REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od środków transportowych w 2025 roku. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ciężarówka, transport drogowy, podatek od środków transportowych
Stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększyła się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Czym jest podatek od środków transportowych?

Obowiązek opłacania podatku obowiązuje wszystkich właścicieli środków transportowych o masie równej lub większej niż 3,5 tony. Ustawodawca ma tu na myśli osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych w Polsce, powierzonych przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu. Podstawę prawną do nałożenia podatku stanowi ustawa o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 roku, natomiast zmiany stawek wynikają z corocznych obwieszczeń Ministra Finansów.

Jeśli chodzi o rodzaj środka transportu to w praktyce mowa o samochodach ciężarowych, ciągnikach siodłowych i balastowych, przyczepach i naczepach oraz autobusach.

REKLAMA

Kiedy należy płacić podatek od środków transportowych?

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie, gdy środek transportu został zarejestrowany w naszym kraju, został dopuszczony do ruchu po czasowym wycofaniu lub został nabyty. Należy też pamiętać, że przy zmianie właściciela, to poprzedni właściciel musi uregulować należny podatek do końca miesiąca, w którym go sprzedał.

- Podatek wpłacany jest na rachunek budżetu gminy, w której znajduje się siedziba właściciela pojazdu. Jeśli w dowodzie rejestracyjnym wpisany jest współwłaściciel, to obowiązek zapłaty podatku spoczywa na współwłaścicielu w takim samym zakresie jak na właścicielu, tzn. solidarnie. Obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po nabyciu pojazdu i trwa do końca miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany - tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Zapłata tego podatku powinna następować w dwóch ratach, do 15 lutego i 15 września danego roku. Jeżeli przedsiębiorca był właścicielem pojazdu krócej niż przez rok, zapłaci podatek w wysokości proporcjonalnej do liczby miesięcy, w których był właścicielem.

Płatnicy podatku od środków transportowych do 15 lutego danego roku są zobowiązani składać właściwemu organowi podatkowemu deklarację podatkową na formularzach DT-1 (ew. z załącznikiem DT-1/A).

Wysokość podatku od środków transportowych

Stawki podatku transportowego wyznacza Ministerstwo Finansów w corocznych rozporządzeniach, określających jego minimalną i maksymalną wartość. To, jaką stawkę przyjmie dana gmina, leży w jej gestii, o ile wysokość opłaty mieści się w ustalonym na dany rok przedziale. - W 2024 r. posiadacze środków transportowych musieli liczyć się ze sporymi podwyżkami, wynikającymi ze znaczącego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych - mówi Maurycy Kieruj. - Tegoroczna podwyżka jest kilkukrotnie niższa i nie przekracza 3 proc. Dzięki temu w 2025 roku podwyżka stawki maksymalnej dla najdroższej kategorii pojazdów, czyli o DMC powyżej 12 t, nie przekroczy 150 złotych, podczas gdy w 2024 r. wzrosła o niemal 500 zł w stosunku do roku poprzedniego.

Maksymalne stawki podatku od środków transportowych w 2025 r.

Dla samochodów ciężarowych:
DMC powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1204,87 zł
DMC powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 2009,97 zł
DMC powyżej 9 ton – 2411,94 zł
DMC równe lub wyższe niż 12 ton - 4602,58 zł, przy czym w tym wypadku dodatkowe parametry, w tym liczba osi, determinują również najniższą dopuszczalną stawkę podatku.

Dla ciągników siodłowych i balastowych:
Ciągnik siodłowy lub balastowy przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton - 2813,88 zł.
Ciągnik siodłowy lub balastowy przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie - 3557,48 zł, powyżej 36 ton - 4602,58 zł. W tym wypadku ostateczną wysokość podatku również determinuje m.in. liczba osi.

Dla przyczep i naczep:
Przyczepa lub naczepa, która łącznie z pojazdem silnikowym waży co najmniej 7 ton i mniej niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego - 2411,94 zł.
Przyczepa lub naczepa, która łącznie z pojazdem silnikowym waży 12 lub więcej ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie - 2813,88 zł, powyżej 36 ton - 3557,48 zł.

Ostateczną wysokość podatku determinują czynniki podatkowe, w tym liczba osi.

Dla autobusów:
Dla liczby miejsc do siedzenia, poza miejscem kierowcy, mniejszej niż 22 miejsca – 2848,04 zł.
Dla liczby miejsc do siedzenia, poza miejscem kierowcy, równej lub wyższej niż 22 miejsca – 3600,69 zł.

Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2025 r.

REKLAMA

Dla samochodów ciężarowych:

W przypadku samochodów ciężarowych o DMC równej lub wyższej niż 12 ton minimalne stawki wynoszą od 136,13 zł do 2349,79 zł.

Dla ciągników siodłowych i balastowych:

Posiadacze ciągników siodłowych z naczepą i balastowych z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub większej niż 12 ton, będą musieli zapłacić podatek w wysokości minimalnej między 36,54 zł a 2441,61 zł.

Natomiast, gdy zespół pojazdów stanowią naczepa/ przyczepa z pojazdem silnikowym o DMC równej lub wyższej niż 12 ton, wtedy właściciele powinni się przygotować na minimalne stawki między 24,39 zł a 1226,92 zł.

Wysokość minimalnych stawek podatku od wszystkich rodzajów pojazdów oraz ich zespołów są uzależnione od liczby osi i zastosowanych systemów zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

- Obwieszczenie Ministra Finansów z 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025 - M.P. 2024 poz. 716.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z 9 października 2024 r. w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2025 r. - M.P. 2024 poz. 883.
- ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA