REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeden urząd skarbowy dla największych podatników od 2021 roku

Jeden urząd skarbowy dla największych podatników od 2021 roku.  Wyspecjalizowane urzędy skarbowe 2021
Jeden urząd skarbowy dla największych podatników od 2021 roku. Wyspecjalizowane urzędy skarbowe 2021

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić z początkiem 2021 roku zmiany dotyczące wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Obsługą firm o przychodach powyżej 50 mln euro zajmie się jeden urząd skarbowy o zasięgu krajowym - poinformował PAP dyrektor departamentu kluczowych podmiotów w MF Artur Gostomski. Pozostałe 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych ma się zajmować podmiotami, których przychody przekraczają 3 mln euro, ale nie przekraczają 50 mln euro rocznie. Natomiast wszystkie sprawy związane z poborem tzw. podatku u źródła od osób prawnych mają być przekazane lubelskiemu Wyspecjalizowanemu Urzędowi Skarbowemu.

Zmiany właściwości podmiotowej wyspecjalizowanych urzędów skarbowych od 2021 roku

Jak wyjaśnił PAP przedstawiciel Ministerstwa Finansów, proponowana zmiana dotyczy przede wszystkim właściwości podmiotowej wyspecjalizowanych urzędów skarbowych (WUS), których dziś jest 20. Urzędy te obecnie obsługują największe spółki, o przychodach co najmniej 5 mln euro, a także firmy, w których udział kapitału zagranicznego przekracza 5 proc.

Zgodnie z propozycją MF, ma powstać jeden wyspecjalizowany Urząd Skarbowy o zasięgu krajowym zbudowany na bazie I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. Obsługiwałby on podmioty o przychodach powyżej 50 mln euro (czyli nieco ponad 2800 podatników) bez względu na pochodzenie kapitału.

Ponadto, do obsługi przez ten urząd trafiłyby banki państwowe oraz banki w formie spółek akcyjnych, zakłady ubezpieczeń, podatkowe grupy kapitałowe i spółki wchodzące w skład tych grup oraz spółki, których akcje są notowane na giełdzie.

REKLAMA

Autopromocja

"Zmiana, którą proponujemy wobec największych firm, to kontynuacja działań podjętych w 2019 r., kiedy KAS uruchomiła specjalną infolinię adresowaną do największych firm i przyznała im +opiekunów+ z wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Poza tym w lipcu 2020 r. ruszył tzw. Program Współdziałania adresowany dla największych firm" - mówi dyrektor Gostomski.

Zgodnie z zamierzeniami MF pozostałe 19 Wyspecjalizowanych Urzędów Skarbowych ma się zajmować podmiotami, których przychody przekraczają 3 mln euro, ale nie przekraczają 50 mln euro rocznie. Pochodzenie kapitału nie będzie miało znaczenia. Poza tym urzędy te będą obsługiwać jednostki samorządu terytorialnego, banki spółdzielcze i SKOK-i - bez względu na wysokość ich przychodów.

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Według Gostomskiego korzyści ze zmiany odniesie zarówno administracja, jak i podatnicy. Jak wskazał, dziś wyspecjalizowane urzędy muszą podzielić swój czas na obsługę dużych firm o przychodach powyżej 5 mln euro i bardzo małych, jeżeli mają 5 proc. udział kapitału zagranicznego. W tym ostatnim przypadku może nawet chodzić np. o małą restaurację, której właścicielem czy udziałowcem jest cudzoziemiec.

Zaplanowano także centralizację obsługi funduszy inwestycyjnych i emerytalnych oraz przedstawicielstw i oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych w II Mazowieckim WUS. "Najwięcej takich podatników jest w Warszawie, więc chcemy skupić ich obsługę w stolicy" - tłumaczy Gostomski.

Mniejszymi firmami będzie się zajmować 380 urzędów skarbowych. "Firmy te trafią do urzędów, które są bliżej ich siedziby, co ułatwi ich obsługę" - powiedział Gostomski.

MF zamierza ponadto przekazać odpowiedzialność za sprawy związane z poborem tzw. podatku u źródła od osób prawnych (w rozliczeniach z zagranicą, kiedy w grę wchodzą między innymi umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - PAP) lubelskiemu Wyspecjalizowanemu Urzędowi Skarbowemu. Dziś tymi sprawami zajmuje się 16 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych w całej Polsce.

"Tym samym przekazujemy część kompetencji poza Warszawę. Staramy się równomiernie rozkładać obciążenie pracą, także na inne jednostki" - powiedział dyrektor.

Według niego, dzięki zmianom obsługa podatników zostanie dostosowana do ich oczekiwań, a pracownicy fiskusa będą mogli lepiej poznać specyfikę działania największych firm i wypracować odpowiednie, spójne podejście do nich.

"Inny aspekt to ujednolicenie podejścia w obsłudze jednostek samorządu terytorialnego, którymi obecnie zajmuje się znacząca część spośród 400 urzędów skarbowych" - dodał dyrektor.

Według Gostomskiego propozycje MF to pakietowa oferta dla największych podmiotów, dostosowana do ich potrzeb. "Takie rozwiązania dobrze się sprawdzają w innych administracjach skarbowych" - powiedział.

"W przypadku indywidualnych podatników mamy usługę Twój e-PIT. Koncentracja obsługi dla firm z przychodami/obrotami powyżej 50 mln euro, będzie krokiem w kierunku stworzenia elektronicznej obsługi tych podmiotów. Pracujemy nad odpowiednimi rozwiązaniami" - powiedział.

Dodał, że podobne do zamierzeń MF rozwiązania działają np. we Francji, Irlandii, w Hiszpanii i we Włoszech.

"Firma zyskuje w administracji partnera do rozmowy, a administracja widzi, jak ma się zmieniać w odpowiedzi na oczekiwania. Jednocześnie więcej wie o specyfice działania określonych branż, czy grup podmiotów" - uważa dyrektor.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie zmian 1 stycznia 2021 r. Zdaniem Gostomskiego, aby je wdrożyć, nie potrzeba rewolucji. "Mamy w wyspecjalizowanych urzędach osoby, które rozumieją specyfikę większego i średniego biznesu. Będziemy starali się mocno inwestować w te urzędy i pracowników, aby osoby, które będą sygnalizowały potrzebę doszkolenia, podniesienia kompetencji, miały zapewnioną taką możliwość" - zadeklarował. Dodał, że chodzi o około 2,5 tys. urzędników.

"Nie planujemy żadnych ruchów kadrowych. Z naszych analiz wynika, że raczej nie będą one potrzebne. Gdyby była konieczność wzmocnienia I Mazowieckiego US, który zostanie wyspecjalizowanym urzędem skarbowym o zasięgu krajowym, jesteśmy w kontakcie z Izbą Administracji Skarbowej w Warszawie, która go bezpośrednio nadzoruje. Jeśli będą potrzebne jakieś dodatkowe działania, to zostaną podjęte" - powiedział.

Według niego nie będzie problemów z zapewnieniem ciągłości obsługi firm. Z punktu widzenia legislacji, do przeprowadzenia reorganizacji potrzebna jest zmiana trzech rozporządzeń MF i MRiF. "Jesteśmy obecnie na etapie konsultacji wewnętrznych. Kolejnym etapem będą konsultacje zewnętrzne i podpis ministra" - powiedział. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA