REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach

Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach
Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii i skierowany już do Sejmu projekt (z 28 października 2022 r.) ustawy wprowadzającej do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej niesie za sobą duże zmiany w obrębie wielu już funkcjonujących przepisów. Także przepisów podatkowych. Chodzi w szczególności o podatek od spadków i darowizn, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób prawnych i ordynację podatkową.

Zmiany w prawie podatkowym warunkują zainteresowanie obywateli

Niewątpliwie jednymi z najbardziej interesujących mogą być proponowane we wspomnianym projekcie zmiany w podatkach. Nie ulega bowiem wątpliwości, że odpowiednie ukształtowanie ewentualnych obciążeń fiskalnych, będzie miało wpływ nie tylko na samo funkcjonowanie fundacji rodzinnych, ale także zainteresowanie tą instytucją wśród obywateli.

Firmy rodzinne - a więc jak wskazują autorzy ustawy - główny adresat nowych przepisów, stanowią olbrzymią część wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. Fundacja rodzinna na wzór tych, jakie od dawna funkcjonują w wielu krajach zachodniej Europy, mogłaby przynieść rodzimym biznesom wiele korzyści. Są to między innymi:

Autopromocja
  • znaczące ułatwienia w zakresie dziedziczenia, płynności w gromadzeniu i przekazywaniu zgromadzonych przez pokolenia aktywów,
  • stabilne i proste oddzielenie sfery biznesowej od rodzinnej.

Dodatkowe zapewnienie przyjaznego opodatkowania z pewnością przyniosłoby efekt w postaci bardzo dużego zainteresowania, a co za tym idzie,  wzrostu inwestycji oraz akumulacji posiadanego przez rodzinne firmy kapitału, a także rozwoju krajowych marek.

Przyglądając się bliżej poszczególnym artykułom ustawy można zauważyć, że zmiany na gruncie przepisów podatkowych, miałyby dotyczyć zobowiązań wynikających z:

  • podatku od spadków i darowizn (art. 129 projektu ustawy),
  • podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 130 projektu ustawy),
  • podatku dochodowego od osób prawnych (art. 131 projektu ustawy).

Pewne zmiany miałyby zostać także wprowadzone do Ordynacji Podatkowej (art. 133 projektu ustawy).

Podatek od spadków i darowizn

Przede wszystkim w projekcie przewidziano, że w ramach zwolnień zobowiązanie podatkowe nie wystąpi, jeżeli odbiorcą świadczenia od fundacji rodzinnej będą członkowie najbliższej rodziny fundatora, a więc min. jego małżonek, zstępni i wstępni, rodzeństwo, teściowie, czy małżonkowie dzieci. Wyjątkiem, kiedy przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania, jest sytuacja gdy przedmiotem rzeczonych świadczeń byłyby środki jakimi fundacja rodzinna dysponuje, a które były już objęte zwolnieniem z podatku CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 62  lub 63 ustawy o CIT (nowe przepisy w ramach zmian w zakresie CIT dotyczące przychodów z zysków kapitałowych i odsetek fundacji rodzinnych, a także z tytułu z odsetek z odpowiednich trustów). Co istotne podatkowi od spadków i darowizn podlegałoby nabycie przez osoby fizyczne (beneficjenta lub fundatora) świadczeń lub mienia po likwidacji fundacji rodzinnej (oczywiście z uwzględnieniem wymienionych wyżej zwolnień).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy, w razie jego aktualizacji, ciążyłby na nabywcy świadczeń od chwili ich spełnienia. Wysokość obciążenia podatkowego miałaby być ustalana na podstawie obowiązujących grup podatkowych (art. 14 podatku od spadków i darowizn) i być zależna od stopnia osobistego stosunku nabywcy do fundatora fundacji rodzinnej.

Należy także wspomnieć, że w przypadku świadczeń fundacji rodzinnej, płatnikiem odpowiedniego podatku jest sama fundacja rodzinna. Wiązałoby się to z innymi obowiązkami, takimi jak chociażby prowadzenie specjalnej ewidencji mienia oraz świadczeń, prowadzenie rejestru podatku, jego obliczenie oraz wpłacenie na rachunek odpowiedniego urzędu skarbowego.  

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Zmiany w tym zakresie ograniczają się do zmian w ramach dwóch zagadnień:

  1. Wolne od podatku dochodowego byłyby dochody uzyskane przez beneficjenta lub fundatora fundacji rodzinnej, pochodzące ze zbycia udziałów w spółce kapitałowej, spółdzielni, a także zbycia papierów wartościowych i tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wskazane osoby musiałyby wykazać, iż otrzymały niniejsze dochody od fundacji rodzinnej.

Trzeba jednak dopowiedzieć, że zwolnienie takie odnosiłoby się tylko do części, odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

  1. Ze zwolnienia można byłoby korzystać również  w przypadku transakcji między fundacją rodzinną, a jej beneficjentem. Chodzi tutaj o świadczenia lub mienie przysługujące beneficjentom po likwidacji fundacji, a także o świadczenia od fundacji rodzinnej, na rzecz osoby małoletniej.

Podatek dochodowy od osób prawnych

Zmiany w zakresie podatku CIT sprowadzałyby się do następujących zmian:

  1. Fundacja rodzinna - czyli podatnik podatku CIT - będzie miała obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji rachunkowej, w ramach której trzeba będzie wyodrębnić wszelkie środki materialne i niematerialne, wniesione przez fundatora/-ów, oraz pochodzące z nich przychody i koszty. Ważne będzie także rejestrowania wszystkich zachodzących w jej obrębie zmian finansowych, czyli przykładowo tego, od którego fundatora pochodzą środki przekazywane następnie na rzecz poszczególnych beneficjentów.
  2. Zwolnienie z podatku CIT obejmowałoby fundację rodzinną na podstawie zmiany w ramach art.6 ust. 1 ustawy. Przewidzianym wyjątkiem byłaby sytuacja z art. 3 ust. 2 projektu, a więc świadczenia na rzecz beneficjenta oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

W ramach zwolnień przedmiotowych (art. 17 CIT) wolne od podatku byłyby przychody pochodzące z zysków kapitałowych i odsetek fundacji rodzinnych, a także z tytułu z odsetek z odpowiednich trustów.

Ordynacja podatkowa

Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że w ramach zmian dotyczących ordynacji podatkowej, mają zostać wprowadzone:

  • odpowiedzialność  zarządu fundacji rodzinnej za jej zaległości podatkowe. Byłaby to odpowiedzialność solidarna i określana na podstawie wysokości całego majątku tych osób,
  • odpowiedzialność fundacji rodzinnej całym swoim majątkiem w sposób solidarny z fundatorem, odnosiłaby się z kolei do zaległości podatkowych tegoż fundatora, powstałych przed utworzeniem fundacji. Odpowiedzialność ograniczałaby się jednak wyłącznie do wysokości wartości majątku, jaki fundator wniósłby do fundacji rodzinnej.

Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach - podsumowanie

Podsumowując - projekt ustawy o fundacji rodzinnej zawiera w sobie grupę przepisów podatkowych, które mogą być zachęcające. Przede wszystkim samo założenie fundacji nie będzie związane z jakimikolwiek negatywnymi konsekwencjami podatkowymi dla przedsiębiorcy. Podobnie jak wniesienie mienia do majątku fundacji – tutaj również możemy nie martwić się o kwestie związane z jego opodatkowaniem.

Wypłacane na rzecz beneficjentów środki będą  opodatkowane w sposób analogiczny do sytuacji, w której to sam fundator by je przekazywał. Tak więc w gronie najbliższej rodziny nie wystąpi żadne zobowiązanie podatkowe.

Te najważniejsze z perspektywy potencjalnych zainteresowanych założenia mogą stanowić zachętę do założenia fundacji rodzinnej. Oczywiście nie można wykluczyć sytuacji, w której w przepisy ulegnę zmianie w toku prac, zanim ustawa zostanie podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Obecnie jednak istniejący projekt daje nadzieje, że instytucja rodzinna przyjmie się w Polsce i usprawni funkcjonowanie wielu firm; tak jak ma to miejsce od dawna na Zachodzie.

Rządowy projekt ustawy o fundacji rodzinnej

Autorzy: Radosław Urban i Łukasz Kolarski, Kancelaria KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

Ostatnie dni na złożenia PIT-a. W pośpiechu nie daj szansy cyberoszustowi! Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Obecnie już prawie co drugi Polak (49%) przyznaje, że otrzymuje podejrzane wiadomości drogą mailową. Tak wynika z najnowszego raportu SMSAPI „Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024”. Ok. 20% Polaków niestety klika w linki zawarte w mailu, gdy wiadomość dotyczy ważnych spraw. Jak zauważa Leszek Tasiemski, VP w firmie WithSecure – ostatnie dni składania zeznań podatkowych to idealna okazja dla oszustów do przeprowadzenia ataków phishingowych i polowania na nieuważnych podatników.

Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

REKLAMA