REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowym będzie łatwiej prowadzić ewidencję

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Opublikowano projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Wprowadza on precyzyjne przepisy dotyczące ewidencjonowania inwestycji. Publikowanych będzie więcej informacji o transakcjach spółek.


Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt zmian w ustawie o rachunkowości. Nowe regulacje dotyczą m.in. zasad wyceny i inwentaryzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do grupy inwestycji. Mają one wejść w życie 1 stycznia 2008 r.

Projekt zakłada też modyfikację definicji inwestycji. Obecne przepisy sprawiają bowiem księgowym problemy interpretacyjne. Teraz za inwestycje uważane są aktywa, które zostały nabyte w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych, ale nie są wykorzystywane gospodarczo. Po zmianie słowo „nabyte” będzie zastąpione stwierdzeniem „utrzymywane” w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych.

Profesor Zbigniew Luty, przewodniczący Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, twierdzi, że słowo „nabycie” było wielokrotnie krytykowane jako sformułowanie wieloznaczne, często rozumiane jako zakup.

- Wydaje mi się, że zmiana ta idzie w dobrym kierunku - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że dzięki wprowadzeniu słowa „utrzymywane” nie będzie wątpliwości, że wszystkie składniki, które nie są wykorzystywane na cele działalności gospodarczej firmy, stanowią inwestycje. Natomiast żeby były „utrzymywane”, wcześniej jednostka musiała wejść w ich posiadanie, kupując je, przejmując w formie aportu, nieodpłatnie itp.

Ekspert zwraca również uwagę na możliwość zastosowania nowej metody wyceny inwestycji, czyli skorygowanej ceny nabycia. Do tej pory możliwe było korzystanie z tzw. ceny nabycia, pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości lub wartości godziwej. Nowy sposób wyceny pozwoli więc na stosowanie metod przewidzianych w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości (MSR).


Zmiana zasad


Dzięki nowelizacji rozwiązana zostanie dotychczas nieuregulowana przepisami sytuacja, w której spółka przestaje stosować MSR i powinna przejść na zasady określone w ustawie o rachunkowości. Przykładem jest np. wycofanie się spółki z giełdy. Do ustawy zostanie dodany przepis, zgodnie z którym organ zatwierdzający spółki może podjąć decyzję o zaprzestaniu dalszego stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdania finansowego i przejściu na zasady (politykę) rachunkowości wynikające z ustawy.

W przypadku skonsolidowanych sprawozdań finansowych decyzję o zaprzestaniu stosowania MSR w podanych w ustawie okolicznościach podejmuje organ zatwierdzający jednostki dominującej.

Zaproponowano również sposób rozliczenia skutków zaprzestania stosowania MSR przy sporządzaniu sprawozdań finansowych. Według projektu skutki finansowe przejścia na zasady rachunkowości określone w ustawie należy odnieść na kapitał (fundusz) własny i wykazać jako zysk (strata) z lat ubiegłych. Jeżeli natomiast skutki przeszacowania aktywów dokonanego zgodnie z MSR rozliczono uprzednio z kapitałem (funduszem) z aktualizacji wyceny, to będzie to uznawane jako zmiana stanu tego kapitału (funduszu).


Uporządkowanie przepisów


W projekcie uporządkowano niejasne przepisy dotyczące zasad konsolidacji. Szósty rozdział ustawy o rachunkowości, który reguluje te kwestie, otrzymał nowy tytuł - Skonsolidowane sprawozdania finansowe grupy kapitałowej.

Ministerstwo tłumaczy, że dotychczasowy tytuł Sprawozdania finansowe jednostek powiązanych nie był spójny z treścią rozdziału, w której wielokrotnie występują określenia „skonsolidowane sprawozdania finansowe”. Wobec braku w ustawie definicji sprawozdania finansowego jednostek powiązanych często pojawiały się wątpliwości, czy jest to sprawozdanie grupy jednostek powiązanych, tj. jednostki dominującej lub znaczącego inwestora oraz jednostek zależnych, współzależnych oraz stowarzyszonych, czy też sprawozdaniem finansowym jednostek powiązanych jest każde jednostkowe sprawozdanie finansowe jednostek.

Ponadto w słowniczku doprecyzowano wiele definicji dotyczących konsolidacji, np. znaczącego wpływu na inną jednostkę. W praktyce bowiem wiele wątpliwości sprawiało ustalenie przesłanek wskazujących na wywieranie znacznego wpływu. Zmieniono też definicję znaczącego inwestora i dodano pojęcie wspólnika jednostki współzależnej.


Więcej obowiązków


Warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca rozszerza katalog jednostek zobowiązanych do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych. Będą nim objęte spółki, które na mocy decyzji organu zatwierdzającego, sporządzają sprawozdania zgodnie z MSR. Resort wyjaśnia, że możliwość stosowania standardów przez niektóre jednostki istnieje dopiero od 2005 roku. Ponieważ firmy nie mają dużego doświadczenia i praktyki w tym zakresie, sporządzane przez nich sprawozdania finansowe wymagają oceny przez biegłego rewidenta pod kątem jakości i rzetelności.

Należy jednak pamiętać, że zmiany w ustawie przede wszystkim mają na celu implementację postanowień Dyrektywy 2006/46/EWG Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. Polska, jak i inne kraje członkowskie, mają na to czas do września przyszłego roku. W konsekwencji spółki giełdowe będą miały obowiązek publikacji w sprawozdaniu z działalności jednostki stosowanych zasad ładu korporacyjnego.

Większe wymogi informacyjne będą dotyczyć również wszystkich firm sporządzających sprawozdania finansowe. Nastąpi to poprzez rozszerzenie dotychczasowego zakresu ujawnianych informacji.

Konieczna będzie m.in. publikacja danych o transakcjach przeprowadzanych z jednostkami powiązanymi, a także operacjach pozabilansowych, które mają wpływ na ocenę sytuacji jednostki. Będzie też istniał obowiązek publikacji w tej części sprawozdania wynagrodzeń biegłego rewidenta lub firmy audytorskiej za badanie, a także inne usługi, usług doradztwa podatkowego.




Joanna Dadacz, dyrektor departamentu rachunkowości w Ministerstwie Finansów, uczestniczy w pracach nad nowelizacją ustawy o rachunkowości


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA