REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy poniesienie wydatku za podatnika przez osobę trzecią jest dla tego podatnika przychodem?

Czy poniesienie wydatku za podatnika przez osobę trzecią jest dla tego podatnika przychodem?
Czy poniesienie wydatku za podatnika przez osobę trzecią jest dla tego podatnika przychodem?

REKLAMA

REKLAMA

Czy jeżeli osoba trzecia zapłaci za podatnika podatek, składkę, czy poniesie inny wydatek (np. zaliczony do kosztów podatkowych), to podatnik ma przychód podlegający opodatkowaniu? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Poniesienie wydatku za podatnika przez osobę trzecią – skutki podatkowe

Problem poruszony na wstępie niniejszego artykułu ma już długa historię znaczoną sprzecznymi opiniami. W istocie sprowadza się on do odpowiedzi na ogólne pytanie, czy poniesienie przez osobę trzecią ciężaru (wydatku) za podatnika, rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym, czyli jest jego przychodem.

 Analizując ten problem należy rozróżnić co najmniej sześć przypadków kasowego poniesienia:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. wydatku przez osobę trzecią za podatnika, który to wydatek w chwili powstania zobowiązania ciążącego na tym podmiocie, został zaliczony przez podatników do kosztów uzyskania przychodów,
  2. wydatku przez osobę trzecią za podatnika, który to wydatek wcześniej memoriałowo zmniejszył podstawę opodatkowania, 
  3. wydatku przez osobę trzecią, który nie zalicza się do przypadków, o których mowa w pkt 1) i 2),
  4. ciężaru publicznego ciążącego na podatniku przez osobę trzecią, jeśli ów ciężar podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zmniejszał podstawę opodatkowania lub podatek naliczony,
  5. ciężaru publicznego ciążącego na podatniku przez osobę trzecią, który to ciężar nie zalicza się do przypadków wymienionych w pkt 4),
  6. zobowiązania publicznoprawnego podatnika przez płatnika lub osobę odpowiadającą solidarnie za jego zobowiązanie, wskutek czego wygasa to zobowiązanie.

Teoria rzeczywistego przysporzenia

Poglądy interpretacyjne w powyższych sprawach są sprzeczne i nie będę ich referować. Aby ustosunkować się do tych dylematów będę kierować się teorią rzeczywistego przysporzenia
Obiektywnie przysporzenie występuje we wszystkich powyższych przypadkach: podatnik nie zmniejszył swojego majątku poprzez poniesienie wydatku lub zapłaty daniny publicznej, „wzbogacił się”, czyli osiągnął trwały wzrost aktywów

Nie wszystkie jednak tego rodzaju przychody podlegają opodatkowaniu: opodatkowane są te, które są wymienione w ustawie. Problem w tym, że ustawodawca posługuje się pojęciami niedookreślonymi – mówiąc po ludzku jego wola jest nieznana. 

Bezspornie w przypadkach 1), 2) i 4) należy zgodzić się z poglądem, że wydatek (danina) zapłacona przez osobę trzecią jest przychodem podatnika, bo jej wysokość jako zobowiązania miało wpływ na podstawę opodatkowania lub zobowiązania podatkowego. 

W przypadkach 3) i 5) rzecz jest sporna: np. w przypadku gdy osoba bliska (rodzice) zapłacą ciążący na ich dorosłym dziecku podatek od nieruchomości mieszkaniowej, z reguły intuicyjnie pada odpowiedź negatywna: to nie jest przychód ich potomka. Podobnie w przypadku podatku dochodowego. Można jednak przedstawić inny pogląd: bezpośrednia zapłata podatku przez osobę trzecią nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, a gdy fizycznie tej zapłaty dokonał podatnik, ale z majątku osoby trzeciej, to otrzymał on darowiznę, która podlega podatkowi od spadków i darowizn. 

Czy równowartość składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, które płatnik zapłacił za ubezpieczonego, są dochodem tego ubezpieczonego podlegającym opodatkowaniu? 

Niedawno na temat, o którym mowa w pkt 6), wypowiedział się Minister Finansów, który w interpretacji ogólnej stwierdził, że zapłata składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przez płatnika, który nie pobrał ich od ubezpieczonego z jego przychodów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód ubezpieczonego, czyli nie rodzi skutku podatkowego. Na pewno podatnicy powitają ten pogląd z satysfakcją. Ale czy wynika to z jakiegokolwiek przepisu prawa podatkowego? O tym innym razem. 

Prof. dr hab. Witold Modzelewski

REKLAMA

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA