REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?
Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

JPK_KR_PD - nowe obowiązki już od 1 stycznia 2025 r.

Odkąd Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że obowiązkowe rozliczanie CIT w formie elektronicznej wejdzie w życie od 1 stycznia 2025 roku, polskie firmy stanęły w obliczu kolejnego wyzwania organizacyjno-legislacyjnego. W ostatnim czasie mówi się na temat szeregu zmian w sposobie gromadzenia danych księgowych, a także modernizacji zaplecza technologicznego w kontekście przygotowania do wdrożenia JPK_KR_PD. Przedsiębiorstwa muszą dostosować swoje systemy księgowe do nowych wymogów. To nie tylko wiąże się ze sporymi wydatkami wynikającymi z inwestycji w technologię, ale także zaplecza wiedzy po stronie działów księgowych.

- W 2025 roku obowiązek przekazania danych w formie nowych ujednoliconych struktur logicznych w podatkach dochodowych obejmie podatkowe grupy kapitałowe oraz podatników CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 milionów euro. W przypadku firm, które nie mają jeszcze pewności, czy kwalifikują się do tego obowiązku z początkiem 2025 r., warto, aby zaczęły się przygotowywać już teraz. Wczesne działania pozwolą uniknąć sytuacji, w której będą zaskoczone i niegotowe na wprowadzenie tych zmian. Lepiej przygotować się na wszelki wypadek niż stanąć przed wyzwaniem bez odpowiednich narzędzi i zasobów – mówi Monika Zaród – Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, firmie specjalizującej się we wdrożeniach systemów ERP. 

REKLAMA

REKLAMA

Czy wystarczy czasu na wdrożenie JPK_KR_PD?

Wśród licznych głosów płynących ze środowisk biznesowych można wywnioskować, że przedsiębiorcy obawiają się, że czas, jaki został im na przygotowania jest zbyt krótki. Co ważniejsze, wdrożenie JPK_KR_PD w przypadku niektórych firm wiąże się z dużymi nakładami finansowymi oraz koniecznością zmiany sposobu agregacji danych księgowych, w tym wprowadzenia nowych kont, zmiany dekretacji oraz stosowania nowych znaczników podczas księgowania. Przedsiębiorcy zwracają również uwagę na konieczność generowania plików XML zawierających bardzo dużą liczbę rekordów, co stwarza dodatkowe trudności. Co więcej, niektóre wytyczne Ministerstwa Finansów nie są jednoznaczne w interpretacji, co wprowadza dodatkową niepewność i opóźnia proces przygotowań. Jednak jak przekonuje Monika Zaród, wszelkiego rodzaju zawiłości to proces przejściowy, któremu nie tylko trzeba, ale warto poświęcić czas, aby uzyskać wymierne efekty.

- Obecnie wyzwań jest wiele, co jest naturalne przy wprowadzaniu nowych regulacji, jednak będziemy je rozwiązywać krok po kroku. Każda nowa struktura podatkowa budzi emocje i niepewność czy przedsiębiorstwa sprostają tym wyzwaniom. Podobnie było przy wprowadzaniu elektronicznego rozliczania VAT – na początku wywoływało to obawy i sceptycyzm. W przypadku VAT wdrożenie również trwało długo, ale obecnie możemy dokonać je w ciągu dwóch dni. Za kilka lat, gdy spojrzymy wstecz, prawdopodobnie stwierdzimy, że elektroniczne rozliczanie CIT jest o wiele łatwiejsze niż dziś nam się wydaje – mówi Zaród. 

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Kluczem do sprawnego przygotowania się do wprowadzenia JPK_KR_PD jest umiejętne rozplanowanie działań oraz ścisła współpraca z Ministerstwem Finansów. 

Regularne śledzenie aktualizacji na stronach resortu jest niezbędne, gdyż Ministerstwo stale uzupełnia bazę pytań i odpowiedzi, wyjaśniając wątpliwości dotyczące nowych regulacji. Dodatkowo, na bieżąco wprowadzane są kolejne wytyczne, które mogą wpływać na proces wdrożenia.

- Liczymy na gotowość Ministerstwa Finansów do bieżącego odpowiadania na pytania związane z JPK_KR_PD. Strona z pytaniami i odpowiedziami już została uruchomiona i pierwsze odpowiedzi zaczynają się pojawiać. Możemy spodziewać się, że ta baza będzie się szybko rozrastać, podobnie jak miało to miejsce przy wprowadzeniu VAT7, gdzie treści przybywało w błyskawicznym tempie. W przypadku JPK_KR_PD będzie zapewne podobnie, co pomoże rozwiązać wiele kwestii interpretacyjnych. Liczymy, że te interpretacje będą działać na korzyść podatników i znacznie ułatwią im pracę. Ważne jest jednak, abyśmy jasno komunikowali, z czym mamy problemy, bo bez tego nie uzyskamy potrzebnych odpowiedzi – tłumaczy ekspertka NTT DATA Business Solutions. 

Technologia szyta na miarę przedsiębiorstwa

W procesie przygotowawczym do JPK_KR_PD firmy nie są pozostawione same sobie – mogą liczyć na wsparcie zewnętrznych dostawców systemów ERP, którzy odpowiadają za technologiczny aspekt całego procesu. Konsultanci tych firm pozostają do dyspozycji przedsiębiorców i są w stanie przeprowadzić szczegółową analizę systemu oraz procesów księgowych klienta. Ich zadaniem jest wskazanie elementów wymagających zmian oraz dostarczenie konkretnych wskazówek, które ułatwią proces konfiguracji nowych struktur. Dlatego tutaj również znaczącą rolę odgrywa komunikacja na linii zespół księgowy – dostawca ERP. 

- Wspierając firmy w przygotowaniach do elektronicznego rozliczania CIT, kluczowe jest słuchanie potrzeb klientów. Mając doświadczenie we współpracy z przedsiębiorstwami z różnych branż, które zarządzają dużymi ilościami danych, opracowujemy spersonalizowane rozwiązania, aby maksymalnie ułatwić i zautomatyzować cały proces. W sytuacjach, gdy na rynku brakuje patentów na rozwikłanie danej trudności, korzystamy z autorskich rozwiązań. Każda firma ma swoją własną specyfikę działania determinowaną od profilu lub branży, stąd ważne, aby mogła liczyć na spersonalizowanie reguł rozpoznawania transakcji księgowych. Dzięki temu nasi klienci mogą skupić się na skrupulatnym i rzetelnym gromadzeniu informacji finansowych, mając pewność, że pozostałe kroki księgowania będą maksymalnie zautomatyzowane – mówi Michał Mitruś, konsultant SAP w NTT DATA Business Solutions odpowiedzialny za rozwój nowej struktury.

REKLAMA

Szybsza weryfikacja danych, mniej kontroli podatkowych

Zdaniem ekspertów, JPK_KR_PD to wymóg, który w dłuższej perspektywie ma na celu ułatwienie pracy zarówno urzędów skarbowych, jak i firm, przynosząc realne korzyści obu stronom. Dla organów podatkowych oznacza to efektywne zarządzanie informacjami podatkowymi.

- JPK_KR_PD zapewni lepszą kontrolę nad podatnikami, dając pełny wgląd w operacje finansowe przedsiębiorstw. To pozwala na szybszą analizę danych pod kątem potencjalnych nadużyć i błędów podatkowych. Dodatkowo, umożliwia przeprowadzanie analizy bez potrzeby zapowiadania kontroli czy fizycznej obecności kontrolera skarbowego w firmie, co znacząco przyspiesza cały proces i redukuje koszty związane z kontrolą. Innymi słowy, po prostu uszczelni system podatkowy – zwraca uwagę Monika Zaród. 

Tymczasem przedsiębiorstwa, prowadząc księgowość na tak skrupulatnym poziomie, mogą uchronić się przed nieprawidłowościami, które podlegają karze. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Z punktu widzenia podatnika, nowa, tym razem już obligatoryjna schema przynosi przede wszystkim korzyść w postaci uproszczenia procesu przygotowania rozliczenia podatku dochodowego (RPD). Dzięki temu przedsiębiorstwa oszczędzają czas pracowników odpowiedzialnych za przygotowywanie danych. Jednocześnie zmniejsza się ryzyko błędów, które w niektórych przypadkach mogą zostać całkowicie wyeliminowane. Standaryzacja danych ułatwia również ich analizę, co usprawnia procesy raportowania finansowego. Dodatkowo, uproszczona i bardziej przejrzysta komunikacja z urzędami skarbowymi, związana z pełnym przekazaniem dokumentacji dotyczącej części RPD, znacznie ułatwi firmom spełnianie wymogów podatkowych – kontynuuje Monika Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions. 

Firmy mają przed sobą wiele pracy, aby dostosować się do JPK_KR_PD. Jednak wszystko wskazuje na to, że nowa, zdigitalizowana rzeczywistość pozwoli zapobiec karom podatkowym, optymalizując przy tym procesy rozliczeń z fiskusem. Co ważne, jest również szansa, że przesyłanie ujednoliconej dokumentacji sprawi, że przedsiębiorcy będą mogli uniknąć częstych kontroli podatkowych, ponieważ organy będą mogły szybciej weryfikować dane.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA