REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2024 roku Twój e-PIT rozliczy przedsiębiorców. Nowe usługi w e-Urzędzie skarbowym jeszcze w 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
W 2024 roku Twój e-PIT rozliczy przedsiębiorców. Nowe usługi w e-Urzędzie skarbowym jeszcze w 2023 roku
W 2024 roku Twój e-PIT rozliczy przedsiębiorców. Nowe usługi w e-Urzędzie skarbowym jeszcze w 2023 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podsumowało tegoroczny sezon PIT-owy. Jednocześnie zapowiedziało, że od 15 lutego 2024 r. w usłudze Twój e-PIT w ramach rozliczeń za 2023 rok będą udostępnione wstępnie przygotowane rozliczenia dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Te rozliczenia trzeba będzie uzupełnić o pewne dane. Resort finansów rozwija też funkcjonalności e-Urzędu skarbowego (e-US).

Rozliczenie PIT za 2022 rok w 2023 roku - statystyki. 20 mln deklaracji podatkowych, prawie 12 mln zeznań w usłudze Twój e-PIT

Z danych resortu finansów i Krajowej Administracji Skarbowej wynika, że w 2023 roku podatnicy złożyli elektronicznie około 20 mln deklaracji podatkowych za 2022 r. Najwięcej, około 11,9 mln zeznań, zostało rozliczonych w usłudze Twój e-PIT. Podatnicy zaakceptowali ponad 7,3 mln deklaracji w usłudze. Kolejne 4,6 mln deklaracji zostało zaakceptowanych automatycznie. Najwięcej deklaracji za pomocą Twój e-PIT wpłynęło od podatników z województwa mazowieckiego, śląskiego i wielkopolskiego.

Z usługi Twój e-PIT korzystały zarówno młode osoby, jak i seniorzy. Najmłodszy podatnik, który złożył w ten sposób deklarację miał 18 lat a najstarszy 108. Najstarszy podatnik, któremu system zaakceptował automatycznie zeznanie miał 112 lat.

Około 8 mln deklaracji wpłynęło za pomocą systemu e-Deklaracje. Z tego rozwiązania korzystali głównie przedsiębiorcy.

Tylko niespełna 7% (ok. 1,3 mln) deklaracji podatnicy złożyli w formie papierowej.

W sposób indywidualny rozliczyło się blisko 15,9 mln podatników, w tym 0,5 mln jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Wspólnie z małżonkiem rozliczyło się ponad 4,1 mln podatników. Pozostałe złożone dokumenty to oświadczenia PIT-OP za 2022 r.

- Podobnie jak w ubiegłych latach, także w tym roku podatnicy w zdecydowanej większości rozliczyli się elektronicznie a najpopularniejszym sposobem złożenia deklaracji była nasza usługa „Twój e-PIT” w e-Urzędzie Skarbowym. Podatnicy złożyli w ten sposób rekordowa liczbę ok. 11,9 mln zeznań – podkreśla wiceminister finansów zastępca szefa KAS Anna Chałupa.

Zobacz także: Dla kogo Twój e-PIT? Usługa dla przedsiębiorców będzie miała ograniczony zakres

 

 

Media

 

27 mld zł zwrotów podatku

Ministerstwo Finansów zwraca uwagę, że rok 2023 jest rekordowy pod względem zwrotu podatku PIT. Podatnicy otrzymali już ponad 27 mld zł. To zwroty z ponad 15,7 mln deklaracji. Kolejne zwroty są sukcesywnie realizowane przez urzędy skarbowe.

W tym roku pieniądze wyjątkowo szybko trafiają na konta podatników, którzy rozliczyli się z urzędem skarbowym w formie elektronicznej i skorzystali z usługi Twój e-PIT. Dzięki automatyzacji zwroty z większości zeznań złożonych za pomocą tej usługi trafiały na konta podatników średnio w ciągu kilkunastu dni, ale zdarzało się, że podatnik dostał zwrot nawet 1 dzień po złożeniu deklaracji. Generalnie, średni czas zwrotu PIT wynosi w tym roku 19 dni.

Dodatkowe zwroty – hipotetyczny podatek należny (HPN)

W 2023 roku podatnicy rozliczali swój PIT według aktualnie obowiązujących przepisów. W przypadku niektórych podatników okazało się, że bardziej korzystne były poprzednie regulacje. Żadna z tych osób nie straciła jednak na wprowadzonych zmianach podatkowych dzięki obliczanemu przez urzędy skarbowe hipotetycznemu podatkowi należnemu (HPN). Jeśli podatek hipotetyczny okazał się niższy niż podatek należny wykazany przez podatnika urząd skarbowy zwracał podatnikowi różnicę. Dodatkowy zwrot z HPN otrzymało 272 tys. podatników. Łączna kwota tych zwrotów wyniosła 136 mln zł.

Dopłaty podatku

Jak co roku, część podatników w wyniku rozliczenia PIT musi dopłacić podatek. Dzięki reformie podatkowej liczba osób, która musi zapłacić podatek w tym roku jest mniejsza i wynosi 1,8 mln. Dla porównania, w rozliczeniu za 2021 r. podatek dopłaciło aż 4,9 mln osób.

Od tego roku podatnicy mogą zapłacić podatek w e-Urzędzie Skarbowym, w tym w usłudze Twój e-PIT, przy użyciu systemu BLIK. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i przedsiębiorcy mogą zapłacić BLIKiem za roczne rozliczenie PIT (PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36s, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39).

Wsparcie dla podatników podczas rozliczenia PIT

Jak co roku KAS wspierał podatników podczas rozliczenia PIT. Wszystkie niezbędne informacje na temat rozliczenia PIT mogli znaleźć na stronie podatki.gov.pl.

Podobnie jak w ubiegłych latach wsparcie dla rozliczających się podatników zapewniła Krajowa Informacja Skarbowa (KIS). Eksperci KIS udzielali informacji na specjalnie uruchomionej infolinii. Podatnicy mogli też uzyskać informacje od KIS drogą mailową i za pośrednictwem czatu.

W okresie od stycznia do maja pracownicy KIS udzielili odpowiedzi na około 446 tys. zapytań telefonicznych, 28,3 tys. zapytań mailowych i przeprowadzili 23,7 tys. rozmów na czacie. Robili to również podczas dodatkowych dyżurów, np. w sobotę 22 kwietnia.

Dodatkowo, jak co roku podatnicy mogli wysyłać swoje zapytania na skrzynkę mailową: infoepit@mf.gov.pl – do 2 maja br. wysłali 25 368 zapytań, na które eksperci udzielali na bieżąco odpowiedzi.

Rośnie satysfakcja podatników podczas wizyt w urzędach skarbowych, co pokazują badania prowadzone przez KAS. Satysfakcja klientów urzędów podczas tegorocznej akcji rozliczeń PIT wynosiła 87,3 proc., poziom satysfakcji podatników składających PIT wyniósł ponad 86 proc.

W 2024 roku Twój e-PIT rozliczy przedsiębiorców

Od 15 lutego 2024 r. w usłudze Twój e-PIT w ramach rozliczeń za 2023 rok będą udostępnione wstępnie przygotowane rozliczenia dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Będą one wymagały uzupełnienia w części dotyczącej danych, które nie są dostępne w systemach KAS.

Nowe usługi oferuje e-Urząd skarbowy (e-US)

Ministerstwo Finansów wdrożyło 5 czerwca 2023 r. drugi etap Historii deklaracji. Podatnicy mają już dostęp do kolejnych deklaracji w podatku PIT (złożonych przez płatników) i VAT. Usługa zaprezentuje złożone PIT-4R i PIT-8AR oraz deklaracji VAT z możliwością ich pobrania. Udostępniona zostanie również informacja o złożonej części deklaracyjnej pliku JPK_VAT.

Planowane jest także uruchomienie „Konta organizacji” w e-US – organizacje zyskają możliwość korzystania z usług oferowanych do tej pory w e-Urzędzie Skarbowym wyłącznie osobom fizycznym. Do konta organizacji będą miały dostęp osoby upoważnione, tzw. Użytkownicy Konta Organizacji (UKO), którzy będą korzystać z usług w kontekście organizacji.

Kolejna planowaną usługą są „Salda i rozliczenia” – informacje o saldach i szczegółach rozliczeń w podatkach PIT, CIT, VAT, PCC, SD i KP. Użytkownik konta e-US z będzie mógł zweryfikować stan swoich rozliczeń oraz rozliczeń swojej organizacji.

Resort finansów planuje też dalsze poszerzenie rodzajów podatków, które będą mogły być opłacone przy pomocy BLIK o DSF-1 oraz o zaliczki podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym dla ryczałtu) i płatników: PIT-4R, PIT-8AR.

1,5% podatku dla OPP – więcej środków dla organizacji pożytku publicznego

Dzięki możliwości przekazania na rzecz OPP 1,5% podatku organizacje mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,5 mld zł. Tak wynika z kwot zadeklarowanych przez podatników.

Szacunkowe dane pokazują, że zmniejszyła się liczba deklaracji, w których podatnicy zadeklarowali zwrot dla OPP. Wynika to m. in. z tego, że dzięki obniżce podatków część osób w ogóle nie płaci podatku, wiec nie przekazuje też 1,5% dla OPP. Pomimo to, dzięki zwiększeniu kwoty do 1,5% podatku, OPP otrzymają w tym roku więcej środków niż w ubiegłym roku.

Zadeklarowane przez podatników kwoty wymagają weryfikacji przez urzędy skarbowe. Warunkiem przekazania środków organizacjom jest dotrzymanie przez podatników i OPP wszystkich warunków ustawowych (podatnik musi zapłacić podatek należy, OPP figurować na liście uprawnionych organizacji i zgłosić aktualny rachunek bankowy do urzędu skarbowego).

Prezentacja MF i KAS: Podsumowanie rozliczeń PIT za 2022 rok

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA