REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest nowe rozporządzenie w sprawie kas

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Z końcem 2007 roku mają wygasnąć niektóre zwolnienia dla stosowania kas rejestrujacych. Resort finansów opracował już kolejny projekt rozporządzenia przyznającego na kolejne pół roku te same ulgi. Do 30 czerwca 2008 r. m.in. prawnicy i lekarze nie będą objęci obowiązkiem instalowania nowych urządzeń.


ZMIANA PRAWA

Ministerstwo Finansów opracowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który został opublikowany wczoraj, ale jest datowany na 26 listopada. To już ostatni moment na jego przygotowanie, gdyż 31 grudnia 2007 r. traci moc rozporządzenie obowiązujące dotychczas.

- Niewydanie przez ministra finansów nowego rozporządzenia regulującego problematykę zwolnień z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas mogłoby oznaczać, że od 1 stycznia 2008 r. podmioty korzystające dotychczas ze zwolnień od ewidencjonowania w tej formie musiałyby posiadać kasy rejestrujące - podkreślił Bernard Łukomski, partner w Dewey & LeBoeuf.

Od 1 stycznia 2008 r., kiedy nowe rozporządzenie zacznie obowiązywać, wielkiego zaskoczenia dla podatników nie będzie. Zostaną przedłużone wszystkie dzisiejsze zwolnienia w zakresie stosowania kas m.in. dla dostawców mediów energetycznych, świadczących niektóre usługi komunalne, usług medycznych czy prawników.

Agnieszka Staniszewska, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wskazała, że obecnie ze zwolnienia (którego okres obowiązywania upływa z końcem roku) korzystają np. usługi pocztowe, telekomunikacyjne, kurierskie, prawnicze, architektoniczne, a także dostawy energii elektrycznej, gazu, pary wodnej i gorącej wody. Zwolnieniu podlegają też m.in. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

- Trudno wyobrazić sobie, że nagle (bez odpowiedniej vacatio legis) zwolnienie od obowiązku ufiskalniania sprzedaży przestaje w tych przypadkach obowiązywać. Nakłady organizacyjne i finansowe związane z zainstalowaniem kas tylko w tych kilku wymienionych przypadkach wymagają przynajmniej kilkumiesięcznego okresu na ich przygotowanie - podkreśliła Agnieszka Staniszewska.

Wymóg z dyrektywy

Zgodnie z art. 242 Dyrektywy 2006/112/WE (Dyrektywa VAT), każdy podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję księgową w sposób wystarczająco szczegółowy do celów stosowania VAT oraz kontroli przez organ podatkowy. Bernard Łukomski zwrócił uwagę, że Dyrektywa 2006/112/WE nie określa formy prowadzenia takiej ewidencji, więc wskazanie wymogów w tym zakresie leży w gestii państw członkowskich.

- Ustawa o VAT nakłada na podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot VAT przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie tej sprzedaży, która została dokonana na rzecz wymienionych podmiotów, co nie wynika zresztą wprost z ustawy o VAT - tłumaczył partner w Dewey & LeBoeuf.

Jednocześnie zauważył, że od momentu wejścia w życie ustawy o VAT w 2004 roku minister finansów zmieniał, za pomocą kolejno wydawanych rozporządzeń wykonawczych, zakres zwolnień z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot VAT przy użyciu kas rejestrujących, poszerzając stopniowo krąg podmiotów zobowiązanych do prowadzenia takiej ewidencji.

Według Danuty Mochol- -Gumowskiej, doradcy podatkowego w DEMG Kancelarii Doradztwa Podatkowego, mając na uwadze cel, jakiemu ma służyć rejestracja sprzedaży za pomocą kas rejestrujących, a mianowicie zapobieganie ukrywaniu czy zaniżaniu obrotów, resort finansów spokojnie może przedłużyć zwolnienie dla dostaw energii elektrycznej gazu, wody, usług w zakresie gospodarki ściekami, usług telekomunikacyjnych itp., ponieważ osoby fizyczne otrzymują faktury VAT zawierające miesięczne rozliczenia tych usług. Faktury te są już uwzględnione w rejestrach VAT i ponowna ewidencja byłaby bezcelowa.

- Decydując o rezygnacji ze zwolnienia kolejnych grup usług, trzeba mieć na uwadze praktyczną możliwość egzekwowania ewidencji sprzedaży za pomocą tych urządzeń - przypominała Danuta Mochol-Gumowska.

Te same limity

Projekt nowego ministerialnego rozporządzenia nawiązuje pod względem zakresu zastosowanych zwolnień od ewidencjonowania, z pewnymi tylko wyjątkami, do uregulowań, jakie obowiązywały w 2006 i 2007 roku.

Zachowane zostanie dotychczasowe kryterium związane z wielkością obrotu wyznaczające zakres zwolnień podmiotowych od ewidencjonowania. Ze zwolnień nie będą mogli korzystać podatnicy, u których wielkość obrotów z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 40 tys. zł.

Utrzymane będzie zwolnienie podmiotowe dla podatników, u których udział wartości sprzedaży towarów i świadczonych usług wymienionych w załączniku projektu rozporządzenia, objętych omawianym zwolnieniem, w ogólnych obrotach podatnika z tytułu działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był większy niż 70 proc.

Nadal obowiązywać będzie dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł z działalności polegającej na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych tracą prawo do korzystania ze zwolnienia.

Projekt rozporządzenia utrzymuje także zasady i wielkość kwot odliczeń wydatkowanych z tytułu nabycia kas. Utrzymano również regulację, że brak zgłoszenia kasy do przeglądu w wymaganym terminie lub zaprzestanie działalności skutkuje koniecznością dokonania zwrotu odliczonych lub wypłaconych kwot części wydatków poniesionych na ich zakup.

Wyłączenia bez zmian

Zostanie zachowana także zasada wyłączenia ze zwolnienia od ewidencjonowania bez względu na osiągniętą wysokość obrotu podatników:

l kontynuujących po 31 grudnia 2007 r. działalność polegającą na sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, którzy byli zobowiązani do ewidencjonowania przed tą datą,

l prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego.

Kontynuowana będzie również szczególna regulacja m.in. w zakresie świadczenia usług przewozów osób i ładunków taksówkami oraz w zakresie pasażerskich przewozów regularnych i nieregularnych, gdzie nie stosuje się cen urzędowych za przejazd. Przedsiębiorcy świadczący tego typu usługi muszą posiadać kasy fiskalne. Podobnie jest przy dostawie zespołów, podzespołów i części zamiennych do samochodów, dostawie elektronicznego sprzętu powszechnego użytku oraz sprzętu fotograficznego, a także sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, płyt CD i DVD oraz niektórych innych nagranych nośników informatycznych (w tym zawierających oprogramowanie komputerowe). Wskazane wyłączenie ze stosowania zwolnienia od stosowania kas obejmuje także sprzedaż wszelkiego rodzaju paliw płynnych.

Generalnie projekt zakłada także utrzymanie zwolnienia z omawianego obowiązku ewidencjonowania również przy dostawie towarów i świadczeniu niektórych usług w formie bezobsługowej przy zastosowaniu automatów przyjmujących należność za ich wykonanie (z wyjątkiem np. sprzedaży paliw płynnych i gazowych).

Utracone prawo nie wróci

Projekt rozporządzenia przygotowany przez resort finansów utrzymuje zasadę, zgodnie z którą zwolnień podmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych nie stosuje się do podmiotów, które wcześniej straciły prawo do zwolnień i powinny posiadać kasy. Ponadto stosowana będzie reguła, że w dalszym ciągu obowiązujące są terminy rozpoczęcia ewidencjonowania wynikające z przepisów obowiązujących przed wejściem w życie nowego rozporządzenia. Przykładowo podatnik, który np. 15 listopada 2007 r. przekroczył obroty w wysokości 40 tys. zł, będzie zobowiązany (i pozostanie w świetle projektowanego rozporządzenia) do rozpoczęcia ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to przekroczenie. Tym samym będzie on zobowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotów za pomocą kas od lutego 2008 r. Analogiczne zasady były wprowadzane przy poprzednich rozporządzeniach.

Nowe obowiązki bez aktu

Ministerstwo Finansów w samą porę opublikowało projekt. Biorąc pod uwagę dotychczasową praktykę, podatnicy mogą poznać jego przepisy wyjątkowo wcześnie. Do tej pory MF publikował nowy akt tuż przed wygaśnięciem poprzedniego. To powodowało, że przedsiębiorcy w ostatniej chwili dowiadywali się, czy nadal mogą korzystać ze zwolnienia, czy za moment będą musieli kupować i instalować kasy fiskalne.

Andrzej Pośniak, doradca podatkowy z Kancelarii CMS Cameron McKenna, zwrócił uwagę, że większość zwolnień z obowiązku stosowania kas ma moc obowiązującą do 31 grudnia 2007 r. Jeżeli do tego czasu nie zostałoby wydane nowe rozporządzenie odnoszące się do tej kwestii, od 1 stycznia 2008 r. większość podmiotów, które dotychczas korzystały ze wspomnianych zwolnień, byłaby zmuszona kupić kasę fiskalną, odpowiednio ją zalegalizować, a następnie rejestrować za jej pomocą prowadzoną sprzedaż.

- Wiązałoby się to niewątpliwie z dodatkowym utrudnieniem, szczególnie dla drobnych przedsiębiorców, dla których sam koszt nabycia kasy stanowi nierzadko znaczący wydatek - argumentował Andrzej Pośniak.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kasy fiskalne od 1 stycznia 2008 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA