REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r., konto komornika

Subskrybuj nas na Youtube
e-Urząd Skarbowy (e-US) - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r.,  konto komornika
e-Urząd Skarbowy (e-US) - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r., konto komornika

REKLAMA

REKLAMA

14 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym określono zakres korzystania z konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym. Rozporządzenie to ma wejść w życie 1 grudnia 2022 r. Ministerstwo Finansów zastrzega, że w projekcie rozporządzenia nie wprowadzono zmian merytorycznych w odniesieniu do zasad korzystania z konta osoby fizycznej. A zmiany przepisów są wyłącznie konsekwencją uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym konta komornika.

Nowe rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego od 1 grudnia 2022 r.

W poniedziałek 14 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano przygotowany przez Ministra Finansów projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, ma on zastąpić obecnie obwiązujące rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego.

Według projektu rozporządzenie ma wejść w życie od 1 grudnia 2022 r. W tym dniu nastąpi bowiem uruchomienie konta komornika i możliwe stanie się wnioskowanie za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego przez komorników o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym (WUD-1K).

REKLAMA

Konto komornika w e-Urzędzie Skarbowym

REKLAMA

Potrzeba wydania nowego rozporządzenia jest związana z uruchomieniem w e-Urzędzie Skarbowym, obok konta osoby fizycznej, również konta komornika (…). W projekcie rozporządzenia nie wprowadzono zmian merytorycznych w odniesieniu do zasad korzystania z konta osoby fizycznej. Ewentualne zmiany przepisów są wyłącznie konsekwencją uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym konta komornika” – wyjaśniono w uzasadnieniu.

Jak dodano, w projekcie określono zakres korzystania z konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym - w tym celu opisano cechy takiego konta. "Przede wszystkim konto komornika jest związane z uruchomieniem oprogramowania interfejsowego umożliwiającego komunikację pomiędzy systemami teleinformatycznymi. Wszystkie czynności po stronie komorników sądowych nie będą jednak wykonywane bezpośrednio na koncie w e-Urzędzie skarbowym, gdyż konto to nie będzie miało w e-Urzędzie Skarbowym postaci zwizualizowanej (...). Wizualizacja ta będzie miała miejsce po stronie systemu teleinformatycznego wykorzystywanego przez użytkowników konta komornika” – zaznaczono.

W uzasadnieniu napisano także, że konto komornika będzie wykorzystywane przez użytkowników tego konta do wysyłania do organów KAS i odbierania od tych organów pism w sprawach pozostających we właściwości komornika sądowego. Krąg osób uprawnionych do działania na tym koncie obejmuje nie tylko komornika i jego zastępcę, ale również asesora komorniczego i aplikanta komorniczego zatrudnionych w kancelarii obsługującej tego komornika.

(PAP)

autor: Marek Siudaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ms/ mmu/

e-Urząd Skarbowy - logowanie po zmianach

Na podstawie art. 35b ust. 4 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej warunkiem dostępu do konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym jest uwierzytelnienie się przez użytkownika tego konta. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu - projektowane rozporządzenie określa sposoby uwierzytelniania w e-Urzędzie Skarbowym użytkowników konta mogą być tylko osoby fizyczne. Korzystanie z e-Urzędu Skarbowego przez użytkownika konta osoby fizycznej wymaga uwierzytelnienia:

  1. przez podanie danych autoryzujących – w przypadku usługi Twój e-PIT, albo
  2. przy użyciu Węzła Krajowego, albo
  3. przy użyciu aplikacji mobilnej mObywatel.

Uwierzytelnienie użytkowników konta osoby fizycznej i konta komornika następuje przy pomocy Węzła Krajowego i aplikacji mObywatel. Ze względu na ograniczony krąg podmiotów uprawnionych do działania na koncie komornika dodatkowym (obok uwierzytelnienia) warunkiem dostępu do tego konta przez uwierzytelnione osoby fizyczne, jest autoryzacja tych osób przy pomocy dodatkowych danych zawartych w listach i wykazach (komornik ID) prowadzonych przez Krajową Radę Komorniczą i udostępnianych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 221 ust. 2b ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2224). Dopiero ustalenie, że uwierzytelniona przy pomocy Węzła Krajowego lub aplikacji mObywatel osoba fizyczna jest przypisana do określonej kancelarii i pełni w niej funkcję komornika, zastępy komornika, asesora lub aplikanta komorniczego, umożliwi tej osobie dokonywanie określonych czynności na koncie komornika.

e-Urząd Skarbowy - uprawnienia użytkownika konta

Użytkownik konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym jest uprawniony do (§ 4 ust. 1 omawianego projektu):

  1. korzystania z usługi Twój e-PIT, przy czym użytkownik zalogowany przy pomocy danych autoryzujących może korzystać wyłącznie z tej usługi (w wyłączeniem wymienionych niżej);
  2. wyrażenia i cofania zgody na doręczanie pism na konto osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym;
  3. odbierania pism doręczanych przez organy KAS na konto osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym;
  4. wnoszenia pism za pośrednictwem konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym, przy czym wykluczono możliwość dołączania deklaracji jako załącznika do pisma ogólnego, gdyż rozwiązanie takie skutkowałoby brakiem możliwości obsługi i potwierdzania ich otrzymania przez organy KAS;
  5. przeglądania danych objętych tajemnicą skarbową w zakresie w jakim zgodnie z odrębnymi przepisami dane te mogą udostępnione być temu użytkownikowi;
  6. dokonywania płatności online z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych.

REKLAMA

Uwierzytelniony i poprawnie zweryfikowany pod kątem pełnionej roli w kancelarii komorniczej (autoryzacja) użytkownik konta komornika będzie uprawniony do wysyłania i odbierania pism w sprawach pozostających we właściwości komornika sądowego za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym oraz odbierania powiadomień generowanych automatycznie w e-Urzędzie Skarbowym (§ 4 ust. 2 projektu).

Przepis art. 35c ust. 1 ustawy zmieniającej przewiduje możliwość załatwiania spraw w e-Urzędzie Skarbowym przy pomocy pism generowanych automatycznie. W przypadku uruchomienia tego rodzaju usługi polegającej na automatycznym załatwianiu sprawy w e-Urzędzie Skarbowym minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w rozporządzeniu rodzaje tych spraw.

Co można załatwić w e-Urzędzie Skarbowym?

W e-Urzędzie Skarbowym są obecnie załatwiane automatycznie zaświadczenia o wysokości dochodu osoby fizycznej (ZAS-DF i ZAS-DFU) oraz zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W), o którym mowa w art. 306e § 1 i art. 306i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia w systemie e-Urząd Skarbowy będzie możliwy również za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541).

Obecnie trwają prace nad uruchomieniem w e-Urzędzie Skarbowym usługi polegającej na udostępnianiu komornikom sądowym generowanych automatycznie informacji objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym (§ 5 pkt 2 projektu). Informacje te udostępnianie są na podstawie art. 299 § § 3 pkt 8 i § 4 pkt 2 Ordynacji podatkowej oraz art. 15 ust. 2 pkt 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Planowane jest uruchomienie tej usługi z dniem
1 grudnia br. Data ta zostanie podana do wiadomości na podstawie obwieszczenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy zmieniającej.

Projekt rozporządzenia stanowi częściową realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 35b ust. 6 ustawy o KAS. Wynika to z tego, że część funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego i usług udostępnianych na tym portalu będzie wdrażanych i udostępnianych użytkownikom, zgodnie z przepisami ustawy zmieniającej, w późniejszym terminie. Dlatego też rozporządzenie nie określa szczegółowego zakresu danych przekazywanych we wniosku o udostępnienie konta w e-Urzędzie Skarbowym oraz sposobu i trybu składania tego wniosku (zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy zmieniającej przepisy ustawy o KAS w zakresie w jakim odnoszą się do kont jednostek organizacyjnych, w tym przepisy delegacji ustawowych, stosuje się od dnia określonego w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej, tj. w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

W przypadku przygotowania w e-Urzędzie Skarbowym funkcjonalności dotyczącej konta jednostek organizacyjnych projektowane obecnie rozporządzenie zostanie zastąpione nowym rozporządzeniem wykonującym w całości delegację ustawową, a więc również w zakresie art. 35b ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o KAS.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego - projekt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA