REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za rok e-faktury będą obowiązkowe w Polsce. Jak działają w Europie?

e-faktury niebawem obowiązkowe
e-faktury niebawem obowiązkowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2022 r. funkcjonuje w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Na razie korzystanie z niego jest dobrowolne, ale zgodnie z założeniami Ministerstwa Finansów, od II kwartału 2023 r. stanie się to obligatoryjne. Zgodziła się już na to Komisja Europejska. System przygotowywany jest do obsługi ponad 2 mld faktur miesięcznie! W ciągu dekady zbierze ok. 30 petabajtów danych

Integracja zewnętrznych programów księgowych z systemem aby przetworzyć 100 mln faktur dziennie

Obecnie z systemu przedsiębiorcy mogą korzystać za pośrednictwem udostępnionej w kwietniu Aplikacji Podatnika KSeF. Jednak Ministerstwo Finansów przygotowało też API (interfejs programowania aplikacji), który pozwala na integrację zewnętrznych programów księgowych z systemem. Twórcy KSeF deklarują, że po pełnym uruchomieniu będzie on w stanie przetworzyć ok. 100 mln faktur dziennie, a więc ok. 2,1 mld miesięcznie! W ciągu 10 lat, bo tyle czasu system będzie przechowywał faktury, zebranych zostanie ok. 30 PB danych.

REKLAMA

Autopromocja

Nowe standardy księgowe już niebawem

Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów obowiązek korzystania z KSeF w Polsce wejdzie w życie w II kwartale 2023 r. Uzyskana 30 marca 2022 r. zgoda Komisji Europejskiej zakłada, że najszybciej może to nastąpić 1 kwietnia 2023 r. Polskie władze czekają już tylko na akceptację Rady Unii Europejskiej, opracowując jednocześnie szczegółowe zasady działania KSeF.

– Integracja używanych przez firmy narzędzi do fakturowania z państwowym systemem będzie niewątpliwie dużym usprawnieniem procesów księgowych – mówi Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group, odpowiedzialny za rozwój platformy Banqup w Polsce, narzędzia do zarządzania rozliczeniami dla przedsiębiorców. – Właśnie przecieramy ten szlak, przeprowadzając cały proces integracji jako jedni z pierwszych – uzupełnia Krzysztof Pulkiewicz.

Europejscy pionierzy

Tylko Włochy, Hiszpania i Portugalia uruchomiły wcześniej od Polski państwowe systemy obsługujące obieg faktur w całej gospodarce i między wszystkimi podmiotami. We Włoszech od stycznia 2019 r. jest to jedyny dopuszczalny prawnie sposób wystawiania faktur. Przez pierwsze pięć kwartałów funkcjonowania tych przepisów, wystawiono w tym kraju ponad 2 miliardy e-faktur.

– Warto zwrócić uwagę, że duży odsetek e-faktur jest również w obiegu w krajach skandynawskich i Estonii – podkreśla Krzysztof Pulkiewicz. – W Estonii, choć nie ma tam centralnego systemu, a jedynie rozwiązania komercyjne, już 30 proc. wszystkich faktur ma postać elektroniczną. Również w Finlandii i Szwecji znaczna część przedsiębiorców korzysta już z takich platform, nie czekając na rozwiązania państwowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok po kroku od papieru do e-faktury

REKLAMA

Kolejnym krajem w Unii Europejskiej posiadającym centralny system fakturowania będzie Francja, która zapowiedziała obowiązkowe wystawianie i procedowanie e-faktur między firmami od 2024 r. Najpierw, 1 czerwca 2024 r., stanie się to obligatoryjne dla największych firm (powyżej 5000 zatrudnionych). Pół roku później obowiązek ten obejmie średnie przedsiębiorstwa (250-5000 pracowników), a od 1 stycznia 2026 pozostałe firmy.

Według francuskiego Narodowego Instytutu Statystyki i Studiów Ekonomicznych (INSEE), już w 2017 r. 83 proc. małych firm (zatrudniające od 10 do 49 osób) otrzymało, a 64 proc. z nich wystawiło e-faktury. Natomiast wśród dużych firm (250 lub więcej pracowników) - 91 proc. otrzymało, a 81 proc. wystawiło e-faktury. Przez ostatnie pięć lat we Francji liczba wystawianych rocznie e-faktur w kontaktach pomiędzy administracją wszystkich szczebli a biznesem znacząco wzrosła. W 2017 r. było ich 11 mln, a w 2019 już 45,6 mln, wystawionych przez 547 tys. firm. W 2020 r. dokumentów takich wystawiono ponad 54,5 mln.

Innym etapem przejściowym przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania e-faktur przez firmy jest danie możliwości domagania się ich od partnerów biznesowych. Od kwietnia 2020 r. takie prawo obowiązuje w Finlandii, gdzie przedsiębiorstwa mają prawo żądać od dostawcy wystawienia e-faktury.

Pod względem cyfryzacji polskie firmy nie należą niestety do europejskiej czołówki i całkowite odejście od faktur papierowych może stanowić dla nich duże wyzwanie – zauważa Krzysztof Pulkiewicz. – Niewątpliwie pomocna w tym przejściu będzie integracja KSeF z narzędziami do fakturowania, których już używają przedsiębiorcy. Na lepsze przygotowanie się do zmian pozwoliłoby także wprowadzanie ich etapami – podkreśla.

Autorzy:

Maciej Mamet, Profeina

Karolina Bartnik-Kura, Profeina

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA