Finansowa MSP 2.0, którą budujemy w PFR, ma udzielać finansowania dla firm posiadających określone kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), wskazujące obszary działalności przedsiębiorców" - wyjaśnił.

Jakie będą zasady korzystania z Tarczy Finansowej 2.0?

Wskazał też, że o tym, jakie konkretnie kody PKD będą uprawione do skorzystania z Tarczy Finansowej 2.0, zadecyduje Rada Ministrów. "Obecnie takich kodów występnie wyselekcjonowanych i zapisanych w rządowej tarczy branżowej, jest ok. 30 i wiele z nich zapewne znajdzie się w Tarczy Finansowej 2.0, nad którą pracujemy" - powiedział.

REKLAMA

Pytany o szczegóły działania Tarczy Finansowej 2.0, powiedział, że zostaną one ogłoszone po wysłaniu notyfikacji do Komisji Europejskiej. "W tym tygodniu chcemy wysłać do KE prośbę o zatwierdzenie programu" - powiedział. Zaznaczył jednak, że prace nad stworzeniem systemu informatycznego nowej tarczy są już w PFR prowadzone. Wskazał, że system budowany jest na wzór tego, który wiosną uruchomiono do obsługi Tarczy Finansowej PFR dla MŚP (Tarczy Finansowej 1.0). Jednak - jak zaznaczył - "trzeba stworzyć nowy kod, nowy algorytm, nowy system, nowy formularz wniosku, postawić nową hurtownię danych itp". Dodał, że elektroniczny nabór wniosków planowany jest w drugiej dekadzie stycznia 2021 roku. "Podobnie jak przy Tarczy Finansowej 1.0, przedsiębiorcy będą składali oświadczenia, w których przedstawią m.in. spadek obrotów czy liczbę zatrudnianych osób, a PFR zweryfikuje te oświadczenia z danymi z systemów publicznych takich jak np. urzędy skarbowe czy ZUS" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że firmy, które przejdą weryfikację, będą mogły otrzymać "wsparcie w wysokości do 70 proc. kosztów stałych nie pokrytych przychodami tych firm". Dodał też, że w ramach nowego programu maksymalna wysokość pomocy może wynieść nawet 3 mln euro, czyli więcej niż przy Tarczy Finansowej 1.0, gdzie było to 800 tys. euro. Zaznaczył jednak, że zarówno na cały program jak i na wyższą kwotę wsparcia zgodę musi wydać KE.

Jakie środki znajdą się w Tarczy Finansowej 2.0?

Pytany o źródła finansowania Tarczy Finansowej 2.0, Marczuk powiedział, że jednym z nich jest ok. 14 mld z puli, która została do wykorzystania z Tarczy Finansowej 1.0., a źródłem kapitału może być nowa emisja obligacji PFR. Przypomniał, że zgodnie z decyzją KE na Tarczę Finansową 1.0 PFR mógł przeznaczyć 75 mld zł, natomiast wypłacił 61 mld zł.

Wiceprezes PFR powiedział, że w tym tygodniu, do KE mają trafić jeszcze dwa wnioski: jeden - zamieniający zasady umorzenia subwencji dla firm, które wiosną tego roku skorzystały z Tarczy 1.0, a drugi - o przedłużenie terminu składania wniosków oraz o zmianę zasad wyliczania tzw. szkody covidowej (pokazującej spadek obrotów podczas I fali pandemii) przy ubieganiu się o tzw. pożyczkę preferencyjną w ramach Tarczy Finansowej dla Dużych firm. "Chcemy wydłużyć termin wyliczania szkody covidowej do marca 2021, ponieważ pierwotny, określony nam przez Komisję, termin (do sierpnia 2020) sprawiał, że wiele przedsiębiorstw, które w lipcu i sierpniu zanotowały wzrost obrotów nie może skorzystać z tej formy wsparcia" - wyjaśnił. Przypomniał, że pożyczka preferencyjna pozwala na umorzenie do 75 proc. otrzymanej kwoty.

Dopytywany o zmiany w dotyczące zasad umorzenia subwencji otrzymanych w ramach Tarczy Finansowej 1.0, powiedział, że umożliwiają one małym i średnim firmom z branż najbardziej dotkniętych II falą pandemii, umorzenie do 100 proc. otrzymanego już wsparcia. Pierwotnie maksymalnie mogło to być 75 proc. "Zmiana ta spowoduje, że przedsiębiorcy najbardziej dotknięcie pandemią, czyli np. z branży gastronomicznej czy hotelarskiej, nie tylko otrzymają pomoc z Traczy Finansowej 2.0, ale także będą mogli zatrzymać w całości to, co już otrzymali z PFR wcześniej" - wskazał. Dodał też, umorzenie będzie możliwe nawet jeśli firmom tym nie udało się utrzymać zadeklarowanego wcześniej zatrudnienia, choć będą musiały dalej działać.

Z Tarczy Finansowej PFR dla MŚP tarczy PFR skorzystało ponad 347 tys. mikro, małych i średnich zatrudniających ponad 3,1 miliona osób. Wartość wsparcia to ok. 60,8 mld zł.

Tarcza dla Dużych Firm przewiduje pomoc dla przedsiębiorstw dotkniętnych pandemią koronawirusa zatrudniających powyżej 249 osób, lub takie, których obrót przekracza 50 mln, a suma bilansowa 43 mln euro.

Wartość obu programów PFR to 100 mld zł.

autor: Ewa Wesołowska
ewes/ drag/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA