REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus zarabia miliony na dobroczynności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Musiał

REKLAMA

Od SMS-ów przekazywanych na cele dobroczynne i charytatywne fiskus zabiera 22 proc. VAT. Podatek trzeba płacić, bo MF nie chce zmienić przepisów, zasłaniając się prawem unijnym. Wyjaśnienia resortu finansów nie przekonują ani podatników, ani ekspertów podatkowych.


Zamiast wysyłać SMS-y, z których dochód jest przekazany na wspieranie działalności charytatywnej, Polacy coraz chętniej zasilają organizacje charytatywne bezpośrednimi wpłatami. Nie chcą już dofinansowywać państwa. Od każdej wiadomości fiskus zabiera 22 proc. VAT. Jeżeli za pomocą SMS-a darczyńca chce przekazać fundacji lub stowarzyszeniu 10 zł, urzędowi skarbowemu musi oddać dodatkowe 2,2 zł.

Ministerstwo Finansów twierdzi, że przepisów nie zmieni. Tłumaczy, że zwolnienie charytatywnych SMS-ów z VAT jest niemożliwe. Eksperci podatkowi twierdzą jednak, że VAT można nie płacić od wiadomości tekstowych, z których dochód jest przekazywany na działalność dobroczynną. Sejm zajmuje się teraz nowelizacją ustawy o VAT. Jest zatem dobry moment, by do ustawy wprowadzić regulacje pozwalające na zwolnienie takich SMS-ów z podatku.


Resort widzi trudności


- Podmioty, które prowadzą działalność dobroczynną, już wielokrotnie apelowały do Ministerstwa Finansów o zwolnienie SMS-ów z VAT, ale resort pozostaje niewzruszony - twierdzi Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy Orange.

Resort finansów tłumaczy, że wysyłanie SMS-ów jest traktowane jako usługa telekomunikacyjna. Unijna dyrektywa o VAT nie przewiduje możliwości zwolnienia od podatku dla tego typu usług. Ponadto ewentualne zastosowanie zwolnienia poważnie skomplikowałoby od strony techniczno-rachunkowej przygotowanie przez podatnika rozliczenia. W efekcie operatorzy mogliby wycofać się z tego typu akcji.

- Należy wziąć pod uwagę, iż zastosowanie zwolnienia przy świadczeniu określonych usług pozbawia podatnika prawa do stosowania w tym zakresie odliczeń tzw. podatku naliczonego - wyjaśnia MF w odpowiedzi na interpelację poselską.


Zwolnienie dla dotacji


- Trudno powiedzieć, czy telekomom sprawiłoby kłopot skalkulowanie i wyodrębnienie kwoty otrzymanej z charytatywnych SMS-ów. Przypuszczam, że nie, skoro całość kwoty pochodzącej z akcji byłaby przekazana na rzecz fundacji. Ministerstwo Finansów nie powinno jednak wypowiadać się za firmy telekomunikacyjne - ocenia Paweł Fałkowski, doradca podatkowy z KPMG.

Jego zdaniem chybiony jest też argument, że zwolnienie spowodowałoby trudności z rozliczeniem VAT, pozbawiając telekomy możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Stałoby się tak, gdyby udział obrotu, z tytułu którego przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego, nie przekroczył 98 proc. całkowitego obrotu, liczonego razem z obrotem zwolnionym. A to raczej niemożliwe.

- SMS-y, z których dochód jest przeznaczony na działalność charytatywną, powinny być zatem zwolnione z VAT. Przepisy unijne nie wykluczają zwolnienia dla dotacji przekazanych na cele dobroczynne - uważa Paweł Fałkowski.

Inne rozwiązanie dla charytatywnych SMS-ów dostrzega Roman Namysłowski, doradca podatkowy, menedżer w Ernst&Young. Mówi, że przepisy unijne pozwalają na wyłączenie z opodatkowania takich SMS-ów lub ustalenie innej podstawy opodatkowania.

- Jeżeli operator nie pobiera żadnej opłaty za korzystanie ze swoich łączy, a całą kwotę przekazuje organizacji charytatywnej, to nie ma kwoty, która faktycznie by się mu należała. W tym wypadku występuje on jako podmiot, który wystawia jedynie wezwanie do zapłaty, działając w imieniu i na rzecz instytucji charytatywnej. Należy go traktować jak puszkę, do której wrzuca się datek - uważa ekspert.


Są inne możliwości


Nasz rozmówca wskazuje również na inne rozwiązania. ETS zgodził się, że w pewnych sytuacjach podstawą opodatkowania może być dochód zrealizowany przez podatnika. Orzekł, że w przypadku kupna i sprzedaży walut opodatkowaniu podlega nie cała kwota sprzedaży, tylko sam dochód z takiej transakcji. Sytuacja kantoru czy banku sprzedającego waluty jest więc zbliżona do sytuacji firmy telekomunikacyjnej, która otrzymuje środki pieniężne poprzez zapłatę za SMS-a i przekazuje je dalej instytucji charytatywnej.

- Ponieważ w tym przypadku dochód wynosi zero, tyle samo powinna wynosić podstawa opodatkowania - tłumaczy Roman Namysłowski.


POSTULUJEMY

Resort finansów powinien podjąć działania zmierzające do wprowadzenia do ustawy o VAT przepisów pozwalających na zwolnienie z podatku SMS-ów, z których dochód przeznaczany jest na działalność charytatywną. Przepisy unijne nie wykluczają zwolnienia dla dotacji przekazanych na cele dobroczynne.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin MusiaŁ

marcin.musial@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA