REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-36 i PIT-37 prześlemy internetem

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mogli drogą elektroniczną przesyłać deklaracje podatkowe, a pod koniec roku urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatnika.


l
 Obecnie tylko wybrani podatnicy mogą przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Kiedy może nastąpić przełom w dostępie do e-deklaracji?

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów

- Przełom nastąpił 16 sierpnia 2006 r., gdy system do składania e-deklaracji został udostępniony dużym podatnikom. Teraz konsekwentnie rozwijamy projekt, zwiększając jego funkcjonalność oraz zasięg. Zgodnie z Ordynacją podatkową już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mieli możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Możliwość taka będzie dotyczyła większości deklaracji. Chcę podkreślić, że nie jest to obietnica na wyrost, ponieważ dużą część prac już wykonaliśmy. Mamy przygotowaną odpowiednią infrastrukturę oraz elektroniczne schematy deklaracji.


l
 Czy plany resortu przewidują możliwość przesłania drogą elektroniczną PIT-36 i PIT-37 za 2007 rok?

Radosław Marlęga

- Tak. Wszyscy podatnicy będą mogli składać e-deklaracje, w tym PIT-37. Ordynacja podatkowa nakłada jednak obowiązek podpisania e-deklaracji kwalifikowanym e-pod-pisem. Pytanie, czy podatnik będzie dysponował takim podpisem i czy będzie chciał ponieść związane z tym obecnie koszty. Chcę jednak zwrócić uwagę, że 83 proc. deklaracji podatkowych w Polsce składają przedsiębiorcy, a jedynie 17 proc. osoby fizyczne.


l
 A czy wiadomo już, kiedy urzędy będą rozliczały podatników?

Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów

- Zgodnie z Planem Informatyzacji Państwa pod koniec 2008 roku zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych - zeznań rocznych - na podstawie PIT11, czyli przejęcia części obowiązków rozliczeniowych przez urzędy skarbowe.


l
 Jak będzie wyglądała procedura przesyłania e-deklaracji? Czy podatnicy będą musieli uzyskać zgodę na ich przesyłanie?

Jerzy Grygierzec

- Wymogi dotyczące przesyłania edeklaracji zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej i system musi być do nich dostosowany. To znaczy, podatnik będzie musiał przesłać zgłoszenie pisemne, później zgłoszenie elektroniczne, a urząd skarbowy wyda mu zaświadczenie umożliwiające przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym


l
 Z systemu e-Poltax skorzystało ok. 360 podmiotów, czyli ułamek z 7,5 tys., którzy mają taką możliwość. Jakie działania podejmuje resort, aby zwiększyć liczbę korzystających z systemu podatników?

Radosław Marlęga

- Współpracujemy obecnie z MSWiA nad upowszechnieniem e-podpisu. To jest dzisiaj największa bariera dla podatników. Przed 1 stycznia 2008 r. zostanie skierowana do podatników kampania informacyjna, zachęcająca do korzystania z nowego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.


l
 Mówią panowie o nowym systemie. Czy to będzie rozbudowany e-Poltax, czy zupełnie inny system?

Radosław Marlęga

- Zgodnie z założeniami, ePoltax był rozwiązaniem pilotażowym i tymczasowym. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia. Warto też zauważyć, że resort nie poniósł w związku z jego realizacją żadnych kosztów. Obecnie, korzystając z zebranych doświadczeń, budujemy nowy system. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na aplikację, dzięki której będzie istniała możliwość przesyłania e-de-klaracji przez wszystkich podatników. To będzie pierwszy etap, którego realizacja ma zostać zamknięta do 31 grudnia 2007 r.


l
 Czyli od 1 stycznia będzie nowa aplikacja?

Radosław Marlęga

- Tak, nowa w stosunku do aplikacji e-Poltax. Będzie się ona nazywała InterSPED - Internetowy System Przetwarzania Elektronicznych Deklaracji. Liczymy na duże zainteresowanie firm informatycznych realizacją tego projektu.


l
 Ministerstwo pracuje również nad dużym systemem e-Deklaracje. Czy on zastąpi po prostu e-Poltax i aplikację InterSPED?

Radosław Marlęga

- E-Poltax i InterSPED są kolejnymi etapami realizacji systemu e-Deklaracje. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym. Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika, a w kolejnych etapach: portal dla podatnika, dla urzędnika, centralną bazę podatników, system do migracji z wszystkich urzędów skarbowych ewidencji i danych podatnika, budujemy także bazę dokumentów w oparciu o format XML. Sumę tych elementów nazywamy systemem e-Deklaracje.


l
 Czy mają państwo szacunki, ile osób mogłoby skorzystać z tego nowego systemu?

Radosław Marlęga

- Biorąc pod uwagę obecne polskie obostrzenia związane z podpisem kwalifikowanym, szacujemy, że z systemu może skorzystać ok. 10 proc. podatników - osób fizycznych w pierwszym etapie po jego uruchomieniu. Jesteśmy jednak przygotowani na obsługę większej liczby podatników, w przypadku złagodzenia wymogów bądź obniżenia kosztów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Radosław Marlęga


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jerzy Grygierzec

W SIERPNIU MIJA ROK

16 sierpnia 2006 r. został uruchomiony system e-Poltax, dzięki któremu uprawnieni podatnicy - 7,5 tys. największych przedsiębiorstw - mogli przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Na początku mogli przesyłać dwa rodzaje deklaracji, obecnie kilkadziesiąt.

URZĄD ROZLICZY PODATNIKA

O możliwości rozliczania podatników przez urzędy skarbowe informował ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn. Aby urząd rozliczył podatnika, potrzebne są jednak informacje, które urzędy skarbowe otrzymują na deklaracji PIT-11.


KOSZTY E-PODPISU

Aby przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, potrzebny jest kwalifikowany zestaw do e-podpisu. Koszt takiego zestawu wynosi co najmniej 200-300 zł. MSWiA planuje wprowadzić tzw. id-kartę, w której znajdowałby się m.in. e-podpis. Spowodowałoby to zmniejszenie jego kosztu do ok. kilkudziesięciu złotych.

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA