REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-36 i PIT-37 prześlemy internetem

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mogli drogą elektroniczną przesyłać deklaracje podatkowe, a pod koniec roku urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatnika.


l
 Obecnie tylko wybrani podatnicy mogą przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Kiedy może nastąpić przełom w dostępie do e-deklaracji?

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów

- Przełom nastąpił 16 sierpnia 2006 r., gdy system do składania e-deklaracji został udostępniony dużym podatnikom. Teraz konsekwentnie rozwijamy projekt, zwiększając jego funkcjonalność oraz zasięg. Zgodnie z Ordynacją podatkową już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mieli możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Możliwość taka będzie dotyczyła większości deklaracji. Chcę podkreślić, że nie jest to obietnica na wyrost, ponieważ dużą część prac już wykonaliśmy. Mamy przygotowaną odpowiednią infrastrukturę oraz elektroniczne schematy deklaracji.


l
 Czy plany resortu przewidują możliwość przesłania drogą elektroniczną PIT-36 i PIT-37 za 2007 rok?

Radosław Marlęga

- Tak. Wszyscy podatnicy będą mogli składać e-deklaracje, w tym PIT-37. Ordynacja podatkowa nakłada jednak obowiązek podpisania e-deklaracji kwalifikowanym e-pod-pisem. Pytanie, czy podatnik będzie dysponował takim podpisem i czy będzie chciał ponieść związane z tym obecnie koszty. Chcę jednak zwrócić uwagę, że 83 proc. deklaracji podatkowych w Polsce składają przedsiębiorcy, a jedynie 17 proc. osoby fizyczne.


l
 A czy wiadomo już, kiedy urzędy będą rozliczały podatników?

Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów

- Zgodnie z Planem Informatyzacji Państwa pod koniec 2008 roku zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych - zeznań rocznych - na podstawie PIT11, czyli przejęcia części obowiązków rozliczeniowych przez urzędy skarbowe.


l
 Jak będzie wyglądała procedura przesyłania e-deklaracji? Czy podatnicy będą musieli uzyskać zgodę na ich przesyłanie?

Jerzy Grygierzec

- Wymogi dotyczące przesyłania edeklaracji zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej i system musi być do nich dostosowany. To znaczy, podatnik będzie musiał przesłać zgłoszenie pisemne, później zgłoszenie elektroniczne, a urząd skarbowy wyda mu zaświadczenie umożliwiające przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym


l
 Z systemu e-Poltax skorzystało ok. 360 podmiotów, czyli ułamek z 7,5 tys., którzy mają taką możliwość. Jakie działania podejmuje resort, aby zwiększyć liczbę korzystających z systemu podatników?

Radosław Marlęga

- Współpracujemy obecnie z MSWiA nad upowszechnieniem e-podpisu. To jest dzisiaj największa bariera dla podatników. Przed 1 stycznia 2008 r. zostanie skierowana do podatników kampania informacyjna, zachęcająca do korzystania z nowego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.


l
 Mówią panowie o nowym systemie. Czy to będzie rozbudowany e-Poltax, czy zupełnie inny system?

Radosław Marlęga

- Zgodnie z założeniami, ePoltax był rozwiązaniem pilotażowym i tymczasowym. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia. Warto też zauważyć, że resort nie poniósł w związku z jego realizacją żadnych kosztów. Obecnie, korzystając z zebranych doświadczeń, budujemy nowy system. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na aplikację, dzięki której będzie istniała możliwość przesyłania e-de-klaracji przez wszystkich podatników. To będzie pierwszy etap, którego realizacja ma zostać zamknięta do 31 grudnia 2007 r.


l
 Czyli od 1 stycznia będzie nowa aplikacja?

Radosław Marlęga

- Tak, nowa w stosunku do aplikacji e-Poltax. Będzie się ona nazywała InterSPED - Internetowy System Przetwarzania Elektronicznych Deklaracji. Liczymy na duże zainteresowanie firm informatycznych realizacją tego projektu.


l
 Ministerstwo pracuje również nad dużym systemem e-Deklaracje. Czy on zastąpi po prostu e-Poltax i aplikację InterSPED?

Radosław Marlęga

- E-Poltax i InterSPED są kolejnymi etapami realizacji systemu e-Deklaracje. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym. Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika, a w kolejnych etapach: portal dla podatnika, dla urzędnika, centralną bazę podatników, system do migracji z wszystkich urzędów skarbowych ewidencji i danych podatnika, budujemy także bazę dokumentów w oparciu o format XML. Sumę tych elementów nazywamy systemem e-Deklaracje.


l
 Czy mają państwo szacunki, ile osób mogłoby skorzystać z tego nowego systemu?

Radosław Marlęga

- Biorąc pod uwagę obecne polskie obostrzenia związane z podpisem kwalifikowanym, szacujemy, że z systemu może skorzystać ok. 10 proc. podatników - osób fizycznych w pierwszym etapie po jego uruchomieniu. Jesteśmy jednak przygotowani na obsługę większej liczby podatników, w przypadku złagodzenia wymogów bądź obniżenia kosztów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Radosław Marlęga


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jerzy Grygierzec

W SIERPNIU MIJA ROK

16 sierpnia 2006 r. został uruchomiony system e-Poltax, dzięki któremu uprawnieni podatnicy - 7,5 tys. największych przedsiębiorstw - mogli przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Na początku mogli przesyłać dwa rodzaje deklaracji, obecnie kilkadziesiąt.

URZĄD ROZLICZY PODATNIKA

O możliwości rozliczania podatników przez urzędy skarbowe informował ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn. Aby urząd rozliczył podatnika, potrzebne są jednak informacje, które urzędy skarbowe otrzymują na deklaracji PIT-11.


KOSZTY E-PODPISU

Aby przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, potrzebny jest kwalifikowany zestaw do e-podpisu. Koszt takiego zestawu wynosi co najmniej 200-300 zł. MSWiA planuje wprowadzić tzw. id-kartę, w której znajdowałby się m.in. e-podpis. Spowodowałoby to zmniejszenie jego kosztu do ok. kilkudziesięciu złotych.

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA