Kategorie

Umowa o współdziałanie z Szefem KAS - 15 firm zainteresowanych

Umowa o współdziałanie z Szefem KAS - 15 firm zainteresowanych
15 firm zainteresowanych jest podpisaniem z fiskusem umowy o współdziałanie - wynika z informacji przekazanej PAP przez zastępcę Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wiceminister finansów Annę Chałupę. Jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie - mówi PAP partner w Crido Michał Borowski. Jego zdaniem Program Współdziałania, jeżeli będzie sukcesem, ma szanse trwale odmienić stosunki podatników z administracją.

Program Współdziałania

W lipcu 2020 r. resort finansów uruchomił pilotaż Programu Współdziałania, w którym mogą brać udział największe przedsiębiorstwa.

"Od 1 lipca do Szefa KAS wpłynęło 15 wniosków o zawarcie umowy o współdziałanie" - poinformowała Chałupa. Zaznaczyła, że w okresie trzech lat, od lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może ograniczyć do 20 liczbę podmiotów, z którymi zostanie podpisana taka umowa.

Reklama

"Spółki zainteresowane udziałem w pilotażu mogą jeszcze składać wnioski, natomiast dane firm zostaną upublicznione zgodnie z ordynacją podatkową dopiero po zawarciu umowy o współdziałanie. Pilotaż kończy się 1 lipca 2023 r." - dodała wiceminister.

Chałupa zaznaczyła, że efekty realizowanej w toku pilotażu ewaluacji będą miały decydujący wpływ na decyzje o ewentualnym wydłużeniu okresu pilotażu. Według niej zgromadzenie do 1 lipca 2023 r. odpowiedniego materiału badawczego pozwoli na ocenę skuteczności i adekwatności zasad funkcjonowania Programu; wówczas nie będzie konieczności wydłużania okresu pilotażu.

"Obecnie trwają prace nad ankietyzacją online skierowaną do interesariuszy Programu Współdziałania. Po jej przeprowadzeniu sformułowane zostaną pierwsze wnioski wynikające z oceny poziomu wdrożenia Programu oraz realizacji zaplanowanych do osiągniecia celów i korzyści" - poinformowała wiceminister.

Podkreśliła, że z informacji uzyskanych od podmiotów aplikujących do Programu Współdziałania wynika, iż bardzo pozytywnie oceniają one u siebie efekty wdrożenia ram wewnętrznego nadzoru podatkowego (RWNP). Jej zdaniem zastosowanie wytycznych w zakresie RWNP zdopingowało spółki aplikujące do Programu do przeglądu i poprawy wdrożonych u siebie mechanizmów zapewnianiających prawidłowe realizowanie obowiązków podatkowych.

"Przygotowania związane z aplikowaniem podmiotu do Programu wniosły wartość dodaną i podniosły świadomość podatkową w całej organizacji" - oceniła wiceminister.

Reklama

Według niej czas poświęcony na przygotowanie dokumentów stanowiących podstawę Programu Współdziałania został dobrze wykorzystany. "Obecnie te dokumenty są bardzo dobrym punktem wyjścia do oceny i systematyzacji zarządzania ryzykiem podatkowym nie tylko w podmiotach aplikujących do Programu Współdziałania lecz dla wszystkich podmiotów, które są zobligowane do posiadania strategii podatkowej" - uważa Chałupa.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie MF, działania zmierzające do wdrożenia Programu Współdziałania oparte są na koncepcji organizacji systemu podatkowego proponowanej przez OECD - Horizontal Monitoring Compliance.

"Program Współdziałania to forma współpracy Krajowej Administracji Skarbowej z dużymi podmiotami, oparta na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu oraz transparentności wykraczającej poza ustawowe obowiązki. Celem Programu jest podjęcie wspólnych działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i oczekiwań kluczowych podatników w celu zapewnienia lepszych warunków do prowadzenia aktywności gospodarczej w Polsce" - napisano.

W ramach Programu, KAS będzie prowadziła zindywidualizowaną obsługę dopasowaną do danego podatnika oraz dostosuje swój poziom nadzoru i monitoringu nad podatnikiem do wdrożonych przez niego środków nadzoru nad wewnętrznymi procesami, w tym nadzoru nad kwestiami podatkowymi.

MF zaznacza, że horyzontalny monitoring w przeciwieństwie do kontroli podatkowej nie stanowi nadzoru bezpośrednio nad prawidłowością realizacji obowiązków podatkowych, lecz jest nadzorem nad mechanizmami wewnętrznymi u podatnika wdrożonymi przez niego w celu prawidłowego wykonywania obciążających go obowiązków podatkowych. Podatnik sam będzie przeprowadzał kontrolę własnego rozliczenia, a administracja skarbowa będzie nadzorować mechanizmy kontroli wewnętrznej u podatnika.

Taki model współpracy z podatnikiem został już wdrożony w kilkudziesięciu krajach, m.in. w Holandii, Hiszpanii, Francji, Austrii, USA, Australii. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Ekspert: jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie

Jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie - mówi PAP partner w Crido Michał Borowski. Jego zdaniem Program Współdziałania, jeżeli będzie sukcesem, ma szanse trwale odmienić stosunki podatników z administracją.

"Ten proces jest dość długi i złożony, ale to zrozumiałe. Chodzi o to, żeby ministerstwo finansów sprawdziło każdego kandydata i zdecydowało, czy spełnia bardzo wysokie wymogi dotyczące standardów wewnętrznego nadzoru nad swoimi rozliczeniami podatkowymi. Umowy o współdziałaniu na razie jeszcze nikt nie podpisał" - powiedział Borowski.

"Kandydaci muszą jeszcze poczekać zanim wejdą do programu, bowiem kluczowy aspekt rekrutacji, czyli tzw. wstępny audyt szefa KAS jeszcze się nie rozpoczął. W zasadzie jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem umów, trwa weryfikacja przygotowania do tego audytu. Jego wynik będzie decydujący, przesądzi o tym, czy firma dostanie się do programu i będzie mogła podpisać umowę o współdziałaniu. Jeśli audyt wykaże, że kandydat nie spełnia określonych wymogów, do pilotażu nie trafi" - wyjaśnił doradca podatkowy.

Jego zdaniem pierwsze umowy zapewne będą podpisane w okolicach połowy przyszłego roku.

Partner w Crido ocenił, że program współdziałania, pierwszy taki w historii Polski, wymaga - patrząc na doświadczenia Zachodu - dużej pracy po stronie podatników i administracji skarbowej.

Zaznaczył, że do programu zgłosiły się absolutnie największe firmy, czołowe przedsiębiorstwa, liderzy w swoich branżach, których obroty wielokrotnie przekraczają minimalne progi udziału w projekcie, czyli 50 mln euro.

"Poziom trudności i złożoności, z którym MF musi się zmierzyć jest bardzo duży. To powoduje, że przygotowania do audytu, także po stronie kandydatów ciągle trwają" - uważa rozmówca PAP.

"Daleki byłbym od oceny, że po stronie ministerstwa jest jakaś +mała dynamika+. Rozumiem ogrom materiału, z którym muszą się zmierzyć urzędnicy i poziom podejścia do tego zagadnienia" - dodał.

Mówiąc o korzyściach, które mogą odnieść uczestnicy programu, Borowski wskazał przede wszystkim na stabilność i bezpieczeństwo biznesu.

"Wierzę, że to będzie początek dużo większej zmiany w relacjach na linii podatnik-fiskus. Program idzie bardzo mocno w parze z deklaracjami ministra Kościńskiego, który mówi, że dla fiskusa podatnicy są klientami i tak mają być traktowani. Jeżeli program będzie sukcesem, a ja w to bardzo głęboko wierzę, to ma szanse w końcu trwale odmienić stosunki podatników z administracją, ale to wymaga wysiłku i dobrych intencji a także spełnienia różnych kryteriów po obu stronach" - dodał Borowski.

Doradca podatkowy uważa, że program współdziałania, obserwując to, co się dzieje w Polsce i na świecie, jest częścią pewnego trendu. "Spodziewam się coraz szerszego stosowania dobrowolnej współpracy podatników z fiskusem. Myślę, że jest to przyszłość systemów podatkowych nie tylko w Polsce. Każda rosnąca organizacja powinna dzisiaj zakładać, że dzięki budowie wewnętrznego nadzoru nad rozliczeniami podatkowymi i współpracy z fiskusem odniesie określone korzyści" - podsumował. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Jakie są korzyści dla Podatników z tytułu przystąpienia do Programu Współdziałania?

Udział w Programie Współdziałania gwarantuje uzyskanie następujących korzyści przez Podatnika:

  • pewność poprawnego stosowania prawa podatkowego w czasie teraźniejszym, przekładającą się na pewność i przewidywalność wydatków związanych z obciążeniami podatkowymi, co w dalszej perspektywie czasowej może przekładać się na korzyść ekonomiczną (Podatnik już na etapie planowania informuje o zagadnieniach podatkowych, potencjalnie spornych, a Szef KAS dąży do jak najszybszego przedstawienia swojego stanowiska przed zawarciem transakcji/złożeniem deklaracji podatkowej, jeżeli Podatnik zgadza się z przedstawionym stanowiskiem zawierane jest porozumienie podatkowe w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, natomiast jeżeli się nie zgadza to przed zawarciem transakcji ma świadomość, że generować będzie ona spór podatkowy),
  • indywidualne podejście przejawiające się m.in. dostosowaniem formy i częstotliwości nadzoru Szefa KAS do aktualnego poziomu skuteczności i adekwatności wdrożonych przez dany podmiot Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego, stanowiących system mechanizmów samokontroli podatkowej, mający na celu zapewnienie wpłaty podatku w terminie ustawowym i w prawidłowej wysokości,
  • transparentność działania Szefa KAS w zakresie czynności nadzorczych podejmowanych wobec Podatnika (np. przedstawianie Podatnikowi jego aktualnego profilu wraz z okresowym Indywidualnym Planem Nadzoru, stanowiącym każdorazowo załącznik do umowy o współdziałanie, uzgadnianie z Podatnikiem harmonogramu audytu monitorującego realizowanego w siedzibie lub oddziałach Podatnika),
  • zastosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę (50%) do zaległości podatkowych powstałych w wyniku skorygowania przez Podatnika nieprawidłowości stwierdzonych w toku audytu wstępnego, pod warunkiem złożenia korekty i wpłaty zaległości we wskazanym w ustawie terminie (art. 20zm. § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • nie naliczanie odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych powstałych w okresie objętym audytem monitorującym, jeżeli Podatnik złoży z własnej inicjatywy prawnie skuteczną korektę deklaracji oraz dokona wpłaty zaległości podatkowych w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty (art. 20zm. § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • nie wszczynanie postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe za okres objęty korektą, o której mowa powyżej (art. 20zm. § 3 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • możliwość zawierania porozumień w sprawie ustalania cen transferowych oraz braku zasadności zastosowania klauzuli ogólnej w szybszym terminie i przy obniżonej o 50% opłacie w porównaniu do „klasycznych odpowiedników” czyli do APA i opinii zabezpieczającej (art. 20zc. § 4 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • zmniejszenie kosztów zarządzania wewnętrznego (które powstają w przypadku kontroli prowadzonej kilka lat po zakończeniu roku podatkowego, generując tym samym konieczność zaangażowania zasobów ludzkich i technicznych),
  • przegląd reguł zarządzania przedsiębiorstwem oraz zwiększenie efektywności a także wiarygodności przedsiębiorstwa,
  • prestiżowy charakter w związku z zawarciem przez Podatnika porozumienia z KAS, który świadczyć będzie o wysokiej jakości wdrożonego ładu korporacyjnego oraz ogólnej wiarygodności przedsiębiorcy,
  • wyłączenie obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR), z wyjątkiem schematów transgranicznych,
  • uznanie udziału w Programie Współdziałania za przesłankę dobrej wiary, jeżeli zdarzenie lub czynności skutkujące zastosowaniem przepisów dotyczących dodatkowego zobowiązania podatkowego wystąpiły w okresie trwania tej umowy,
  • możliwość skorzystania z nowej formy zaliczki uproszczonej w CIT (porozumienie podatkowe w sprawie prognozowanego zobowiązania podatkowego w danym roku podatkowym),
  • priorytetową realizację zwrotów podatkowych wynikających z deklaracji Podatnika, w zakresie podatków objętych umową,
  • priorytetową realizację postępowań podatkowych wszczynanych na wniosek Podatnika, w zakresie podatków objętych umową lub w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz innych wniosków i podań składanych przez Podatnika w zakresie podatków objętych umową.

Jakie są korzyści dla KAS z wdrożenia Programu Współdziałania?

Planowane korzyści wynikające z wdrożenia Programu Współdziałania mają wymiar materialny, ponieważ Program ma przyczyniać się do uszczelniania systemu podatkowego, zapobiegając z jednej strony obniżeniu wpływów budżetowych, z drugiej wpływając na wzrost wpływów i zmniejszenie wydatków budżetowych poprzez:

  • obniżenie kosztów poboru podatków z uwagi na wzrost poprawności wypełniania obowiązków podatkowych skutkujące zmniejszeniem liczby kosztów postępowań, sporów sądowych i zmniejszeniem liczby korekt, z uwagi na przesunięcie funkcji kontrolnej na poziom Podatnika do nadzorowania poprawności realizowania obowiązków podatkowych,
  • przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej poprzez stworzenie oferty konkurencyjnej wobec tego typu optymalizacji - dzięki gwarancji pewności prawa podatkowego udzielanej przez KAS w czasie rzeczywistym po podpisaniu umowy o współdziałanie. Podatnicy zyskują w dalszej perspektywie czasowej obniżenie kosztów związanych z ryzykiem podatkowym, która może równoważyć korzyści finansowe wynikające z używania schematów agresywnego planowania podatkowego, dzięki czemu udział w Programie może być bardziej opłacalny niż ryzykowny udział
    w optymalizacji,
  • lepsze, efektywniejsze wykorzystanie zasobów kadrowych KAS, dzięki skupieniu kontroli na podmiotach niespełniających wysokich standardów w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych,
  • zwiększenie zaufania ze strony Podatników, skutkujące wzrostem dobrowolności wypełniania obowiązków i budowę pozytywnego wizerunku KAS,
  • wdrożenie nierepresywnej formy nadzoru podatkowego, skutkującej lepszym zarządzaniem ryzykiem przekładającym się na zwiększenie poziomu dobrowolnego i prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych.

Najczęściej zadawane pytania i inne informacje dot. Programu Współdziałania

 Źródło: Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    ECOFIN o reformie stawek VAT i unii bankowej

    Reforma stawek VAT w UE. Reforma stawek podatku VAT, unia bankowa i usługi finansowe – to tematy posiedzenia Rady ECOFIN, które odbyło się 18 czerwca 2021 r. Dyskutowane przez Radę rozwiązania na tym etapie uwzględniają większość głównych priorytetów negocjacyjnych Polski w zakresie stosowania obniżonych stawek VAT. Polska liczy na ich przyjęcie w trakcie Prezydencji Słowenii w Radzie UE. Było to ostatnie planowane posiedzenie ECOFIN za Prezydencji Portugalii.

    Wymiana danych podatkowych w czasie rzeczywistym - Finlandia i Estonia są pierwsze

    Wymiana danych podatkowych. O przystąpieniu do elektronicznej wymiany informacji podatkowych w czasie rzeczywistym poinformowały w 18 czerwca 2021 r. władze Finlandii i Estonii. Według organów podatkowych dwóch sąsiednich krajów tego typu rozwiązanie jest "unikatowe" w skali światowej.

    Transakcje z rajami podatkowymi – kolejne obowiązki dla podmiotów powiązanych i niepowiązanych

    Transakcje z rajami podatkowymi. Od 1 stycznia 2021 r. obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla podatników CIT, PIT i spółek niebędącymi osobami prawnymi dla transakcji o wartości powyżej 500 tys. PLN dotyczy zarówno podmiotów powiązanych, jak i niepowiązanych, jeżeli rzeczywisty właściciel ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, czyli w raju podatkowym.

    Wartość początkowa środka trwałego - jak ustalić

    Wartość początkowa środka trwałego. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych (ustawa o PIT i ustawa o CIT) określają dość dokładnie zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych. Ustalenie wartości początkowej wg wyceny podatnika jest możliwością daną przez przepisy jedynie w wyjątkowych przypadkach - jeżeli nie można ustalić tej wartości wg ceny zakupu. Podatnicy nabywający środki trwałe (np. samochody) i remontujący je mogą ustalić wartość początkową z uwzględnieniem wydatków poniesionych (do dnia oddania środka trwałego do użytkowania) na naprawę, remont, czy modernizację - o ile mogą udokumentować te wydatki.

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier na rynku wewnętrznym (wydanie II)

    Polskie firmy w UE - Czarna Księga barier. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii opublikowało 16 czerwca 2021 r. już drugą Czarną Księgę barier (administracyjnych i prawnych) na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej, które utrudniają działalność transgraniczną polskich przedsiębiorców.

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT - 300 zł więcej netto

    Najniższa krajowa 2022 a zmiany w PIT. Proponowana przez rząd podwyżka najniższej krajowej (płacy minimalnej) w 2022 r. do poziomu 3000 zł brutto (tj. o 7,1 proc. w porównaniu do minimalnego wynagrodzenia 2021 roku) nie jest rewolucyjna - wskazują ekonomiści. Jednocześnie zauważają, że efekt podwyżki będzie wzmocniony przez zapowiedziane w Polskim Ładzie zmiany w systemie podatkowym (głównie w podatku dochodowym pd osób fizycznych - PIT). Szacuje się, że wynagrodzenie netto osoby zarabiającej płacę minimalną wzrośnie w 2022 roku o ok. 300 zł miesięcznie.

    Problematyczne transakcje z rajami podatkowymi – ceny transferowe, dokumentacja, odpowiedzialność

    Transakcje z rajami podatkowymi a ceny transferowe. Od pewnego czasu polski ustawodawca wyjątkowo chętnie wykorzystuje przepisy z zakresu cen transferowych do pobierania informacji o transakcjach realizowanych z podmiotami zarejestrowanymi w rajach podatkowych. Obowiązki nakładane na polskich podatników w tym zakresie są coraz szersze i wymagają coraz większych nakładów administracyjnych. Jednocześnie, wprowadzane przepisy często są tworzone w sposób chaotyczny i nie zawsze uzasadniony.

    Fiskus zajął majątek firmy mimo braku dowodów

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego na majątku podatnika. Urząd skarbowy zajął konto firmy i należny jej zwrot VAT mimo braku dowodów i nieprawidłowości. Czy miał do tego prawo?

    Podatki 2021: osobista odpowiedzialność członków zarządu na nowo (bezpłatne webinarium 24 czerwca)

    24 czerwca 2021 r. o godz. 10:00 rozpocznie się bezpłatne webinarium (szkolenie online) poświęcone obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. przepisom rozszerzającym obowiązki z zakresu cen transferowych dla podmiotów niepowiązanych. Za brak dopełnienia należytej staranności i nowych obowiązków dokumentacyjnych odpowiadają osobiście członkowie zarządu! Webinarium poprowadzą Artur Klęsk, Partner w Enodo Advisors oraz Jakub Beym, Senior Associate w Enodo Advisors. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Skonta i rabaty przy rozliczaniu transakcji międzynarodowych

    W transakcjach handlowych rozróżniamy różnego rodzaju obniżki cen. Wśród najczęściej stosowanych są skonta i rabaty. Należy jednak pamiętać, że ich udzielenie ma wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT), a tym samym także na wysokość podatku jaki zapłaci przedsiębiorca.

    Czym różni się najem prywatny od najmu w działalności gospodarczej?

    Podatek od najmu. W dniu 24 maja 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął ważną uchwałę (w składzie 7. sędziów) dotyczącą rozróżnienia najmu prywatnego i najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej dla potrzeb opodatkowania PIT i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak tę kwestię rozstrzygnął NSA?

    Czy wszyscy podatnicy muszą mieć kasę online od 1 stycznia 2023 r.?

    Kasy fiskalne online są już obowiązkowe dla wybranych grup podatników. Natomiast kasy z elektronicznym zapisem kopii będą dostępne tylko do końca 2022 r. Czy oznacza to, że wszyscy podatnicy będą musieli mieć kasy fiskalne online od 1 stycznia 2023 r.? Co warto wiedzieć o nowym rodzaju kas?

    Sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń i reasekuracji - zmiany od 2022 r.

    Sprawozdania finansowe. Ustawodawca rozszerza zakres wymogów sprawozdawczych dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. Nowe obowiązki sprawozdawcze będą stosowane od 2022 r., tj. do sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się w 2021 r.

    Estoński CIT - zmiany od 2022 roku

    Estoński CIT. Od 2022 r. ryczałt od dochodów w CIT (czyli tzw. estoński CIT) będzie mogła wybrać każda spółka kapitałowa, niezależnie od wielkości, bo zniknie limit przychodów 100 mln zł. Estoński system będzie też dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych.

    E-faktury od 2022 r. Pilotaż od października 2021 r.

    E-faktury są już na kolejnym etapie procesu legislacyjnego. Ustawodawca chce wspólnie z biznesem testować nowe rozwiązanie już od października 2021 r., tak aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Korzystanie z e-faktury stanie się obligatoryjne od 2023 r.

    Rejestracja w CRPA (Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych) do 30 czerwca

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2021 r. upływa termin (okres przejściowy) na dokonanie: zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. nie były objęte obowiązkiem dokonywania zgłoszeń rejestracyjnych w podatku akcyzowym albo zgłoszenia uzupełniającego w CRPA dla podmiotów, które przed 1 lutego 2021 r. zostały zarejestrowane na podstawie zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

    Dotacja z gminy wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem a przedawnienie

    Dotacja z gminy a przedawnienie. Coraz więcej osób w swojej działalności stara się korzystać z różnych form pomocy. Jednym z popularnych rodzajów wsparcia, są różnego rodzaju dotacje – w tym dotacje z jednostek samorządu terytorialnego. W trakcie działalności podmiotu może jednak okazać się, że środki z dotacji zostały nieprawidłowo spożytkowane. W takiej sytuacji, zasadniczo, podatnik powinien zwrócić dotację – co w praktyce może jednak okazać się dla niego niemożliwe do wykonania (szczególnie po dłuższym czasie). Tak samo więc jak w innych przypadkach, ustawodawca przewidział odpowiedni okres przedawnienia dla konieczności zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem. Warto jednak dowiedzieć się, jak należy obliczać ten termin - w szczególności, że proces przyznania, korzystania i rozliczenia dotacji może być dość długi – i wskazywać na różne momenty, od których należałoby obliczać termin przedawnienia.

    Polski Ład. 2/3 emerytów z zerowym PIT

    Zerowy PIT dla emerytów. Dwie trzecie emerytów będzie miało zerowy PIT, a duża część zapłaci niższy podatek - zapewnił wiceminister finansów Piotr Patkowski. Seniorzy, którzy pobierają emerytury powyżej 5 tys. zł miesięcznie stracą rocznie 75 zł - dodał. Polski Ład dla emerytów - kto zyska, kto straci?

    Interpretacja podatkowa nie może pomijać przepisów

    Interpretacja podatkowa. Przedsiębiorca wdał się w spór z fiskusem o pieniądze należne z tytułu CIT. Oczywiście fiskus chciał ich więcej, w tym celu interpretował przepisy tak, a w zasadzie pomijał ich część, aby uzasadnić słuszność poboru wyższego podatku. Ale po stronie przedsiębiorcy stanął sąd, przypominając organom skarbowym, że: „Nie wolno jest również interpretować przepisów prawnych tak, by pewne ich fragmenty okazały się zbędne” (wyrok WSA w Krakowie z 5 lutego 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 1262/20).

    Rekordowy Twój e-PIT w 2021 roku

    Twój e-PIT w 2021 roku. Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon rozliczeń podatkowych PIT, a w szczególności najbardziej popularną e-usługę Krajowej Administracji Skarbowej - Twój e-PIT.

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa – rozliczenia podatkowe (PIT, CIT, VAT, PCC)

    Leasing finansowy przedsiębiorstwa. Rozważając możliwość restrukturyzacji działalności, oprócz standardowych rozwiązań takich jak m.in aporty przedsiębiorstw, połączeń lub sprzedaży (niezależnie czy mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa czy przedsiębiorstwem), należy wziąć pod uwagę możliwości oferowane przez leasing finansowy przedsiębiorstwa. W analizie opłacalności przedsięwzięcia musimy wziąć pod uwagę nie tylko aspekt biznesowy, ale również kwestie opodatkowania danej transakcji. Należy zwrócić uwagę, zarówno na podatki dochodowe (odpowiednio PIT oraz CIT), podatek od towarów i usług oraz podatek od czynności cywilnoprawnych.

    Jak wygląda cyberatak na firmową sieć?

    Cyberatak na firmową sieć. W trakcie pandemii ponad połowa polskich firm (54%) zauważyła wzrost liczby cyberataków. W opublikowanej w maju br. analizie Active Adversary Playbook 2021 analitycy ujawniają, że przestępcy zostają wykryci średnio dopiero po 11 dniach od przeniknięcia do firmowej sieci. W tym czasie mogą swobodnie poruszać się po zasobach i wykradać dane przedsiębiorstwa. Coraz trudniej namierzyć złośliwą działalność, jednak pomocna w tym zakresie może okazać się pandemia. W ubiegłym roku wzrosły bowiem umiejętności i szybkość reagowania zespołów IT.

    Kasa fiskalna online - serwis klimatyzacji w samochodach

    Kasa fiskalna online. Czy prowadząc działalność w ramach punktu serwisowego klimatyzacji w samochodach osobowych podatnik jest zobowiązany do posiadania kasy fiskalnej online?

    CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

    CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

    Firmy z branży beauty nie mają kas fiskalnych online

    Kasy fiskalnej online. Co trzecia firma z branży kosmetycznej nie ma kasy fiskalnej online, która od 1 lipca 2021 r. będzie obowiązkowa - wskazała inicjatywa Beauty Razem. Branża apeluje do Ministra Finansów o przesunięcie o pół roku terminu obowiązkowej instalacji urządzeń.