REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie zwrotów za remont

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zwrot ze spółdzielni wydatków poniesionych na remont i modernizację mieszkania podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przeprowadzając remont i modernizację dana osoba skorzystała z ulgi remontowej czy też nie.


Od pewnego czasu ukazują się w prasie sprzeczne artykuły na temat opodatkowania zwrotu ze spółdzielni wydatków poniesionych przez członka spółdzielni na remont i modernizację mieszkania (np. na wymianę okien). W jednych wskazuje się, że zwrot jest przychodem z innych źródeł, inne natomiast przekonują, że, świadczenie to nie jest opodatkowane. Rozbieżności te mają swoje źródło w interpretacjach izb skarbowych, których stanowisko w tej kwestii jest niejednolite (np. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 stycznia 2007 r.; nr IPB2/4117-0064/06/3 oraz interpretacja naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z 9 czerwca 2006 r.; PB2-415/66/06/MT).


Odpowiedź na pytanie, jak prawidłowo rozliczyć zwrot wydatków otrzymany ze spółdzielni, można znaleźć w piśmie Ministerstwa Finansów - departamentu podatków dochodowych z 14 lutego 2007 r. (nr DD3-066-207/KD/06/1062). Pismo to zostało sporządzone na wniosek Krajowej Informacji Podatkowej, w związku z wątpliwościami zgłaszanymi jej przez dyrektorów izb skarbowych i niejednolitymi interpretacjami urzędów skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Finansów, kwoty refundacji wypłacane przez spółdzielnie mieszkaniowe swoim członkom z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwotę tę należy więc wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym powstał przychód. Spółdzielnia zobowiązana jest natomiast do przekazania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C dotyczącej przekazanego na rzecz członka spółdzielni zwrotu. Jako uzasadnienie dla uznania refundacji ze spółdzielni za opodatkowany przychód przemawia zdaniem resoru fakt, że kwoty otrzymane ze spółdzielni tytułem zwrotu wydatków poniesionych na remont i modernizację nie są wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W powołanym piśmie ministerialnym z 14 lutego 2007 r. resort odniósł się również do sytuacji, w której zwrot ze spółdzielni dotyczy remontu lub modernizacji, w związku z którymi podatnik uprzednio skorzystał z ulgi remontowej i dokonał odliczenia od podatku. W ocenie ministerstwa zwrot ze spółdzielni podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przeprowadzając remont i modernizację dana osoba skorzystała z ulgi remontowej czy też nie. Jednak podatnik, który uprzednio korzystał z ulgi remontowej, będzie miał możliwość wyboru sposobu rozliczenia tego przychodu - będzie mógł wykazać zwrot w zeznaniu podatkowym jako inny przychód bądź też doliczyć do podatku 19 proc. wartości otrzymanego zwrotu. Jeżeli więc podatnik otrzymał w 2006 roku ze spółdzielni zwrot wydatków poniesionych na remont i modernizację, a nie uwzględnił ich w rocznym zeznaniu podatkowym, to powinien złożyć korektę zeznania, w której uwzględni kwotę zwrotu zgodnie z opisanymi zasadami (jako przychód z innych źródeł lub doliczenie do podatku, jeżeli korzystał uprzednio z ulgi remontowej). Trzeba przy tym zaznaczyć, że podatnik zobowiązany jest do wykazania kwoty zwrotu w zeznaniu rocznym niezależnie od tego, czy spółdzielnia dopełniła swoich obowiązków i przekazała na rzecz podatnika PIT-8C we właściwym terminie.


Jakub Grzegorzek

aplikant radcowski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Wrocław

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA