REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany podatkowe od 2021 roku wg Ministerstwa Finansów

Subskrybuj nas na Youtube
Najważniejsze zmiany podatkowe od 2021 roku wg Ministerstwa Finansów
Najważniejsze zmiany podatkowe od 2021 roku wg Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze zmiany podatkowe, które wchodzą od 2021 roku zostały wskazane w komunikacie Ministerstwa Finansów z 31 grudnia 2020 r.

Podatki 2020/2021 - podsumowanie

Ministerstwo Finansów informuje:

REKLAMA

REKLAMA

  • Do utrzymania dobrego stanu finansów państwa potrzebna jest odpowiedzialna polityka podatkowa.
  • Jej celem jest wspieranie firm tak, żeby przetrwały trudny okres pandemii w jak najlepszej kondycji i żeby po jej zakończeniu mogły wrócić na ścieżkę szybkiego rozwoju.
  • W sumie na wprowadzonych przez resort finansów w 2020 r. podatkowych zmianach, mikro, małe i średnie firmy oszczędzą ok. 7 mld zł.

Mimo, iż kończący się rok był wyjątkowo trudny, kontynuowaliśmy prace nad obniżaniem podatków. Odpowiedzialne i właściwie dobrane rozwiązania podatkowe pomogą gospodarce przejść pandemię w jak najlepszej kondycji, a następnie powrócić na ścieżkę szybkiego wzrostu – mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Efekty naszych prac, w postaci takich rozwiązań jak Estoński CIT, zmiany w ryczałcie, czy poszerzenie zastosowania stawki 9% CIT wchodzą w życie już pierwszego stycznia. Rozwiązania te wzmocnią płynność i ułatwią utrzymanie się na rynku szczególnie małym przedsiębiorcom – dodał.

W 2019 roku obniżki podatków były dedykowane przede wszystkim pracownikom.Dzięki zeszłorocznym zmianom, takim jak obniżka PIT z 18 do 17%, ponad dwukrotne zwiększenie kosztów pracowniczych i PIT-0 dla młodych, w kieszeniach pracowników w 2020 roku pozostało ok. 12 mld zł – mówi wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Z kolei w centrum tegorocznych zmian stał mikro, mały i średni biznes. To firmy, które najmocniej odczuły trudności wynikające z epidemii i które najpilniej potrzebują obniżek i uproszczeń w rozliczaniu podatków – podkreśla i dodaje, że dzięki estońskiemu CIT, zmianom w ryczałcie oraz poszerzeniu zastosowania stawki 9% CIT, mniejsi przedsiębiorcy, w większości firmy rodzinne, zaoszczędzą na podatku blisko 7 mld zł.

REKLAMA

W 2021 r. naszym priorytetem będzie dalsze wsparcie procesów inwestycyjnych Pracujemy między innymi nad ulgą na prototyp i robotyzację, kolejnym pakietem uproszczeń w podatku VAT (SLIM VAT 2), poszerzeniem Estońskiego CIT np. na spółdzielnie oraz propozycjami dalszego zmniejszenia stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – informuje wiceszef MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Estoński CIT

Założeniem ustawy o Estońskim CIT jest przesunięcie czasu poboru podatku do momentu wypłaty zysków z przedsiębiorstwa. Małe i średnie firmy będą mogły wybrać, czy chcą skorzystać z nowego rodzaju opodatkowania, czy wolą rozliczać się na dotychczasowych zasadach. Zgodnie z ustawą, z opodatkowania Estońskim CIT będzie mogła skorzystać spółka kapitałowa - z o.o. lub akcyjna, w której udziałowcami są wyłączenie osoby fizyczne. Próg poniżej którego firma będzie miała prawo do tego rozwiązania, to 100 mln zł przychodów rocznie.

Ministerstwo Finansów szacuje, że dzięki Estońskiemu CIT na kontach firm pozostanie w przyszłym roku ok. 5,6 mld zł. Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, nowe rozwiązanie oszczędzi firmom aż 11 mln roboczogodzin poświęcanych rocznie na obsługę rozliczenia CIT. Skutkiem jego wdrożenia będzie powstanie nawet 120 tys. nowych miejsc pracy.

Więcej informacji o Estońskim CIT na stronie MF. Link do komunikatu: Efekt konsultacji z biznesem – Estoński CIT

Zmiany w ryczałcie

W 2021 r. zacznie obowiązywać szereg korzystnych zmian dla małych przedsiębiorców, m. in. poszerzenie zastosowania ryczałtu. Podniesienie limitu z 250 tys. euro do 2 mln euro. Z poszerzenia może skorzystać blisko 180 tys. firm, a w kieszeni podatników zostanie 900 mln zł.

Zmiana limitu stosowania 9% CIT

Podwajamy limit zastosowania stawki 9% CIT z 1,2 do 2 mln euro przychodu. Z tej zmiany może skorzystać blisko 14 tys. firm, a w kieszeni podatników zostanie blisko 400 mln zł.

Przepisy uszczelniające

W czasie gospodarczego spowolnienia wywołanego epidemią kluczowym zadaniem Ministerstwa Finansów jest zapewnienie równych warunków konkurencji pomiędzy dużymi i małymi podmiotami. Dlatego Polska, podobnie jak wiele innych krajów Unii Europejskiej, obok obniżek podatków dla najmniejszego biznesu, wprowadza też  przepisy utrudniające unikanie opodatkowania i agresywną optymalizację podatkową. W 2021 r. wdrożonych zostanie szereg narzędzi uszczelniających, których skutkiem będzie zmniejszenie tzw. „luki CIT” r/r o ponad 10%. Zmiany dotyczyć będą m. in. handlu spółkami ze stratą, nieopodatkowanego obrotu położonymi w Polsce nieruchomościami, spółek jawnych o nietransparentnej strukturze właścicielskiej i optymalizacji przy wykorzystaniu spółek komandytowych. Wprowadzony zostanie również obowiązek udostępniania przez największe firmy informacji o realizowanej przez nie polityce podatkowej.

Więcej informacji o ustawie uszczelniającej na stronie MF. Link do komunikatu : Nowe rozwiązania podatkowe MF – obniżki, ułatwienia i uszczelnianie

SLIM VAT oraz rozwiązania doprecyzowujące niektóre konstrukcje

Projekt ustawy składa się z dwóch części -  pakietu SLIM VAT oraz rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT.  SLIM VAT jest programem pilotażowym. Powstał w wyniku dialogu z przedsiębiorcami na temat dalszego upraszczania rozliczeń VAT. Jest odpowiedzią na postulaty rynku i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Znosi zbędne i nadmiarowe obowiązki formalne utrudniające prowadzenie biznesu. Wprowadza zmiany w VAT w czterech obszarach takich jak proste fakturowanie, ułatwienia dla eksporterów, wspólne kursy walut z podatkiem dochodowy, korzyści finansowe. Nowe rozwiązania zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które wejdą w życie w innych terminach. To m.in. zmiany wprowadzane w Tax Free.

Więcej informacji o SLIM VAT na stronie MF https://www.gov.pl/web/kas/slim-vat-z-podpisem-prezydenta

Korzystne zmiany w zakresie podatku od nieruchomości

Rady gmin, w drodze uchwały, dla wskazanych grup przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19. będą mogły:

  • wprowadzać, za wybrane miesiące pierwszego półrocza 2021 r., zwolnienia z podatku od nieruchomości: gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • oraz przedłużać terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w wybranych miesiącach pierwszego półrocza 2021 r., nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie z opłaty targowej

Od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. nie będzie pobierana opłata targowa. Z tytułu niepobierania opłaty jednostkom samorządu terytorialnego przysługiwać będzie rekompensata ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Więcej informacji o zmianach w komunikacie: Korzystne zmiany w zakresie podatku od nieruchomości i opłaty targowej w 2021 r.

Podatek handlowy

Nie przedłużono okresu zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej. Nie jest to nowy podatek. Został wprowadzony ustawą z 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA