REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składkę od reklamy zapłacą cyfrowi giganci

Subskrybuj nas na Youtube
Składką od reklamy zostaną objęci cyfrowi giganci
Składką od reklamy zostaną objęci cyfrowi giganci

REKLAMA

REKLAMA

Składki od reklam internetowych będą płaciły naprawdę duże podmioty, zostaną nią objęci "giganci cyfrowi" - mówi rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Iwona Prószyńska. To rozwiązanie alternatywne w miejsce klasycznego podatku cyfrowego, dyskutowanego na forum Unii Europejskiej i OECD.

Składki od reklam internetowych (podatek od reklamy)

PAP: Czy nowy podatek od reklam obejmie największe firmy globalne, które czerpią przychody z reklam także w Polsce, jak np. Google czy Facebook?

REKLAMA

Iwona Prószyńska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów: To nie jest podatek tylko składka, która wzmocni nie budżet państwa, a fundusze szczególnie zaangażowane w usuwanie długoterminowych skutków pandemii koronawirusa. Wpływy będą dzielone według przyjętych proporcji 50 proc., 35 proc., 15 proc. i właśnie w ramach funduszy zostaną rozdysponowane na projekty realizujące założenia ustawy.

Składki od reklam internetowych będą płaciły tylko naprawdę duże podmioty. Wystarczy spojrzeć na warunki progowe, jakie trzeba spełnić, aby podlegać takiemu oskładkowaniu. Jego zakresem objęci zostaną "giganci cyfrowi", których globalne przychody skonsolidowane sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce - 5 mln euro. Aby zapłacić składkę od reklamy internetowej oba te warunki, globalny i lokalny, muszą być spełnione równocześnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci składki od reklamy internetowej?

PAP: W jaki sposób będzie naliczana i pobierana opłata od tych największych firm?

I.P.: Płatnicy składki z tytułu reklamy internetowej będą zobowiązani do ustalenia swoich przychodów z usługi reklamy internetowej świadczonej w Polsce. Celem uproszczenia, projekt polskiej składki zakłada, że takie wyliczenie następować będzie z uwzględnieniem liczby polskich odbiorców reklamy w ogóle wszystkich odbiorców, do których skierowana jest reklama w internecie.

Płatnicy, którzy nie są obecni w Polsce, na przykład nie posiadają zależnej spółki lub oddziału w Polsce, będą zobowiązani do wyznaczenia przedstawiciela podatkowego. Celem takiego przedstawiciela będzie wywiązanie się z obowiązków płatnika takich jak złożenie deklaracji i uiszczenie składki. Stawka składki z tytułu reklamy internetowej ma wynieść 5 proc. To stawka plasująca się w średniej unijnej. Taką samą wdroży u siebie m.in. Austria, a wyższą planują inne kraje naszego regionu – Czechy (7 proc.) i Węgry (7,5 proc.). Stawkę 7 proc. przewidywał również projekt ustawy o podatku cyfrowym zaprezentowany w listopadzie przez Klub Parlamentarny Lewicy.

Jakie będą wpływy ze składki od reklam w 2022 r.?

PAP: Wpływu jakich kwot resort finansów spodziewa się po wejściu w życie zmian?

I.P.: Szacuje się, że wpływy ze składki od reklam w 2022 roku mogą wynieść około 0,8 mld zł, z czego ok. 0,2 mld zł z reklamy internetowej.

PAP: Kiedy zakończą się prace nad zmianami i zostaną one przyjęte przez rząd?

I.P.: Projekt jest obecnie w prekonsultacjach. Trafił m.in. do 47 podmiotów najbardziej zainteresowanych procesem legislacyjnym w przedmiotowej sprawie oraz do konsultacji powszechnych. Prekonsultacje potrwają do 16 lutego br. Wszelkie uwagi można kierować w tym terminie pod adresy: sekretariat.ps@mf.gov.pl oraz sekretariat.sp@mf.gov.pl. Wejście w życie przewidujemy w lipcu br.

PAP: Czy Ministerstwo Finansów podtrzymuje zamiar obłożenia podatkiem cyfrowym globalnych gigantów cyfrowych, czy też wprowadzenie "składki od reklam" oznacza, że firmy takie nie podlegałyby podatkowi cyfrowemu?

I.P.: W projekcie z 1 lutego br. Ministerstwo Finansów zaproponowało projekt składki z tytułu reklamy internetowej jako rozwiązanie alternatywne w miejsce klasycznego podatku cyfrowego, dyskutowanego na forum Unii Europejskiej i OECD.

Kluczowe założenia projektu polskiej składki od reklamy internetowej oraz założenia podatku cyfrowego zaproponowanego przez Komisję Europejską w 2018 r., wdrażanego przez państwa członkowskie UE w latach 2019-2020 i będącego do dzisiaj przedmiotem prac na forum OECD, nie różnią się znacząco od siebie. Takie same są progi skutkujące objęciem nową składką największych podmiotów świadczących usługi reklamy internetowej, czyli próg 750 mln euro globalnych przychodów i 5 mln euro przychodów z reklamy internetowej w Polsce.

W efekcie, wzorem innych państw członkowskich, tzw. globalni giganci cyfrowi, powinni zostać objęci polską składką z tytułu reklamy internetowej.

autor: Marcin Musiał
mmu/ mk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA