REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

Czym jest Krajowy System e-Faktur?

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw został wprowadzony od 1 stycznia 2022 r. Krajowy System E-Faktur (KSeF), z którego mogą korzystać krajowi przedsiębiorcy. Do końca 2022 r. ma być to system udostępniony dla chętnych do skorzystania z tej opcji, od 2023 r. KSeF ma być obowiązkowym narzędziem dla podmiotów wystawiających faktury (zgodnie z zapowiedziami zawartymi na stronach rządowych).

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa wprowadziła pojęcie „faktury ustrukturyzowanej”, określając ją jako fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w systemie. Ma ona być dodatkową dopuszczalną formą dokumentowania sprzedaży – obok faktur papierowych i elektronicznych.

Rząd stara się zachęcić przedsiębiorców do korzystania z tego rozwiązania, zanim stanie się ono obowiązkowe. Podmioty wykorzystujące KSeF mogą liczyć m.in. na krótszy termin na zwrot podatku VAT, tj. 40-dniowy, nie mają obowiązku przedstawiania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_FA), posiadają automatyczne potwierdzenie odbioru faktury przez kontrahenta, nie mają konieczności posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie uzgodnionych warunków korekty. Ułatwiona została również archiwizacja dokumentacji księgowej, gdyż wszystkie faktury wystawione w ramach KSeF pozostają w systemie.

Dla rządu system wprowadza znacznie szerszy zakres możliwości kontroli podatników i tego czy prawidłowo jest rozliczany podatek od towarów i usług. Efektem tej kontroli ma być również zwiększenie dochodów dla Państwa.

Jak działa KSeF?

REKLAMA

KSeF to w uproszczeniu interfejs umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Faktura uznawana jest za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF. Po jej weryfikacji, w momencie nadania unikatowego identyfikatora, faktura jest automatycznie udostępniana odbiorcy. Przy jej odbiorze wystawca otrzymuje potwierdzenie jej odbioru. Faktury ustrukturyzowane przechowywane w systemie przez 10 lat. Podatnik może w każdym momencie uzyskać do nich dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model uwierzytelnienia w KSeF odbywa się również głównie drogą elektroniczną. Podatnik może dokonać uwierzytelnienia m.in. poprzez profil zaufany, podpis kwalifikowany czy wygenerowany TOKEN przypisany do podatnika. Po dokonaniu uwierzytelnienia podatnik ma możliwość autoryzować w ramach systemu wybraną przez siebie osobę, w celu jego obsługi (dla np. księgowego czy biura rachunkowości).

Warto zauważyć, że w zakresie podmiotów nie będących osobami fizycznymi nadawanie uprawnień może ciągle odbyć się drogą papierową. Zgodnie z §4 ust 2 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur do rozporządzenia dołączony jest załącznik stanowiący wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (ZAW-FA).

KSeF jest dostępny dla podatników od początku 2022 r. jednocześnie rozwój systemu jest dynamiczny. Dopiero od 7 kwietnia 2022 r. została wprowadzona wersja testowa Aplikacji Podatnika KSeF. Aplikacja Podatnika ma być skierowana do mniejszych przedsiębiorców, nieposiadających własnego oprogramowania księgowego, które mogłoby zostać zintegrowane z systemem. Aplikacja Podatnika KSeF umożliwia m.in. zarządzanie uprawnieniami i tokenami, wystawianie i odbieranie faktur z KSeF. 

Problemy związane z systemem

Jakkolwiek KSeF prezentuje wiele zalet, pewne kwestie mogą stanowić przeszkodę dla przedsiębiorców, aby zdecydować się na to rozwiązanie.

Obecnie przedsiębiorcom zostało udostępnione oprogramowanie testowe i produkcyjne, aby umożliwić integracje KSeF z posiadanym oprogramowaniem księgowym. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą poświęcić czas i środki na dokonanie integracji systemu, aby móc z niego korzystać, co stanowi pierwszą przeszkodę w posłużeniu się KSeF przez podatników. Należy uznać, że mniejsza liczba firm zdecyduje się ponieść znaczne koszty, tylko dla dokonania weryfikacji jak działa system.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że system w pewien sposób przyspiesza obieg dokumentów zakupu - poprzez usprawnienie procedury wysłania i odbioru faktury. W efekcie odbiorcy faktury będą potrzebowali posiadać więcej środków pieniężnych na bieżąco, aby móc rozliczyć się z zamawianych towarów i usług.

Powyższe poddaje w wątpliwość jak duża część przedsiębiorców zdecyduje się wdrożyć KSeF w ramach swojej firmy, zanim stanie się to obligatoryjne. Chociaż system jest postrzegany jako innowacyjny, podatnicy mogą uznać, że niesie za sobą zbyt dużo zmian w zakresie prowadzenia ich działalności.

Malwina Sulińska-Jakubowska, aplikantka radcowska - Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Stawka podatku leśnego na 2025 r. Kto zapłaci i ile? Kto będzie zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień? Jakie należy spełniać warunki, by uzyskać zwolnienie?

Księgowi pełnią coraz bardziej złożone role. Są w firmach doradcami, analitykami, a także partnerami biznesowymi

Księgowy przyszłości to nie tylko specjalista od liczb, ale także strategiczny doradca i wsparcie w rozwoju firmy. W obliczu rosnących oczekiwań przedsiębiorców, którzy cenią księgowych za zaangażowanie, komunikatywność i umiejętność zarządzania ryzykiem, profesja ta dynamicznie ewoluuje. Nowoczesne technologie odciążają księgowych od żmudnych zadań, pozwalając im skupić się na doradztwie.

Niższa składka zdrowotna dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy przy wspólnym rozliczeniu podatkowym PIT. Jak to obliczyć wyjaśnia Minister Zdrowia

Chęć skorzystania przez małżonków ze wspólnego rozliczenia PIT nie pozbawia małżonka zaliczonego do umiarkowanego lub znacznego stopnia niepełnosprawności z możliwości skorzystania z ulgi w składce zdrowotnej uregulowanej w art. 82 ust. 10 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jakie są warunki skorzystania z tej ulgi i jak ją liczyć, wyjaśnił 18 października 2024 r. Minister Zdrowia w odpowiedzi na interpelację poselską .

REKLAMA

Minimalna zmiana w składce zdrowotnej od 2025 r. Polska 2050: dodatkowo ulga dla mikroprzedsiębiorców a od 2026 r. korzystniejsze zasady dla MŚP

Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r. projekt ustawy dotyczący zmian w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakłada on, że przychody z tytułu zbycia środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej od przedsiębiorców. Polska 2050 poinformowała tego samego dnia, że w przyszłym tygodniu krok drugi zmian w składce zdrowotnej, czyli wprowadzenie: 🔜od 2025 r. ulgi dla mikroprzedsiębiorców, 🔜a od 2026 r. korzystniejszych zasad naliczania składki zdrowotnej dla MŚP.

Podatek od nieruchomości 2025: ważne zmiany przepisów od 1 stycznia. Budynki, budowle, garaże

Głównym powodem planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian w podatku od nieruchomości (mają wejść w życie z początkiem 2025 r.) jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 lipca 2023 r. (sygn. akt: SK 14/21). W wyroku uznano za niekonstytucyjne rozwiązanie polegające na definiowaniu obiektów będących przedmiotem opodatkowania poprzez odesłanie do przepisów prawa budowlanego (czyli nie tylko samej ustawy – Prawo budowlane). O ile orzecznictwo sądów administracyjnych zasadniczo akceptowało dotychczasową konstrukcję, to jednak Trybunał dostrzegł argumenty podatników i nakazał zmienić przedmiotową regulację. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (to w niej znajdują się przepisy dotyczące podatku od nieuchronności) zakłada przede wszystkim wprowadzenie autonomicznych definicji na potrzeby opodatkowania tym podatkiem. 

REKLAMA