REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Polski Ład, nowe problemy. Jak poradzić sobie ze zmianami w podatkach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Polski Ład - zmiany po zmianach
Polski Ład - zmiany po zmianach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład przechodzi właśnie oczekiwaną przez społeczeństwo reformę. Szacuje się, że poprawki do programu będą kosztować ponad 3 procent zakładanych wpływów do budżetu państwa. Według rządu zmiany będą korzystne, a w najgorszym wypadku neutralne dla podatników. Kto na nich zarobi, a kto straci?

Polski Ład - zmiany po zmianach

Zakładano, że Polski Ład będzie reformą przynoszącą korzyści. Nie trzeba było długo czekać, by jego wprowadzenie spotkało się z głosami sprzeciwu i niezadowolenia. Jako pierwsi negatywnych skutków Polskiego Ładu na własnej skórze doświadczyli etatowcy. Program obniżył pensję wielu z nich. Szalę goryczy przelało uzależnienie wysokości składki ZUS od dochodów, galopująca, rekordowo wysoko inflacja, drastyczny wzrost rat kredytów i rosnące koszty paliwa, co ma przełożenie na niemal każdą gałąź przemysłu.

REKLAMA

Aby uniknąć poważnego kryzysu, rząd podjął decyzję o wprowadzeniu kilku zmian podatkowych, które miały złagodzić napiętą sytuację ekonomiczną i zamortyzować negatywne skutki programu.

- Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, nowe rozwiązania wejdą w życie 1 lipca 2022 roku. Do najważniejszych zmian zaliczyć można zniesienie ulgi dla klasy średniej, obniżenie stawki PIT z 17 do 12% podatnikom, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, a także włączenie składki zdrowotnej do podstawy opodatkowania. To ostatnie sprawi, że właściciele firm na podatku liniowym, karcie podatkowej lub ryczałcie będą mogli odliczyć składkę od dochodu – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Podatników czeka również szereg innych modyfikacji:

- przywrócenie możliwości wspólnego rozliczania z dzieckiem przez samotnych rodziców,
- benefity w postaci zmniejszenia zaliczek na PIT dla zatrudnionych w kilku miejscach,
- likwidacja abolicji podatkowej,
- pozostawienie tzw. ulgi na zabytki,
- zmiana terminu możliwości korzystania z kwoty wolnej przy zaliczkach u maksymalnie trzech płatników (na 1 stycznia 2023 roku).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szacunkowy koszt reformy Polskiego Ładu wyniesie około 15 mld złotych i ma być rozłożony na 2022 i 2023 rok.

Czy zmiana sposobu opodatkowania pomoże?

REKLAMA

Jeszcze do niedawna część przedsiębiorców masowo zmieniała sposób rozliczania się na ryczałt, który w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu miał być rozwiązaniem redukującym koszty związane z reformą. Po zmianach ryczałt nadal będzie opłacalny, ale tylko dla tych, którzy rozliczają go według niższej niż 12 proc. stawki i nie mają wysokich kosztów prowadzenia działalności.

W związku z tym, że nadchodząca zmiana Polskiego Ładu ma obniżyć stawkę PIT z 17 proc. do 12 proc., przejście na skalę podatkową może okazać się jednak atrakcyjniejsze dla ryczałtowców i osób na liniówce.

Z kolei jedną z zalet skali podatkowej, która po wprowadzeniu zmian w Polskim Ładzie może okazać się lepsza, jest możliwość wspólnego rozliczania się nie tylko z małżonkiem, ale również z dzieckiem (jeśli jest się samotnym rodzicem).

Podatek to nie wszystko

Rozsądne może być również zwrócenie uwagi na wysokość składki zdrowotnej, która po modyfikacji będzie odliczana od podatku (w całości lub w części) w zależności od tego, którą formę opodatkowania się wybierze. Warto oszacować, czy pozostanie na ryczałcie lub podatku liniowym, które zakładają taką możliwość, nie okaże się bardziej rentowne niż rozliczanie się na podatku ogólnym i płacenie stałej, 9-proc. składki uzależnionej od dochodów przy równoczesnym obniżeniu stawki PIT z 17 proc. do 12 poc.

Biznes pełen dylematów

Minister Finansów ogłosił możliwość zmiany wybranej formy opodatkowania – za cały rok (w przypadku podatku liniowego) i za rok lub pół roku (w przypadku ryczałtowców).

REKLAMA

- Teraz każdy przedsiębiorca będzie rozważał, czy taka zmiana mu się opłaca. Kluczowe mogą być nie tylko stawki podatkowe i kwota wolna od opodatkowania, lecz także zasady rozliczania składek zdrowotnych. Po korekcie Polskiego Ładu będą one korzystniejsze u ryczałtowców, którzy płacą składki zryczałtowane, i liniowców, którzy płacą je w wysokości 4,9 proc., a nie 9 proc. dochodu – jak podatnicy rozliczający się według skali PIT – mówi Krzysztof Wojtas.

Jednym z argumentów, które mogą sprawić, że ryczałt nadal będzie bardziej atrakcyjny, jest zapowiadana możliwość odliczenia od przychodu połowy zapłaconej składki zdrowotnej. Według obietnic rządu ryczałtowcy będą mogli odliczyć skumulowane składki zdrowotne już w lipcu, zaraz po wejściu zmian, przez co zmniejszą bieżący podatek nawet do zera (przy wysokich potrąceniach).

Czy komuś przestanie opłacać się ryczałt? Korzyści z niego przestaną dostrzegać przedsiębiorcy, którzy rozliczają go według stawki wyższej niż 12 proc. Ryczałtowcy, którzy zarabiają więcej, muszą wziąć pod uwagę, że w ich sytuacji podatek zawsze będzie wynosił 19 proc.

Chociaż w kuluarach mówi się, że Nowy Polski Ład ma być reformą na lata, doradcy podatkowi pracują w pocie czoła nad nowymi, korzystnymi rozwiązaniami dla swoich klientów. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu opodatkowania, która jest w zasadzie jedynym sposobem na amortyzację skutków rządowej reformy podatkowej, warto jednak dokładnie się zastanowić – zmiana, chociaż możliwa, ma wymiar długoterminowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA