REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?
Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

JPK_KR_PD - nowe obowiązki już od 1 stycznia 2025 r.

Odkąd Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że obowiązkowe rozliczanie CIT w formie elektronicznej wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 roku, polskie firmy stanęły w obliczu kolejnego wyzwania organizacyjno-legislacyjnego. W ostatnim czasie mówi się na temat szeregu zmian w sposobie gromadzenia danych księgowych, a także modernizacji zaplecza technologicznego w kontekście przygotowania do wdrożenia JPK_KR_PD. Przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje systemy księgowe do nowych wymogów. To nie tylko wiąże się ze sporymi wydatkami wynikającymi z inwestycji w technologię, ale także zaplecza wiedzy po stronie działów księgowych.

- W 2025 roku obowiązek przekazania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych obejmie podatkowe grupy kapitałowe oraz podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 milionów euro. W przypadku firm, które nie mają jeszcze pewności, czy kwalifikują się do tego obowiązku z początkiem 2025 r., warto, aby zaczęły się przygotowywać już teraz. Wczesne działania pozwolą uniknąć sytuacji, w której będą zaskoczone i niegotowe na wprowadzenie tych zmian. Lepiej przygotować się na wszelki wypadek niż stanąć przed wyzwaniem bez odpowiednich narzędzi i zasobów – mówi Monika Zaród – Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, firmie specjalizującej się we wdrożeniach systemów ERP. 

REKLAMA

Czy wystarczy czasu na wdrożenie JPK_KR_PD?

Wśród licznych głosów płynących ze środowisk biznesowych można wywnioskować, że przedsiębiorcy obawiają się, że czas, jaki został im na przygotowania jest zbyt krótki. Co ważniejsze, wdrożenie JPK_KR_PD w przypadku niektórych firm wiąże się z dużymi nakładami finansowymi oraz koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych, w tym wprowadzenia nowych kont, zmiany dekretacji oraz stosowania nowych znaczników podczas księgowania. Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na konieczność generowania plików XML zawierających bardzo dużą liczbę rekordów, co stwarza dodatkowe trudności. Co więcej, niektóre wytyczne Ministerstwa Finansów nie są jednoznaczne w interpretacji, co wprowadza dodatkową niepewność i opóźnia proces przygotowań. Jednak jak przekonuje Monika Zaród, wszelkiego rodzaju zawiłości to proces przejściowy, któremu nie tylko trzeba, ale warto poświęcić czas, aby uzyskać wymierne efekty.

- Obecnie wyzwań jest wiele, co jest naturalne przy wprowadzaniu nowych regulacji, jednak będziemy je rozwiązywać krok po kroku. Każda nowa struktura podatkowa budzi emocje i niepewność czy przedsiębiorstwa sprostają tym wyzwaniom. Podobnie było przy wprowadzaniu elektronicznego rozliczania VAT – na początku wywoływało to obawy i sceptycyzm. W przypadku VAT wdrożenie również trwało długo, ale obecnie możemy dokonać je w ciągu dwóch dni. Za kilka lat, gdy spojrzymy wstecz, prawdopodobnie stwierdzimy, że elektroniczne rozliczanie CIT jest o wiele łatwiejsze niż dziś nam się wydaje – mówi Zaród. 

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Kluczem do sprawnego przygotowania się do wprowadzenia JPK_KR_PD jest umiejętne rozplanowanie działań oraz ścisła współpraca z Ministerstwem Finansów. 

Regularne śledzenie aktualizacji na stronach resortu jest niezbędne, gdyż Ministerstwo stale uzupełnia bazę pytań i odpowiedzi, wyjaśniając wątpliwości dotyczące nowych regulacji. Dodatkowo, na bieżąco wprowadzane są kolejne wytyczne, które mogą wpływać na proces wdrożenia.

- Liczymy na gotowość Ministerstwa Finansów do bieżącego odpowiadania na pytania związane z JPK_KR_PD. Strona z pytaniami i odpowiedziami już została uruchomiona i pierwsze odpowiedzi zaczynają się pojawiać. Możemy spodziewać się, że ta baza będzie się szybko rozrastać, podobnie jak miało to miejsce przy wprowadzeniu VAT7, gdzie treści przybywało w błyskawicznym tempie. W przypadku JPK_KR_PD będzie zapewne podobnie, co pomoże rozwiązać wiele kwestii interpretacyjnych. Liczymy, że te interpretacje będą działać na korzyść podatników i znacznie ułatwią im pracę. Ważne jest jednak, abyśmy jasno komunikowali, z czym mamy problemy, bo bez tego nie uzyskamy potrzebnych odpowiedzi – tłumaczy ekspertka NTT DATA Business Solutions. 

Technologia szyta na miarę przedsiębiorstwa

W procesie przygotowawczym do JPK_KR_PD firmy nie są pozostawione same sobie – mogą liczyć na wsparcie zewnętrznych dostawców systemów ERP, którzy odpowiadają za technologiczny aspekt całego procesu. Konsultanci tych firm pozostają do dyspozycji przedsiębiorców i są w stanie przeprowadzić szczegółową analizę systemu oraz procesów księgowych klienta. Ich zadaniem jest wskazanie elementów wymagających zmian oraz dostarczenie konkretnych wskazówek, które ułatwią proces konfiguracji nowych struktur. Dlatego tutaj również znaczącą rolę odgrywa komunikacja na linii zespół księgowy – dostawca ERP. 

- Wspierając firmy w przygotowaniach do elektronicznego rozliczania CIT, kluczowe jest słuchanie potrzeb klientów. Mając doświadczenie we współpracy z przedsiębiorstwami z różnych branż, które zarządzają dużymi ilościami danych, opracowujemy spersonalizowane rozwiązania, aby maksymalnie ułatwić i zautomatyzować cały proces. W sytuacjach, gdy na rynku brakuje patentów na rozwikłanie danej trudności, korzystamy z autorskich rozwiązań. Każda firma ma swoją własną specyfikę działania determinowaną od profilu lub branży, stąd ważne, aby mogła liczyć na spersonalizowanie reguł rozpoznawania transakcji księgowych. Dzięki temu nasi klienci mogą skupić się na skrupulatnym i rzetelnym gromadzeniu informacji finansowych, mając pewność, że pozostałe kroki księgowania będą maksymalnie zautomatyzowane – mówi Michał Mitruś, konsultant SAP w NTT DATA Business Solutions odpowiedzialny za rozwój nowej struktury.

Szybsza weryfikacja danych, mniej kontroli podatkowych

Zdaniem ekspertów, JPK_KR_PD to wymóg, który w dłuższej perspektywie ma na celu ułatwienie pracy zarówno urzędów skarbowych, jak i firm, przynosząc realne korzyści obu stronom. Dla organów podatkowych oznacza to efektywne zarządzanie informacjami podatkowymi.

- JPK_KR_PD zapewni lepszą kontrolę nad podatnikami, dając pełny wgląd w operacje finansowe przedsiębiorstw. To pozwala na szybszą analizę danych pod kątem potencjalnych nadużyć i błędów podatkowych. Dodatkowo, umożliwia przeprowadzanie analizy bez potrzeby zapowiadania kontroli czy fizycznej obecności kontrolera skarbowego w firmie, co znacząco przyspiesza cały proces i redukuje koszty związane z kontrolą. Innymi słowy, po prostu uszczelni system podatkowy – zwraca uwagę Monika Zaród. 

Tymczasem przedsiębiorstwa, prowadząc księgowość na tak skrupulatnym poziomie, mogą uchronić się przed nieprawidłowościami, które podlegają karze. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z punktu widzenia podatnika, nowa, tym razem już obligatoryjna schema przynosi przede wszystkim korzyść w postaci uproszczenia procesu przygotowania rozliczenia podatku dochodowego (RPD). Dzięki temu przedsiębiorstwa oszczędzają czas pracowników odpowiedzialnych za przygotowywanie danych. Jednocześnie zmniejsza się ryzyko błędów, które w niektórych przypadkach mogą zostać całkowicie wyeliminowane. Standaryzacja danych ułatwia również ich analizę, co usprawnia procesy raportowania finansowego. Dodatkowo, uproszczona i bardziej przejrzysta komunikacja z urzędami skarbowymi, związana z pełnym przekazaniem dokumentacji dotyczącej części RPD, znacznie ułatwi firmom spełnianie wymogów podatkowych – kontynuuje Monika Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions. 

Firmy mają przed sobą wiele pracy, aby dostosować się do JPK_KR_PD. Jednak wszystko wskazuje na to, że nowa, zdigitalizowana rzeczywistość pozwoli zapobiec karom podatkowym, optymalizując przy tym procesy rozliczeń z fiskusem. Co ważne, jest również szansa, że przesyłanie ujednoliconej dokumentacji sprawi, że przedsiębiorcy będą mogli uniknąć częstych kontroli podatkowych, ponieważ organy będą mogły szybciej weryfikować dane.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA