REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W pracy liczy się strategia

Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Dobry dyrektor finansowy nie może skupiać się tylko na zyskach firmy. Musi poznać oczekiwania klientów i umiejętnie je realizować.


Obiegowa opinia o dyrektorze finansowym mówi, że jest to sknera bez wyobraźni. Zgadza się pan z tym poglądem?

- Jeśli chce pan poznać odpowiedź na to pytanie, proszę porozmawiać z pracownikami. Mówiąc serio, pogląd, że funkcja dyrektora finansowego sprowadza się do kontroli kosztów i pilnowania kasy, jest mocno uproszczony.


Po co zatem zatrudniać dyrektora finansowego?

- Podstawową rolą osoby odpowiedzialnej za finanse jest maksymalizacja wartości firmy. W tym kontekście pilnowanie kosztów jest ważne, ale chyba ważniejsze jest, aby dostrzec szanse otwierające się przed przedsiębiorstwem w postaci na przykład wzrostu sprzedaży, wprowadzenia nowych produktów i nowych projektów inwestycyjnych. Kluczową sprawą jest w takiej sytuacji oszacowanie potencjalnych korzyści, kosztów i zagrożeń. Dlatego ważne jest planowanie finansowe, które zwykle należy do obowiązków dyrektora finansowego. Równie istotne jest dbanie o bieżącą rentowność firmy, o płynność finansową oraz zapewnienie środków na sfinansowanie rozwoju.


Wskazane przez pana zadania w wielu firmach wykonuje główny księgowy.

- Dyrektor finansowy musi patrzeć dalej niż tylko na wynik finansowy. Nie wystarczy skrupulatnie rozliczać działy z przyjętych planów kosztowych i dbać, żeby zysk był taki, jak założono. Osoba zatrudniona na takim stanowisku musi mieć świadomość biznesu, którym się zajmuje. Czyli znać konkurencję, jej potencjał ekonomiczny, oczekiwania klientów i rozumieć, że rynek wciąż się zmienia, a na zmiany reagować trzeba szybko.


Jakie jeszcze cechy ma nowoczesny dyrektor finansowy?

- Istotna jest z jednej strony zdolność analitycznego, a z drugiej strategicznego myślenia. Dyrektor finansowy musi mieć oczywiście bogatą wiedzę z dziedziny finansów, rachunkowości zarządczej oraz zarządzania wartością firmy. Niemniej istotna jest wiedza związana ze specyfiką biznesową firmy. Ja pracuję w firmie telekomunikacyjnej i muszę przyznać, że w niektórych przypadkach żałuję, że nie mam wykształcenia technicznego. W ocenie niektórych projektów mogłoby się ono okazać bardzo przydatne.

Ważna jest bardzo dobra komunikacja i zrozumienie z zarządem oraz pozostałymi menedżerami. Ja jestem tutaj w uprzywilejowanej sytuacji, bo oprócz funkcji dyrektora finansowego jestem jednocześnie członkiem zarządu. Komunikacja jest niezwykle ważna w relacjach z partnerami zewnętrznymi, takimi jak udziałowcy oraz banki. Od tego w dużej mierze zależy postrzeganie i wiarygodność firmy.


Praktyka w wielu firmach pokazuje, że mało który dyrektor finansowy jest komunikatywny. Dowodem na poparcie tej tezy są często występujące różnice zdań między dyrektorem a pracownikami działu handlowego czy marketingu.

- Ja raczej nie mam z tym problemu, choć mam ułatwione zadanie, bo pracuję z ludźmi, którzy mają duże zrozumienie dla finansowej strony biznesu. Dotyczy to zarówno szefów sprzedaży, marketingu, jak i działów technicznych. Różnice zdań się zdarzają, ale jest to przecież naturalne i wynika z odmiennych funkcji pełnionych w firmie. Kluczowa jest świadomość wspólnych celów. Biznes to przecież gra zespołowa.


I panu udaje się grać zespołowo?

- Staram się, żeby tak było. Nasza firma zatrudnia około 40 osób. Stąd nie mam problemu, żeby rozmawiać z koleżankami i kolegami na bieżąco. Jednocześnie obsługujemy ok. 5 tys. klientów, co wymaga dobrej organizacji i stosowania procedur. Niekiedy ogranicza to możliwość elastycznego działania i szybkiego rozwiązywania problemów. Ważne jest, aby procedury nie ograniczały samodzielności myślenia, a taka pokusa niestety czasem się pojawia.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MICHAŁ DŁUGOKĘCKI

od 2003 roku dyrektor finansowy Supermedia, odpowiedzialny za kształtowanie i realizację strategii finansowej firmy oraz nadzór nad działami księgowości i administracji. Od 2004 roku członek zarządu


Rozmawiał PAWEŁ JAKUBCZAK

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA