REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalny podatek CIT w UE - 15 proc. od największych firm od 2024 roku

Minimalny podatek CIT w UE - 15 proc. od największych firm od 2024 roku
Minimalny podatek CIT w UE - 15 proc. od największych firm od 2024 roku

REKLAMA

REKLAMA

Rada Unii Europejskiej poinformowała, że państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie, które pozwoli wdrożyć na szczeblu unijnym minimalny poziom opodatkowania – tzw. filar 2 międzynarodowej reformy podatkowej OECD. Uzgodniono jednomyślnie treść dyrektywy Rady UE w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w UE, na mocy której stawka opodatkowania dużych międzynarodowych i krajowych grup lub przedsiębiorstw (o łącznym rocznym obrocie w wysokości co najmniej 750 mln EUR) nie będzie mogła wynosić mniej niż 15%. Państwa członkowskie będą musiały wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania tej dyrektywy do dnia 31 grudnia 2023 r. Te przepisy mają być stosowane w odniesieniu do lat podatkowych rozpoczynających się od dnia 31 grudnia 2023 r

Reforma podatkowa OECD - filar 2 - minimalny podatek CIT

Rada Unii Europejskiej poinformowała w komunikacie z 12 grudnia 2022 r., że państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie, które pozwoli wdrożyć na szczeblu unijnym minimalny poziom opodatkowania – tzw. filar 2 międzynarodowej reformy podatkowej OECD. Unijni ambasadorowie postanowili zalecić Radzie, by przyjęła dyrektywę w sprawie filaru 2, a zatem uruchomiona zostanie procedura pisemna w celu formalnego przyjęcia. Komitet Stałych Przedstawicieli osiągnął 12 grudnia 2022 r. wymagane jednomyślne poparcie dla tekstu dyrektywy.  Wdrożenie dyrektywy pozwoli ograniczyć równanie w dół stawek podatku od przedsiębiorstw. Stawka opodatkowania dużych międzynarodowych i krajowych grup lub przedsiębiorstw (o łącznym rocznym obrocie w wysokości co najmniej 750 mln EUR) nie będzie mogła wynosić mniej niż 15%. Nowe przepisy zmniejszą ryzyko erozji bazy podatkowej i ryzyko przenoszenia zysków oraz zagwarantują, że największe grupy międzynarodowe będą płacić uzgodnioną globalną minimalną stawkę podatku od osób prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Uzgodniona przez Radę UE treść dyrektywy Rady UE w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii

Z przyjemnością informuję, że postanowiliśmy dziś przyjąć proponowaną dyrektywę w sprawie drugiego filaru. Przesłanie jest jasne: największe grupy przedsiębiorstw – międzynarodowych czy krajowych – będą musiały płacić podatek na poziomie przynajmniej 15% w skali globalnej - powiedział Zbyněk Stanjura, czeski minister finansów.

Państwa członkowskie muszą przenieść dyrektywę do prawa krajowego do końca 2023 r. Pozwoli to UE stać się liderem w stosowaniu globalnego porozumienia OECD/G-20 w sprawie drugiego filaru.

Reforma podatkowa OECD - kontekst

8 października 2021 r. niemal 140 państw uczestniczących w otwartych ramach OECD/G-20 dotyczących erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS) osiągnęło przełomowe porozumienie w sprawie międzynarodowej reformy podatkowej i w sprawie szczegółowego planu jej wdrażania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reforma międzynarodowego systemu opodatkowania przedsiębiorstw składa się z dwóch filarów:

  • Filar 1 obejmuje nowy system przyznawania praw do opodatkowywania największych przedsiębiorstw międzynarodowych jurysdykcjom, w których generowane są zyski. Kluczowym elementem tego filaru będzie konwencja wielostronna. Szczegółowe prace techniczne są prowadzone na szczeblu otwartych ram w zakresie BEPS.
  • Filar 2 przewiduje przepisy mające na celu ograniczenie możliwości erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków, tak aby największe grupy przedsiębiorstw międzynarodowych płaciły minimalną stawkę podatku. Filar ten został obecnie włączony do prawodawstwa UE poprzez przyjętą jednomyślnie przez państwa członkowskie dyrektywę.

22 grudnia 2021 r. Komisja przedstawiła projekt dyrektywy, której celem jest wdrożenie drugiego filaru w sposób spójny i zgodny z prawem UE.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA