REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie mniej czasu na sporządzenie raportów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Skrócenie terminu sporządzenia sprawozdania utrudni przygotowywanie pełnej informacji dla inwestorów. Ministerstwo Finansów powinno rozważyć możliwość zniesienia części wymogów sprawozdawczych. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zniesienie obowiązku sporządzania kwartalnych raportów jednostkowych.


Raportowanie okresowe zgodnie z obecnie obowiązującymi wymogami jest dużym obciążeniem dla spółek notowanych na warszawskiej giełdzie. Muszą one sporządzać cztery raporty kwartalne, a także raport półroczny i roczny. Wszystkie w wersji skonsolidowanej i jednostkowej. Te obowiązki staną się jeszcze bardziej uciążliwe, po implementacji do polskiego prawa Dyrektywy o przejrzystości, która zakłada skrócenie terminów składania raportów.


Mogą unikać obowiązków


Tomasz Konieczny, biegły rewident z PricewaterhouseCoopers, podkreśla, że nadmierne obowiązki nie będą sprzyjać prawidłowemu rozwojowi rynku kapitałowego. Niewykluczone, że część spółek będzie dążyć do obejścia nowych wymogów. Sposobem na to może być tworzenie spółek holdingowych w innym kraju. Przykładem może być ukraińska spółka Astarta notowana na warszawskiej giełdzie, która założyła spółkę holdingową w Holandii.


Takie rozwiązanie nie jest korzystne dla inwestorów, ponieważ łatwiej im dochodzić swoich praw, jeżeli spółka holdingowa jest tworzona w Polsce.


Według niego należy się zastanowić, czy istnieje potrzeba tworzenia sprawozdań kwartalnych skonsolidowanych i jednostkowych.


- Jeżeli emitent musi zamieścić w swoim raporcie kwartalnym lub półrocznym dane zarówno jednostkowe, jak i skonsolidowane, to przestaje się koncentrować na tym, co jest ważniejsze - wyjaśnia Tomasz Konieczny.


Beata Stelmach, prezes zarządu Stowarzyszenia Emitetnów Giełdowych, zwraca uwagę, że dyrektywa przewiduje znaczne skrócenie terminów przygotowywania raportów okresowych. Jej zdaniem, będzie to dużym wyzwaniem dla emitentów, zwłaszcza tworzących grupy kapitałowe. W takich przypadkach konieczność zebrania informacji od wszystkich podmiotów w grupie wpływa na wydłużenie terminu przygotowania finalnego raportu.


- Jeśli udałoby się ograniczyć sprawozdawczość do czterech raportów: za I kwartał, za I półrocze, za III kwartał i za rok, to wówczas udałoby się osiągnąć poziom dla rynku optymalny - twierdzi nasza rozmówczyni.

Wyjaśnia, że inwestorzy otrzymywaliby informacje ze spółek znacznie wcześniej niż obecnie, a emitenci nie byliby zobowiązani do wielokrotnego raportowania podobnych informacji. Informacje za II kwartał są przecież zawarte w raporcie za I półrocze, a informacje za II półrocze i za IV kwartał - w raporcie rocznym. Lepiej zatem skoncentrować wysiłki spółek na jak najszybszym przygotowaniu informacji niż na powielaniu tych samych danych.


Krótszy czas


Z kolei Anna Kocoń z działu audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że raportowanie okresowe służy zapewnieniu bezpieczeństwa obrotu giełdowego. Zapowiadane skrócenie terminów przekazywania półrocznych i rocznych raportów okresowych, związane z wdrażaniem postanowień dyrektywy o przejrzystości, do odpowiednio dwóch i czterech miesięcy od dnia bilansowego z pewnością pozytywnie wpłynie na przydatność informacji finansowej.


- Obecne terminy powodują, że informacja ma ograniczoną przydatność, a czasami ukazując się wiele miesięcy po dniu bilansowym, po prostu jest bezużyteczna - wyjaśnia ekspert.


Dodaje jednak, że z drugiej strony, obowiązki związane z raportowanie są dużym obciążeniem dla spółek, szczególnie zaś dla jednostek dominujących grup kapitałowych o złożonej strukturze. Zapewnienie dotrzymywania terminów i wywiązywania się z obowiązków informacyjnych, jeszcze na długo przed wejściem na giełdę, wymaga często od nich znacznego nakładu pracy związanego z wdrażaniem wewnętrznych procedur przekazywania i kompilacji informacji finansowej.


- Uproszczenie raportowania śródrocznego przez dopuszczenie przygotowywania skróconych sprawozdań finansowych pozwala mieć nadzieję, że informacja będzie nie tylko szybciej dostępna, ale również będzie ona odpowiedniej jakości, czyli rzetelna, wiarygodna i przydatna - dodaje Anna Kocoń.


Informacje dla inwestora


Łukasz Dajnowicz z Komisji Nadzoru Finansowego twierdzi, że na rynku kapitałowym najważniejsi są inwestorzy. Celem obowiązków informacyjnych jest zapewnienie wszystkim uczestnikom rynku równego dostępu do informacji mających znaczenie dla wyceny akcji. Od początku istnienia rynku kapitałowego obowiązywały w Polsce najwyższe światowe standardy, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju rynku.


- Unijna dyrektywa o przejrzystości określa jedynie minimalne wymogi wspólne dla wszystkich krajów UE i pozostawia krajowemu ustawodawcy sporo swobody - twierdzi nasz rozmówca.


Dodaje również, że Komisja Nadzoru Finansowego jest otwarta na dyskusję o ewentualnym złagodzeniu obowiązków, ale zmiany nie powinny pogarszać pozycji inwestorów i wprowadzać nierównego traktowania emitentów.


Wstępny projekt rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych przekazany wraz z projektem zmian ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu 10 kwietnia trafił do Sejmu. W projekcie tym znalazły się przepisy m.in. dostosowujące terminy sporządzania sprawozdań przez emitentów papierów wartościowych.


Ministerstwo Finansów twierdzi, że obecnie analizowana jest możliwość wprowadzenia innych zmian w rozporządzeniu, w tym takich, które miałyby na celu złagodzenie obowiązków sprawozdawczych. Resort zapewnia również, że przed wypracowaniem zmian, rozporządzenie zostanie poddane szerokim konsultacjom ze środowiskiem rynku finansowego.


SZERSZA PERSPEKTYWA


UNIA


Nie we wszystkich krajach obowiązki sprawozdawcze są tak rozbudowane. Wielka Brytania wywalczyła zniesienie obowiązku tworzenia sprawozdań kwartalnych. Raportowanie kwartalne jest pozostawione do wyboru emitentom. Mniej restrykcyjne wymogi niż w Polsce są również w Luksemburgu i Dublinie, a nawet w USA, gdzie co prawda istnieje obowiązek raportowania kwartalnego, ale nie wymaga się odrębnych raportów półrocznych bądź też zamieszczania pełnej wersji sprawozdania finansowego za półrocze.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Zyta Gilowska, Minister Finansów


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Obowiązki sprawozdawcze spółek giełdowych


Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA