REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W pracy liczy się strategia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Dobry dyrektor finansowy nie może skupiać się tylko na zyskach firmy. Musi poznać oczekiwania klientów i umiejętnie je realizować.


Obiegowa opinia o dyrektorze finansowym mówi, że jest to sknera bez wyobraźni. Zgadza się pan z tym poglądem?

- Jeśli chce pan poznać odpowiedź na to pytanie, proszę porozmawiać z pracownikami. Mówiąc serio, pogląd, że funkcja dyrektora finansowego sprowadza się do kontroli kosztów i pilnowania kasy, jest mocno uproszczony.


Po co zatem zatrudniać dyrektora finansowego?

- Podstawową rolą osoby odpowiedzialnej za finanse jest maksymalizacja wartości firmy. W tym kontekście pilnowanie kosztów jest ważne, ale chyba ważniejsze jest, aby dostrzec szanse otwierające się przed przedsiębiorstwem w postaci na przykład wzrostu sprzedaży, wprowadzenia nowych produktów i nowych projektów inwestycyjnych. Kluczową sprawą jest w takiej sytuacji oszacowanie potencjalnych korzyści, kosztów i zagrożeń. Dlatego ważne jest planowanie finansowe, które zwykle należy do obowiązków dyrektora finansowego. Równie istotne jest dbanie o bieżącą rentowność firmy, o płynność finansową oraz zapewnienie środków na sfinansowanie rozwoju.


Wskazane przez pana zadania w wielu firmach wykonuje główny księgowy.

- Dyrektor finansowy musi patrzeć dalej niż tylko na wynik finansowy. Nie wystarczy skrupulatnie rozliczać działy z przyjętych planów kosztowych i dbać, żeby zysk był taki, jak założono. Osoba zatrudniona na takim stanowisku musi mieć świadomość biznesu, którym się zajmuje. Czyli znać konkurencję, jej potencjał ekonomiczny, oczekiwania klientów i rozumieć, że rynek wciąż się zmienia, a na zmiany reagować trzeba szybko.


Jakie jeszcze cechy ma nowoczesny dyrektor finansowy?

- Istotna jest z jednej strony zdolność analitycznego, a z drugiej strategicznego myślenia. Dyrektor finansowy musi mieć oczywiście bogatą wiedzę z dziedziny finansów, rachunkowości zarządczej oraz zarządzania wartością firmy. Niemniej istotna jest wiedza związana ze specyfiką biznesową firmy. Ja pracuję w firmie telekomunikacyjnej i muszę przyznać, że w niektórych przypadkach żałuję, że nie mam wykształcenia technicznego. W ocenie niektórych projektów mogłoby się ono okazać bardzo przydatne.

Ważna jest bardzo dobra komunikacja i zrozumienie z zarządem oraz pozostałymi menedżerami. Ja jestem tutaj w uprzywilejowanej sytuacji, bo oprócz funkcji dyrektora finansowego jestem jednocześnie członkiem zarządu. Komunikacja jest niezwykle ważna w relacjach z partnerami zewnętrznymi, takimi jak udziałowcy oraz banki. Od tego w dużej mierze zależy postrzeganie i wiarygodność firmy.


Praktyka w wielu firmach pokazuje, że mało który dyrektor finansowy jest komunikatywny. Dowodem na poparcie tej tezy są często występujące różnice zdań między dyrektorem a pracownikami działu handlowego czy marketingu.

- Ja raczej nie mam z tym problemu, choć mam ułatwione zadanie, bo pracuję z ludźmi, którzy mają duże zrozumienie dla finansowej strony biznesu. Dotyczy to zarówno szefów sprzedaży, marketingu, jak i działów technicznych. Różnice zdań się zdarzają, ale jest to przecież naturalne i wynika z odmiennych funkcji pełnionych w firmie. Kluczowa jest świadomość wspólnych celów. Biznes to przecież gra zespołowa.


I panu udaje się grać zespołowo?

- Staram się, żeby tak było. Nasza firma zatrudnia około 40 osób. Stąd nie mam problemu, żeby rozmawiać z koleżankami i kolegami na bieżąco. Jednocześnie obsługujemy ok. 5 tys. klientów, co wymaga dobrej organizacji i stosowania procedur. Niekiedy ogranicza to możliwość elastycznego działania i szybkiego rozwiązywania problemów. Ważne jest, aby procedury nie ograniczały samodzielności myślenia, a taka pokusa niestety czasem się pojawia.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ DŁUGOKĘCKI

od 2003 roku dyrektor finansowy Supermedia, odpowiedzialny za kształtowanie i realizację strategii finansowej firmy oraz nadzór nad działami księgowości i administracji. Od 2004 roku członek zarządu


Rozmawiał PAWEŁ JAKUBCZAK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA