REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt założeń nowelizacji ustawy o NBP przyjęty przez rząd

Subskrybuj nas na Youtube
nowelizacja ustawy o NBP
nowelizacja ustawy o NBP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie przejrzystości funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosowanie jego działalności do obecnej sytuacji na rynku finansowym zakłada przyjęty 17 czerwca br. przez Radę Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim.

Minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów nt. projektowanych zmian w ustawie o Narodowym Banku Polskim wskazał, że prace nad założeniami ustawy trwają od marca 2013. Pierwszą wersję wysłano do konsultacji wewnętrznych w Ministerstwie Finansów 5 lipca 2013 r., potem projekt przekazano do konsultacji zewnętrznych. Wersje – ówczesna i przyjęta przez rząd – różnią się wyłącznie redakcyjnie i technicznie. Wszystkie najważniejsze kwestie, jak obrót papierami wartościowymi poza operacjami otwartego rynku przez NBP, są obecne w projekcie założeń od samego początku.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaznaczył, finalny projekt założeń przyjęty przez rząd zawiera bezpieczniejsze zapisy dla konstytucyjnych wartości, jak i bardziej precyzyjne wymagania dotyczące obrotu papierami przez NBP. Mateusz Szczurek zwrócił uwagę, że doświadczenia ostatnich 6 lat, takie jak kryzys i stagnacja ekonomiczna na świecie, pokazały bardzo wyraźnie, że w niektórych okolicznościach zwykłe instrumenty banków centralnych okazują się niewystarczające. Przypomniał, że zakup i sprzedaż papierów wartościowych poza otwartym rynkiem przeprowadzały w tym czasie m.in. banki centralne USA, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Europejski Bank Centralny. Zdaniem ministra zachowanie takiej furtki to przejaw dbałości o stabilność finansową kraju.

Projekt zakłada również wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej, co pozwoli na elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce. Ponadto zostanie rozwiązany problem rachunków bankowych osób fizycznych prowadzonych przez NBP, które nie zostały dotychczas przekazane innym bankom – zostaną one zamknięte z mocy prawa po upłynięciu odpowiedniego okresu przejściowego oraz akcji informacyjnej wzywającej właścicieli rachunków i ich spadkobierców do odbioru środków pieniężnych należnych z tytułu posiadania tych rachunków.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projekt zakłada wprowadzenie rotacyjności w Radzie Polityki Pieniężnej, zgodnie z którą 1/3 składu RPP byłaby powoływana co 2 lata w równej liczbie przez Prezydenta, Sejm i Senat. Propozycja ta zakłada przejściowe zwiększenie liczby członków RPP do 12, a następnie tymczasowe zmniejszenie do 6 osób. Od 2018 r. skład osobowy Rady byłby już kształtowany z uwzględnieniem ustawowej liczby członków RPP (9 osób).

Wprowadzenie rotacyjności w RPP zapewni płynność zmiany członków Rady oraz przekazywanie pamięci instytucjonalnej i know-how. Zwiększenie stabilności składu ma skutkować mniejszą niepewnością w polityce pieniężnej i ryzykiem niespójności decyzji RPP w kolejnych kadencjach.

W projekcie uregulowano także sprawy współpracy NBP z podmiotami międzynarodowymi, proponując wprowadzenie przepisu wskazującego na Bank jako podmiot właściwy do finansowania ze środków własnych kosztów udziału w projektach finansowych Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Natomiast nowe rozwiązanie w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego NBP wskazuje, że ten sam podmiot nie będzie mógł badać więcej niż pięciu kolejnych rocznych sprawozdań finansowych NBP, przy czym będzie mógł ponownie je badać po upływie co najmniej 3 kolejnych lat.


Ustawa o Narodowym Banku Polski była dotychczas przedmiotem tylko jednej samodzielnej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r., dlatego projektowane zmiany zmierzają do rozwiązania problemu braku przejrzystych i aktualnych przepisów regulujących funkcjonowanie Banku. Projekt założeń został skonsultowany z instytucjami rządowymi oraz przekazany do konsultacji społecznych.

Podsekretarz stanu Agnieszka Królikowska poinformowała podczas konferencji prasowej, że podjęła decyzję o przeprowadzeniu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Gdańsku, która ma wykazać, czy doszło do jakichkolwiek anomalii przy badaniu dokumentacji finansowej Moniki Nowak, żony byłego ministra transportu Sławomira Nowaka. Wiceminister podkreśliła, że Ministerstwo Finansów jest zainteresowane współpracą z prokuraturą w wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości dotyczących tej sprawy.

Dokumentacja prac nad założeniami projektu nowelizacji ustawy o NBP.pdf (9 MB )

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA