REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek inflacyjny – co to jest i kto go płaci

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek inflacyjny – czym jest i kto go płaci
Podatek inflacyjny – czym jest i kto go płaci
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawo obliguje obywateli do ponoszenia wielu ciężarów na rzecz związków publicznoprawnych, pośród których chyba najgorzej kojarzą się podatki. Mogą obciążać uzyskiwany dochód, posiadany majątek lub konsumpcję. W okresie szalejącej inflacji mówi się również o tzw. podatku inflacyjnym, który związany jest ze wzrostem wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, PIT lub CIT. Czym jest podatek inflacyjny? Kto go płaci? Czy można go uniknąć?

Chociaż podatek inflacyjny nie stanowi terminu natury formalnej, nazwą tą posługuje się wiele osób – w szczególności ekonomistów. Powiadają oni, że wraz ze wzrostem inflacji państwo zyskuje kosztem podatników. Z czego to wynika? Jakie występują podobieństwa pomiędzy podatkiem inflacyjnym a podatkiem nałożonym w ramach normalnego procesu legislacyjnego? I wreszcie, dlaczego inflacja to ukryty podatek?
Aby znaleźć odpowiedzi na te pytania, w pierwszej kolejności należy przybliżyć, z jakich elementów składa się podatek oraz gdzie znajduje się jego miejsce w polskim systemie prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Podatek a danina. Czym jest danina publiczna?

Chociaż określenia podatek i danina bywają używane zamiennie, nie oznaczają dokładnie tego samego.
Źródła pojęcia daniny można doszukiwać się w art. 217 Konstytucji RP, który głosi, że nakładanie wszelkich podatków oraz innych danin publicznych możliwe jest tylko w drodze ustawy.
Polski ustawodawca rozwija szerzej definicję daniny publicznej w art. 5 ustawy o finansach publicznych. Za daninę przepis ten uznaje pięć rodzajów świadczeń pieniężnych: podatki, składki, opłaty, wpłaty z zysku przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek skarbu państwa oraz inne świadczenia pieniężne, które cechują się dwoma elementami:

  • są obowiązkowo ponoszone na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, państwowych funduszy celowych oraz innych jednostek sektora finansów publicznych,
  • wskazany obowiązek wynika z ustawy.

Z powyższego wynika, że podatek stanowi jeden z wariantów daniny publicznej i jest pojęciem od niej węższym. Mimo znaczących podobieństw, stawianie znaku równości pomiędzy podatkiem i daniną publiczną nie jest więc zabiegiem zasadnym w stu procentach.

Czym jest podatek?

Definicja podatku znajduje się w art. 6 Ordynacji podatkowej. Ustawa ta określa podatek jako publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Warto nadmienić, że nieodpłatność to cecha, która wyróżnia podatki. Sprowadza się do tego, że podatek nie zostaje przeznaczony na konkretne wzajemne świadczenie na rzecz podatnika.

Podatki dzielą się na bezpośrednie i pośrednie. Podatek bezpośredni obciąża dochód albo majątek podatnika, który jest osobą odpowiedzialną za rozliczenie się z niego z fiskusem. Najbardziej znane podatki bezpośrednie to podatki dochodowe. Podatki pośrednie nakłada się z kolei na konkretne wydatki podatnika np. zakup towarów lub usług. Są wliczone w cenę dóbr i usług, więc nie ma potrzeby, aby wpłacać je bezpośrednio do urzędu skarbowego. Sztandarowy przykład podatku pośredniego to podatek VAT.

REKLAMA

Każdy podatek powinien składać się z obowiązkowych elementów konstrukcyjnych, spośród których wyróżnia się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • przedmiot podatku,
  • podmiot podatku,
  • podstawę opodatkowania,
  • stawkę podatku.

Przedmiot opodatkowania stanowi sytuacja faktyczna lub prawna, z powstaniem której związany jest obowiązek do zapłaty podatku. Mowa tutaj na przykład o osiągnięciu dochodu, posiadaniu ruchomości, nabyciu spadku, odpłatnej dostawie towaru czy wyświadczeniu usługi.

Podmiotem opodatkowania jest adresat podatku. Ustawy podatkowe wskazują, kto i w jakiej sytuacji zobligowany jest do zapłacenia określonych w nich danin publicznych tego rodzaju. Dla przykładu, adresatem podatku od nieruchomości może być właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości, a przy umowie sprzedaży samochodu znajdującego się na terytorium Polski podatek od czynności cywilnoprawnych skierowany jest do kupującego.   

Podstawa opodatkowania służy skonkretyzowaniu przedmiotu podatku. Może przybierać formę wartościową, wyrażoną w pieniądzu (np. uzyskany dochód) lub ilościową (np. powierzchnia gruntu rolnego).

Przez stawkę podatku rozumie się wskazany konkretną kwotą lub określony procentowo wskaźnik, dzięki któremu od podstawy opodatkowania możliwe jest obliczenie należnej kwoty podatku. Innymi słowy, stawka podatku określa, ile podatku trzeba zapłacić w stosunku do posiadanego majątku lub osiąganego dochodu, itd. Typowym podatkiem kwotowym jest akcyza, a procentowym – podatek dochodowy.

Procentową stawkę podatkową można również określić mianem stopy podatkowej, ponieważ pokazuje relację pomiędzy wielkością podatku i podstawy opodatkowania. Gdy znana jest podstawa obliczenia podatku (np. powierzchnia gruntu), procentowa stawka podatku wskazuje, ile wyniesie podatek.

Definicja podatku inflacyjnego

O podatku inflacyjnym można mówić wtedy, gdy w gospodarce występuje inflacja, czyli dochodzi do wzrostu ogólnego poziomu cen towarów i usług, wskutek czego za tę samą kwotę pieniędzy można nabyć mniej dóbr.
Istotnym w tym kontekście pojęciem jest stopa inflacji, za pomocą której zmianę przeciętnego poziomu cen wyraża się w ujęciu procentowym. W przypadku wynagrodzenia w wysokości 3500 zł, wzrost inflacji o 15 proc. oznacza, że wartość dochodu zmalała realnie o 525 zł, mimo że formalnie wynosi cały czas 3500 zł. Inaczej rzecz ujmując, przy założeniu braku waloryzacji wynagrodzenia, w okresie inflacji nominalnie zarabia się tyle samo, dochody faktycznie są jednak mniejsze, ale podatki płaci się z uwzględnieniem tej samej wskazanej procentowo stawki podatku.

Podatki oblicza się bowiem od wartości nominalnych, a nie wartości realnych. Kiedy dochody gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w czasie inflacji tak naprawdę się zmniejszają, stawka podatku nie podlega automatycznej obniżce. Stopę inflacji można zatem porównać do stopy podatkowej, a realny zasób pieniądza do podstawy opodatkowania, w efekcie czego zjawisko to otrzymało miano podatku inflacyjnego. Co więcej, nie rysują się przy tym żadne specjalne przeciwwskazania, aby tak rozumiany podatek inflacyjny nazywać alternatywnie daniną inflacyjną.

Dlaczego inflacja to ukryty podatek?

Z przywołanego wcześniej art. 217 Konstytucji RP wynika, że wszystkie daniny publiczne muszą być nakładane w formie ustaw. Skoro jednak podatek inflacyjny nie został ujęty w żadnym akcie prawnym, jest w istocie ukrytym podatkiem od środków pieniężnych.

Wzrost cen przy wysokiej inflacji powoduje, że wpływy pochodzące z podatku VAT także są wyższe. Sytuacja nie wygląda inaczej w przypadku podatku PIT pracowników – podnoszenie płac również wiąże się z koniecznością płacenia większych podatków. Gdy z kolei rośnie presja płacowa, firmy (podatnicy PIT lub CIT) podnoszą ceny, dzieląc się tym samym wyższymi zyskami z budżetem państwa. Warto pamiętać, że dłużnicy, w tym państwo, często zyskują na inflacji również z tego względu, że realna wartość zadłużenia może ulec obniżeniu.

Z powodu podatku inflacyjnego najbardziej cierpią natomiast oszczędzający, których pieniądze tracą na wartości. Na skutek zmiany siły nabywczej pieniądza tracą ponadto osoby otrzymujące zasiłki, jeśli wysokość przyznanych im świadczeń nie jest waloryzowana oraz pracownicy, których wynagrodzenie nie zostanie dostosowane do panujących realiów gospodarczych. Jeżeli przedsiębiorca zawarł długoterminowe umowy, które przewidują dokonanie płatności po wykonaniu usługi lub dostawie towarów, zamiast zarobić – może dołożyć do takiego interesu. To główne powody, dlaczego inflacja to ukryty podatek, a wraz z jej wzrostem państwo zyskuje kosztem podatników.

Jak chronić się przed podatkiem inflacyjnym?

Istnieje wiele sposobów, które pozwalają chronić podatników przed podatkiem inflacyjnym, a przynajmniej łagodzić jego skutki. I nie chodzi tylko o klauzule waloryzacyjne przeciw inflacji czy też dywersyfikację i rozkładanie inwestycji w czasie.
Prawo przewiduje różnorodne mechanizmy, które mogą poprawić cash flow firm w dobie inflacji, w tym ich cash flow podatkowy. Przedsiębiorcy mogą tym samym wziąć sprawy w swoje ręce, korzystając z możliwości, które istnieją już teraz i przykładowo przeanalizować, co zrobić z nieruchomościami zaliczonymi do środków trwałych lub jak odsunąć moment płatności podatku w czasie.

Gabriel Jędrol, Prawnik w Dziale Prawa Podatkowego Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA