REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowym będzie łatwiej prowadzić ewidencję

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Opublikowano projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Wprowadza on precyzyjne przepisy dotyczące ewidencjonowania inwestycji. Publikowanych będzie więcej informacji o transakcjach spółek.


Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian w ustawie o rachunkowości. Nowe regulacje dotyczą m.in. zasad wyceny i inwentaryzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do grupy inwestycji. Mają one wejść w życie 1 stycznia 2008 r.

Projekt zakłada też modyfikację definicji inwestycji. Obecne przepisy sprawiają bowiem księgowym problemy interpretacyjne. Teraz za inwestycje uważane są aktywa, które zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych, ale nie są wykorzystywane gospodarczo. Po zmianie słowo „nabyte” będzie zastąpione stwierdzeniem „utrzymywane” w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych.

Profesor Zbigniew Luty, przewodniczący Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, twierdzi, że słowo „nabycie” było wielokrotnie krytykowane jako sformułowanie wieloznaczne, często rozumiane jako zakup.

- Wydaje mi się, że zmiana ta idzie w dobrym kierunku - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że dzięki wprowadzeniu słowa „utrzymywane” nie będzie wątpliwości, że wszystkie składniki, które nie są wykorzystywane na cele działalności gospodarczej firmy, stanowią inwestycje. Natomiast żeby były „utrzymywane”, wcześniej jednostka musiała wejść w ich posiadanie, kupując je, przejmując w formie aportu, nieodpłatnie itp.

Ekspert zwraca również uwagę na możliwość zastosowania nowej metody wyceny inwestycji, czyli skorygowanej ceny nabycia. Do tej pory możliwe było korzystanie z tzw. ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub wartości godziwej. Nowy sposób wyceny pozwoli więc na stosowanie metod przewidzianych w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR).


Zmiana zasad


Dzięki nowelizacji rozwiązana zostanie dotychczas nieuregulowana przepisami sytuacja, w której spółka przestaje stosować MSR i powinna przejść na zasady określone w ustawie o rachunkowości. Przykładem jest np. wycofanie się spółki z giełdy. Do ustawy zostanie dodany przepis, zgodnie z którym organ zatwierdzający spółki może podjąć decyzję o zaprzestaniu dalszego stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdania finansowego i przejściu na zasady (politykę) rachunkowości wynikające z ustawy.

W przypadku skonsolidowanych sprawozdań finansowych decyzję o zaprzestaniu stosowania MSR w podanych w ustawie okolicznościach podejmuje organ zatwierdzający jednostki dominującej.

Zaproponowano również sposób rozliczenia skutków zaprzestania stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdań finansowych. Według projektu skutki finansowe przejścia na zasady rachunkowości określone w ustawie należy odnieść na kapitał (fundusz) własny i wykazać jako zysk (strata) z lat ubiegłych. Jeżeli natomiast skutki przeszacowania aktywów dokonanego zgodnie z MSR rozliczono uprzednio z kapitałem (funduszem) z aktualizacji wyceny, to będzie to uznawane jako zmiana stanu tego kapitału (funduszu).


Uporządkowanie przepisów


W projekcie uporządkowano niejasne przepisy dotyczące zasad konsolidacji. Szósty rozdział ustawy o rachunkowości, który reguluje te kwestie, otrzymał nowy tytuł - Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej.

Ministerstwo tłumaczy, że dotychczasowy tytuł Sprawozdania finansowe jednostek powiązanych nie był spójny z treścią rozdziału, w której wielokrotnie występują określenia „skonsolidowane sprawozdania finansowe”. Wobec braku w ustawie definicji sprawozdania finansowego jednostek powiązanych często pojawiały się wątpliwości, czy jest to sprawozdanie grupy jednostek powiązanych, tj. jednostki dominującej lub znaczącego inwestora oraz jednostek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych, czy też sprawozdaniem finansowym jednostek powiązanych jest każde jednostkowe sprawozdanie finansowe jednostek.

Ponadto w słowniczku doprecyzowano wiele definicji dotyczących konsolidacji, np. znaczącego wpływu na inną jednostkę. W praktyce bowiem wiele wątpliwości sprawiało ustalenie przesłanek wskazujących na wywieranie znacznego wpływu. Zmieniono też definicję znaczącego inwestora i dodano pojęcie wspólnika jednostki współzależnej.


Więcej obowiązków


Warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca rozszerza katalog jednostek zobowiązanych do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych. Będą nim objęte spółki, które na mocy decyzji organu zatwierdzającego, sporządzają sprawozdania zgodnie z MSR. Resort wyjaśnia, że możliwość stosowania standardów przez niektóre jednostki istnieje dopiero od 2005 roku. Ponieważ firmy nie mają dużego doświadczenia i praktyki w tym zakresie, sporządzane przez nich sprawozdania finansowe wymagają oceny przez biegłego rewidenta pod kątem jakości i rzetelności.

Należy jednak pamiętać, że zmiany w ustawie przede wszystkim mają na celu implementację postanowień Dyrektywy 2006/46/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. Polska, jak i inne kraje członkowskie, mają na to czas do września przyszłego roku. W konsekwencji spółki giełdowe będą miały obowiązek publikacji w sprawozdaniu z działalności jednostki stosowanych zasad ładu korporacyjnego.

Większe wymogi informacyjne będą dotyczyć również wszystkich firm sporządzających sprawozdania finansowe. Nastąpi to poprzez rozszerzenie dotychczasowego zakresu ujawnianych informacji.

Konieczna będzie m.in. publikacja danych o transakcjach przeprowadzanych z jednostkami powiązanymi, a także operacjach pozabilansowych, które mają wpływ na ocenę sytuacji jednostki. Będzie też istniał obowiązek publikacji w tej części sprawozdania wynagrodzeń biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej za badanie, a także inne usługi, usług doradztwa podatkowego.




Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości w Ministerstwie Finansów, uczestniczy w pracach nad nowelizacją ustawy o rachunkowości


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA