REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o współdziałanie z Szefem KAS - 15 firm zainteresowanych

Subskrybuj nas na Youtube
Umowa o współdziałanie z Szefem KAS - 15 firm zainteresowanych
Umowa o współdziałanie z Szefem KAS - 15 firm zainteresowanych

REKLAMA

REKLAMA

15 firm zainteresowanych jest podpisaniem z fiskusem umowy o współdziałanie - wynika z informacji przekazanej PAP przez zastępcę Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, wiceminister finansów Annę Chałupę. Jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie - mówi PAP partner w Crido Michał Borowski. Jego zdaniem Program Współdziałania, jeżeli będzie sukcesem, ma szanse trwale odmienić stosunki podatników z administracją.

Program Współdziałania

W lipcu 2020 r. resort finansów uruchomił pilotaż Programu Współdziałania, w którym mogą brać udział największe przedsiębiorstwa.

REKLAMA

Autopromocja

"Od 1 lipca do Szefa KAS wpłynęło 15 wniosków o zawarcie umowy o współdziałanie" - poinformowała Chałupa. Zaznaczyła, że w okresie trzech lat, od lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może ograniczyć do 20 liczbę podmiotów, z którymi zostanie podpisana taka umowa.

REKLAMA

"Spółki zainteresowane udziałem w pilotażu mogą jeszcze składać wnioski, natomiast dane firm zostaną upublicznione zgodnie z ordynacją podatkową dopiero po zawarciu umowy o współdziałanie. Pilotaż kończy się 1 lipca 2023 r." - dodała wiceminister.

Chałupa zaznaczyła, że efekty realizowanej w toku pilotażu ewaluacji będą miały decydujący wpływ na decyzje o ewentualnym wydłużeniu okresu pilotażu. Według niej zgromadzenie do 1 lipca 2023 r. odpowiedniego materiału badawczego pozwoli na ocenę skuteczności i adekwatności zasad funkcjonowania Programu; wówczas nie będzie konieczności wydłużania okresu pilotażu.

"Obecnie trwają prace nad ankietyzacją online skierowaną do interesariuszy Programu Współdziałania. Po jej przeprowadzeniu sformułowane zostaną pierwsze wnioski wynikające z oceny poziomu wdrożenia Programu oraz realizacji zaplanowanych do osiągniecia celów i korzyści" - poinformowała wiceminister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podkreśliła, że z informacji uzyskanych od podmiotów aplikujących do Programu Współdziałania wynika, iż bardzo pozytywnie oceniają one u siebie efekty wdrożenia ram wewnętrznego nadzoru podatkowego (RWNP). Jej zdaniem zastosowanie wytycznych w zakresie RWNP zdopingowało spółki aplikujące do Programu do przeglądu i poprawy wdrożonych u siebie mechanizmów zapewnianiających prawidłowe realizowanie obowiązków podatkowych.

"Przygotowania związane z aplikowaniem podmiotu do Programu wniosły wartość dodaną i podniosły świadomość podatkową w całej organizacji" - oceniła wiceminister.

REKLAMA

Według niej czas poświęcony na przygotowanie dokumentów stanowiących podstawę Programu Współdziałania został dobrze wykorzystany. "Obecnie te dokumenty są bardzo dobrym punktem wyjścia do oceny i systematyzacji zarządzania ryzykiem podatkowym nie tylko w podmiotach aplikujących do Programu Współdziałania lecz dla wszystkich podmiotów, które są zobligowane do posiadania strategii podatkowej" - uważa Chałupa.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie MF, działania zmierzające do wdrożenia Programu Współdziałania oparte są na koncepcji organizacji systemu podatkowego proponowanej przez OECD - Horizontal Monitoring Compliance.

"Program Współdziałania to forma współpracy Krajowej Administracji Skarbowej z dużymi podmiotami, oparta na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu oraz transparentności wykraczającej poza ustawowe obowiązki. Celem Programu jest podjęcie wspólnych działań zmierzających do zapewnienia przestrzegania prawa podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i oczekiwań kluczowych podatników w celu zapewnienia lepszych warunków do prowadzenia aktywności gospodarczej w Polsce" - napisano.

W ramach Programu, KAS będzie prowadziła zindywidualizowaną obsługę dopasowaną do danego podatnika oraz dostosuje swój poziom nadzoru i monitoringu nad podatnikiem do wdrożonych przez niego środków nadzoru nad wewnętrznymi procesami, w tym nadzoru nad kwestiami podatkowymi.

MF zaznacza, że horyzontalny monitoring w przeciwieństwie do kontroli podatkowej nie stanowi nadzoru bezpośrednio nad prawidłowością realizacji obowiązków podatkowych, lecz jest nadzorem nad mechanizmami wewnętrznymi u podatnika wdrożonymi przez niego w celu prawidłowego wykonywania obciążających go obowiązków podatkowych. Podatnik sam będzie przeprowadzał kontrolę własnego rozliczenia, a administracja skarbowa będzie nadzorować mechanizmy kontroli wewnętrznej u podatnika.

Taki model współpracy z podatnikiem został już wdrożony w kilkudziesięciu krajach, m.in. w Holandii, Hiszpanii, Francji, Austrii, USA, Australii. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ drag/

Ekspert: jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie

Jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem z fiskusem umów o współdziałanie - mówi PAP partner w Crido Michał Borowski. Jego zdaniem Program Współdziałania, jeżeli będzie sukcesem, ma szanse trwale odmienić stosunki podatników z administracją.

"Ten proces jest dość długi i złożony, ale to zrozumiałe. Chodzi o to, żeby ministerstwo finansów sprawdziło każdego kandydata i zdecydowało, czy spełnia bardzo wysokie wymogi dotyczące standardów wewnętrznego nadzoru nad swoimi rozliczeniami podatkowymi. Umowy o współdziałaniu na razie jeszcze nikt nie podpisał" - powiedział Borowski.

"Kandydaci muszą jeszcze poczekać zanim wejdą do programu, bowiem kluczowy aspekt rekrutacji, czyli tzw. wstępny audyt szefa KAS jeszcze się nie rozpoczął. W zasadzie jesteśmy na ostatniej prostej przed zawarciem umów, trwa weryfikacja przygotowania do tego audytu. Jego wynik będzie decydujący, przesądzi o tym, czy firma dostanie się do programu i będzie mogła podpisać umowę o współdziałaniu. Jeśli audyt wykaże, że kandydat nie spełnia określonych wymogów, do pilotażu nie trafi" - wyjaśnił doradca podatkowy.

Jego zdaniem pierwsze umowy zapewne będą podpisane w okolicach połowy przyszłego roku.

Partner w Crido ocenił, że program współdziałania, pierwszy taki w historii Polski, wymaga - patrząc na doświadczenia Zachodu - dużej pracy po stronie podatników i administracji skarbowej.

Zaznaczył, że do programu zgłosiły się absolutnie największe firmy, czołowe przedsiębiorstwa, liderzy w swoich branżach, których obroty wielokrotnie przekraczają minimalne progi udziału w projekcie, czyli 50 mln euro.

"Poziom trudności i złożoności, z którym MF musi się zmierzyć jest bardzo duży. To powoduje, że przygotowania do audytu, także po stronie kandydatów ciągle trwają" - uważa rozmówca PAP.

"Daleki byłbym od oceny, że po stronie ministerstwa jest jakaś +mała dynamika+. Rozumiem ogrom materiału, z którym muszą się zmierzyć urzędnicy i poziom podejścia do tego zagadnienia" - dodał.

Mówiąc o korzyściach, które mogą odnieść uczestnicy programu, Borowski wskazał przede wszystkim na stabilność i bezpieczeństwo biznesu.

"Wierzę, że to będzie początek dużo większej zmiany w relacjach na linii podatnik-fiskus. Program idzie bardzo mocno w parze z deklaracjami ministra Kościńskiego, który mówi, że dla fiskusa podatnicy są klientami i tak mają być traktowani. Jeżeli program będzie sukcesem, a ja w to bardzo głęboko wierzę, to ma szanse w końcu trwale odmienić stosunki podatników z administracją, ale to wymaga wysiłku i dobrych intencji a także spełnienia różnych kryteriów po obu stronach" - dodał Borowski.

Doradca podatkowy uważa, że program współdziałania, obserwując to, co się dzieje w Polsce i na świecie, jest częścią pewnego trendu. "Spodziewam się coraz szerszego stosowania dobrowolnej współpracy podatników z fiskusem. Myślę, że jest to przyszłość systemów podatkowych nie tylko w Polsce. Każda rosnąca organizacja powinna dzisiaj zakładać, że dzięki budowie wewnętrznego nadzoru nad rozliczeniami podatkowymi i współpracy z fiskusem odniesie określone korzyści" - podsumował. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Jakie są korzyści dla Podatników z tytułu przystąpienia do Programu Współdziałania?

Udział w Programie Współdziałania gwarantuje uzyskanie następujących korzyści przez Podatnika:

  • pewność poprawnego stosowania prawa podatkowego w czasie teraźniejszym, przekładającą się na pewność i przewidywalność wydatków związanych z obciążeniami podatkowymi, co w dalszej perspektywie czasowej może przekładać się na korzyść ekonomiczną (Podatnik już na etapie planowania informuje o zagadnieniach podatkowych, potencjalnie spornych, a Szef KAS dąży do jak najszybszego przedstawienia swojego stanowiska przed zawarciem transakcji/złożeniem deklaracji podatkowej, jeżeli Podatnik zgadza się z przedstawionym stanowiskiem zawierane jest porozumienie podatkowe w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, natomiast jeżeli się nie zgadza to przed zawarciem transakcji ma świadomość, że generować będzie ona spór podatkowy),
  • indywidualne podejście przejawiające się m.in. dostosowaniem formy i częstotliwości nadzoru Szefa KAS do aktualnego poziomu skuteczności i adekwatności wdrożonych przez dany podmiot Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego, stanowiących system mechanizmów samokontroli podatkowej, mający na celu zapewnienie wpłaty podatku w terminie ustawowym i w prawidłowej wysokości,
  • transparentność działania Szefa KAS w zakresie czynności nadzorczych podejmowanych wobec Podatnika (np. przedstawianie Podatnikowi jego aktualnego profilu wraz z okresowym Indywidualnym Planem Nadzoru, stanowiącym każdorazowo załącznik do umowy o współdziałanie, uzgadnianie z Podatnikiem harmonogramu audytu monitorującego realizowanego w siedzibie lub oddziałach Podatnika),
  • zastosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę (50%) do zaległości podatkowych powstałych w wyniku skorygowania przez Podatnika nieprawidłowości stwierdzonych w toku audytu wstępnego, pod warunkiem złożenia korekty i wpłaty zaległości we wskazanym w ustawie terminie (art. 20zm. § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • nie naliczanie odsetek za zwłokę od zobowiązań podatkowych powstałych w okresie objętym audytem monitorującym, jeżeli Podatnik złoży z własnej inicjatywy prawnie skuteczną korektę deklaracji oraz dokona wpłaty zaległości podatkowych w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty (art. 20zm. § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • nie wszczynanie postępowań w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe za okres objęty korektą, o której mowa powyżej (art. 20zm. § 3 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • możliwość zawierania porozumień w sprawie ustalania cen transferowych oraz braku zasadności zastosowania klauzuli ogólnej w szybszym terminie i przy obniżonej o 50% opłacie w porównaniu do „klasycznych odpowiedników” czyli do APA i opinii zabezpieczającej (art. 20zc. § 4 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa),
  • zmniejszenie kosztów zarządzania wewnętrznego (które powstają w przypadku kontroli prowadzonej kilka lat po zakończeniu roku podatkowego, generując tym samym konieczność zaangażowania zasobów ludzkich i technicznych),
  • przegląd reguł zarządzania przedsiębiorstwem oraz zwiększenie efektywności a także wiarygodności przedsiębiorstwa,
  • prestiżowy charakter w związku z zawarciem przez Podatnika porozumienia z KAS, który świadczyć będzie o wysokiej jakości wdrożonego ładu korporacyjnego oraz ogólnej wiarygodności przedsiębiorcy,
  • wyłączenie obowiązku raportowania schematów podatkowych (MDR), z wyjątkiem schematów transgranicznych,
  • uznanie udziału w Programie Współdziałania za przesłankę dobrej wiary, jeżeli zdarzenie lub czynności skutkujące zastosowaniem przepisów dotyczących dodatkowego zobowiązania podatkowego wystąpiły w okresie trwania tej umowy,
  • możliwość skorzystania z nowej formy zaliczki uproszczonej w CIT (porozumienie podatkowe w sprawie prognozowanego zobowiązania podatkowego w danym roku podatkowym),
  • priorytetową realizację zwrotów podatkowych wynikających z deklaracji Podatnika, w zakresie podatków objętych umową,
  • priorytetową realizację postępowań podatkowych wszczynanych na wniosek Podatnika, w zakresie podatków objętych umową lub w zakresie ulg w spłacie zobowiązań podatkowych oraz innych wniosków i podań składanych przez Podatnika w zakresie podatków objętych umową.

Jakie są korzyści dla KAS z wdrożenia Programu Współdziałania?

Planowane korzyści wynikające z wdrożenia Programu Współdziałania mają wymiar materialny, ponieważ Program ma przyczyniać się do uszczelniania systemu podatkowego, zapobiegając z jednej strony obniżeniu wpływów budżetowych, z drugiej wpływając na wzrost wpływów i zmniejszenie wydatków budżetowych poprzez:

  • obniżenie kosztów poboru podatków z uwagi na wzrost poprawności wypełniania obowiązków podatkowych skutkujące zmniejszeniem liczby kosztów postępowań, sporów sądowych i zmniejszeniem liczby korekt, z uwagi na przesunięcie funkcji kontrolnej na poziom Podatnika do nadzorowania poprawności realizowania obowiązków podatkowych,
  • przeciwdziałanie agresywnej optymalizacji podatkowej poprzez stworzenie oferty konkurencyjnej wobec tego typu optymalizacji - dzięki gwarancji pewności prawa podatkowego udzielanej przez KAS w czasie rzeczywistym po podpisaniu umowy o współdziałanie. Podatnicy zyskują w dalszej perspektywie czasowej obniżenie kosztów związanych z ryzykiem podatkowym, która może równoważyć korzyści finansowe wynikające z używania schematów agresywnego planowania podatkowego, dzięki czemu udział w Programie może być bardziej opłacalny niż ryzykowny udział
    w optymalizacji,
  • lepsze, efektywniejsze wykorzystanie zasobów kadrowych KAS, dzięki skupieniu kontroli na podmiotach niespełniających wysokich standardów w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych,
  • zwiększenie zaufania ze strony Podatników, skutkujące wzrostem dobrowolności wypełniania obowiązków i budowę pozytywnego wizerunku KAS,
  • wdrożenie nierepresywnej formy nadzoru podatkowego, skutkującej lepszym zarządzaniem ryzykiem przekładającym się na zwiększenie poziomu dobrowolnego i prawidłowego wypełniania obowiązków podatkowych.

Najczęściej zadawane pytania i inne informacje dot. Programu Współdziałania

 Źródło: Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA