REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Urząd Skarbowy - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r., konto komornika

Subskrybuj nas na Youtube
e-Urząd Skarbowy (e-US) - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r.,  konto komornika
e-Urząd Skarbowy (e-US) - nowe rozporządzenie od 1 grudnia 2022 r., konto komornika

REKLAMA

REKLAMA

14 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym określono zakres korzystania z konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym. Rozporządzenie to ma wejść w życie 1 grudnia 2022 r. Ministerstwo Finansów zastrzega, że w projekcie rozporządzenia nie wprowadzono zmian merytorycznych w odniesieniu do zasad korzystania z konta osoby fizycznej. A zmiany przepisów są wyłącznie konsekwencją uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym konta komornika.

Nowe rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego od 1 grudnia 2022 r.

W poniedziałek 14 listopada 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano przygotowany przez Ministra Finansów projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, ma on zastąpić obecnie obwiązujące rozporządzenie w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego.

Według projektu rozporządzenie ma wejść w życie od 1 grudnia 2022 r. W tym dniu nastąpi bowiem uruchomienie konta komornika i możliwe stanie się wnioskowanie za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego przez komorników o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym (WUD-1K).

REKLAMA

REKLAMA

Konto komornika w e-Urzędzie Skarbowym

Potrzeba wydania nowego rozporządzenia jest związana z uruchomieniem w e-Urzędzie Skarbowym, obok konta osoby fizycznej, również konta komornika (…). W projekcie rozporządzenia nie wprowadzono zmian merytorycznych w odniesieniu do zasad korzystania z konta osoby fizycznej. Ewentualne zmiany przepisów są wyłącznie konsekwencją uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym konta komornika” – wyjaśniono w uzasadnieniu.

Jak dodano, w projekcie określono zakres korzystania z konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym - w tym celu opisano cechy takiego konta. "Przede wszystkim konto komornika jest związane z uruchomieniem oprogramowania interfejsowego umożliwiającego komunikację pomiędzy systemami teleinformatycznymi. Wszystkie czynności po stronie komorników sądowych nie będą jednak wykonywane bezpośrednio na koncie w e-Urzędzie skarbowym, gdyż konto to nie będzie miało w e-Urzędzie Skarbowym postaci zwizualizowanej (...). Wizualizacja ta będzie miała miejsce po stronie systemu teleinformatycznego wykorzystywanego przez użytkowników konta komornika” – zaznaczono.

W uzasadnieniu napisano także, że konto komornika będzie wykorzystywane przez użytkowników tego konta do wysyłania do organów KAS i odbierania od tych organów pism w sprawach pozostających we właściwości komornika sądowego. Krąg osób uprawnionych do działania na tym koncie obejmuje nie tylko komornika i jego zastępcę, ale również asesora komorniczego i aplikanta komorniczego zatrudnionych w kancelarii obsługującej tego komornika.

(PAP)

REKLAMA

autor: Marek Siudaj

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ms/ mmu/

e-Urząd Skarbowy - logowanie po zmianach

Na podstawie art. 35b ust. 4 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej warunkiem dostępu do konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym jest uwierzytelnienie się przez użytkownika tego konta. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu - projektowane rozporządzenie określa sposoby uwierzytelniania w e-Urzędzie Skarbowym użytkowników konta mogą być tylko osoby fizyczne. Korzystanie z e-Urzędu Skarbowego przez użytkownika konta osoby fizycznej wymaga uwierzytelnienia:

  1. przez podanie danych autoryzujących – w przypadku usługi Twój e-PIT, albo
  2. przy użyciu Węzła Krajowego, albo
  3. przy użyciu aplikacji mobilnej mObywatel.

Uwierzytelnienie użytkowników konta osoby fizycznej i konta komornika następuje przy pomocy Węzła Krajowego i aplikacji mObywatel. Ze względu na ograniczony krąg podmiotów uprawnionych do działania na koncie komornika dodatkowym (obok uwierzytelnienia) warunkiem dostępu do tego konta przez uwierzytelnione osoby fizyczne, jest autoryzacja tych osób przy pomocy dodatkowych danych zawartych w listach i wykazach (komornik ID) prowadzonych przez Krajową Radę Komorniczą i udostępnianych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 221 ust. 2b ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2224). Dopiero ustalenie, że uwierzytelniona przy pomocy Węzła Krajowego lub aplikacji mObywatel osoba fizyczna jest przypisana do określonej kancelarii i pełni w niej funkcję komornika, zastępy komornika, asesora lub aplikanta komorniczego, umożliwi tej osobie dokonywanie określonych czynności na koncie komornika.

e-Urząd Skarbowy - uprawnienia użytkownika konta

Użytkownik konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym jest uprawniony do (§ 4 ust. 1 omawianego projektu):

  1. korzystania z usługi Twój e-PIT, przy czym użytkownik zalogowany przy pomocy danych autoryzujących może korzystać wyłącznie z tej usługi (w wyłączeniem wymienionych niżej);
  2. wyrażenia i cofania zgody na doręczanie pism na konto osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym;
  3. odbierania pism doręczanych przez organy KAS na konto osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym;
  4. wnoszenia pism za pośrednictwem konta osoby fizycznej w e-Urzędzie Skarbowym, przy czym wykluczono możliwość dołączania deklaracji jako załącznika do pisma ogólnego, gdyż rozwiązanie takie skutkowałoby brakiem możliwości obsługi i potwierdzania ich otrzymania przez organy KAS;
  5. przeglądania danych objętych tajemnicą skarbową w zakresie w jakim zgodnie z odrębnymi przepisami dane te mogą udostępnione być temu użytkownikowi;
  6. dokonywania płatności online z tytułu podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych.

Uwierzytelniony i poprawnie zweryfikowany pod kątem pełnionej roli w kancelarii komorniczej (autoryzacja) użytkownik konta komornika będzie uprawniony do wysyłania i odbierania pism w sprawach pozostających we właściwości komornika sądowego za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym oraz odbierania powiadomień generowanych automatycznie w e-Urzędzie Skarbowym (§ 4 ust. 2 projektu).

Przepis art. 35c ust. 1 ustawy zmieniającej przewiduje możliwość załatwiania spraw w e-Urzędzie Skarbowym przy pomocy pism generowanych automatycznie. W przypadku uruchomienia tego rodzaju usługi polegającej na automatycznym załatwianiu sprawy w e-Urzędzie Skarbowym minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w rozporządzeniu rodzaje tych spraw.

Co można załatwić w e-Urzędzie Skarbowym?

W e-Urzędzie Skarbowym są obecnie załatwiane automatycznie zaświadczenia o wysokości dochodu osoby fizycznej (ZAS-DF i ZAS-DFU) oraz zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W), o którym mowa w art. 306e § 1 i art. 306i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia w systemie e-Urząd Skarbowy będzie możliwy również za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541).

Obecnie trwają prace nad uruchomieniem w e-Urzędzie Skarbowym usługi polegającej na udostępnianiu komornikom sądowym generowanych automatycznie informacji objętych tajemnicą skarbową za pośrednictwem konta komornika w e-Urzędzie Skarbowym (§ 5 pkt 2 projektu). Informacje te udostępnianie są na podstawie art. 299 § § 3 pkt 8 i § 4 pkt 2 Ordynacji podatkowej oraz art. 15 ust. 2 pkt 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Planowane jest uruchomienie tej usługi z dniem
1 grudnia br. Data ta zostanie podana do wiadomości na podstawie obwieszczenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy zmieniającej.

Projekt rozporządzenia stanowi częściową realizację delegacji ustawowej zawartej w art. 35b ust. 6 ustawy o KAS. Wynika to z tego, że część funkcjonalności e-Urzędu Skarbowego i usług udostępnianych na tym portalu będzie wdrażanych i udostępnianych użytkownikom, zgodnie z przepisami ustawy zmieniającej, w późniejszym terminie. Dlatego też rozporządzenie nie określa szczegółowego zakresu danych przekazywanych we wniosku o udostępnienie konta w e-Urzędzie Skarbowym oraz sposobu i trybu składania tego wniosku (zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy zmieniającej przepisy ustawy o KAS w zakresie w jakim odnoszą się do kont jednostek organizacyjnych, w tym przepisy delegacji ustawowych, stosuje się od dnia określonego w obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej, tj. w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

W przypadku przygotowania w e-Urzędzie Skarbowym funkcjonalności dotyczącej konta jednostek organizacyjnych projektowane obecnie rozporządzenie zostanie zastąpione nowym rozporządzeniem wykonującym w całości delegację ustawową, a więc również w zakresie art. 35b ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o KAS.

Źródło: Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie korzystania z e-Urzędu Skarbowego - projekt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA