REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie zwrotów za remont

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Zwrot ze spółdzielni wydatków poniesionych na remont i modernizację mieszkania podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przeprowadzając remont i modernizację dana osoba skorzystała z ulgi remontowej czy też nie.


Od pewnego czasu ukazują się w prasie sprzeczne artykuły na temat opodatkowania zwrotu ze spółdzielni wydatków poniesionych przez członka spółdzielni na remont i modernizację mieszkania (np. na wymianę okien). W jednych wskazuje się, że zwrot jest przychodem z innych źródeł, inne natomiast przekonują, że, świadczenie to nie jest opodatkowane. Rozbieżności te mają swoje źródło w interpretacjach izb skarbowych, których stanowisko w tej kwestii jest niejednolite (np. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 stycznia 2007 r.; nr IPB2/4117-0064/06/3 oraz interpretacja naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik z 9 czerwca 2006 r.; PB2-415/66/06/MT).


Odpowiedź na pytanie, jak prawidłowo rozliczyć zwrot wydatków otrzymany ze spółdzielni, można znaleźć w piśmie Ministerstwa Finansów - departamentu podatków dochodowych z 14 lutego 2007 r. (nr DD3-066-207/KD/06/1062). Pismo to zostało sporządzone na wniosek Krajowej Informacji Podatkowej, w związku z wątpliwościami zgłaszanymi jej przez dyrektorów izb skarbowych i niejednolitymi interpretacjami urzędów skarbowych. Zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym przez Ministerstwo Finansów, kwoty refundacji wypłacane przez spółdzielnie mieszkaniowe swoim członkom z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwotę tę należy więc wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym powstał przychód. Spółdzielnia zobowiązana jest natomiast do przekazania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C dotyczącej przekazanego na rzecz członka spółdzielni zwrotu. Jako uzasadnienie dla uznania refundacji ze spółdzielni za opodatkowany przychód przemawia zdaniem resoru fakt, że kwoty otrzymane ze spółdzielni tytułem zwrotu wydatków poniesionych na remont i modernizację nie są wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W powołanym piśmie ministerialnym z 14 lutego 2007 r. resort odniósł się również do sytuacji, w której zwrot ze spółdzielni dotyczy remontu lub modernizacji, w związku z którymi podatnik uprzednio skorzystał z ulgi remontowej i dokonał odliczenia od podatku. W ocenie ministerstwa zwrot ze spółdzielni podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy przeprowadzając remont i modernizację dana osoba skorzystała z ulgi remontowej czy też nie. Jednak podatnik, który uprzednio korzystał z ulgi remontowej, będzie miał możliwość wyboru sposobu rozliczenia tego przychodu - będzie mógł wykazać zwrot w zeznaniu podatkowym jako inny przychód bądź też doliczyć do podatku 19 proc. wartości otrzymanego zwrotu. Jeżeli więc podatnik otrzymał w 2006 roku ze spółdzielni zwrot wydatków poniesionych na remont i modernizację, a nie uwzględnił ich w rocznym zeznaniu podatkowym, to powinien złożyć korektę zeznania, w której uwzględni kwotę zwrotu zgodnie z opisanymi zasadami (jako przychód z innych źródeł lub doliczenie do podatku, jeżeli korzystał uprzednio z ulgi remontowej). Trzeba przy tym zaznaczyć, że podatnik zobowiązany jest do wykazania kwoty zwrotu w zeznaniu rocznym niezależnie od tego, czy spółdzielnia dopełniła swoich obowiązków i przekazała na rzecz podatnika PIT-8C we właściwym terminie.


Jakub Grzegorzek

aplikant radcowski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Wrocław

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA