REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba będzie prowadzić księgi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zawieszenie działalności nie zwolni z prowadzenia ewidencji. Zmiany nie odnoszą się do rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli nowelizacja nie będzie uzupełniona, pojawią się problemy interpretacyjne.

Inicjatywę dopuszczającą możliwość wstrzymania na jakiś czas działalności eksperci przyjmują z zadowoleniem. Stanie się to dzięki rządowemu projektowi nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jednak zwracają uwagę, że w obecnym kształcie projekt nie rozstrzyga wielu ważnych kwestii. Twierdzą, że skorzystanie z dobrodziejstwa zawieszenia działalności nie zwolni z obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowych i podatkowych na ogólnych zasadach. Zmiany nie określają też, w jaki sposób rozliczać koszty i przychody z okresu zawieszenia, które wynikają z dopuszczonych w drodze wyjątku działań przedsiębiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Niezbędne czynności

Zgodnie z nowelizacją przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności nie będzie mógł prowadzić działalności gospodarczej z wyjątkiem wskazanych sytuacji. Należy do nich m.in. prawo do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. I tu pojawia się problem. Tego rodzaju czynności wiązać się będą nie tylko z kosztami, ale ich skutkiem może być uzyskiwanie przychodów. Przedsiębiorca w zakresie podatków dochodowych będzie jednak zwolniony z obowiązku uiszczania zaliczek przez okres zawieszenia.

- Ponieważ brak jest szczególnej regulacji w tym zakresie, podatnik będzie zobowiązany do rocznego rozliczenia podatku dochodowego - wyjaśnia Hubert Cichoń, radca prawny z Deloitte.

Oznacza to, że zarówno koszty dozwolonych czynności, jak i uzyskiwane w ich rezultacie przychody będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Uzyskane w trakcie zawieszenia przychody i koszty muszą być zsumowane z przychodami i kosztami uzyskanymi przed lub po tym okresie i zadeklarowane w rocznym zeznaniu podatkowym - uważa Hubert Cichoń.

W praktyce zdaniem Huberta Cichonia moment rozpoznania kosztów i przychodów poniesionych i uzyskanych w okresie zawieszenia w ramach jednego roku podatkowego będzie więc dowolny, o ile zostaną one prawidłowo ujęte z zeznaniu rocznym.

Prowadzenie ksiąg i ewidencji

W propozycjach rządowego projektu nie ma też nic na temat zwolnienia z prowadzenia ewidencji rachunkowej.

- Wygląda na to, że księgi nie będą mogły być odstawione na bok od jednego do 24 miesięcy, bo na tyle będzie można wstrzymać aktywność firmy - zauważa Aleksander Dąbrowski, radca prawny KPMG Tax M. Michna.

I tu pojawia się kolejny problem związany z uprawnieniem do częściowego uzyskiwania przychodów w okresie zawieszenia.

- Jeżeli ustawodawca nic nie zmieni w tym zakresie, to mimo czasowego wstrzymania aktywności firmy trzeba będzie wystawiać i kompletować dokumenty będące odzwierciedleniem tej aktywności. I to w takim kształcie i na zasadach, jak do tej pory - mówi Aleksander Dąbrowski.

Ekspert zwraca też uwagę, że projekt nowelizacji nie zakłada wprowadzania żadnych zmian do ustawy o rachunkowości.

- W końcu to właśnie w oparciu o księgi przedsiębiorcom, którzy zawiesili działalność, przyjdzie złożyć roczne zeznanie, obliczyć podatek dochodowy i odprowadzić go do urzędu - podkreśla Aleksander Dąbrowski.

Tak więc ewidencję trzeba będzie prowadzić.

Konieczne uzupełnienie projektu

Jak widać eksperci, którzy na co dzień zajmują się problemami przedsiębiorców, już dziś wskazują na braki projektu. Regulacja dotycząca zawieszenia działalności w zakresie podatkowym wydaje się niedopracowana.

- Należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem w ustawach o podatku dochodowym regulacji, która wprost wskaże, za jaki okres rozliczyć wskazane przychody i koszty - podkreśla Mariusz Unisk, dyrektor ds. doradztwa podatkowego w Instytucie Studiów Podatkowych.

- Może to być np. miesiąc rozpoczęcia działalności po jej zawieszeniu - mówi ekspert.

Dodaje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak wprowadzenie wprost zasady, zgodnie z którą powyższe przychody i koszty uwzględniane byłyby w rozliczeniu rocznym, za rok rozpoczęcia działalności po jej zawieszeniu. Zdaniem Mariusza Uniska pozwoliłoby to na uniknięcie ewentualnych sporów interpretacyjnych w tym zakresie po wejściu w życie omawianych przepisów.

Ekspert wskazuje sytuacje, jakie mogą wywołać problemy, np. podatnik w okresie zawieszenia będzie ponosił stałe koszty utrzymania mediów, telefonu itp.

- W związku z zawieszeniem działalności wydatki te, co do zasady, nie stracą charakteru kosztu podatkowego - mówi Mariusz Unisk.

Zauważa, że w nowelizacji nie ma regulacji wskazującej, za jaki okres można potrącić wszelkie koszty pośrednie. A to z uwagi na to, że nie będą mogły być uwzględnione w rozliczeniu zaliczkowym podatku za miesiąc poniesienia. Koszty pośrednie potrącalne są natomiast w dacie ich poniesienia, a będą przecież ponoszone także w okresie zawieszenia działalności.

Podobnie sytuacja będzie miała miejsce z zapłatą odsetek od kredytu czy pożyczki w okresie zawieszenia działalności. Jak wyjaśnia Mariusz Unisk, jest to koszt uwzględniany kasowo. W nowelizacji brak wskazania, za jaki okres uwzględnić ten koszt, skoro nie będzie uwzględniony za miesiąc zapłaty.

To nie wszystkie wątpliwości. W trakcie zawieszenia działalności podatnik będzie miał prawo m.in. zbywać własne środki trwałe i wyposażenie oraz prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Także w tym przypadku istnieje wątpliwość co do momentu uwzględnienia tych przychodów (np. ze sprzedaży środka trwałego) w rozliczeniu podatków dochodowych, skoro w okresie zawieszenia działalności nie będą rozpoznawane jako przychody należne za miesiąc wydania rzeczy (albo wystawienia faktury).

POSTULUJEMY

Zanim projekt trafi do Sejmu, rząd powinien wprowadzić do niego uściślenie zasad rozliczania i księgowania kosztów uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki podatnika po zawieszeniu działalności

24 miesiące to maksymalny okres, na który będzie można zawiesić działalność gospodarczą

aleksandra tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA