REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach
Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiony przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii i skierowany już do Sejmu projekt (z 28 października 2022 r.) ustawy wprowadzającej do polskiego porządku prawnego instytucję fundacji rodzinnej niesie za sobą duże zmiany w obrębie wielu już funkcjonujących przepisów. Także przepisów podatkowych. Chodzi w szczególności o podatek od spadków i darowizn, podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób prawnych i ordynację podatkową.

Zmiany w prawie podatkowym warunkują zainteresowanie obywateli

Niewątpliwie jednymi z najbardziej interesujących mogą być proponowane we wspomnianym projekcie zmiany w podatkach. Nie ulega bowiem wątpliwości, że odpowiednie ukształtowanie ewentualnych obciążeń fiskalnych, będzie miało wpływ nie tylko na samo funkcjonowanie fundacji rodzinnych, ale także zainteresowanie tą instytucją wśród obywateli.

Firmy rodzinne - a więc jak wskazują autorzy ustawy - główny adresat nowych przepisów, stanowią olbrzymią część wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce. Fundacja rodzinna na wzór tych, jakie od dawna funkcjonują w wielu krajach zachodniej Europy, mogłaby przynieść rodzimym biznesom wiele korzyści. Są to między innymi:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • znaczące ułatwienia w zakresie dziedziczenia, płynności w gromadzeniu i przekazywaniu zgromadzonych przez pokolenia aktywów,
  • stabilne i proste oddzielenie sfery biznesowej od rodzinnej.

Dodatkowe zapewnienie przyjaznego opodatkowania z pewnością przyniosłoby efekt w postaci bardzo dużego zainteresowania, a co za tym idzie,  wzrostu inwestycji oraz akumulacji posiadanego przez rodzinne firmy kapitału, a także rozwoju krajowych marek.

Przyglądając się bliżej poszczególnym artykułom ustawy można zauważyć, że zmiany na gruncie przepisów podatkowych, miałyby dotyczyć zobowiązań wynikających z:

  • podatku od spadków i darowizn (art. 129 projektu ustawy),
  • podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 130 projektu ustawy),
  • podatku dochodowego od osób prawnych (art. 131 projektu ustawy).

Pewne zmiany miałyby zostać także wprowadzone do Ordynacji Podatkowej (art. 133 projektu ustawy).

REKLAMA

Podatek od spadków i darowizn

Przede wszystkim w projekcie przewidziano, że w ramach zwolnień zobowiązanie podatkowe nie wystąpi, jeżeli odbiorcą świadczenia od fundacji rodzinnej będą członkowie najbliższej rodziny fundatora, a więc min. jego małżonek, zstępni i wstępni, rodzeństwo, teściowie, czy małżonkowie dzieci. Wyjątkiem, kiedy przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania, jest sytuacja gdy przedmiotem rzeczonych świadczeń byłyby środki jakimi fundacja rodzinna dysponuje, a które były już objęte zwolnieniem z podatku CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 62  lub 63 ustawy o CIT (nowe przepisy w ramach zmian w zakresie CIT dotyczące przychodów z zysków kapitałowych i odsetek fundacji rodzinnych, a także z tytułu z odsetek z odpowiednich trustów). Co istotne podatkowi od spadków i darowizn podlegałoby nabycie przez osoby fizyczne (beneficjenta lub fundatora) świadczeń lub mienia po likwidacji fundacji rodzinnej (oczywiście z uwzględnieniem wymienionych wyżej zwolnień).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy, w razie jego aktualizacji, ciążyłby na nabywcy świadczeń od chwili ich spełnienia. Wysokość obciążenia podatkowego miałaby być ustalana na podstawie obowiązujących grup podatkowych (art. 14 podatku od spadków i darowizn) i być zależna od stopnia osobistego stosunku nabywcy do fundatora fundacji rodzinnej.

Należy także wspomnieć, że w przypadku świadczeń fundacji rodzinnej, płatnikiem odpowiedniego podatku jest sama fundacja rodzinna. Wiązałoby się to z innymi obowiązkami, takimi jak chociażby prowadzenie specjalnej ewidencji mienia oraz świadczeń, prowadzenie rejestru podatku, jego obliczenie oraz wpłacenie na rachunek odpowiedniego urzędu skarbowego.  

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Zmiany w tym zakresie ograniczają się do zmian w ramach dwóch zagadnień:

  1. Wolne od podatku dochodowego byłyby dochody uzyskane przez beneficjenta lub fundatora fundacji rodzinnej, pochodzące ze zbycia udziałów w spółce kapitałowej, spółdzielni, a także zbycia papierów wartościowych i tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wskazane osoby musiałyby wykazać, iż otrzymały niniejsze dochody od fundacji rodzinnej.

Trzeba jednak dopowiedzieć, że zwolnienie takie odnosiłoby się tylko do części, odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn.

  1. Ze zwolnienia można byłoby korzystać również  w przypadku transakcji między fundacją rodzinną, a jej beneficjentem. Chodzi tutaj o świadczenia lub mienie przysługujące beneficjentom po likwidacji fundacji, a także o świadczenia od fundacji rodzinnej, na rzecz osoby małoletniej.

Podatek dochodowy od osób prawnych

Zmiany w zakresie podatku CIT sprowadzałyby się do następujących zmian:

  1. Fundacja rodzinna - czyli podatnik podatku CIT - będzie miała obowiązek prowadzenia odpowiedniej ewidencji rachunkowej, w ramach której trzeba będzie wyodrębnić wszelkie środki materialne i niematerialne, wniesione przez fundatora/-ów, oraz pochodzące z nich przychody i koszty. Ważne będzie także rejestrowania wszystkich zachodzących w jej obrębie zmian finansowych, czyli przykładowo tego, od którego fundatora pochodzą środki przekazywane następnie na rzecz poszczególnych beneficjentów.
  2. Zwolnienie z podatku CIT obejmowałoby fundację rodzinną na podstawie zmiany w ramach art.6 ust. 1 ustawy. Przewidzianym wyjątkiem byłaby sytuacja z art. 3 ust. 2 projektu, a więc świadczenia na rzecz beneficjenta oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

W ramach zwolnień przedmiotowych (art. 17 CIT) wolne od podatku byłyby przychody pochodzące z zysków kapitałowych i odsetek fundacji rodzinnych, a także z tytułu z odsetek z odpowiednich trustów.

Ordynacja podatkowa

Na koniec należy jeszcze wspomnieć, że w ramach zmian dotyczących ordynacji podatkowej, mają zostać wprowadzone:

  • odpowiedzialność  zarządu fundacji rodzinnej za jej zaległości podatkowe. Byłaby to odpowiedzialność solidarna i określana na podstawie wysokości całego majątku tych osób,
  • odpowiedzialność fundacji rodzinnej całym swoim majątkiem w sposób solidarny z fundatorem, odnosiłaby się z kolei do zaległości podatkowych tegoż fundatora, powstałych przed utworzeniem fundacji. Odpowiedzialność ograniczałaby się jednak wyłącznie do wysokości wartości majątku, jaki fundator wniósłby do fundacji rodzinnej.

Fundacja rodzinna, a zmiany w podatkach - podsumowanie

Podsumowując - projekt ustawy o fundacji rodzinnej zawiera w sobie grupę przepisów podatkowych, które mogą być zachęcające. Przede wszystkim samo założenie fundacji nie będzie związane z jakimikolwiek negatywnymi konsekwencjami podatkowymi dla przedsiębiorcy. Podobnie jak wniesienie mienia do majątku fundacji – tutaj również możemy nie martwić się o kwestie związane z jego opodatkowaniem.

Wypłacane na rzecz beneficjentów środki będą  opodatkowane w sposób analogiczny do sytuacji, w której to sam fundator by je przekazywał. Tak więc w gronie najbliższej rodziny nie wystąpi żadne zobowiązanie podatkowe.

Te najważniejsze z perspektywy potencjalnych zainteresowanych założenia mogą stanowić zachętę do założenia fundacji rodzinnej. Oczywiście nie można wykluczyć sytuacji, w której w przepisy ulegnę zmianie w toku prac, zanim ustawa zostanie podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. Obecnie jednak istniejący projekt daje nadzieje, że instytucja rodzinna przyjmie się w Polsce i usprawni funkcjonowanie wielu firm; tak jak ma to miejsce od dawna na Zachodzie.

Rządowy projekt ustawy o fundacji rodzinnej

Autorzy: Radosław Urban i Łukasz Kolarski, Kancelaria KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA