REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa 2.0 - potrzebna zgoda Komisji Europejskiej

Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej
Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

W tym tygodniu chcemy wysłać do Komisji Europejskiej wniosek o zatwierdzenie nowej Tarczy Finansowej MSP 2.0, a także wnioski o zmiany w uruchomionych już programach pomocowych dla firm - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że chodzi uruchomione po I fali pandemii Tarczę Finansową PFR dla MŚP oraz Tarczę dla Dużych Firm.

Dla kogo Tarcza Finansowa 2.0?

Podkreślił, że Tarcza Finansowa 2.0 jest nowym programem skierowanym do przedsiębiorców MŚP z branż, które najbardziej ucierpiały w związku z II falą pandemii koronawirusa. Zaznaczył, że jest to jeden z 10 instrumentów tzw. tarczy branżowej, którą przedstawił premier Mateusz Morawiecki, prezentując mapę i harmonogram walki z epidemią koronawirusa. Dodał, że z listy 10 instrumentów 3 będą realizowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomniał, że rządowa tarcza branżowa, którą przyjął już Sejm, a którą w tym tygodniu ma się zająć Senat, przewiduje wsparcie dla przedsiębiorstw m.in. z branży gastronomicznej, kulturalno-rozrywkowej czy dbającej o zdrowie fizyczne.

"Tarcza Finansowa MSP 2.0, którą budujemy w PFR, ma udzielać finansowania dla firm posiadających określone kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), wskazujące obszary działalności przedsiębiorców" - wyjaśnił.

Jakie będą zasady korzystania z Tarczy Finansowej 2.0?

Wskazał też, że o tym, jakie konkretnie kody PKD będą uprawione do skorzystania z Tarczy Finansowej 2.0, zadecyduje Rada Ministrów. "Obecnie takich kodów występnie wyselekcjonowanych i zapisanych w rządowej tarczy branżowej, jest ok. 30 i wiele z nich zapewne znajdzie się w Tarczy Finansowej 2.0, nad którą pracujemy" - powiedział.

REKLAMA

Pytany o szczegóły działania Tarczy Finansowej 2.0, powiedział, że zostaną one ogłoszone po wysłaniu notyfikacji do Komisji Europejskiej. "W tym tygodniu chcemy wysłać do KE prośbę o zatwierdzenie programu" - powiedział. Zaznaczył jednak, że prace nad stworzeniem systemu informatycznego nowej tarczy są już w PFR prowadzone. Wskazał, że system budowany jest na wzór tego, który wiosną uruchomiono do obsługi Tarczy Finansowej PFR dla MŚP (Tarczy Finansowej 1.0). Jednak - jak zaznaczył - "trzeba stworzyć nowy kod, nowy algorytm, nowy system, nowy formularz wniosku, postawić nową hurtownię danych itp". Dodał, że elektroniczny nabór wniosków planowany jest w drugiej dekadzie stycznia 2021 roku. "Podobnie jak przy Tarczy Finansowej 1.0, przedsiębiorcy będą składali oświadczenia, w których przedstawią m.in. spadek obrotów czy liczbę zatrudnianych osób, a PFR zweryfikuje te oświadczenia z danymi z systemów publicznych takich jak np. urzędy skarbowe czy ZUS" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że firmy, które przejdą weryfikację, będą mogły otrzymać "wsparcie w wysokości do 70 proc. kosztów stałych nie pokrytych przychodami tych firm". Dodał też, że w ramach nowego programu maksymalna wysokość pomocy może wynieść nawet 3 mln euro, czyli więcej niż przy Tarczy Finansowej 1.0, gdzie było to 800 tys. euro. Zaznaczył jednak, że zarówno na cały program jak i na wyższą kwotę wsparcia zgodę musi wydać KE.

Jakie środki znajdą się w Tarczy Finansowej 2.0?

Pytany o źródła finansowania Tarczy Finansowej 2.0, Marczuk powiedział, że jednym z nich jest ok. 14 mld z puli, która została do wykorzystania z Tarczy Finansowej 1.0., a źródłem kapitału może być nowa emisja obligacji PFR. Przypomniał, że zgodnie z decyzją KE na Tarczę Finansową 1.0 PFR mógł przeznaczyć 75 mld zł, natomiast wypłacił 61 mld zł.

Wiceprezes PFR powiedział, że w tym tygodniu, do KE mają trafić jeszcze dwa wnioski: jeden - zamieniający zasady umorzenia subwencji dla firm, które wiosną tego roku skorzystały z Tarczy 1.0, a drugi - o przedłużenie terminu składania wniosków oraz o zmianę zasad wyliczania tzw. szkody covidowej (pokazującej spadek obrotów podczas I fali pandemii) przy ubieganiu się o tzw. pożyczkę preferencyjną w ramach Tarczy Finansowej dla Dużych firm. "Chcemy wydłużyć termin wyliczania szkody covidowej do marca 2021, ponieważ pierwotny, określony nam przez Komisję, termin (do sierpnia 2020) sprawiał, że wiele przedsiębiorstw, które w lipcu i sierpniu zanotowały wzrost obrotów nie może skorzystać z tej formy wsparcia" - wyjaśnił. Przypomniał, że pożyczka preferencyjna pozwala na umorzenie do 75 proc. otrzymanej kwoty.

Dopytywany o zmiany w dotyczące zasad umorzenia subwencji otrzymanych w ramach Tarczy Finansowej 1.0, powiedział, że umożliwiają one małym i średnim firmom z branż najbardziej dotkniętych II falą pandemii, umorzenie do 100 proc. otrzymanego już wsparcia. Pierwotnie maksymalnie mogło to być 75 proc. "Zmiana ta spowoduje, że przedsiębiorcy najbardziej dotknięcie pandemią, czyli np. z branży gastronomicznej czy hotelarskiej, nie tylko otrzymają pomoc z Traczy Finansowej 2.0, ale także będą mogli zatrzymać w całości to, co już otrzymali z PFR wcześniej" - wskazał. Dodał też, umorzenie będzie możliwe nawet jeśli firmom tym nie udało się utrzymać zadeklarowanego wcześniej zatrudnienia, choć będą musiały dalej działać.

Z Tarczy Finansowej PFR dla MŚP tarczy PFR skorzystało ponad 347 tys. mikro, małych i średnich zatrudniających ponad 3,1 miliona osób. Wartość wsparcia to ok. 60,8 mld zł.

Tarcza dla Dużych Firm przewiduje pomoc dla przedsiębiorstw dotkniętnych pandemią koronawirusa zatrudniających powyżej 249 osób, lub takie, których obrót przekracza 50 mln, a suma bilansowa 43 mln euro.

Wartość obu programów PFR to 100 mld zł.

autor: Ewa Wesołowska
ewes/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA