REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-36 i PIT-37 prześlemy internetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mogli drogą elektroniczną przesyłać deklaracje podatkowe, a pod koniec roku urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatnika.


l
 Obecnie tylko wybrani podatnicy mogą przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Kiedy może nastąpić przełom w dostępie do e-deklaracji?

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów

- Przełom nastąpił 16 sierpnia 2006 r., gdy system do składania e-deklaracji został udostępniony dużym podatnikom. Teraz konsekwentnie rozwijamy projekt, zwiększając jego funkcjonalność oraz zasięg. Zgodnie z Ordynacją podatkową już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mieli możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Możliwość taka będzie dotyczyła większości deklaracji. Chcę podkreślić, że nie jest to obietnica na wyrost, ponieważ dużą część prac już wykonaliśmy. Mamy przygotowaną odpowiednią infrastrukturę oraz elektroniczne schematy deklaracji.


l
 Czy plany resortu przewidują możliwość przesłania drogą elektroniczną PIT-36 i PIT-37 za 2007 rok?

Radosław Marlęga

- Tak. Wszyscy podatnicy będą mogli składać e-deklaracje, w tym PIT-37. Ordynacja podatkowa nakłada jednak obowiązek podpisania e-deklaracji kwalifikowanym e-pod-pisem. Pytanie, czy podatnik będzie dysponował takim podpisem i czy będzie chciał ponieść związane z tym obecnie koszty. Chcę jednak zwrócić uwagę, że 83 proc. deklaracji podatkowych w Polsce składają przedsiębiorcy, a jedynie 17 proc. osoby fizyczne.


l
 A czy wiadomo już, kiedy urzędy będą rozliczały podatników?

Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów

- Zgodnie z Planem Informatyzacji Państwa pod koniec 2008 roku zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych - zeznań rocznych - na podstawie PIT11, czyli przejęcia części obowiązków rozliczeniowych przez urzędy skarbowe.


l
 Jak będzie wyglądała procedura przesyłania e-deklaracji? Czy podatnicy będą musieli uzyskać zgodę na ich przesyłanie?

Jerzy Grygierzec

- Wymogi dotyczące przesyłania edeklaracji zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej i system musi być do nich dostosowany. To znaczy, podatnik będzie musiał przesłać zgłoszenie pisemne, później zgłoszenie elektroniczne, a urząd skarbowy wyda mu zaświadczenie umożliwiające przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym


l
 Z systemu e-Poltax skorzystało ok. 360 podmiotów, czyli ułamek z 7,5 tys., którzy mają taką możliwość. Jakie działania podejmuje resort, aby zwiększyć liczbę korzystających z systemu podatników?

Radosław Marlęga

- Współpracujemy obecnie z MSWiA nad upowszechnieniem e-podpisu. To jest dzisiaj największa bariera dla podatników. Przed 1 stycznia 2008 r. zostanie skierowana do podatników kampania informacyjna, zachęcająca do korzystania z nowego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.


l
 Mówią panowie o nowym systemie. Czy to będzie rozbudowany e-Poltax, czy zupełnie inny system?

Radosław Marlęga

- Zgodnie z założeniami, ePoltax był rozwiązaniem pilotażowym i tymczasowym. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia. Warto też zauważyć, że resort nie poniósł w związku z jego realizacją żadnych kosztów. Obecnie, korzystając z zebranych doświadczeń, budujemy nowy system. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na aplikację, dzięki której będzie istniała możliwość przesyłania e-de-klaracji przez wszystkich podatników. To będzie pierwszy etap, którego realizacja ma zostać zamknięta do 31 grudnia 2007 r.


l
 Czyli od 1 stycznia będzie nowa aplikacja?

Radosław Marlęga

- Tak, nowa w stosunku do aplikacji e-Poltax. Będzie się ona nazywała InterSPED - Internetowy System Przetwarzania Elektronicznych Deklaracji. Liczymy na duże zainteresowanie firm informatycznych realizacją tego projektu.


l
 Ministerstwo pracuje również nad dużym systemem e-Deklaracje. Czy on zastąpi po prostu e-Poltax i aplikację InterSPED?

Radosław Marlęga

- E-Poltax i InterSPED są kolejnymi etapami realizacji systemu e-Deklaracje. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym. Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika, a w kolejnych etapach: portal dla podatnika, dla urzędnika, centralną bazę podatników, system do migracji z wszystkich urzędów skarbowych ewidencji i danych podatnika, budujemy także bazę dokumentów w oparciu o format XML. Sumę tych elementów nazywamy systemem e-Deklaracje.


l
 Czy mają państwo szacunki, ile osób mogłoby skorzystać z tego nowego systemu?

Radosław Marlęga

- Biorąc pod uwagę obecne polskie obostrzenia związane z podpisem kwalifikowanym, szacujemy, że z systemu może skorzystać ok. 10 proc. podatników - osób fizycznych w pierwszym etapie po jego uruchomieniu. Jesteśmy jednak przygotowani na obsługę większej liczby podatników, w przypadku złagodzenia wymogów bądź obniżenia kosztów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Radosław Marlęga


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jerzy Grygierzec

W SIERPNIU MIJA ROK

16 sierpnia 2006 r. został uruchomiony system e-Poltax, dzięki któremu uprawnieni podatnicy - 7,5 tys. największych przedsiębiorstw - mogli przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Na początku mogli przesyłać dwa rodzaje deklaracji, obecnie kilkadziesiąt.

URZĄD ROZLICZY PODATNIKA

O możliwości rozliczania podatników przez urzędy skarbowe informował ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn. Aby urząd rozliczył podatnika, potrzebne są jednak informacje, które urzędy skarbowe otrzymują na deklaracji PIT-11.


KOSZTY E-PODPISU

Aby przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, potrzebny jest kwalifikowany zestaw do e-podpisu. Koszt takiego zestawu wynosi co najmniej 200-300 zł. MSWiA planuje wprowadzić tzw. id-kartę, w której znajdowałby się m.in. e-podpis. Spowodowałoby to zmniejszenie jego kosztu do ok. kilkudziesięciu złotych.

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA