REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie mniej czasu na sporządzenie raportów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Skrócenie terminu sporządzenia sprawozdania utrudni przygotowywanie pełnej informacji dla inwestorów. Ministerstwo Finansów powinno rozważyć możliwość zniesienia części wymogów sprawozdawczych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zniesienie obowiązku sporządzania kwartalnych raportów jednostkowych.


Raportowanie okresowe zgodnie z obecnie obowiązującymi wymogami jest dużym obciążeniem dla spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Muszą one sporządzać cztery raporty kwartalne, a także raport półroczny i roczny. Wszystkie w wersji skonsolidowanej i jednostkowej. Te obowiązki staną się jeszcze bardziej uciążliwe, po implementacji do polskiego prawa Dyrektywy o przejrzystości, która zakłada skrócenie terminów składania raportów.


Mogą unikać obowiązków


Tomasz Konieczny, biegły rewident z PricewaterhouseCoopers, podkreśla, że nadmierne obowiązki nie będą sprzyjać prawidłowemu rozwojowi rynku kapitałowego. Niewykluczone, że część spółek będzie dążyć do obejścia nowych wymogów. Sposobem na to może być tworzenie spółek holdingowych w innym kraju. Przykładem może być ukraińska spółka Astarta notowana na warszawskiej giełdzie, która założyła spółkę holdingową w Holandii.


Takie rozwiązanie nie jest korzystne dla inwestorów, ponieważ łatwiej im dochodzić swoich praw, jeżeli spółka holdingowa jest tworzona w Polsce.


Według niego należy się zastanowić, czy istnieje potrzeba tworzenia sprawozdań kwartalnych skonsolidowanych i jednostkowych.


- Jeżeli emitent musi zamieścić w swoim raporcie kwartalnym lub półrocznym dane zarówno jednostkowe, jak i skonsolidowane, to przestaje się koncentrować na tym, co jest ważniejsze - wyjaśnia Tomasz Konieczny.


Beata Stelmach, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitetnów Giełdowych, zwraca uwagę, że dyrektywa przewiduje znaczne skrócenie terminów przygotowywania raportów okresowych. Jej zdaniem, będzie to dużym wyzwaniem dla emitentów, zwłaszcza tworzących grupy kapitałowe. W takich przypadkach konieczność zebrania informacji od wszystkich podmiotów w grupie wpływa na wydłużenie terminu przygotowania finalnego raportu.


- Jeśli udałoby się ograniczyć sprawozdawczość do czterech raportów: za I kwartał, za I półrocze, za III kwartał i za rok, to wówczas udałoby się osiągnąć poziom dla rynku optymalny - twierdzi nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że inwestorzy otrzymywaliby informacje ze spółek znacznie wcześniej niż obecnie, a emitenci nie byliby zobowiązani do wielokrotnego raportowania podobnych informacji. Informacje za II kwartał są przecież zawarte w raporcie za I półrocze, a informacje za II półrocze i za IV kwartał - w raporcie rocznym. Lepiej zatem skoncentrować wysiłki spółek na jak najszybszym przygotowaniu informacji niż na powielaniu tych samych danych.


Krótszy czas


Z kolei Anna Kocoń z działu audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że raportowanie okresowe służy zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu giełdowego. Zapowiadane skrócenie terminów przekazywania półrocznych i rocznych raportów okresowych, związane z wdrażaniem postanowień dyrektywy o przejrzystości, do odpowiednio dwóch i czterech miesięcy od dnia bilansowego z pewnością pozytywnie wpłynie na przydatność informacji finansowej.


- Obecne terminy powodują, że informacja ma ograniczoną przydatność, a czasami ukazując się wiele miesięcy po dniu bilansowym, po prostu jest bezużyteczna - wyjaśnia ekspert.


Dodaje jednak, że z drugiej strony, obowiązki związane z raportowanie są dużym obciążeniem dla spółek, szczególnie zaś dla jednostek dominujących grup kapitałowych o złożonej strukturze. Zapewnienie dotrzymywania terminów i wywiązywania się z obowiązków informacyjnych, jeszcze na długo przed wejściem na giełdę, wymaga często od nich znacznego nakładu pracy związanego z wdrażaniem wewnętrznych procedur przekazywania i kompilacji informacji finansowej.


- Uproszczenie raportowania śródrocznego przez dopuszczenie przygotowywania skróconych sprawozdań finansowych pozwala mieć nadzieję, że informacja będzie nie tylko szybciej dostępna, ale również będzie ona odpowiedniej jakości, czyli rzetelna, wiarygodna i przydatna - dodaje Anna Kocoń.


Informacje dla inwestora


Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego twierdzi, że na rynku kapitałowym najważniejsi są inwestorzy. Celem obowiązków informacyjnych jest zapewnienie wszystkim uczestnikom rynku równego dostępu do informacji mających znaczenie dla wyceny akcji. Od początku istnienia rynku kapitałowego obowiązywały w Polsce najwyższe światowe standardy, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju rynku.


- Unijna dyrektywa o przejrzystości określa jedynie minimalne wymogi wspólne dla wszystkich krajów UE i pozostawia krajowemu ustawodawcy sporo swobody - twierdzi nasz rozmówca.


Dodaje również, że Komisja Nadzoru Finansowego jest otwarta na dyskusję o ewentualnym złagodzeniu obowiązków, ale zmiany nie powinny pogarszać pozycji inwestorów i wprowadzać nierównego traktowania emitentów.


Wstępny projekt rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych przekazany wraz z projektem zmian ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu 10 kwietnia trafił do Sejmu. W projekcie tym znalazły się przepisy m.in. dostosowujące terminy sporządzania sprawozdań przez emitentów papierów wartościowych.


Ministerstwo Finansów twierdzi, że obecnie analizowana jest możliwość wprowadzenia innych zmian w rozporządzeniu, w tym takich, które miałyby na celu złagodzenie obowiązków sprawozdawczych. Resort zapewnia również, że przed wypracowaniem zmian, rozporządzenie zostanie poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rynku finansowego.


SZERSZA PERSPEKTYWA


UNIA


Nie we wszystkich krajach obowiązki sprawozdawcze są tak rozbudowane. Wielka Brytania wywalczyła zniesienie obowiązku tworzenia sprawozdań kwartalnych. Raportowanie kwartalne jest pozostawione do wyboru emitentom. Mniej restrykcyjne wymogi niż w Polsce są również w Luksemburgu i Dublinie, a nawet w USA, gdzie co prawda istnieje obowiązek raportowania kwartalnego, ale nie wymaga się odrębnych raportów półrocznych bądź też zamieszczania pełnej wersji sprawozdania finansowego za półrocze.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zyta Gilowska, Minister Finansów


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Obowiązki sprawozdawcze spółek giełdowych


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA