REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W pracy liczy się strategia

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Dobry dyrektor finansowy nie może skupiać się tylko na zyskach firmy. Musi poznać oczekiwania klientów i umiejętnie je realizować.


Obiegowa opinia o dyrektorze finansowym mówi, że jest to sknera bez wyobraźni. Zgadza się pan z tym poglądem?

- Jeśli chce pan poznać odpowiedź na to pytanie, proszę porozmawiać z pracownikami. Mówiąc serio, pogląd, że funkcja dyrektora finansowego sprowadza się do kontroli kosztów i pilnowania kasy, jest mocno uproszczony.


Po co zatem zatrudniać dyrektora finansowego?

- Podstawową rolą osoby odpowiedzialnej za finanse jest maksymalizacja wartości firmy. W tym kontekście pilnowanie kosztów jest ważne, ale chyba ważniejsze jest, aby dostrzec szanse otwierające się przed przedsiębiorstwem w postaci na przykład wzrostu sprzedaży, wprowadzenia nowych produktów i nowych projektów inwestycyjnych. Kluczową sprawą jest w takiej sytuacji oszacowanie potencjalnych korzyści, kosztów i zagrożeń. Dlatego ważne jest planowanie finansowe, które zwykle należy do obowiązków dyrektora finansowego. Równie istotne jest dbanie o bieżącą rentowność firmy, o płynność finansową oraz zapewnienie środków na sfinansowanie rozwoju.


Wskazane przez pana zadania w wielu firmach wykonuje główny księgowy.

- Dyrektor finansowy musi patrzeć dalej niż tylko na wynik finansowy. Nie wystarczy skrupulatnie rozliczać działy z przyjętych planów kosztowych i dbać, żeby zysk był taki, jak założono. Osoba zatrudniona na takim stanowisku musi mieć świadomość biznesu, którym się zajmuje. Czyli znać konkurencję, jej potencjał ekonomiczny, oczekiwania klientów i rozumieć, że rynek wciąż się zmienia, a na zmiany reagować trzeba szybko.


Jakie jeszcze cechy ma nowoczesny dyrektor finansowy?

- Istotna jest z jednej strony zdolność analitycznego, a z drugiej strategicznego myślenia. Dyrektor finansowy musi mieć oczywiście bogatą wiedzę z dziedziny finansów, rachunkowości zarządczej oraz zarządzania wartością firmy. Niemniej istotna jest wiedza związana ze specyfiką biznesową firmy. Ja pracuję w firmie telekomunikacyjnej i muszę przyznać, że w niektórych przypadkach żałuję, że nie mam wykształcenia technicznego. W ocenie niektórych projektów mogłoby się ono okazać bardzo przydatne.

Ważna jest bardzo dobra komunikacja i zrozumienie z zarządem oraz pozostałymi menedżerami. Ja jestem tutaj w uprzywilejowanej sytuacji, bo oprócz funkcji dyrektora finansowego jestem jednocześnie członkiem zarządu. Komunikacja jest niezwykle ważna w relacjach z partnerami zewnętrznymi, takimi jak udziałowcy oraz banki. Od tego w dużej mierze zależy postrzeganie i wiarygodność firmy.


Praktyka w wielu firmach pokazuje, że mało który dyrektor finansowy jest komunikatywny. Dowodem na poparcie tej tezy są często występujące różnice zdań między dyrektorem a pracownikami działu handlowego czy marketingu.

- Ja raczej nie mam z tym problemu, choć mam ułatwione zadanie, bo pracuję z ludźmi, którzy mają duże zrozumienie dla finansowej strony biznesu. Dotyczy to zarówno szefów sprzedaży, marketingu, jak i działów technicznych. Różnice zdań się zdarzają, ale jest to przecież naturalne i wynika z odmiennych funkcji pełnionych w firmie. Kluczowa jest świadomość wspólnych celów. Biznes to przecież gra zespołowa.


I panu udaje się grać zespołowo?

- Staram się, żeby tak było. Nasza firma zatrudnia około 40 osób. Stąd nie mam problemu, żeby rozmawiać z koleżankami i kolegami na bieżąco. Jednocześnie obsługujemy ok. 5 tys. klientów, co wymaga dobrej organizacji i stosowania procedur. Niekiedy ogranicza to możliwość elastycznego działania i szybkiego rozwiązywania problemów. Ważne jest, aby procedury nie ograniczały samodzielności myślenia, a taka pokusa niestety czasem się pojawia.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ DŁUGOKĘCKI

od 2003 roku dyrektor finansowy Supermedia, odpowiedzialny za kształtowanie i realizację strategii finansowej firmy oraz nadzór nad działami księgowości i administracji. Od 2004 roku członek zarządu


Rozmawiał PAWEŁ JAKUBCZAK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA