REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki podatku od środków transportowych w 2025 roku. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ciężarówka, transport drogowy, podatek od środków transportowych
Stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększyła się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Czym jest podatek od środków transportowych?

Obowiązek opłacania podatku obowiązuje wszystkich właścicieli środków transportowych o masie równej lub większej niż 3,5 tony. Ustawodawca ma tu na myśli osoby fizyczne i prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych w Polsce, powierzonych przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu. Podstawę prawną do nałożenia podatku stanowi ustawa o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 roku, natomiast zmiany stawek wynikają z corocznych obwieszczeń Ministra Finansów.

Jeśli chodzi o rodzaj środka transportu to w praktyce mowa o samochodach ciężarowych, ciągnikach siodłowych i balastowych, przyczepach i naczepach oraz autobusach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy należy płacić podatek od środków transportowych?

Obowiązek podatkowy powstaje w momencie, gdy środek transportu został zarejestrowany w naszym kraju, został dopuszczony do ruchu po czasowym wycofaniu lub został nabyty. Należy też pamiętać, że przy zmianie właściciela, to poprzedni właściciel musi uregulować należny podatek do końca miesiąca, w którym go sprzedał.

- Podatek wpłacany jest na rachunek budżetu gminy, w której znajduje się siedziba właściciela pojazdu. Jeśli w dowodzie rejestracyjnym wpisany jest współwłaściciel, to obowiązek zapłaty podatku spoczywa na współwłaścicielu w takim samym zakresie jak na właścicielu, tzn. solidarnie. Obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po nabyciu pojazdu i trwa do końca miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany - tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Zapłata tego podatku powinna następować w dwóch ratach, do 15 lutego i 15 września danego roku. Jeżeli przedsiębiorca był właścicielem pojazdu krócej niż przez rok, zapłaci podatek w wysokości proporcjonalnej do liczby miesięcy, w których był właścicielem.

Płatnicy podatku od środków transportowych do 15 lutego danego roku są zobowiązani składać właściwemu organowi podatkowemu deklarację podatkową na formularzach DT-1 (ew. z załącznikiem DT-1/A).

Wysokość podatku od środków transportowych

Stawki podatku transportowego wyznacza Ministerstwo Finansów w corocznych rozporządzeniach, określających jego minimalną i maksymalną wartość. To, jaką stawkę przyjmie dana gmina, leży w jej gestii, o ile wysokość opłaty mieści się w ustalonym na dany rok przedziale. - W 2024 r. posiadacze środków transportowych musieli liczyć się ze sporymi podwyżkami, wynikającymi ze znaczącego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych - mówi Maurycy Kieruj. - Tegoroczna podwyżka jest kilkukrotnie niższa i nie przekracza 3 proc. Dzięki temu w 2025 roku podwyżka stawki maksymalnej dla najdroższej kategorii pojazdów, czyli o DMC powyżej 12 t, nie przekroczy 150 złotych, podczas gdy w 2024 r. wzrosła o niemal 500 zł w stosunku do roku poprzedniego.

Maksymalne stawki podatku od środków transportowych w 2025 r.

Dla samochodów ciężarowych:
DMC powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie – 1204,87 zł
DMC powyżej 5,5 tony do 9 ton włącznie – 2009,97 zł
DMC powyżej 9 ton – 2411,94 zł
DMC równe lub wyższe niż 12 ton - 4602,58 zł, przy czym w tym wypadku dodatkowe parametry, w tym liczba osi, determinują również najniższą dopuszczalną stawkę podatku.

Dla ciągników siodłowych i balastowych:
Ciągnik siodłowy lub balastowy przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton - 2813,88 zł.
Ciągnik siodłowy lub balastowy przystosowany do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie - 3557,48 zł, powyżej 36 ton - 4602,58 zł. W tym wypadku ostateczną wysokość podatku również determinuje m.in. liczba osi.

Dla przyczep i naczep:
Przyczepa lub naczepa, która łącznie z pojazdem silnikowym waży co najmniej 7 ton i mniej niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego - 2411,94 zł.
Przyczepa lub naczepa, która łącznie z pojazdem silnikowym waży 12 lub więcej ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, w zależności od dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów: do 36 ton włącznie - 2813,88 zł, powyżej 36 ton - 3557,48 zł.

Ostateczną wysokość podatku determinują czynniki podatkowe, w tym liczba osi.

Dla autobusów:
Dla liczby miejsc do siedzenia, poza miejscem kierowcy, mniejszej niż 22 miejsca – 2848,04 zł.
Dla liczby miejsc do siedzenia, poza miejscem kierowcy, równej lub wyższej niż 22 miejsca – 3600,69 zł.

REKLAMA

Minimalne stawki podatku od środków transportowych w 2025 r.

Dla samochodów ciężarowych:

W przypadku samochodów ciężarowych o DMC równej lub wyższej niż 12 ton minimalne stawki wynoszą od 136,13 zł do 2349,79 zł.

Dla ciągników siodłowych i balastowych:

Posiadacze ciągników siodłowych z naczepą i balastowych z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub większej niż 12 ton, będą musieli zapłacić podatek w wysokości minimalnej między 36,54 zł a 2441,61 zł.

Natomiast, gdy zespół pojazdów stanowią naczepa/ przyczepa z pojazdem silnikowym o DMC równej lub wyższej niż 12 ton, wtedy właściciele powinni się przygotować na minimalne stawki między 24,39 zł a 1226,92 zł.

Wysokość minimalnych stawek podatku od wszystkich rodzajów pojazdów oraz ich zespołów są uzależnione od liczby osi i zastosowanych systemów zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

- Obwieszczenie Ministra Finansów z 25 lipca 2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025 - M.P. 2024 poz. 716.
- Obwieszczenie Ministra Finansów z 9 października 2024 r. w sprawie stawek minimalnych podatku od środków transportowych obowiązujących w 2025 r. - M.P. 2024 poz. 883.
- ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA