REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa 2.0 - potrzebna zgoda Komisji Europejskiej

Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej
Tarcza Finansowa 2.0 - wniosek o zatwierdzenie do Komisji Europejskiej

REKLAMA

REKLAMA

W tym tygodniu chcemy wysłać do Komisji Europejskiej wniosek o zatwierdzenie nowej Tarczy Finansowej MSP 2.0, a także wnioski o zmiany w uruchomionych już programach pomocowych dla firm - powiedział wiceprezes Polskiego Funduszu Rozwoju Bartosz Marczuk. Dodał, że chodzi uruchomione po I fali pandemii Tarczę Finansową PFR dla MŚP oraz Tarczę dla Dużych Firm.

Dla kogo Tarcza Finansowa 2.0?

Podkreślił, że Tarcza Finansowa 2.0 jest nowym programem skierowanym do przedsiębiorców MŚP z branż, które najbardziej ucierpiały w związku z II falą pandemii koronawirusa. Zaznaczył, że jest to jeden z 10 instrumentów tzw. tarczy branżowej, którą przedstawił premier Mateusz Morawiecki, prezentując mapę i harmonogram walki z epidemią koronawirusa. Dodał, że z listy 10 instrumentów 3 będą realizowane przez Polski Fundusz Rozwoju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przypomniał, że rządowa tarcza branżowa, którą przyjął już Sejm, a którą w tym tygodniu ma się zająć Senat, przewiduje wsparcie dla przedsiębiorstw m.in. z branży gastronomicznej, kulturalno-rozrywkowej czy dbającej o zdrowie fizyczne.

"Tarcza Finansowa MSP 2.0, którą budujemy w PFR, ma udzielać finansowania dla firm posiadających określone kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), wskazujące obszary działalności przedsiębiorców" - wyjaśnił.

Jakie będą zasady korzystania z Tarczy Finansowej 2.0?

Wskazał też, że o tym, jakie konkretnie kody PKD będą uprawione do skorzystania z Tarczy Finansowej 2.0, zadecyduje Rada Ministrów. "Obecnie takich kodów występnie wyselekcjonowanych i zapisanych w rządowej tarczy branżowej, jest ok. 30 i wiele z nich zapewne znajdzie się w Tarczy Finansowej 2.0, nad którą pracujemy" - powiedział.

REKLAMA

Pytany o szczegóły działania Tarczy Finansowej 2.0, powiedział, że zostaną one ogłoszone po wysłaniu notyfikacji do Komisji Europejskiej. "W tym tygodniu chcemy wysłać do KE prośbę o zatwierdzenie programu" - powiedział. Zaznaczył jednak, że prace nad stworzeniem systemu informatycznego nowej tarczy są już w PFR prowadzone. Wskazał, że system budowany jest na wzór tego, który wiosną uruchomiono do obsługi Tarczy Finansowej PFR dla MŚP (Tarczy Finansowej 1.0). Jednak - jak zaznaczył - "trzeba stworzyć nowy kod, nowy algorytm, nowy system, nowy formularz wniosku, postawić nową hurtownię danych itp". Dodał, że elektroniczny nabór wniosków planowany jest w drugiej dekadzie stycznia 2021 roku. "Podobnie jak przy Tarczy Finansowej 1.0, przedsiębiorcy będą składali oświadczenia, w których przedstawią m.in. spadek obrotów czy liczbę zatrudnianych osób, a PFR zweryfikuje te oświadczenia z danymi z systemów publicznych takich jak np. urzędy skarbowe czy ZUS" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodał, że firmy, które przejdą weryfikację, będą mogły otrzymać "wsparcie w wysokości do 70 proc. kosztów stałych nie pokrytych przychodami tych firm". Dodał też, że w ramach nowego programu maksymalna wysokość pomocy może wynieść nawet 3 mln euro, czyli więcej niż przy Tarczy Finansowej 1.0, gdzie było to 800 tys. euro. Zaznaczył jednak, że zarówno na cały program jak i na wyższą kwotę wsparcia zgodę musi wydać KE.

Jakie środki znajdą się w Tarczy Finansowej 2.0?

Pytany o źródła finansowania Tarczy Finansowej 2.0, Marczuk powiedział, że jednym z nich jest ok. 14 mld z puli, która została do wykorzystania z Tarczy Finansowej 1.0., a źródłem kapitału może być nowa emisja obligacji PFR. Przypomniał, że zgodnie z decyzją KE na Tarczę Finansową 1.0 PFR mógł przeznaczyć 75 mld zł, natomiast wypłacił 61 mld zł.

Wiceprezes PFR powiedział, że w tym tygodniu, do KE mają trafić jeszcze dwa wnioski: jeden - zamieniający zasady umorzenia subwencji dla firm, które wiosną tego roku skorzystały z Tarczy 1.0, a drugi - o przedłużenie terminu składania wniosków oraz o zmianę zasad wyliczania tzw. szkody covidowej (pokazującej spadek obrotów podczas I fali pandemii) przy ubieganiu się o tzw. pożyczkę preferencyjną w ramach Tarczy Finansowej dla Dużych firm. "Chcemy wydłużyć termin wyliczania szkody covidowej do marca 2021, ponieważ pierwotny, określony nam przez Komisję, termin (do sierpnia 2020) sprawiał, że wiele przedsiębiorstw, które w lipcu i sierpniu zanotowały wzrost obrotów nie może skorzystać z tej formy wsparcia" - wyjaśnił. Przypomniał, że pożyczka preferencyjna pozwala na umorzenie do 75 proc. otrzymanej kwoty.

Dopytywany o zmiany w dotyczące zasad umorzenia subwencji otrzymanych w ramach Tarczy Finansowej 1.0, powiedział, że umożliwiają one małym i średnim firmom z branż najbardziej dotkniętych II falą pandemii, umorzenie do 100 proc. otrzymanego już wsparcia. Pierwotnie maksymalnie mogło to być 75 proc. "Zmiana ta spowoduje, że przedsiębiorcy najbardziej dotknięcie pandemią, czyli np. z branży gastronomicznej czy hotelarskiej, nie tylko otrzymają pomoc z Traczy Finansowej 2.0, ale także będą mogli zatrzymać w całości to, co już otrzymali z PFR wcześniej" - wskazał. Dodał też, umorzenie będzie możliwe nawet jeśli firmom tym nie udało się utrzymać zadeklarowanego wcześniej zatrudnienia, choć będą musiały dalej działać.

Z Tarczy Finansowej PFR dla MŚP tarczy PFR skorzystało ponad 347 tys. mikro, małych i średnich zatrudniających ponad 3,1 miliona osób. Wartość wsparcia to ok. 60,8 mld zł.

Tarcza dla Dużych Firm przewiduje pomoc dla przedsiębiorstw dotkniętnych pandemią koronawirusa zatrudniających powyżej 249 osób, lub takie, których obrót przekracza 50 mln, a suma bilansowa 43 mln euro.

Wartość obu programów PFR to 100 mld zł.

autor: Ewa Wesołowska
ewes/ drag/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA