REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba będzie prowadzić księgi

Aleksandra Tarka

REKLAMA

Zawieszenie działalności nie zwolni z prowadzenia ewidencji. Zmiany nie odnoszą się do rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli nowelizacja nie będzie uzupełniona, pojawią się problemy interpretacyjne.

Inicjatywę dopuszczającą możliwość wstrzymania na jakiś czas działalności eksperci przyjmują z zadowoleniem. Stanie się to dzięki rządowemu projektowi nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jednak zwracają uwagę, że w obecnym kształcie projekt nie rozstrzyga wielu ważnych kwestii. Twierdzą, że skorzystanie z dobrodziejstwa zawieszenia działalności nie zwolni z obowiązku prowadzenia ewidencji rachunkowych i podatkowych na ogólnych zasadach. Zmiany nie określają też, w jaki sposób rozliczać koszty i przychody z okresu zawieszenia, które wynikają z dopuszczonych w drodze wyjątku działań przedsiębiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Niezbędne czynności

Zgodnie z nowelizacją przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności nie będzie mógł prowadzić działalności gospodarczej z wyjątkiem wskazanych sytuacji. Należy do nich m.in. prawo do wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. I tu pojawia się problem. Tego rodzaju czynności wiązać się będą nie tylko z kosztami, ale ich skutkiem może być uzyskiwanie przychodów. Przedsiębiorca w zakresie podatków dochodowych będzie jednak zwolniony z obowiązku uiszczania zaliczek przez okres zawieszenia.

- Ponieważ brak jest szczególnej regulacji w tym zakresie, podatnik będzie zobowiązany do rocznego rozliczenia podatku dochodowego - wyjaśnia Hubert Cichoń, radca prawny z Deloitte.

Oznacza to, że zarówno koszty dozwolonych czynności, jak i uzyskiwane w ich rezultacie przychody będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Uzyskane w trakcie zawieszenia przychody i koszty muszą być zsumowane z przychodami i kosztami uzyskanymi przed lub po tym okresie i zadeklarowane w rocznym zeznaniu podatkowym - uważa Hubert Cichoń.

W praktyce zdaniem Huberta Cichonia moment rozpoznania kosztów i przychodów poniesionych i uzyskanych w okresie zawieszenia w ramach jednego roku podatkowego będzie więc dowolny, o ile zostaną one prawidłowo ujęte z zeznaniu rocznym.

Prowadzenie ksiąg i ewidencji

W propozycjach rządowego projektu nie ma też nic na temat zwolnienia z prowadzenia ewidencji rachunkowej.

- Wygląda na to, że księgi nie będą mogły być odstawione na bok od jednego do 24 miesięcy, bo na tyle będzie można wstrzymać aktywność firmy - zauważa Aleksander Dąbrowski, radca prawny KPMG Tax M. Michna.

I tu pojawia się kolejny problem związany z uprawnieniem do częściowego uzyskiwania przychodów w okresie zawieszenia.

- Jeżeli ustawodawca nic nie zmieni w tym zakresie, to mimo czasowego wstrzymania aktywności firmy trzeba będzie wystawiać i kompletować dokumenty będące odzwierciedleniem tej aktywności. I to w takim kształcie i na zasadach, jak do tej pory - mówi Aleksander Dąbrowski.

Ekspert zwraca też uwagę, że projekt nowelizacji nie zakłada wprowadzania żadnych zmian do ustawy o rachunkowości.

- W końcu to właśnie w oparciu o księgi przedsiębiorcom, którzy zawiesili działalność, przyjdzie złożyć roczne zeznanie, obliczyć podatek dochodowy i odprowadzić go do urzędu - podkreśla Aleksander Dąbrowski.

Tak więc ewidencję trzeba będzie prowadzić.

Konieczne uzupełnienie projektu

Jak widać eksperci, którzy na co dzień zajmują się problemami przedsiębiorców, już dziś wskazują na braki projektu. Regulacja dotycząca zawieszenia działalności w zakresie podatkowym wydaje się niedopracowana.

- Należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem w ustawach o podatku dochodowym regulacji, która wprost wskaże, za jaki okres rozliczyć wskazane przychody i koszty - podkreśla Mariusz Unisk, dyrektor ds. doradztwa podatkowego w Instytucie Studiów Podatkowych.

- Może to być np. miesiąc rozpoczęcia działalności po jej zawieszeniu - mówi ekspert.

Dodaje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak wprowadzenie wprost zasady, zgodnie z którą powyższe przychody i koszty uwzględniane byłyby w rozliczeniu rocznym, za rok rozpoczęcia działalności po jej zawieszeniu. Zdaniem Mariusza Uniska pozwoliłoby to na uniknięcie ewentualnych sporów interpretacyjnych w tym zakresie po wejściu w życie omawianych przepisów.

Ekspert wskazuje sytuacje, jakie mogą wywołać problemy, np. podatnik w okresie zawieszenia będzie ponosił stałe koszty utrzymania mediów, telefonu itp.

- W związku z zawieszeniem działalności wydatki te, co do zasady, nie stracą charakteru kosztu podatkowego - mówi Mariusz Unisk.

Zauważa, że w nowelizacji nie ma regulacji wskazującej, za jaki okres można potrącić wszelkie koszty pośrednie. A to z uwagi na to, że nie będą mogły być uwzględnione w rozliczeniu zaliczkowym podatku za miesiąc poniesienia. Koszty pośrednie potrącalne są natomiast w dacie ich poniesienia, a będą przecież ponoszone także w okresie zawieszenia działalności.

Podobnie sytuacja będzie miała miejsce z zapłatą odsetek od kredytu czy pożyczki w okresie zawieszenia działalności. Jak wyjaśnia Mariusz Unisk, jest to koszt uwzględniany kasowo. W nowelizacji brak wskazania, za jaki okres uwzględnić ten koszt, skoro nie będzie uwzględniony za miesiąc zapłaty.

To nie wszystkie wątpliwości. W trakcie zawieszenia działalności podatnik będzie miał prawo m.in. zbywać własne środki trwałe i wyposażenie oraz prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej. Także w tym przypadku istnieje wątpliwość co do momentu uwzględnienia tych przychodów (np. ze sprzedaży środka trwałego) w rozliczeniu podatków dochodowych, skoro w okresie zawieszenia działalności nie będą rozpoznawane jako przychody należne za miesiąc wydania rzeczy (albo wystawienia faktury).

POSTULUJEMY

Zanim projekt trafi do Sejmu, rząd powinien wprowadzić do niego uściślenie zasad rozliczania i księgowania kosztów uzyskania przychodów w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki podatnika po zawieszeniu działalności

24 miesiące to maksymalny okres, na który będzie można zawiesić działalność gospodarczą

aleksandra tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA