REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest nowe rozporządzenie w sprawie kas

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Z końcem 2007 roku mają wygasnąć niektóre zwolnienia dla stosowania kas rejestrujacych. Resort finansów opracował już kolejny projekt rozporządzenia przyznającego na kolejne pół roku te same ulgi. Do 30 czerwca 2008 r. m.in. prawnicy i lekarze nie będą objęci obowiązkiem instalowania nowych urządzeń.


ZMIANA PRAWA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który został opublikowany wczoraj, ale jest datowany na 26 listopada. To już ostatni moment na jego przygotowanie, gdyż 31 grudnia 2007 r. traci moc rozporządzenie obowiązujące dotychczas.

- Niewydanie przez ministra finansów nowego rozporządzenia regulującego problematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas mogłoby oznaczać, że od 1 stycznia 2008 r. podmioty korzystające dotychczas ze zwolnień od ewidencjonowania w tej formie musiałyby posiadać kasy rejestrujące - podkreślił Bernard Łukomski, partner w Dewey & LeBoeuf.

Od 1 stycznia 2008 r., kiedy nowe rozporządzenie zacznie obowiązywać, wielkiego zaskoczenia dla podatników nie będzie. Zostaną przedłużone wszystkie dzisiejsze zwolnienia w zakresie stosowania kas m.in. dla dostawców mediów energetycznych, świadczących niektóre usługi komunalne, usług medycznych czy prawników.

Agnieszka Staniszewska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że obecnie ze zwolnienia (którego okres obowiązywania upływa z końcem roku) korzystają np. usługi pocztowe, telekomunikacyjne, kurierskie, prawnicze, architektoniczne, a także dostawy energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody. Zwolnieniu podlegają też m.in. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

- Trudno wyobrazić sobie, że nagle (bez odpowiedniej vacatio legis) zwolnienie od obowiązku ufiskalniania sprzedaży przestaje w tych przypadkach obowiązywać. Nakłady organizacyjne i finansowe związane z zainstalowaniem kas tylko w tych kilku wymienionych przypadkach wymagają przynajmniej kilkumiesięcznego okresu na ich przygotowanie - podkreśliła Agnieszka Staniszewska.

Wymóg z dyrektywy

Zgodnie z art. 242 Dyrektywy 2006/112/WE (Dyrektywa VAT), każdy podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję księgową w sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli przez organ podatkowy. Bernard Łukomski zwrócił uwagę, że Dyrektywa 2006/112/WE nie określa formy prowadzenia takiej ewidencji, więc wskazanie wymogów w tym zakresie leży w gestii państw członkowskich.

- Ustawa o VAT nakłada na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie tej sprzedaży, która została dokonana na rzecz wymienionych podmiotów, co nie wynika zresztą wprost z ustawy o VAT - tłumaczył partner w Dewey & LeBoeuf.

Jednocześnie zauważył, że od momentu wejścia w życie ustawy o VAT w 2004 roku minister finansów zmieniał, za pomocą kolejno wydawanych rozporządzeń wykonawczych, zakres zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot VAT przy użyciu kas rejestrujących, poszerzając stopniowo krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia takiej ewidencji.

Według Danuty Mochol- -Gumowskiej, doradcy podatkowego w DEMG Kancelarii Doradztwa Podatkowego, mając na uwadze cel, jakiemu ma służyć rejestracja sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, a mianowicie zapobieganie ukrywaniu czy zaniżaniu obrotów, resort finansów spokojnie może przedłużyć zwolnienie dla dostaw energii elektrycznej gazu, wody, usług w zakresie gospodarki ściekami, usług telekomunikacyjnych itp., ponieważ osoby fizyczne otrzymują faktury VAT zawierające miesięczne rozliczenia tych usług. Faktury te są już uwzględnione w rejestrach VAT i ponowna ewidencja byłaby bezcelowa.

- Decydując o rezygnacji ze zwolnienia kolejnych grup usług, trzeba mieć na uwadze praktyczną możliwość egzekwowania ewidencji sprzedaży za pomocą tych urządzeń - przypominała Danuta Mochol-Gumowska.

Te same limity

Projekt nowego ministerialnego rozporządzenia nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 i 2007 roku.

Zachowane zostanie dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 40 tys. zł.

Utrzymane będzie zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku projektu rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.

Nadal obowiązywać będzie dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Projekt rozporządzenia utrzymuje także zasady i wielkość kwot odliczeń wydatkowanych z tytułu nabycia kas. Utrzymano również regulację, że brak zgłoszenia kasy do przeglądu w wymaganym terminie lub zaprzestanie działalności skutkuje koniecznością dokonania zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.

Wyłączenia bez zmian

Zostanie zachowana także zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:

l kontynuujących po 31 grudnia 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą,

l prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Kontynuowana będzie również szczególna regulacja m.in. w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd. Przedsiębiorcy świadczący tego typu usługi muszą posiadać kasy fiskalne. Podobnie jest przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostawie elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe). Wskazane wyłączenie ze stosowania zwolnienia od stosowania kas obejmuje także sprzedaż wszelkiego rodzaju paliw płynnych.

Generalnie projekt zakłada także utrzymanie zwolnienia z omawianego obowiązku ewidencjonowania również przy dostawie towarów i świadczeniu niektórych usług w formie bezobsługowej przy zastosowaniu automatów przyjmujących należność za ich wykonanie (z wyjątkiem np. sprzedaży paliw płynnych i gazowych).

Utracone prawo nie wróci

Projekt rozporządzenia przygotowany przez resort finansów utrzymuje zasadę, zgodnie z którą zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych nie stosuje się do podmiotów, które wcześniej straciły prawo do zwolnień i powinny posiadać kasy. Ponadto stosowana będzie reguła, że w dalszym ciągu obowiązujące są terminy rozpoczęcia ewidencjonowania wynikające z przepisów obowiązujących przed wejściem w życie nowego rozporządzenia. Przykładowo podatnik, który np. 15 listopada 2007 r. przekroczył obroty w wysokości 40 tys. zł, będzie zobowiązany (i pozostanie w świetle projektowanego rozporządzenia) do rozpoczęcia ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to przekroczenie. Tym samym będzie on zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów za pomocą kas od lutego 2008 r. Analogiczne zasady były wprowadzane przy poprzednich rozporządzeniach.

Nowe obowiązki bez aktu

Ministerstwo Finansów w samą porę opublikowało projekt. Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę, podatnicy mogą poznać jego przepisy wyjątkowo wcześnie. Do tej pory MF publikował nowy akt tuż przed wygaśnięciem poprzedniego. To powodowało, że przedsiębiorcy w ostatniej chwili dowiadywali się, czy nadal mogą korzystać ze zwolnienia, czy za moment będą musieli kupować i instalować kasy fiskalne.

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, zwrócił uwagę, że większość zwolnień z obowiązku stosowania kas ma moc obowiązującą do 31 grudnia 2007 r. Jeżeli do tego czasu nie zostałoby wydane nowe rozporządzenie odnoszące się do tej kwestii, od 1 stycznia 2008 r. większość podmiotów, które dotychczas korzystały ze wspomnianych zwolnień, byłaby zmuszona kupić kasę fiskalną, odpowiednio ją zalegalizować, a następnie rejestrować za jej pomocą prowadzoną sprzedaż.

- Wiązałoby się to niewątpliwie z dodatkowym utrudnieniem, szczególnie dla drobnych przedsiębiorców, dla których sam koszt nabycia kasy stanowi nierzadko znaczący wydatek - argumentował Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne od 1 stycznia 2008 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dlaczego gospodarka strefy euro słabnie wobec USA od czasu wprowadzenia waluty euro?

    W ciągu 25 lat od wprowadzenia euro przewaga gospodarcza Stanów Zjednoczonych nad strefą euro zwiększyła się niemal trzykrotnie. W 1999 r. roku, kiedy wprowadzono walutę euro, gospodarka USA była o 11% większa niż gospodarka strefy euro pod względem parytetu siły nabywczej. Od tego czasu różnica ta wzrosła do 30% - piszą eksperci Allianz Trade w obszernym opracowaniu Allianz Research: „Europa wydaje się pozostawać w tyle za Stanami Zjednoczonymi na wielu frontach” w lutym 2024 r.

    Masz czteroletnie obligacje skarbowe indeksowane inflacją? Opłaca się teraz sprzedać i kupić nowe takie same

    Czteroletnie obligacje indeksowane inflacją otrzymają w marcu 2024 r. oprocentowanie niższe niż Ministerstwo Finansów oferuje za nowe papiery tego samego typu. Ze strony inwestorów racjonalnym działaniem byłoby umorzenie starszych serii i zakup nowych papierów. Konwersja może dotyczyć papierów o wartości około…  84 mld zł. Tak radzi w komentarzu z 23 lutego 2024 r. Emil Szweda z Obligacje.pl,

    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    REKLAMA