REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia w VAT od 2021 r. - SLIM VAT, stawki VAT, TAX FREE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Szymon Kwasigroch
Ułatwienia w VAT od 2021 r. - SLIM VAT, stawki VAT, TAX FREE
Ułatwienia w VAT od 2021 r. - SLIM VAT, stawki VAT, TAX FREE

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe ma wejść w życie od początku roku 2021 roku. Zawierać będzie liczne uproszczenia w stosunku do jej aktualnego kształtu, przede wszystkim tzw. SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), uzupełnienie i doprecyzowanie istniejących rozwiązań prawnych, zmian w zakresie zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE) oraz zmiany w matrycy stawek VAT. Najważniejsze rozwiązania zostaną opisane w poniższym artykule. Projekt nowelizacji ustawy został opublikowany na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

SLIM VAT

SLIM VAT został stworzony na podstawie przeprowadzonego audytu potrzeb rynku dla uproszczenia istniejących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ma on na celu ułatwienie w funkcjonowaniu małym i średnim podmiotom, wprowadzając zmiany na czterech głównych płaszczyznach:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • proste fakturowanie:
    • faktury korygujące in-minus rezygnacja z formalnego warunku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów lub usługobiorcę, a w związku z tym obniżenie podstawy opodatkowania oraz VAT należnego już w okresie wystawiania korekty, pod warunkiem uzgodnienia z nabywcą,
    • faktury korygujące in-plus rozliczenie faktur korygujących zwiększających podstawę opodatkowania rozliczenie będzie dokonywane na bieżąco w okresie wystawienia faktury korygującej,
  • ułatwienia dla eksporterów wydłużenie terminu wywozu towarów z 2 do 6 miesięcy dla zastosowania stawki 0% od zaliczki w eksporcie towarów,
  • wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym możliwość wyboru stosowania do VAT zasady przeliczenia kursu walut jak dla przeliczenia przychodu w podatku dochodowym,
  • korzyści finansowe:
    • wydłużenie terminu do odliczenia VAT na bieżąco do czterech miesięcy,
    • odliczanie VAT z faktur za nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży,
    • Zwiększenie limitu na prezenty o małej wartości (z 10 zł do 20 zł).

Matryca stawek VAT oraz Wiążąca informacja stawkowa (WIS)

Zmiany w matrycy stawek VAT mają na celu przede wszystkim ograniczenie możliwości interpretacyjnych istniejących przepisów i dotyczą zmian w definiowaniu rolnika ryczałtowego oraz definicji czasopism regionalnych lub lokalnych i w zapisach załączników nr 3 i nr 10 do ustawy o VAT, oraz zmianę symboli PKWiU 2008 na symbole PKWiU 2015.

Wiążąca informacja stawkowa (WIS) to wiążąca prawnie interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej dotycząca poprawnej klasyfikacji czy stawki VAT dla konkretnych towarów lub usług. Zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług w zakresie WIS mają dotyczyć:

REKLAMA

  • wprowadzenia 3-letniego okresu ważności WIS,
  • otrzymywania przez podatników WIS dla towarów klasyfikowanych w ustawie o VAT według PKWiU,
  • wprowadzenia ograniczenia ochrony, jaką zapewnia WIS podatnikowi w przypadku, gdy WIS zostanie wykorzystana w transakcjach stanowiących nadużycie prawa,
  • wyłączenia wydania WIS, gdy zakres wniosku pokrywa się z przedmiotem toczącego się postępowania lub sprawa została rozstrzygnięta w decyzji, lub postanowieniu organu podatkowego.

TAX FREE

Procedura TAX FREE zawarta jest w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i daje możliwość zwrotu podatku od towarów i usług podróżnym. Dotyczy osób fizycznych nieposiadających stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, które mają prawo ubiegać się o zwrot podatku zapłaconego przy nabyciu towarów (z wyłączeniem paliw silnikowych) na terytorium Polski, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez te osoby poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nowych zapisach ustawy o VAT widnieje informacja o wprowadzeniu elektronicznego systemu rejestracji i obiegu dokumentów w procedurze zwrotu VAT dla podróżnych, co ma przyczynić się do większej automatyzacji procesów, a co za tym idzie przyspieszenie i uproszczenie zwrotu podatku podróżnym. Zmiana ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Polecamy: Komplet Nowy JPK_VAT + 2 ebooki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA