REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia
Podatek u źródła 2022 - MF szykuje objaśnienia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek u źródła 2022. Ministerstwo Finansów pracuje nad objaśnieniami podatkowymi dotyczącymi nowego systemu poboru podatku u źródła; prace powinny zostać sfinalizowane na początku 2022 roku - poinformował PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski.

MF: będą objaśnienia dotyczące nowego systemu poboru podatku u źródła

Od przyszłego roku będą obowiązywać przepisy, które – zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów - znacznie uproszczą i jednocześnie doprecyzują zasady funkcjonowania podatku u źródła (WHT). Ich wejście w życie kilka razy odraczano. Chodzi o regulacje dotyczące tzw. tax refund. Zgodnie z nimi polskie firmy wypłacające za granicę np. odsetki, dywidendy, należności licencyjne bądź wynagrodzenia za usługi niematerialne muszą najpierw pobrać podatek w Polsce. Dopiero potem odbiorcy tych płatności bądź polscy płatnicy mogą starać się o zwrot podatku.

Jak poinformował Sarnowski, resort planuje wydać objaśnienia podatkowe dotyczące nowego systemu poboru podatku u źródła. "Aktualnie toczą się prace w tym zakresie, a ich finalizacja powinna mieć miejsce na początku 2022 r." - dodał wiceminister.

Sarnowski zaznaczył, że czas zawieszenia stosowania regulacji dotyczących tax refund (uchwalonych jeszcze w 2019 r.) MF wykorzystało na prace nad modernizacją przepisów. Zmiany zostały wprowadzone w ramach Polskiego Ładu, dodano je do odraczanych przepisów, które wchodzą w życie 1 stycznia 2022 r. Są one – jak wskazał wiceminister – efektem dialogu z przedstawicielami rynku i stanowią znaczne udogodnienie dla biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Tax refund tylko dla podmiotów powiązanych

REKLAMA

"Przed wprowadzeniem w pełni systemu tax refund zdecydowaliśmy się na modyfikację przepisów tak, by rozwiać wątpliwości dotyczące nowej procedury i obowiązków płatników. Przede wszystkim zaproponowaliśmy zawężenie stosowania powyższego mechanizmu tylko do podmiotów powiązanych, zgodnie z definicją zawartą w przepisach o cenach transferowych" - wyjaśnił dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego w Ministerstwie Finansów dr Przemysław Szymczyk.

"Dodatkowo, ograniczyliśmy mechanizm poboru podatku do płatności o charakterze biernym, tj. dywidend, odsetek i opłat licencyjnych. Z katalogu wyłączone zostały usługi. Rozszerzyliśmy także możliwość uzyskania opinii zwalniającej z procedury tax refund na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania - obecnie dotyczy to tylko zwolnień przewidzianych w ustawach - oraz przewidujemy dodanie takiego instrumentu do ustawy o PIT" – dodał Szymczyk.

Należyta staranność

Zgodnie z proponowaną zmianą wymogi dotyczące polskich podatników, związane z tzw. należytą starannością, będą zróżnicowane w odniesieniu do podmiotów powiązanych i niepowiązanych. Poza tym opinie uzyskane do dnia wejścia w życie procedury tax refund mają obowiązywać do 1 stycznia 2025 r.

Utrzymana kopia certyfikatu rezydencji

W nowych przepisach utrzymano także możliwość posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji, co umożliwiła tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0. Według MF dzięki temu znikną spory dotyczące m.in. tego, czy należy przekładać papierową wersję certyfikatu czy wystarczająca jest forma elektroniczna. Ponadto, doprecyzowano definicję "rzeczywistego właściciela", czyli ostatecznego właściciela należności, w stosunku do której zastosowano preferencyjne zasady opodatkowania WHT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

MF zaznaczyło, że przepisy dotyczące WHT nie są zharmonizowane w ramach prawa UE, państwa członkowskie mają pewną swobodę w ich kształtowaniu, z uwzględnieniem prawa UE i zasad niedyskryminacji swobody przepływu kapitału. "Prawo UE nie sprzeciwia się bowiem zróżnicowaniu technicznych zasad poboru podatku od nierezydentów oraz rezydentów, ponieważ ich sytuacja nie jest identyczna" - zauważyło MF.

Szymczyk zapewnił, że wprowadzenie mechanizmu tax refund ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego w sposób, który nie będzie nadmiernie uciążliwy dla prowadzenia działalności gospodarczej. Jak podkreślił, nowy mechanizm co do zasady zobowiązuje płatników do poboru podatku w przypadku, gdy łączna kwota należności zapłaconych jednemu podatnikowi w danym roku podatkowym przekracza 2 mln zł, dzięki czemu będą nim objęte głównie transakcje między dużymi podmiotami.

„Nowe rozwiązania wychodzą naprzeciw podmiotom, które w pewnych okolicznościach wciąż będą mogły skorzystać ze zwolnienia przy wypłacie podatku u źródła, przy jednoczesnym zredukowaniu możliwości ubiegania się o zwrot podatku przez podmioty do tego nieuprawnione. Pozwoli to ochronić interesy Skarbu Państwa oraz zapewni stabilną sytuację systemu podatkowego, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność inwestowania w kraju” – podsumował wiceminister Sarnowski. (PAP)

Marcin Musiał
mmu/ pad/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA