REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne online bezobsługowe (w automatach sprzedających) - zmiany w 2022 roku

Kasy fiskalne online bezobsługowe (w automatach sprzedających) - zmiany w 2022 roku
Kasy fiskalne online bezobsługowe (w automatach sprzedających) - zmiany w 2022 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów przygotował projekt zmiany rozporządzenia z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Projekt ten ma dostosować przepisy do zmian wynikających z projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących i ma związek z objęciem bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania usług w urządzeniach do automatycznej sprzedaży. W związku z dopuszczeniem możliwości wprowadzenia postaci elektronicznej dla wszystkich raportów fiskalnych oraz dokumentów takich jak paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, faktury i faktury anulowane z kas rejestrujących, istnieje konieczność odpowiedniego dostosowania przepisów rozporządzenia w tym zakresie.

Wymagania techniczne dla kas rejestrujących - zmiana rozporządzenia

Na ostatniej prostej rządowej procedury legislacyjnej (Komisja Prawnicza) znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. Projekt ten (najnowsza jego wersja pochodzi z 21 marca 2022 r.) ma na celu określenie optymalnych rozwiązań dla kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy kasa fiskalna nie będzie musiała zawierać drukarki?

Zmieniony (zgodnie z propozycją zawartą w ww. projekcie) § 52 tego rozporządzenia wprowadzić ma rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących, aby takie kasy mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zmiany wprowadzono w przepisach rozdziału 7 dotyczącego wymagań technicznych dla kas o zastosowaniu specjalnym.
W przedmiotowym przepisie przewidziano dwa warianty:

  • kasę w automacie, która zawiera drukarkę;
  • kasę w automacie, która nie zawiera drukarki.

W przypadku kasy niezawierającej w swojej konstrukcji drukarki:

  • kasa wyświetla na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określone rozporządzeniem pozycje paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej i nie wystawia ich w postaci papierowej; 
  • kasa nie wystawia raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej – zapewnia możliwość przesłania ww. dokumentów  do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku.
  • kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz nie zapewnia współpracy z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Zdaniem projektodawców zmiana ta powinna stanowić nie tylko znaczne ułatwienie prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatników, ale i wpłynąć korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę (w tym przypadku niezawierającą drukarki) warunków technicznych (szybsza homologacja kas i w efekcie szybsze dopuszczenie urządzeń danego typu do stosowania przez podatników).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe korzyści z rezygnacji z drukarki w kasach rejestrujących powinni odnotować podatnicy używający kas o zastosowaniu specjalnym do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń.

Rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych - projekt zmiany

Ponadto Minister Finansów przygotował projekt (z 22 marca 2022 r.) rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. Projekt ten ma na celu  dostosowanie przepisów rozporządzenia do zmian wynikających z ww. projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących. W związku z dopuszczeniem możliwości wprowadzenia postaci elektronicznej dla wszystkich raportów fiskalnych oraz dokumentów takich jak paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, faktury i faktury anulowane z kas rejestrujących, istnieje konieczność odpowiedniego dostosowania przepisów rozporządzenia w tym zakresie.

REKLAMA

Zmienione przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących dadzą podatnikowi możliwość wyboru niewystawiania paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej, przy prowadzeniu ewidencji przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar lub świadczą usługę, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 poz. 1625), stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 111 ust. 7a oraz w art. 145a ust. 15 ustawy o VAT. Przepis art. 111 ust. 7a ustawy o VAT stanowi delegację w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji oraz warunków używania kas rejestrujących typu online. Natomiast art. 145a ust. 15 ustawy o VAT stanowi delegację w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji oraz warunków używania dotychczas funkcjonujących na rynku kas z elektronicznym i papierowym zapisem kopii. Delegacje upoważniają także do określenia warunków zorganizowania i prowadzenia ich serwisu, w tym obowiązkowych przeglądów technicznych.

Zgodnie z omawianym projektem nowe przepisy będą mogły mieć zastosowanie do wszystkich kas umieszczonych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, o których mowa w § 7 ust. 1 lit. f zmienianego rozporządzenia, dalej zwanych „kasami bezobsługowymi”.

Celem proponowanych zmian jest ułatwienie prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych poprzez dopuszczenie możliwości niedrukowania dokumentów fiskalnych. W przypadku kas rejestrujących typu on-line poprzez wystawienie dokumentu przy użyciu kasy rozumie się jego utworzenie i zapis w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, a w przypadku dokumentów w postaci papierowej, także wydruk tych dokumentów. Dopuszczenie możliwości niedrukowania paragonów fiskalnych, przy jednoczesnym zapewnieniu nabywcy możliwości zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich wyświetlenie na urządzeniu.

W szczególności zostaną zmienione przepisy § 12 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących poprzez zamieszczenie regulacji dotyczących prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych wyposażonych w drukarkę, jak również kas bez drukarki. Rozwiązanie to będzie spójne z projektowanymi przepisami o wymaganiach technicznych dla kas.

Przepis § 12 ust. 1 obejmuje obowiązki podatnika w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli nie zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik nie zapewnia połączenia kasy z drukarką i jej konfiguracji w sposób zapewniający poprawny wydruk, zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych dla kas oraz nie wystawia wskazanych w przepisie dokumentów tj.: paragonów fiskalnych, paragonów fiskalnych anulowanych, faktur i faktur anulowanych w postaci papierowej, ale zapewnia nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez pokazanie tych danych w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych dla kas. W przypadku pozostałych dokumentów (raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń) przesyła je do komputerowych systemów ogólnodostępnych i dokonuje ich zapisu lub wydruku w tych systemach lub może je tam przesłać i wydrukować (dotyczy dokumentów wystawianych również w postaci elektronicznej - raportów fiskalnych dobowych, raportu fiskalnego fiskalizacji i dokumentów niefiskalnych).

Zmiana § 12 ust. 2 dotyczy przypadku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas bezobsługowych, jeżeli zawierają drukarki kasy. W takim przypadku podatnik może nie wystawiać paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego, faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, jeżeli zapewnia nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży przez ich odpowiednie pokazanie zgodnie z przepisami o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Termin wejścia w życie nowych przepisów

Planuje się, że ww.
- rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz
-
rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie
w sprawie kas rejestrujących

wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co jest uzasadnione koniecznością pilnego zapewnienia podmiotom świadczącym usługi myjni samochodowych kas rejestrujących dopasowanych do specyfiki ich działalności.

Bowiem od 1 lipca 2022 r. w przypadku świadczenia usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), nie będzie można korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas. Powyższe wyłączenie ze zwolnienia przewiduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442).
Odstąpienie od 14-dniowego vacatio legis i wejście w życie rozporządzenia z dniem następującym po dniu ogłoszenia uwzględnia też konieczność zapewnienia wymaganego terminu dla notyfikacji aktu prawnego oraz wytworzenia i homologacji nowych kas przez Prezesa Głównego Urzędu Miar.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Czy youtuberzy mogą wrzucić wszystko w koszty? Granice kreatywności w podatkach: Jest ważny wyrok NSA

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

REKLAMA

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

E-księgowość z biurem rachunkowym: jak przedsiębiorca może zoptymalizować obowiązki księgowe i podatkowe oraz rozliczenia w biznesie

Biura rachunkowe coraz częściej oferują swoim klientom usługi z zakresu e-księgowości do zarządzania finansami firmy online. Z perspektywy biura rachunkowego, wprowadzenie klienta w świat systemów zautomatyzowanych może być wyzwaniem.

REKLAMA

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot VAT to prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Czy zegarek od szefa jest bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

REKLAMA