REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-36 i PIT-37 prześlemy internetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mogli drogą elektroniczną przesyłać deklaracje podatkowe, a pod koniec roku urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatnika.


l
 Obecnie tylko wybrani podatnicy mogą przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Kiedy może nastąpić przełom w dostępie do e-deklaracji?

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów

- Przełom nastąpił 16 sierpnia 2006 r., gdy system do składania e-deklaracji został udostępniony dużym podatnikom. Teraz konsekwentnie rozwijamy projekt, zwiększając jego funkcjonalność oraz zasięg. Zgodnie z Ordynacją podatkową już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mieli możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Możliwość taka będzie dotyczyła większości deklaracji. Chcę podkreślić, że nie jest to obietnica na wyrost, ponieważ dużą część prac już wykonaliśmy. Mamy przygotowaną odpowiednią infrastrukturę oraz elektroniczne schematy deklaracji.


l
 Czy plany resortu przewidują możliwość przesłania drogą elektroniczną PIT-36 i PIT-37 za 2007 rok?

Radosław Marlęga

- Tak. Wszyscy podatnicy będą mogli składać e-deklaracje, w tym PIT-37. Ordynacja podatkowa nakłada jednak obowiązek podpisania e-deklaracji kwalifikowanym e-pod-pisem. Pytanie, czy podatnik będzie dysponował takim podpisem i czy będzie chciał ponieść związane z tym obecnie koszty. Chcę jednak zwrócić uwagę, że 83 proc. deklaracji podatkowych w Polsce składają przedsiębiorcy, a jedynie 17 proc. osoby fizyczne.


l
 A czy wiadomo już, kiedy urzędy będą rozliczały podatników?

Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów

- Zgodnie z Planem Informatyzacji Państwa pod koniec 2008 roku zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych - zeznań rocznych - na podstawie PIT11, czyli przejęcia części obowiązków rozliczeniowych przez urzędy skarbowe.


l
 Jak będzie wyglądała procedura przesyłania e-deklaracji? Czy podatnicy będą musieli uzyskać zgodę na ich przesyłanie?

Jerzy Grygierzec

- Wymogi dotyczące przesyłania edeklaracji zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej i system musi być do nich dostosowany. To znaczy, podatnik będzie musiał przesłać zgłoszenie pisemne, później zgłoszenie elektroniczne, a urząd skarbowy wyda mu zaświadczenie umożliwiające przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym


l
 Z systemu e-Poltax skorzystało ok. 360 podmiotów, czyli ułamek z 7,5 tys., którzy mają taką możliwość. Jakie działania podejmuje resort, aby zwiększyć liczbę korzystających z systemu podatników?

Radosław Marlęga

- Współpracujemy obecnie z MSWiA nad upowszechnieniem e-podpisu. To jest dzisiaj największa bariera dla podatników. Przed 1 stycznia 2008 r. zostanie skierowana do podatników kampania informacyjna, zachęcająca do korzystania z nowego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.


l
 Mówią panowie o nowym systemie. Czy to będzie rozbudowany e-Poltax, czy zupełnie inny system?

Radosław Marlęga

- Zgodnie z założeniami, ePoltax był rozwiązaniem pilotażowym i tymczasowym. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia. Warto też zauważyć, że resort nie poniósł w związku z jego realizacją żadnych kosztów. Obecnie, korzystając z zebranych doświadczeń, budujemy nowy system. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na aplikację, dzięki której będzie istniała możliwość przesyłania e-de-klaracji przez wszystkich podatników. To będzie pierwszy etap, którego realizacja ma zostać zamknięta do 31 grudnia 2007 r.


l
 Czyli od 1 stycznia będzie nowa aplikacja?

Radosław Marlęga

- Tak, nowa w stosunku do aplikacji e-Poltax. Będzie się ona nazywała InterSPED - Internetowy System Przetwarzania Elektronicznych Deklaracji. Liczymy na duże zainteresowanie firm informatycznych realizacją tego projektu.


l
 Ministerstwo pracuje również nad dużym systemem e-Deklaracje. Czy on zastąpi po prostu e-Poltax i aplikację InterSPED?

Radosław Marlęga

- E-Poltax i InterSPED są kolejnymi etapami realizacji systemu e-Deklaracje. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym. Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika, a w kolejnych etapach: portal dla podatnika, dla urzędnika, centralną bazę podatników, system do migracji z wszystkich urzędów skarbowych ewidencji i danych podatnika, budujemy także bazę dokumentów w oparciu o format XML. Sumę tych elementów nazywamy systemem e-Deklaracje.


l
 Czy mają państwo szacunki, ile osób mogłoby skorzystać z tego nowego systemu?

Radosław Marlęga

- Biorąc pod uwagę obecne polskie obostrzenia związane z podpisem kwalifikowanym, szacujemy, że z systemu może skorzystać ok. 10 proc. podatników - osób fizycznych w pierwszym etapie po jego uruchomieniu. Jesteśmy jednak przygotowani na obsługę większej liczby podatników, w przypadku złagodzenia wymogów bądź obniżenia kosztów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Radosław Marlęga


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jerzy Grygierzec

W SIERPNIU MIJA ROK

16 sierpnia 2006 r. został uruchomiony system e-Poltax, dzięki któremu uprawnieni podatnicy - 7,5 tys. największych przedsiębiorstw - mogli przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Na początku mogli przesyłać dwa rodzaje deklaracji, obecnie kilkadziesiąt.

URZĄD ROZLICZY PODATNIKA

O możliwości rozliczania podatników przez urzędy skarbowe informował ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn. Aby urząd rozliczył podatnika, potrzebne są jednak informacje, które urzędy skarbowe otrzymują na deklaracji PIT-11.


KOSZTY E-PODPISU

Aby przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, potrzebny jest kwalifikowany zestaw do e-podpisu. Koszt takiego zestawu wynosi co najmniej 200-300 zł. MSWiA planuje wprowadzić tzw. id-kartę, w której znajdowałby się m.in. e-podpis. Spowodowałoby to zmniejszenie jego kosztu do ok. kilkudziesięciu złotych.

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA