REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt założeń nowelizacji ustawy o NBP przyjęty przez rząd

nowelizacja ustawy o NBP
nowelizacja ustawy o NBP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie przejrzystości funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosowanie jego działalności do obecnej sytuacji na rynku finansowym zakłada przyjęty 17 czerwca br. przez Radę Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim.

Minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów nt. projektowanych zmian w ustawie o Narodowym Banku Polskim wskazał, że prace nad założeniami ustawy trwają od marca 2013. Pierwszą wersję wysłano do konsultacji wewnętrznych w Ministerstwie Finansów 5 lipca 2013 r., potem projekt przekazano do konsultacji zewnętrznych. Wersje – ówczesna i przyjęta przez rząd – różnią się wyłącznie redakcyjnie i technicznie. Wszystkie najważniejsze kwestie, jak obrót papierami wartościowymi poza operacjami otwartego rynku przez NBP, są obecne w projekcie założeń od samego początku.

REKLAMA

Autopromocja

Jak zaznaczył, finalny projekt założeń przyjęty przez rząd zawiera bezpieczniejsze zapisy dla konstytucyjnych wartości, jak i bardziej precyzyjne wymagania dotyczące obrotu papierami przez NBP. Mateusz Szczurek zwrócił uwagę, że doświadczenia ostatnich 6 lat, takie jak kryzys i stagnacja ekonomiczna na świecie, pokazały bardzo wyraźnie, że w niektórych okolicznościach zwykłe instrumenty banków centralnych okazują się niewystarczające. Przypomniał, że zakup i sprzedaż papierów wartościowych poza otwartym rynkiem przeprowadzały w tym czasie m.in. banki centralne USA, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Europejski Bank Centralny. Zdaniem ministra zachowanie takiej furtki to przejaw dbałości o stabilność finansową kraju.

Projekt zakłada również wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej, co pozwoli na elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce. Ponadto zostanie rozwiązany problem rachunków bankowych osób fizycznych prowadzonych przez NBP, które nie zostały dotychczas przekazane innym bankom – zostaną one zamknięte z mocy prawa po upłynięciu odpowiedniego okresu przejściowego oraz akcji informacyjnej wzywającej właścicieli rachunków i ich spadkobierców do odbioru środków pieniężnych należnych z tytułu posiadania tych rachunków.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projekt zakłada wprowadzenie rotacyjności w Radzie Polityki Pieniężnej, zgodnie z którą 1/3 składu RPP byłaby powoływana co 2 lata w równej liczbie przez Prezydenta, Sejm i Senat. Propozycja ta zakłada przejściowe zwiększenie liczby członków RPP do 12, a następnie tymczasowe zmniejszenie do 6 osób. Od 2018 r. skład osobowy Rady byłby już kształtowany z uwzględnieniem ustawowej liczby członków RPP (9 osób).

REKLAMA

Wprowadzenie rotacyjności w RPP zapewni płynność zmiany członków Rady oraz przekazywanie pamięci instytucjonalnej i know-how. Zwiększenie stabilności składu ma skutkować mniejszą niepewnością w polityce pieniężnej i ryzykiem niespójności decyzji RPP w kolejnych kadencjach.

W projekcie uregulowano także sprawy współpracy NBP z podmiotami międzynarodowymi, proponując wprowadzenie przepisu wskazującego na Bank jako podmiot właściwy do finansowania ze środków własnych kosztów udziału w projektach finansowych Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Natomiast nowe rozwiązanie w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego NBP wskazuje, że ten sam podmiot nie będzie mógł badać więcej niż pięciu kolejnych rocznych sprawozdań finansowych NBP, przy czym będzie mógł ponownie je badać po upływie co najmniej 3 kolejnych lat.


Ustawa o Narodowym Banku Polski była dotychczas przedmiotem tylko jednej samodzielnej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r., dlatego projektowane zmiany zmierzają do rozwiązania problemu braku przejrzystych i aktualnych przepisów regulujących funkcjonowanie Banku. Projekt założeń został skonsultowany z instytucjami rządowymi oraz przekazany do konsultacji społecznych.

Podsekretarz stanu Agnieszka Królikowska poinformowała podczas konferencji prasowej, że podjęła decyzję o przeprowadzeniu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Gdańsku, która ma wykazać, czy doszło do jakichkolwiek anomalii przy badaniu dokumentacji finansowej Moniki Nowak, żony byłego ministra transportu Sławomira Nowaka. Wiceminister podkreśliła, że Ministerstwo Finansów jest zainteresowane współpracą z prokuraturą w wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości dotyczących tej sprawy.

Dokumentacja prac nad założeniami projektu nowelizacji ustawy o NBP.pdf (9 MB )

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA