REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-36 i PIT-37 prześlemy internetem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mogli drogą elektroniczną przesyłać deklaracje podatkowe, a pod koniec roku urząd skarbowy będzie mógł rozliczyć podatnika.


l
 Obecnie tylko wybrani podatnicy mogą przesyłać deklaracje drogą elektroniczną. Kiedy może nastąpić przełom w dostępie do e-deklaracji?

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów

- Przełom nastąpił 16 sierpnia 2006 r., gdy system do składania e-deklaracji został udostępniony dużym podatnikom. Teraz konsekwentnie rozwijamy projekt, zwiększając jego funkcjonalność oraz zasięg. Zgodnie z Ordynacją podatkową już od 1 stycznia 2008 r. wszyscy podatnicy będą mieli możliwość przesyłania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną. Możliwość taka będzie dotyczyła większości deklaracji. Chcę podkreślić, że nie jest to obietnica na wyrost, ponieważ dużą część prac już wykonaliśmy. Mamy przygotowaną odpowiednią infrastrukturę oraz elektroniczne schematy deklaracji.


l
 Czy plany resortu przewidują możliwość przesłania drogą elektroniczną PIT-36 i PIT-37 za 2007 rok?

Radosław Marlęga

- Tak. Wszyscy podatnicy będą mogli składać e-deklaracje, w tym PIT-37. Ordynacja podatkowa nakłada jednak obowiązek podpisania e-deklaracji kwalifikowanym e-pod-pisem. Pytanie, czy podatnik będzie dysponował takim podpisem i czy będzie chciał ponieść związane z tym obecnie koszty. Chcę jednak zwrócić uwagę, że 83 proc. deklaracji podatkowych w Polsce składają przedsiębiorcy, a jedynie 17 proc. osoby fizyczne.


l
 A czy wiadomo już, kiedy urzędy będą rozliczały podatników?

Jerzy Grygierzec, dyrektor departamentu administracji podatkowej w Ministerstwie Finansów

- Zgodnie z Planem Informatyzacji Państwa pod koniec 2008 roku zostanie uruchomiona aplikacja umożliwiająca rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych - zeznań rocznych - na podstawie PIT11, czyli przejęcia części obowiązków rozliczeniowych przez urzędy skarbowe.


l
 Jak będzie wyglądała procedura przesyłania e-deklaracji? Czy podatnicy będą musieli uzyskać zgodę na ich przesyłanie?

Jerzy Grygierzec

- Wymogi dotyczące przesyłania edeklaracji zostały uregulowane w Ordynacji podatkowej i system musi być do nich dostosowany. To znaczy, podatnik będzie musiał przesłać zgłoszenie pisemne, później zgłoszenie elektroniczne, a urząd skarbowy wyda mu zaświadczenie umożliwiające przesyłanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym


l
 Z systemu e-Poltax skorzystało ok. 360 podmiotów, czyli ułamek z 7,5 tys., którzy mają taką możliwość. Jakie działania podejmuje resort, aby zwiększyć liczbę korzystających z systemu podatników?

Radosław Marlęga

- Współpracujemy obecnie z MSWiA nad upowszechnieniem e-podpisu. To jest dzisiaj największa bariera dla podatników. Przed 1 stycznia 2008 r. zostanie skierowana do podatników kampania informacyjna, zachęcająca do korzystania z nowego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym.


l
 Mówią panowie o nowym systemie. Czy to będzie rozbudowany e-Poltax, czy zupełnie inny system?

Radosław Marlęga

- Zgodnie z założeniami, ePoltax był rozwiązaniem pilotażowym i tymczasowym. Dzięki temu zdobyliśmy cenne doświadczenia. Warto też zauważyć, że resort nie poniósł w związku z jego realizacją żadnych kosztów. Obecnie, korzystając z zebranych doświadczeń, budujemy nowy system. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na aplikację, dzięki której będzie istniała możliwość przesyłania e-de-klaracji przez wszystkich podatników. To będzie pierwszy etap, którego realizacja ma zostać zamknięta do 31 grudnia 2007 r.


l
 Czyli od 1 stycznia będzie nowa aplikacja?

Radosław Marlęga

- Tak, nowa w stosunku do aplikacji e-Poltax. Będzie się ona nazywała InterSPED - Internetowy System Przetwarzania Elektronicznych Deklaracji. Liczymy na duże zainteresowanie firm informatycznych realizacją tego projektu.


l
 Ministerstwo pracuje również nad dużym systemem e-Deklaracje. Czy on zastąpi po prostu e-Poltax i aplikację InterSPED?

Radosław Marlęga

- E-Poltax i InterSPED są kolejnymi etapami realizacji systemu e-Deklaracje. Docelowo cały system ma umożliwić pełną, elektroniczną komunikację podatnika z urzędem skarbowym. Najpierw budujemy element związany ze składaniem deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej oraz ewidencją podatnika, a w kolejnych etapach: portal dla podatnika, dla urzędnika, centralną bazę podatników, system do migracji z wszystkich urzędów skarbowych ewidencji i danych podatnika, budujemy także bazę dokumentów w oparciu o format XML. Sumę tych elementów nazywamy systemem e-Deklaracje.


l
 Czy mają państwo szacunki, ile osób mogłoby skorzystać z tego nowego systemu?

Radosław Marlęga

- Biorąc pod uwagę obecne polskie obostrzenia związane z podpisem kwalifikowanym, szacujemy, że z systemu może skorzystać ok. 10 proc. podatników - osób fizycznych w pierwszym etapie po jego uruchomieniu. Jesteśmy jednak przygotowani na obsługę większej liczby podatników, w przypadku złagodzenia wymogów bądź obniżenia kosztów.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Radosław Marlęga


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jerzy Grygierzec

W SIERPNIU MIJA ROK

16 sierpnia 2006 r. został uruchomiony system e-Poltax, dzięki któremu uprawnieni podatnicy - 7,5 tys. największych przedsiębiorstw - mogli przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną. Na początku mogli przesyłać dwa rodzaje deklaracji, obecnie kilkadziesiąt.

URZĄD ROZLICZY PODATNIKA

O możliwości rozliczania podatników przez urzędy skarbowe informował ówczesny minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn. Aby urząd rozliczył podatnika, potrzebne są jednak informacje, które urzędy skarbowe otrzymują na deklaracji PIT-11.


KOSZTY E-PODPISU

Aby przesyłać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, potrzebny jest kwalifikowany zestaw do e-podpisu. Koszt takiego zestawu wynosi co najmniej 200-300 zł. MSWiA planuje wprowadzić tzw. id-kartę, w której znajdowałby się m.in. e-podpis. Spowodowałoby to zmniejszenie jego kosztu do ok. kilkudziesięciu złotych.

Rozmawiał ŁUKASZ ZALEWSKI

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA