REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie mniej czasu na sporządzenie raportów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Skrócenie terminu sporządzenia sprawozdania utrudni przygotowywanie pełnej informacji dla inwestorów. Ministerstwo Finansów powinno rozważyć możliwość zniesienia części wymogów sprawozdawczych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zniesienie obowiązku sporządzania kwartalnych raportów jednostkowych.


Raportowanie okresowe zgodnie z obecnie obowiązującymi wymogami jest dużym obciążeniem dla spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Muszą one sporządzać cztery raporty kwartalne, a także raport półroczny i roczny. Wszystkie w wersji skonsolidowanej i jednostkowej. Te obowiązki staną się jeszcze bardziej uciążliwe, po implementacji do polskiego prawa Dyrektywy o przejrzystości, która zakłada skrócenie terminów składania raportów.


Mogą unikać obowiązków


Tomasz Konieczny, biegły rewident z PricewaterhouseCoopers, podkreśla, że nadmierne obowiązki nie będą sprzyjać prawidłowemu rozwojowi rynku kapitałowego. Niewykluczone, że część spółek będzie dążyć do obejścia nowych wymogów. Sposobem na to może być tworzenie spółek holdingowych w innym kraju. Przykładem może być ukraińska spółka Astarta notowana na warszawskiej giełdzie, która założyła spółkę holdingową w Holandii.


Takie rozwiązanie nie jest korzystne dla inwestorów, ponieważ łatwiej im dochodzić swoich praw, jeżeli spółka holdingowa jest tworzona w Polsce.


Według niego należy się zastanowić, czy istnieje potrzeba tworzenia sprawozdań kwartalnych skonsolidowanych i jednostkowych.


- Jeżeli emitent musi zamieścić w swoim raporcie kwartalnym lub półrocznym dane zarówno jednostkowe, jak i skonsolidowane, to przestaje się koncentrować na tym, co jest ważniejsze - wyjaśnia Tomasz Konieczny.


Beata Stelmach, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitetnów Giełdowych, zwraca uwagę, że dyrektywa przewiduje znaczne skrócenie terminów przygotowywania raportów okresowych. Jej zdaniem, będzie to dużym wyzwaniem dla emitentów, zwłaszcza tworzących grupy kapitałowe. W takich przypadkach konieczność zebrania informacji od wszystkich podmiotów w grupie wpływa na wydłużenie terminu przygotowania finalnego raportu.


- Jeśli udałoby się ograniczyć sprawozdawczość do czterech raportów: za I kwartał, za I półrocze, za III kwartał i za rok, to wówczas udałoby się osiągnąć poziom dla rynku optymalny - twierdzi nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że inwestorzy otrzymywaliby informacje ze spółek znacznie wcześniej niż obecnie, a emitenci nie byliby zobowiązani do wielokrotnego raportowania podobnych informacji. Informacje za II kwartał są przecież zawarte w raporcie za I półrocze, a informacje za II półrocze i za IV kwartał - w raporcie rocznym. Lepiej zatem skoncentrować wysiłki spółek na jak najszybszym przygotowaniu informacji niż na powielaniu tych samych danych.


Krótszy czas


Z kolei Anna Kocoń z działu audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że raportowanie okresowe służy zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu giełdowego. Zapowiadane skrócenie terminów przekazywania półrocznych i rocznych raportów okresowych, związane z wdrażaniem postanowień dyrektywy o przejrzystości, do odpowiednio dwóch i czterech miesięcy od dnia bilansowego z pewnością pozytywnie wpłynie na przydatność informacji finansowej.


- Obecne terminy powodują, że informacja ma ograniczoną przydatność, a czasami ukazując się wiele miesięcy po dniu bilansowym, po prostu jest bezużyteczna - wyjaśnia ekspert.


Dodaje jednak, że z drugiej strony, obowiązki związane z raportowanie są dużym obciążeniem dla spółek, szczególnie zaś dla jednostek dominujących grup kapitałowych o złożonej strukturze. Zapewnienie dotrzymywania terminów i wywiązywania się z obowiązków informacyjnych, jeszcze na długo przed wejściem na giełdę, wymaga często od nich znacznego nakładu pracy związanego z wdrażaniem wewnętrznych procedur przekazywania i kompilacji informacji finansowej.


- Uproszczenie raportowania śródrocznego przez dopuszczenie przygotowywania skróconych sprawozdań finansowych pozwala mieć nadzieję, że informacja będzie nie tylko szybciej dostępna, ale również będzie ona odpowiedniej jakości, czyli rzetelna, wiarygodna i przydatna - dodaje Anna Kocoń.


Informacje dla inwestora


Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego twierdzi, że na rynku kapitałowym najważniejsi są inwestorzy. Celem obowiązków informacyjnych jest zapewnienie wszystkim uczestnikom rynku równego dostępu do informacji mających znaczenie dla wyceny akcji. Od początku istnienia rynku kapitałowego obowiązywały w Polsce najwyższe światowe standardy, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju rynku.


- Unijna dyrektywa o przejrzystości określa jedynie minimalne wymogi wspólne dla wszystkich krajów UE i pozostawia krajowemu ustawodawcy sporo swobody - twierdzi nasz rozmówca.


Dodaje również, że Komisja Nadzoru Finansowego jest otwarta na dyskusję o ewentualnym złagodzeniu obowiązków, ale zmiany nie powinny pogarszać pozycji inwestorów i wprowadzać nierównego traktowania emitentów.


Wstępny projekt rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych przekazany wraz z projektem zmian ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu 10 kwietnia trafił do Sejmu. W projekcie tym znalazły się przepisy m.in. dostosowujące terminy sporządzania sprawozdań przez emitentów papierów wartościowych.


Ministerstwo Finansów twierdzi, że obecnie analizowana jest możliwość wprowadzenia innych zmian w rozporządzeniu, w tym takich, które miałyby na celu złagodzenie obowiązków sprawozdawczych. Resort zapewnia również, że przed wypracowaniem zmian, rozporządzenie zostanie poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rynku finansowego.


SZERSZA PERSPEKTYWA


UNIA


Nie we wszystkich krajach obowiązki sprawozdawcze są tak rozbudowane. Wielka Brytania wywalczyła zniesienie obowiązku tworzenia sprawozdań kwartalnych. Raportowanie kwartalne jest pozostawione do wyboru emitentom. Mniej restrykcyjne wymogi niż w Polsce są również w Luksemburgu i Dublinie, a nawet w USA, gdzie co prawda istnieje obowiązek raportowania kwartalnego, ale nie wymaga się odrębnych raportów półrocznych bądź też zamieszczania pełnej wersji sprawozdania finansowego za półrocze.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zyta Gilowska, Minister Finansów


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Obowiązki sprawozdawcze spółek giełdowych


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA