REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składkę od reklamy zapłacą cyfrowi giganci

Subskrybuj nas na Youtube
Składką od reklamy zostaną objęci cyfrowi giganci
Składką od reklamy zostaną objęci cyfrowi giganci

REKLAMA

REKLAMA

Składki od reklam internetowych będą płaciły naprawdę duże podmioty, zostaną nią objęci "giganci cyfrowi" - mówi rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Iwona Prószyńska. To rozwiązanie alternatywne w miejsce klasycznego podatku cyfrowego, dyskutowanego na forum Unii Europejskiej i OECD.

Składki od reklam internetowych (podatek od reklamy)

PAP: Czy nowy podatek od reklam obejmie największe firmy globalne, które czerpią przychody z reklam także w Polsce, jak np. Google czy Facebook?

REKLAMA

Autopromocja

Iwona Prószyńska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów: To nie jest podatek tylko składka, która wzmocni nie budżet państwa, a fundusze szczególnie zaangażowane w usuwanie długoterminowych skutków pandemii koronawirusa. Wpływy będą dzielone według przyjętych proporcji 50 proc., 35 proc., 15 proc. i właśnie w ramach funduszy zostaną rozdysponowane na projekty realizujące założenia ustawy.

Składki od reklam internetowych będą płaciły tylko naprawdę duże podmioty. Wystarczy spojrzeć na warunki progowe, jakie trzeba spełnić, aby podlegać takiemu oskładkowaniu. Jego zakresem objęci zostaną "giganci cyfrowi", których globalne przychody skonsolidowane sięgają 750 mln euro, a przychody z tytułu reklamy internetowej w Polsce - 5 mln euro. Aby zapłacić składkę od reklamy internetowej oba te warunki, globalny i lokalny, muszą być spełnione równocześnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci składki od reklamy internetowej?

PAP: W jaki sposób będzie naliczana i pobierana opłata od tych największych firm?

I.P.: Płatnicy składki z tytułu reklamy internetowej będą zobowiązani do ustalenia swoich przychodów z usługi reklamy internetowej świadczonej w Polsce. Celem uproszczenia, projekt polskiej składki zakłada, że takie wyliczenie następować będzie z uwzględnieniem liczby polskich odbiorców reklamy w ogóle wszystkich odbiorców, do których skierowana jest reklama w internecie.

Płatnicy, którzy nie są obecni w Polsce, na przykład nie posiadają zależnej spółki lub oddziału w Polsce, będą zobowiązani do wyznaczenia przedstawiciela podatkowego. Celem takiego przedstawiciela będzie wywiązanie się z obowiązków płatnika takich jak złożenie deklaracji i uiszczenie składki. Stawka składki z tytułu reklamy internetowej ma wynieść 5 proc. To stawka plasująca się w średniej unijnej. Taką samą wdroży u siebie m.in. Austria, a wyższą planują inne kraje naszego regionu – Czechy (7 proc.) i Węgry (7,5 proc.). Stawkę 7 proc. przewidywał również projekt ustawy o podatku cyfrowym zaprezentowany w listopadzie przez Klub Parlamentarny Lewicy.

Jakie będą wpływy ze składki od reklam w 2022 r.?

PAP: Wpływu jakich kwot resort finansów spodziewa się po wejściu w życie zmian?

I.P.: Szacuje się, że wpływy ze składki od reklam w 2022 roku mogą wynieść około 0,8 mld zł, z czego ok. 0,2 mld zł z reklamy internetowej.

PAP: Kiedy zakończą się prace nad zmianami i zostaną one przyjęte przez rząd?

I.P.: Projekt jest obecnie w prekonsultacjach. Trafił m.in. do 47 podmiotów najbardziej zainteresowanych procesem legislacyjnym w przedmiotowej sprawie oraz do konsultacji powszechnych. Prekonsultacje potrwają do 16 lutego br. Wszelkie uwagi można kierować w tym terminie pod adresy: sekretariat.ps@mf.gov.pl oraz sekretariat.sp@mf.gov.pl. Wejście w życie przewidujemy w lipcu br.

PAP: Czy Ministerstwo Finansów podtrzymuje zamiar obłożenia podatkiem cyfrowym globalnych gigantów cyfrowych, czy też wprowadzenie "składki od reklam" oznacza, że firmy takie nie podlegałyby podatkowi cyfrowemu?

I.P.: W projekcie z 1 lutego br. Ministerstwo Finansów zaproponowało projekt składki z tytułu reklamy internetowej jako rozwiązanie alternatywne w miejsce klasycznego podatku cyfrowego, dyskutowanego na forum Unii Europejskiej i OECD.

Kluczowe założenia projektu polskiej składki od reklamy internetowej oraz założenia podatku cyfrowego zaproponowanego przez Komisję Europejską w 2018 r., wdrażanego przez państwa członkowskie UE w latach 2019-2020 i będącego do dzisiaj przedmiotem prac na forum OECD, nie różnią się znacząco od siebie. Takie same są progi skutkujące objęciem nową składką największych podmiotów świadczących usługi reklamy internetowej, czyli próg 750 mln euro globalnych przychodów i 5 mln euro przychodów z reklamy internetowej w Polsce.

W efekcie, wzorem innych państw członkowskich, tzw. globalni giganci cyfrowi, powinni zostać objęci polską składką z tytułu reklamy internetowej.

autor: Marcin Musiał
mmu/ mk/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA