REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie
Krajowy System e-Faktur – kolejny krok do cyfryzacji w biznesie

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest Krajowy System e-Faktur? Jak działa? Jakie problemy generuje? Wyjaśnia ekspert z Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych.

Czym jest Krajowy System e-Faktur?

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw został wprowadzony od 1 stycznia 2022 r. Krajowy System E-Faktur (KSeF), z którego mogą korzystać krajowi przedsiębiorcy. Do końca 2022 r. ma być to system udostępniony dla chętnych do skorzystania z tej opcji, od 2023 r. KSeF ma być obowiązkowym narzędziem dla podmiotów wystawiających faktury (zgodnie z zapowiedziami zawartymi na stronach rządowych).

Autopromocja

Ustawa wprowadziła pojęcie „faktury ustrukturyzowanej”, określając ją jako fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w systemie. Ma ona być dodatkową dopuszczalną formą dokumentowania sprzedaży – obok faktur papierowych i elektronicznych.

Rząd stara się zachęcić przedsiębiorców do korzystania z tego rozwiązania, zanim stanie się ono obowiązkowe. Podmioty wykorzystujące KSeF mogą liczyć m.in. na krótszy termin na zwrot podatku VAT, tj. 40-dniowy, nie mają obowiązku przedstawiania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_FA), posiadają automatyczne potwierdzenie odbioru faktury przez kontrahenta, nie mają konieczności posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie uzgodnionych warunków korekty. Ułatwiona została również archiwizacja dokumentacji księgowej, gdyż wszystkie faktury wystawione w ramach KSeF pozostają w systemie.

Dla rządu system wprowadza znacznie szerszy zakres możliwości kontroli podatników i tego czy prawidłowo jest rozliczany podatek od towarów i usług. Efektem tej kontroli ma być również zwiększenie dochodów dla Państwa.

Jak działa KSeF?

KSeF to w uproszczeniu interfejs umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Faktura uznawana jest za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF. Po jej weryfikacji, w momencie nadania unikatowego identyfikatora, faktura jest automatycznie udostępniana odbiorcy. Przy jej odbiorze wystawca otrzymuje potwierdzenie jej odbioru. Faktury ustrukturyzowane przechowywane w systemie przez 10 lat. Podatnik może w każdym momencie uzyskać do nich dostęp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Model uwierzytelnienia w KSeF odbywa się również głównie drogą elektroniczną. Podatnik może dokonać uwierzytelnienia m.in. poprzez profil zaufany, podpis kwalifikowany czy wygenerowany TOKEN przypisany do podatnika. Po dokonaniu uwierzytelnienia podatnik ma możliwość autoryzować w ramach systemu wybraną przez siebie osobę, w celu jego obsługi (dla np. księgowego czy biura rachunkowości).

Warto zauważyć, że w zakresie podmiotów nie będących osobami fizycznymi nadawanie uprawnień może ciągle odbyć się drogą papierową. Zgodnie z §4 ust 2 Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur do rozporządzenia dołączony jest załącznik stanowiący wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (ZAW-FA).

KSeF jest dostępny dla podatników od początku 2022 r. jednocześnie rozwój systemu jest dynamiczny. Dopiero od 7 kwietnia 2022 r. została wprowadzona wersja testowa Aplikacji Podatnika KSeF. Aplikacja Podatnika ma być skierowana do mniejszych przedsiębiorców, nieposiadających własnego oprogramowania księgowego, które mogłoby zostać zintegrowane z systemem. Aplikacja Podatnika KSeF umożliwia m.in. zarządzanie uprawnieniami i tokenami, wystawianie i odbieranie faktur z KSeF. 

Problemy związane z systemem

Jakkolwiek KSeF prezentuje wiele zalet, pewne kwestie mogą stanowić przeszkodę dla przedsiębiorców, aby zdecydować się na to rozwiązanie.

Obecnie przedsiębiorcom zostało udostępnione oprogramowanie testowe i produkcyjne, aby umożliwić integracje KSeF z posiadanym oprogramowaniem księgowym. Oznacza to, że przedsiębiorcy muszą poświęcić czas i środki na dokonanie integracji systemu, aby móc z niego korzystać, co stanowi pierwszą przeszkodę w posłużeniu się KSeF przez podatników. Należy uznać, że mniejsza liczba firm zdecyduje się ponieść znaczne koszty, tylko dla dokonania weryfikacji jak działa system.

Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że system w pewien sposób przyspiesza obieg dokumentów zakupu - poprzez usprawnienie procedury wysłania i odbioru faktury. W efekcie odbiorcy faktury będą potrzebowali posiadać więcej środków pieniężnych na bieżąco, aby móc rozliczyć się z zamawianych towarów i usług.

Powyższe poddaje w wątpliwość jak duża część przedsiębiorców zdecyduje się wdrożyć KSeF w ramach swojej firmy, zanim stanie się to obligatoryjne. Chociaż system jest postrzegany jako innowacyjny, podatnicy mogą uznać, że niesie za sobą zbyt dużo zmian w zakresie prowadzenia ich działalności.

Malwina Sulińska-Jakubowska, aplikantka radcowska - Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

    Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

    Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

    Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

    Umowa o pracę na czas określony. TSUE: trzeba podać przyczynę wypowiedzenia

    W wyroku z 20 lutego 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pracownik zatrudniony na czas określony musi zostać poinformowany przez pracodawcę o przyczynach rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem, jeśli informacji takiej udziela się pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony. Zdaniem TSUE polskie przepisy przewidujące wskazanie tych przyczyn jedynie pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony naruszają prawo podstawowe pracownika na czas określony do skutecznego środka prawnego. W Polsce dopiero od 26 kwietnia 2023 r w Kodeksie pracy istnieje obowiązek podawania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony. Wcześniej przyczynę wypowiedzenia pracodawca musiał wskazywać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia. 

    REKLAMA