REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia

Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia
Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek u źródła 2022. Ministerstwo Finansów pracuje nad objaśnieniami podatkowymi dotyczącymi nowego systemu poboru podatku u źródła; prace powinny zostać sfinalizowane na początku 2022 roku - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

MF: będą objaśnienia dotyczące nowego systemu poboru podatku u źródła

Od przyszłego roku będą obowiązywać przepisy, które – zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów - znacznie uproszczą i jednocześnie doprecyzują zasady funkcjonowania podatku u źródła (WHT). Ich wejście w życie kilka razy odraczano. Chodzi o regulacje dotyczące tzw. tax refund. Zgodnie z nimi polskie firmy wypłacające za granicę np. odsetki, dywidendy, należności licencyjne bądź wynagrodzenia za usługi niematerialne muszą najpierw pobrać podatek w Polsce. Dopiero potem odbiorcy tych płatności bądź polscy płatnicy mogą starać się o zwrot podatku.

Jak poinformował Sarnowski, resort planuje wydać objaśnienia podatkowe dotyczące nowego systemu poboru podatku u źródła. "Aktualnie toczą się prace w tym zakresie, a ich finalizacja powinna mieć miejsce na początku 2022 r." - dodał wiceminister.

Sarnowski zaznaczył, że czas zawieszenia stosowania regulacji dotyczących tax refund (uchwalonych jeszcze w 2019 r.) MF wykorzystało na prace nad modernizacją przepisów. Zmiany zostały wprowadzone w ramach Polskiego Ładu, dodano je do odraczanych przepisów, które wchodzą w życie 1 stycznia 2022 r. Są one – jak wskazał wiceminister – efektem dialogu z przedstawicielami rynku i stanowią znaczne udogodnienie dla biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Tax refund tylko dla podmiotów powiązanych

"Przed wprowadzeniem w pełni systemu tax refund zdecydowaliśmy się na modyfikację przepisów tak, by rozwiać wątpliwości dotyczące nowej procedury i obowiązków płatników. Przede wszystkim zaproponowaliśmy zawężenie stosowania powyższego mechanizmu tylko do podmiotów powiązanych, zgodnie z definicją zawartą w przepisach o cenach transferowych" - wyjaśnił dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów dr Przemysław Szymczyk.

"Dodatkowo, ograniczyliśmy mechanizm poboru podatku do płatności o charakterze biernym, tj. dywidend, odsetek i opłat licencyjnych. Z katalogu wyłączone zostały usługi. Rozszerzyliśmy także możliwość uzyskania opinii zwalniającej z procedury tax refund na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania - obecnie dotyczy to tylko zwolnień przewidzianych w ustawach - oraz przewidujemy dodanie takiego instrumentu do ustawy o PIT" – dodał Szymczyk.

Należyta staranność

Zgodnie z proponowaną zmianą wymogi dotyczące polskich podatników, związane z tzw. należytą starannością, będą zróżnicowane w odniesieniu do podmiotów powiązanych i niepowiązanych. Poza tym opinie uzyskane do dnia wejścia w życie procedury tax refund mają obowiązywać do 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Utrzymana kopia certyfikatu rezydencji

W nowych przepisach utrzymano także możliwość posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji, co umożliwiła tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0. Według MF dzięki temu znikną spory dotyczące m.in. tego, czy należy przekładać papierową wersję certyfikatu czy wystarczająca jest forma elektroniczna. Ponadto, doprecyzowano definicję "rzeczywistego właściciela", czyli ostatecznego właściciela należności, w stosunku do której zastosowano preferencyjne zasady opodatkowania WHT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MF zaznaczyło, że przepisy dotyczące WHT nie są zharmonizowane w ramach prawa UE, państwa członkowskie mają pewną swobodę w ich kształtowaniu, z uwzględnieniem prawa UE i zasad niedyskryminacji swobody przepływu kapitału. "Prawo UE nie sprzeciwia się bowiem zróżnicowaniu technicznych zasad poboru podatku od nierezydentów oraz rezydentów, ponieważ ich sytuacja nie jest identyczna" - zauważyło MF.

Szymczyk zapewnił, że wprowadzenie mechanizmu tax refund ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w sposób, który nie będzie nadmiernie uciążliwy dla prowadzenia działalności gospodarczej. Jak podkreślił, nowy mechanizm co do zasady zobowiązuje płatników do poboru podatku w przypadku, gdy łączna kwota należności zapłaconych jednemu podatnikowi w danym roku podatkowym przekracza 2 mln zł, dzięki czemu będą nim objęte głównie transakcje między dużymi podmiotami.

„Nowe rozwiązania wychodzą naprzeciw podmiotom, które w pewnych okolicznościach wciąż będą mogły skorzystać ze zwolnienia przy wypłacie podatku u źródła, przy jednoczesnym zredukowaniu możliwości ubiegania się o zwrot podatku przez podmioty do tego nieuprawnione. Pozwoli to ochronić interesy Skarbu Państwa oraz zapewni stabilną sytuację systemu podatkowego, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność inwestowania w kraju” – podsumował wiceminister Sarnowski. (PAP)

Marcin Musiał
mmu/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA