REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest nowe rozporządzenie w sprawie kas

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Z końcem 2007 roku mają wygasnąć niektóre zwolnienia dla stosowania kas rejestrujacych. Resort finansów opracował już kolejny projekt rozporządzenia przyznającego na kolejne pół roku te same ulgi. Do 30 czerwca 2008 r. m.in. prawnicy i lekarze nie będą objęci obowiązkiem instalowania nowych urządzeń.


ZMIANA PRAWA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który został opublikowany wczoraj, ale jest datowany na 26 listopada. To już ostatni moment na jego przygotowanie, gdyż 31 grudnia 2007 r. traci moc rozporządzenie obowiązujące dotychczas.

- Niewydanie przez ministra finansów nowego rozporządzenia regulującego problematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas mogłoby oznaczać, że od 1 stycznia 2008 r. podmioty korzystające dotychczas ze zwolnień od ewidencjonowania w tej formie musiałyby posiadać kasy rejestrujące - podkreślił Bernard Łukomski, partner w Dewey & LeBoeuf.

Od 1 stycznia 2008 r., kiedy nowe rozporządzenie zacznie obowiązywać, wielkiego zaskoczenia dla podatników nie będzie. Zostaną przedłużone wszystkie dzisiejsze zwolnienia w zakresie stosowania kas m.in. dla dostawców mediów energetycznych, świadczących niektóre usługi komunalne, usług medycznych czy prawników.

Agnieszka Staniszewska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że obecnie ze zwolnienia (którego okres obowiązywania upływa z końcem roku) korzystają np. usługi pocztowe, telekomunikacyjne, kurierskie, prawnicze, architektoniczne, a także dostawy energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody. Zwolnieniu podlegają też m.in. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

- Trudno wyobrazić sobie, że nagle (bez odpowiedniej vacatio legis) zwolnienie od obowiązku ufiskalniania sprzedaży przestaje w tych przypadkach obowiązywać. Nakłady organizacyjne i finansowe związane z zainstalowaniem kas tylko w tych kilku wymienionych przypadkach wymagają przynajmniej kilkumiesięcznego okresu na ich przygotowanie - podkreśliła Agnieszka Staniszewska.

Wymóg z dyrektywy

Zgodnie z art. 242 Dyrektywy 2006/112/WE (Dyrektywa VAT), każdy podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję księgową w sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli przez organ podatkowy. Bernard Łukomski zwrócił uwagę, że Dyrektywa 2006/112/WE nie określa formy prowadzenia takiej ewidencji, więc wskazanie wymogów w tym zakresie leży w gestii państw członkowskich.

- Ustawa o VAT nakłada na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie tej sprzedaży, która została dokonana na rzecz wymienionych podmiotów, co nie wynika zresztą wprost z ustawy o VAT - tłumaczył partner w Dewey & LeBoeuf.

Jednocześnie zauważył, że od momentu wejścia w życie ustawy o VAT w 2004 roku minister finansów zmieniał, za pomocą kolejno wydawanych rozporządzeń wykonawczych, zakres zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot VAT przy użyciu kas rejestrujących, poszerzając stopniowo krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia takiej ewidencji.

Według Danuty Mochol- -Gumowskiej, doradcy podatkowego w DEMG Kancelarii Doradztwa Podatkowego, mając na uwadze cel, jakiemu ma służyć rejestracja sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, a mianowicie zapobieganie ukrywaniu czy zaniżaniu obrotów, resort finansów spokojnie może przedłużyć zwolnienie dla dostaw energii elektrycznej gazu, wody, usług w zakresie gospodarki ściekami, usług telekomunikacyjnych itp., ponieważ osoby fizyczne otrzymują faktury VAT zawierające miesięczne rozliczenia tych usług. Faktury te są już uwzględnione w rejestrach VAT i ponowna ewidencja byłaby bezcelowa.

- Decydując o rezygnacji ze zwolnienia kolejnych grup usług, trzeba mieć na uwadze praktyczną możliwość egzekwowania ewidencji sprzedaży za pomocą tych urządzeń - przypominała Danuta Mochol-Gumowska.

Te same limity

Projekt nowego ministerialnego rozporządzenia nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 i 2007 roku.

Zachowane zostanie dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 40 tys. zł.

Utrzymane będzie zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku projektu rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.

Nadal obowiązywać będzie dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Projekt rozporządzenia utrzymuje także zasady i wielkość kwot odliczeń wydatkowanych z tytułu nabycia kas. Utrzymano również regulację, że brak zgłoszenia kasy do przeglądu w wymaganym terminie lub zaprzestanie działalności skutkuje koniecznością dokonania zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.

Wyłączenia bez zmian

Zostanie zachowana także zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:

l kontynuujących po 31 grudnia 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą,

l prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Kontynuowana będzie również szczególna regulacja m.in. w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd. Przedsiębiorcy świadczący tego typu usługi muszą posiadać kasy fiskalne. Podobnie jest przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostawie elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe). Wskazane wyłączenie ze stosowania zwolnienia od stosowania kas obejmuje także sprzedaż wszelkiego rodzaju paliw płynnych.

Generalnie projekt zakłada także utrzymanie zwolnienia z omawianego obowiązku ewidencjonowania również przy dostawie towarów i świadczeniu niektórych usług w formie bezobsługowej przy zastosowaniu automatów przyjmujących należność za ich wykonanie (z wyjątkiem np. sprzedaży paliw płynnych i gazowych).

Utracone prawo nie wróci

Projekt rozporządzenia przygotowany przez resort finansów utrzymuje zasadę, zgodnie z którą zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych nie stosuje się do podmiotów, które wcześniej straciły prawo do zwolnień i powinny posiadać kasy. Ponadto stosowana będzie reguła, że w dalszym ciągu obowiązujące są terminy rozpoczęcia ewidencjonowania wynikające z przepisów obowiązujących przed wejściem w życie nowego rozporządzenia. Przykładowo podatnik, który np. 15 listopada 2007 r. przekroczył obroty w wysokości 40 tys. zł, będzie zobowiązany (i pozostanie w świetle projektowanego rozporządzenia) do rozpoczęcia ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to przekroczenie. Tym samym będzie on zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów za pomocą kas od lutego 2008 r. Analogiczne zasady były wprowadzane przy poprzednich rozporządzeniach.

Nowe obowiązki bez aktu

Ministerstwo Finansów w samą porę opublikowało projekt. Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę, podatnicy mogą poznać jego przepisy wyjątkowo wcześnie. Do tej pory MF publikował nowy akt tuż przed wygaśnięciem poprzedniego. To powodowało, że przedsiębiorcy w ostatniej chwili dowiadywali się, czy nadal mogą korzystać ze zwolnienia, czy za moment będą musieli kupować i instalować kasy fiskalne.

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, zwrócił uwagę, że większość zwolnień z obowiązku stosowania kas ma moc obowiązującą do 31 grudnia 2007 r. Jeżeli do tego czasu nie zostałoby wydane nowe rozporządzenie odnoszące się do tej kwestii, od 1 stycznia 2008 r. większość podmiotów, które dotychczas korzystały ze wspomnianych zwolnień, byłaby zmuszona kupić kasę fiskalną, odpowiednio ją zalegalizować, a następnie rejestrować za jej pomocą prowadzoną sprzedaż.

- Wiązałoby się to niewątpliwie z dodatkowym utrudnieniem, szczególnie dla drobnych przedsiębiorców, dla których sam koszt nabycia kasy stanowi nierzadko znaczący wydatek - argumentował Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne od 1 stycznia 2008 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA