REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

Czym jest Krajowy System e-Faktur?

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw został wprowadzony od 1 stycznia 2022 r. Krajowy System E-Faktur (KSeF), z którego mogą korzystać krajowi przedsiębiorcy. Do końca 2022 r. ma być to system udostępniony dla chętnych do skorzystania z tej opcji, od 2023 r. KSeF ma być obowiązkowym narzędziem dla podmiotów wystawiających faktury (zgodnie z zapowiedziami zawartymi na stronach rządowych).

REKLAMA

Ustawa wprowadziła pojęcie „faktury ustrukturyzowanej”, określając ją jako fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w systemie. Ma ona być dodatkową dopuszczalną formą dokumentowania sprzedaży – obok faktur papierowych i elektronicznych.

Rząd stara się zachęcić przedsiębiorców do korzystania z tego rozwiązania, zanim stanie się ono obowiązkowe. Podmioty wykorzystujące KSeF mogą liczyć m.in. na krótszy termin na zwrot podatku VAT, tj. 40-dniowy, nie mają obowiązku przedstawiania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_FA), posiadają automatyczne potwierdzenie odbioru faktury przez kontrahenta, nie mają konieczności posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie uzgodnionych warunków korekty. Ułatwiona została również archiwizacja dokumentacji księgowej, gdyż wszystkie faktury wystawione w ramach KSeF pozostają w systemie.

Dla rządu system wprowadza znacznie szerszy zakres możliwości kontroli podatników i tego czy prawidłowo jest rozliczany podatek od towarów i usług. Efektem tej kontroli ma być również zwiększenie dochodów dla Państwa.

Jak działa KSeF?

KSeF to w uproszczeniu interfejs umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Faktura uznawana jest za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF. Po jej weryfikacji, w momencie nadania unikatowego identyfikatora, faktura jest automatycznie udostępniana odbiorcy. Przy jej odbiorze wystawca otrzymuje potwierdzenie jej odbioru. Faktury ustrukturyzowane przechowywane w systemie przez 10 lat. Podatnik może w każdym momencie uzyskać do nich dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model uwierzytelnienia w KSeF odbywa się również głównie drogą elektroniczną. Podatnik może dokonać uwierzytelnienia m.in. poprzez profil zaufany, podpis kwalifikowany czy wygenerowany TOKEN przypisany do podatnika. Po dokonaniu uwierzytelnienia podatnik ma możliwość autoryzować w ramach systemu wybraną przez siebie osobę, w celu jego obsługi (dla np. księgowego czy biura rachunkowości).

Warto zauważyć, że w zakresie podmiotów nie będących osobami fizycznymi nadawanie uprawnień może ciągle odbyć się drogą papierową. Zgodnie z §4 ust 2 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur do rozporządzenia dołączony jest załącznik stanowiący wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (ZAW-FA).

KSeF jest dostępny dla podatników od początku 2022 r. jednocześnie rozwój systemu jest dynamiczny. Dopiero od 7 kwietnia 2022 r. została wprowadzona wersja testowa Aplikacji Podatnika KSeF. Aplikacja Podatnika ma być skierowana do mniejszych przedsiębiorców, nieposiadających własnego oprogramowania księgowego, które mogłoby zostać zintegrowane z systemem. Aplikacja Podatnika KSeF umożliwia m.in. zarządzanie uprawnieniami i tokenami, wystawianie i odbieranie faktur z KSeF. 

Problemy związane z systemem

Jakkolwiek KSeF prezentuje wiele zalet, pewne kwestie mogą stanowić przeszkodę dla przedsiębiorców, aby zdecydować się na to rozwiązanie.

Obecnie przedsiębiorcom zostało udostępnione oprogramowanie testowe i produkcyjne, aby umożliwić integracje KSeF z posiadanym oprogramowaniem księgowym. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą poświęcić czas i środki na dokonanie integracji systemu, aby móc z niego korzystać, co stanowi pierwszą przeszkodę w posłużeniu się KSeF przez podatników. Należy uznać, że mniejsza liczba firm zdecyduje się ponieść znaczne koszty, tylko dla dokonania weryfikacji jak działa system.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że system w pewien sposób przyspiesza obieg dokumentów zakupu - poprzez usprawnienie procedury wysłania i odbioru faktury. W efekcie odbiorcy faktury będą potrzebowali posiadać więcej środków pieniężnych na bieżąco, aby móc rozliczyć się z zamawianych towarów i usług.

Powyższe poddaje w wątpliwość jak duża część przedsiębiorców zdecyduje się wdrożyć KSeF w ramach swojej firmy, zanim stanie się to obligatoryjne. Chociaż system jest postrzegany jako innowacyjny, podatnicy mogą uznać, że niesie za sobą zbyt dużo zmian w zakresie prowadzenia ich działalności.

Malwina Sulińska-Jakubowska, aplikantka radcowska - Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA