REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2021 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Najważniejsze zmiany w prawie w 2021 roku
Najważniejsze zmiany w prawie w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

Jakie najważniejsze zmiany w prawie obowiązują od początku 2021 roku? Najistotniejsze z nowych regulacji dotyczą prawa podatkowego, zmiany statusu jednoosobowych działalności gospodarczych oraz wdrożenia ostatniego, czwartego etapu Pracowniczych Planów Kapitałowych. Eksperci z MGM Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes – radca prawny Anna Migdał i radca prawny Mariusz Mirosławski przygotowali zestawienie najważniejszych zmian w prawie po 1 stycznia 2021 r.

Pakiet SLIM VAT

Pakiet SLIM VAT (skrót od: „Simple local and modern VAT”) - nowelizacja przewiduje szereg rozwiązań w zakresie uproszczenia rozliczeń VAT, zmiany w zakresie systemu zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE), a także kilka rozwiązań o charakterze doprecyzowującym i uzupełniającym obecne przepisy. Najistotniejsze rozwiązania obejmują:

REKLAMA

  1. Faktury korygujące in minus/in plus - ustawa z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (dalej jako „Pakiet SLIM VAT”) zakłada rezygnację z obowiązku potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. Sprzedawca w okresie rozliczeniowym, w którym wystawił fakturę korygującą in minus, będzie mógł obniżyć VAT należny, pod warunkiem, że (1) z posiadanej przez niego dokumentacji będzie wynikać, że uzgodnił z nabywcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla towarów lub usług określonych w fakturze korygującej; (2) faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Jednocześnie nabywca będzie zobowiązany do obniżenia VAT naliczonego z faktury korygującej in minus w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania zostały uzgodnione. W ustawie znalazły się też jasne reguły dot. ujmowania faktur korygujących in plus. Dotychczas podatnicy musieli szukać odpowiedzi na swoje wątpliwości w interpretacjach indywidualnych i orzecznictwie. Teraz obowiązywać będą następujące zasady: (1) gdy korekta wynika z przyczyn powstałych w momencie wystawienia faktury pierwotnej, powinna zostać rozliczona w deklaracji za okres wykazania faktury pierwotnej, (2) gdy korektę spowoduje przyczyna powstała po sprzedaży, korekty będzie należało dokonać za miesiąc (kwartał), w którym wystawiono fakturę korygującą, (3) ujawnienie błędu w pierwotnej fakturze będzie skutkowało obowiązkiem zwiększenia podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za okres, w którym wykazana została faktura pierwotna.
  1. Ułatwienia dla eksportu - obecnie przepisy ustawy VAT dotyczące eksportu towaru mówią o tym, że jeżeli eksporter otrzyma zaliczkę na poczet przyszłej dostawy, to gdy nie dokona wywozu towaru w ciągu 2 miesięcy od jej otrzymania ma obowiązek wykazania zaliczki w deklaracji VAT wstecz ze stawką podatku VAT obowiązującą w Polsce. Od dnia 1 stycznia 2021 r. ww. termin ulegnie wydłużeniu z 2 do 6 miesięcy.
  1. Spójne kursy walut - obecnie VAT przeliczany jest na złote według kursu średniego danej waluty ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień zaistnienia obowiązku podatkowego. W przypadku wystawienia faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego następuje ono zgodnie z kursem średnim NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień zaistnienia obowiązku podatkowego. Natomiast w podatkach dochodowych przychód przeliczany jest według średniego kursu NBP obliczonego na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień uzyskania przychodu. Za dzień taki uznaje się dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności lub dostarczenia towaru czy wykonania usługi. Zgodnie z przepisami nowelizacji kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania, wyrażone w walucie obcej, będą mogły być przeliczane przez podatnika na złotówki, zgodnie z zasadami przeliczania przychodu wynikającymi z przepisów o podatku dochodowym, obowiązującymi tego podatnika na potrzeby rozliczania danej transakcji. Podatnik, który wybierze zasady przeliczania, będzie zobowiązany do ich stosowania przez co najmniej 12 kolejnych miesięcy, licząc od początku miesiąca, w którym je wybrał.
  1. Wydłużenie terminu przeliczania VAT - projekt SLIM VAT zakłada wydłużenie terminu odliczenia VAT z 3 do 4 miesięcy. Oznacza to, że podatnik rozliczający się miesięcznie będzie miał możliwość obniżenia kwot podatku należnego za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie, w którym przysługiwało mu to prawo. Natomiast w stosunku do podatników rozliczających się kwartalnie termin odliczenia pozostanie bez zmian.

„Estoński CIT”

W 2021 r. w Polsce zaczął obowiązywać estoński CIT, zwany w projekcie ustawy ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. Podstawowym założeniem estońskiego CIT jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym do momentu wypłaty zysku na rzecz udziałowca. Aby móc skorzystać z tego rozwiązania, obrót spółki nie może przekraczać 100 mln złotych, wspólnikami muszą być wyłącznie osoby fizyczne i spółka musi współpracować co najmniej z 3 osobami, które nie są jej wspólnikami. Estoński CIT wybiera się na okres 4 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 4 lata.

Opodatkowanie CIT spółek komandytowych i jawnych

Do końca 2020 r. dochody wspólników spółek komandytowej i jawnej były opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz fizycznych, czyli według reżimu podatkowego, pod który podlega wspólnik. Osoby fizyczne płacą podatek według liniowej stawki 19% lub według skali podatkowej 17% i 32%. Wspólnicy działający jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna lub spółka komandytowo-akcyjna płacą CIT według stawki 19%, bądź po spełnieniu odpowiednich warunków – 9%.
O
d 1 stycznia 2021 roku wszystkie spółki komandytowe są podatnikiem podatku CIT. Oznacza to, że opodatkowaniu podlegać będzie w pierwszej kolejności dochód samej spółki komandytowej,  a następnie przychody jej wspólników z udziału w zyskach tej spółki.
Spółki jawne natomiast są teraz podatnikiem CIT wyłącznie, gdy wspólnikami tego podmiotu są podmioty niebędące osobami fizycznymi oraz gdy nie złoży ona odpowiedniego oświadczenia. Przepisy ustawy wprowadzającej zmiany przewidują zwolnienie części przychodu komandytariusza z podatku. Mowa o 50 proc. zwolnieniu przychodu, jednakże nie większym niż 60 tys. zł. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., jednak zgodnie z art. 12 ustawy zmieniającej, spółki komandytowe mogą postanowić, że nowe zasady w zakresie przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, będą stosowane dopiero od 1 maja 2021 roku.

Wprowadzenie limitu ulgi abolicyjnej

REKLAMA

Ulga abolicyjna została wprowadzona do systemu podatku dochodowego 1 stycznia 2008 r. na mocy ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 894). Istotą ulgi abolicyjnej jest zniesienie skutku metody proporcjonalnego odliczenia w stosunku do wybranych źródeł przychodów i zrównanie ich efektywnego opodatkowania ze skutkiem jaki powoduje metoda wyłączenia z progresją. Ulga abolicyjna znajdowała zastosowanie do szeroko określonych źródeł przychodów uzyskiwanych za granicą np. z pracy najemnej, działalności wykonywanej osobiście, praw majątkowych i pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Nowelizacja przyjęta w dniu 28 października 2020 r. przez Sejm wprowadza limit odliczenia dla ulgi abolicyjnej. Zmiana przewiduje, że podatnicy będą mogli dokonać odliczenia od podatku dochodowego kwoty ulgi, jednak w wysokości nieprzekraczającej kwoty zmniejszającej podatek w wysokości 1360 zł. Oznacza to, że wszyscy podatnicy będą mogli dalej korzystać z ulgi abolicyjnej, przy czym kwota odliczenia od podatku dochodowego z tego tytułu nie będzie mogła przekroczyć kwoty 1360 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzane przepisy dotkną, tzw. polskich rezydentów podatkowych. Są nimi osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce i spełniające jeden z warunków: (I) posiadają na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub (II) przebywają na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Więcej podatku zapłacą podatnicy, którzy pracują m.in. w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Izraelu, na Słowacji, w Nowej Zelandii, Belgii, Norwegii, Portugalii i Singapurze. Podatnicy ci szczególnie odczują zmianę, jeśli ich dochód był za granicą zwolniony z podatku, bo będą musieli zapłacić podatek powyżej kwoty 8 000 zł (17 proc. PIT do 85 528 zł, a powyżej tej kwoty – 32 proc. podatku). Jeśli natomiast zapłacony za granicą podatek był niższy, to zobowiązani będą do zapłaty różnicy. Kraje, z których dochody za 2021 rok trzeba będzie rozliczyć na nowych zasadach to Wielka Brytania, Irlandia, Finlandia, Izrael, Japonia, Litwa, Nowa Zelandia, Słowacja, Norwegia, Belgia, Kanada, Dania, Australia, Austria i Słowenia. Wprowadzenie rygorystycznego limitu ulgi abolicyjnej nie będzie miało wpływu na podatników zarabiających w Niemczech, na Malcie czy na Cyprze, bo dla rozliczenia ich dochodu stosowana jest korzystniejsza metoda wyłączenia z progresją.

Przedsiębiorca jak konsument

Zgodnie z art. 221 kodeksu cywilnego, konsument to osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Tak zwana ustawa “Prawo Przyjazne Przedsiębiorcom” (Pakiet przyjazne Prawo) zakładała od 1 czerwca 2020 r. zmianę przepisów o ochronie konsumentów, jednakże termin wejścia w życie tych przepisów, z uwagi na COVID, został przesunięty na dzień 1 stycznia 2021 r. Od tego dnia przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą dokonując zakupów na fakturę, które nie są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością, będą traktowani jak konsumenci i w tym zakresie przysługiwać im będzie ochrona właściwa konsumentom. Zmianie ulegnie art. 3855 Kodeksu cywilnego oraz art. 38a ustawy o Prawach konsumenta. Nowe przepisy wiążą się także z koniecznością zmiany umów z jednoosobowymi przedsiębiorcami czy dostosowania regulaminów i dokumentów wewnętrznych. Sprzedawcy będą też musieli pamiętać o obowiązku informacyjnym, który do tej pory nie był wymagany w transakcjach B2B.

Obowiązkowe Pracownicze Plany Kapitałowe

Zasady funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych określa ustawa z dnia 4 października 2018 r. o Pracowniczych Planach Kapitałowych. PPK to systemem długoterminowego oszczędzania dla pracowników, współfinansowany przez nich samych, przez pracodawców oraz przez państwo. Dotychczas program ten wdrożyli pracodawcy z tzw. I, II i III etapu, czyli tzw. pracodawcy 250+, 50+ i 20+ (podana liczba odnosi do liczby osób zatrudnionych u pracodawcy).

W 2021 roku program ten obejmie pracodawców z ostatniego, tzw. IV etapu wdrożenia, a także jednostki sektora finansów publicznych (bez względu na liczbę zatrudnionych). W celu utworzenia PPK pracodawcy dokonają wyboru instytucji finansowej, której zostanie powierzone zarządzanie środkami gromadzonymi w PPK oraz podpiszą z nią umowy – umowę o zarządzanie PPK i umowę o prowadzenie PPK. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych, umowa o zarządzanie PPK powinna zostać zawarta najpóźniej do dnia 26 marca 2021 r. (w przypadku pozostałych podmiotów do dnia 23 kwietnia 2021 r.), a umowa o prowadzenie PPK najpóźniej do dnia 10 kwietnia 2021 r. (pozostałe podmioty do dnia 10 maja 2021 r.). Po zawarciu umów na rachunki uczestników PPK trafią pierwsze wpłaty.

***

MGM Kancelaria Radców Prawnych Mirosławski Galos Mozes sp. j. z siedzibą w Sosnowcu nieprzerwanie od 2007 roku prowadzi działalność, specjalizując się w świadczeniu kompleksowej obsługi prawnej dla przedsiębiorców i klientów korporacyjnych prowadzących działalność gospodarczą we wszelkich przewidzianych prawem formach (spółek kapitałowych i osobowych, indywidualnej działalności gospodarczej czy spółdzielni). Kancelaria świadczy również pomoc prawną dla podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej oraz klientów indywidualnych.

tel. +48 32 296 41 60

kancelaria@kancelariamgm.pl

http://www.kancelariamgm.pl/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA