REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt założeń nowelizacji ustawy o NBP przyjęty przez rząd

nowelizacja ustawy o NBP
nowelizacja ustawy o NBP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie przejrzystości funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosowanie jego działalności do obecnej sytuacji na rynku finansowym zakłada przyjęty 17 czerwca br. przez Radę Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim.

Minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów nt. projektowanych zmian w ustawie o Narodowym Banku Polskim wskazał, że prace nad założeniami ustawy trwają od marca 2013. Pierwszą wersję wysłano do konsultacji wewnętrznych w Ministerstwie Finansów 5 lipca 2013 r., potem projekt przekazano do konsultacji zewnętrznych. Wersje – ówczesna i przyjęta przez rząd – różnią się wyłącznie redakcyjnie i technicznie. Wszystkie najważniejsze kwestie, jak obrót papierami wartościowymi poza operacjami otwartego rynku przez NBP, są obecne w projekcie założeń od samego początku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak zaznaczył, finalny projekt założeń przyjęty przez rząd zawiera bezpieczniejsze zapisy dla konstytucyjnych wartości, jak i bardziej precyzyjne wymagania dotyczące obrotu papierami przez NBP. Mateusz Szczurek zwrócił uwagę, że doświadczenia ostatnich 6 lat, takie jak kryzys i stagnacja ekonomiczna na świecie, pokazały bardzo wyraźnie, że w niektórych okolicznościach zwykłe instrumenty banków centralnych okazują się niewystarczające. Przypomniał, że zakup i sprzedaż papierów wartościowych poza otwartym rynkiem przeprowadzały w tym czasie m.in. banki centralne USA, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Europejski Bank Centralny. Zdaniem ministra zachowanie takiej furtki to przejaw dbałości o stabilność finansową kraju.

Projekt zakłada również wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej, co pozwoli na elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce. Ponadto zostanie rozwiązany problem rachunków bankowych osób fizycznych prowadzonych przez NBP, które nie zostały dotychczas przekazane innym bankom – zostaną one zamknięte z mocy prawa po upłynięciu odpowiedniego okresu przejściowego oraz akcji informacyjnej wzywającej właścicieli rachunków i ich spadkobierców do odbioru środków pieniężnych należnych z tytułu posiadania tych rachunków.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projekt zakłada wprowadzenie rotacyjności w Radzie Polityki Pieniężnej, zgodnie z którą 1/3 składu RPP byłaby powoływana co 2 lata w równej liczbie przez Prezydenta, Sejm i Senat. Propozycja ta zakłada przejściowe zwiększenie liczby członków RPP do 12, a następnie tymczasowe zmniejszenie do 6 osób. Od 2018 r. skład osobowy Rady byłby już kształtowany z uwzględnieniem ustawowej liczby członków RPP (9 osób).

Wprowadzenie rotacyjności w RPP zapewni płynność zmiany członków Rady oraz przekazywanie pamięci instytucjonalnej i know-how. Zwiększenie stabilności składu ma skutkować mniejszą niepewnością w polityce pieniężnej i ryzykiem niespójności decyzji RPP w kolejnych kadencjach.

W projekcie uregulowano także sprawy współpracy NBP z podmiotami międzynarodowymi, proponując wprowadzenie przepisu wskazującego na Bank jako podmiot właściwy do finansowania ze środków własnych kosztów udziału w projektach finansowych Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Natomiast nowe rozwiązanie w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego NBP wskazuje, że ten sam podmiot nie będzie mógł badać więcej niż pięciu kolejnych rocznych sprawozdań finansowych NBP, przy czym będzie mógł ponownie je badać po upływie co najmniej 3 kolejnych lat.


Ustawa o Narodowym Banku Polski była dotychczas przedmiotem tylko jednej samodzielnej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r., dlatego projektowane zmiany zmierzają do rozwiązania problemu braku przejrzystych i aktualnych przepisów regulujących funkcjonowanie Banku. Projekt założeń został skonsultowany z instytucjami rządowymi oraz przekazany do konsultacji społecznych.

Podsekretarz stanu Agnieszka Królikowska poinformowała podczas konferencji prasowej, że podjęła decyzję o przeprowadzeniu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Gdańsku, która ma wykazać, czy doszło do jakichkolwiek anomalii przy badaniu dokumentacji finansowej Moniki Nowak, żony byłego ministra transportu Sławomira Nowaka. Wiceminister podkreśliła, że Ministerstwo Finansów jest zainteresowane współpracą z prokuraturą w wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości dotyczących tej sprawy.

Dokumentacja prac nad założeniami projektu nowelizacji ustawy o NBP.pdf (9 MB )

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA