REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest nowe rozporządzenie w sprawie kas

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Z końcem 2007 roku mają wygasnąć niektóre zwolnienia dla stosowania kas rejestrujacych. Resort finansów opracował już kolejny projekt rozporządzenia przyznającego na kolejne pół roku te same ulgi. Do 30 czerwca 2008 r. m.in. prawnicy i lekarze nie będą objęci obowiązkiem instalowania nowych urządzeń.


ZMIANA PRAWA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który został opublikowany wczoraj, ale jest datowany na 26 listopada. To już ostatni moment na jego przygotowanie, gdyż 31 grudnia 2007 r. traci moc rozporządzenie obowiązujące dotychczas.

- Niewydanie przez ministra finansów nowego rozporządzenia regulującego problematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas mogłoby oznaczać, że od 1 stycznia 2008 r. podmioty korzystające dotychczas ze zwolnień od ewidencjonowania w tej formie musiałyby posiadać kasy rejestrujące - podkreślił Bernard Łukomski, partner w Dewey & LeBoeuf.

Od 1 stycznia 2008 r., kiedy nowe rozporządzenie zacznie obowiązywać, wielkiego zaskoczenia dla podatników nie będzie. Zostaną przedłużone wszystkie dzisiejsze zwolnienia w zakresie stosowania kas m.in. dla dostawców mediów energetycznych, świadczących niektóre usługi komunalne, usług medycznych czy prawników.

Agnieszka Staniszewska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że obecnie ze zwolnienia (którego okres obowiązywania upływa z końcem roku) korzystają np. usługi pocztowe, telekomunikacyjne, kurierskie, prawnicze, architektoniczne, a także dostawy energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody. Zwolnieniu podlegają też m.in. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

- Trudno wyobrazić sobie, że nagle (bez odpowiedniej vacatio legis) zwolnienie od obowiązku ufiskalniania sprzedaży przestaje w tych przypadkach obowiązywać. Nakłady organizacyjne i finansowe związane z zainstalowaniem kas tylko w tych kilku wymienionych przypadkach wymagają przynajmniej kilkumiesięcznego okresu na ich przygotowanie - podkreśliła Agnieszka Staniszewska.

Wymóg z dyrektywy

Zgodnie z art. 242 Dyrektywy 2006/112/WE (Dyrektywa VAT), każdy podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję księgową w sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli przez organ podatkowy. Bernard Łukomski zwrócił uwagę, że Dyrektywa 2006/112/WE nie określa formy prowadzenia takiej ewidencji, więc wskazanie wymogów w tym zakresie leży w gestii państw członkowskich.

- Ustawa o VAT nakłada na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie tej sprzedaży, która została dokonana na rzecz wymienionych podmiotów, co nie wynika zresztą wprost z ustawy o VAT - tłumaczył partner w Dewey & LeBoeuf.

Jednocześnie zauważył, że od momentu wejścia w życie ustawy o VAT w 2004 roku minister finansów zmieniał, za pomocą kolejno wydawanych rozporządzeń wykonawczych, zakres zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot VAT przy użyciu kas rejestrujących, poszerzając stopniowo krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia takiej ewidencji.

Według Danuty Mochol- -Gumowskiej, doradcy podatkowego w DEMG Kancelarii Doradztwa Podatkowego, mając na uwadze cel, jakiemu ma służyć rejestracja sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, a mianowicie zapobieganie ukrywaniu czy zaniżaniu obrotów, resort finansów spokojnie może przedłużyć zwolnienie dla dostaw energii elektrycznej gazu, wody, usług w zakresie gospodarki ściekami, usług telekomunikacyjnych itp., ponieważ osoby fizyczne otrzymują faktury VAT zawierające miesięczne rozliczenia tych usług. Faktury te są już uwzględnione w rejestrach VAT i ponowna ewidencja byłaby bezcelowa.

- Decydując o rezygnacji ze zwolnienia kolejnych grup usług, trzeba mieć na uwadze praktyczną możliwość egzekwowania ewidencji sprzedaży za pomocą tych urządzeń - przypominała Danuta Mochol-Gumowska.

Te same limity

Projekt nowego ministerialnego rozporządzenia nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 i 2007 roku.

Zachowane zostanie dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 40 tys. zł.

Utrzymane będzie zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku projektu rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.

Nadal obowiązywać będzie dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Projekt rozporządzenia utrzymuje także zasady i wielkość kwot odliczeń wydatkowanych z tytułu nabycia kas. Utrzymano również regulację, że brak zgłoszenia kasy do przeglądu w wymaganym terminie lub zaprzestanie działalności skutkuje koniecznością dokonania zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.

Wyłączenia bez zmian

Zostanie zachowana także zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:

l kontynuujących po 31 grudnia 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą,

l prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Kontynuowana będzie również szczególna regulacja m.in. w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd. Przedsiębiorcy świadczący tego typu usługi muszą posiadać kasy fiskalne. Podobnie jest przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostawie elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe). Wskazane wyłączenie ze stosowania zwolnienia od stosowania kas obejmuje także sprzedaż wszelkiego rodzaju paliw płynnych.

Generalnie projekt zakłada także utrzymanie zwolnienia z omawianego obowiązku ewidencjonowania również przy dostawie towarów i świadczeniu niektórych usług w formie bezobsługowej przy zastosowaniu automatów przyjmujących należność za ich wykonanie (z wyjątkiem np. sprzedaży paliw płynnych i gazowych).

Utracone prawo nie wróci

Projekt rozporządzenia przygotowany przez resort finansów utrzymuje zasadę, zgodnie z którą zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych nie stosuje się do podmiotów, które wcześniej straciły prawo do zwolnień i powinny posiadać kasy. Ponadto stosowana będzie reguła, że w dalszym ciągu obowiązujące są terminy rozpoczęcia ewidencjonowania wynikające z przepisów obowiązujących przed wejściem w życie nowego rozporządzenia. Przykładowo podatnik, który np. 15 listopada 2007 r. przekroczył obroty w wysokości 40 tys. zł, będzie zobowiązany (i pozostanie w świetle projektowanego rozporządzenia) do rozpoczęcia ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to przekroczenie. Tym samym będzie on zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów za pomocą kas od lutego 2008 r. Analogiczne zasady były wprowadzane przy poprzednich rozporządzeniach.

Nowe obowiązki bez aktu

Ministerstwo Finansów w samą porę opublikowało projekt. Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę, podatnicy mogą poznać jego przepisy wyjątkowo wcześnie. Do tej pory MF publikował nowy akt tuż przed wygaśnięciem poprzedniego. To powodowało, że przedsiębiorcy w ostatniej chwili dowiadywali się, czy nadal mogą korzystać ze zwolnienia, czy za moment będą musieli kupować i instalować kasy fiskalne.

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, zwrócił uwagę, że większość zwolnień z obowiązku stosowania kas ma moc obowiązującą do 31 grudnia 2007 r. Jeżeli do tego czasu nie zostałoby wydane nowe rozporządzenie odnoszące się do tej kwestii, od 1 stycznia 2008 r. większość podmiotów, które dotychczas korzystały ze wspomnianych zwolnień, byłaby zmuszona kupić kasę fiskalną, odpowiednio ją zalegalizować, a następnie rejestrować za jej pomocą prowadzoną sprzedaż.

- Wiązałoby się to niewątpliwie z dodatkowym utrudnieniem, szczególnie dla drobnych przedsiębiorców, dla których sam koszt nabycia kasy stanowi nierzadko znaczący wydatek - argumentował Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne od 1 stycznia 2008 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA