REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt założeń nowelizacji ustawy o NBP przyjęty przez rząd

nowelizacja ustawy o NBP
nowelizacja ustawy o NBP
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie przejrzystości funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego i dostosowanie jego działalności do obecnej sytuacji na rynku finansowym zakłada przyjęty 17 czerwca br. przez Radę Ministrów projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim.

Minister finansów Mateusz Szczurek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów nt. projektowanych zmian w ustawie o Narodowym Banku Polskim wskazał, że prace nad założeniami ustawy trwają od marca 2013. Pierwszą wersję wysłano do konsultacji wewnętrznych w Ministerstwie Finansów 5 lipca 2013 r., potem projekt przekazano do konsultacji zewnętrznych. Wersje – ówczesna i przyjęta przez rząd – różnią się wyłącznie redakcyjnie i technicznie. Wszystkie najważniejsze kwestie, jak obrót papierami wartościowymi poza operacjami otwartego rynku przez NBP, są obecne w projekcie założeń od samego początku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak zaznaczył, finalny projekt założeń przyjęty przez rząd zawiera bezpieczniejsze zapisy dla konstytucyjnych wartości, jak i bardziej precyzyjne wymagania dotyczące obrotu papierami przez NBP. Mateusz Szczurek zwrócił uwagę, że doświadczenia ostatnich 6 lat, takie jak kryzys i stagnacja ekonomiczna na świecie, pokazały bardzo wyraźnie, że w niektórych okolicznościach zwykłe instrumenty banków centralnych okazują się niewystarczające. Przypomniał, że zakup i sprzedaż papierów wartościowych poza otwartym rynkiem przeprowadzały w tym czasie m.in. banki centralne USA, Wielkiej Brytanii, Japonii oraz Europejski Bank Centralny. Zdaniem ministra zachowanie takiej furtki to przejaw dbałości o stabilność finansową kraju.

Projekt zakłada również wyodrębnienie instrumentów na rzecz zapewnienia stabilności krajowego systemu finansowego od instrumentów polityki pieniężnej, co pozwoli na elastyczne reagowanie NBP w sytuacjach kryzysowych z uwzględnieniem bieżących warunków w systemie finansowym i gospodarce. Ponadto zostanie rozwiązany problem rachunków bankowych osób fizycznych prowadzonych przez NBP, które nie zostały dotychczas przekazane innym bankom – zostaną one zamknięte z mocy prawa po upłynięciu odpowiedniego okresu przejściowego oraz akcji informacyjnej wzywającej właścicieli rachunków i ich spadkobierców do odbioru środków pieniężnych należnych z tytułu posiadania tych rachunków.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Projekt zakłada wprowadzenie rotacyjności w Radzie Polityki Pieniężnej, zgodnie z którą 1/3 składu RPP byłaby powoływana co 2 lata w równej liczbie przez Prezydenta, Sejm i Senat. Propozycja ta zakłada przejściowe zwiększenie liczby członków RPP do 12, a następnie tymczasowe zmniejszenie do 6 osób. Od 2018 r. skład osobowy Rady byłby już kształtowany z uwzględnieniem ustawowej liczby członków RPP (9 osób).

Wprowadzenie rotacyjności w RPP zapewni płynność zmiany członków Rady oraz przekazywanie pamięci instytucjonalnej i know-how. Zwiększenie stabilności składu ma skutkować mniejszą niepewnością w polityce pieniężnej i ryzykiem niespójności decyzji RPP w kolejnych kadencjach.

W projekcie uregulowano także sprawy współpracy NBP z podmiotami międzynarodowymi, proponując wprowadzenie przepisu wskazującego na Bank jako podmiot właściwy do finansowania ze środków własnych kosztów udziału w projektach finansowych Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Natomiast nowe rozwiązanie w zakresie sporządzania sprawozdania finansowego NBP wskazuje, że ten sam podmiot nie będzie mógł badać więcej niż pięciu kolejnych rocznych sprawozdań finansowych NBP, przy czym będzie mógł ponownie je badać po upływie co najmniej 3 kolejnych lat.


Ustawa o Narodowym Banku Polski była dotychczas przedmiotem tylko jednej samodzielnej nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 18 grudnia 2003 r., dlatego projektowane zmiany zmierzają do rozwiązania problemu braku przejrzystych i aktualnych przepisów regulujących funkcjonowanie Banku. Projekt założeń został skonsultowany z instytucjami rządowymi oraz przekazany do konsultacji społecznych.

Podsekretarz stanu Agnieszka Królikowska poinformowała podczas konferencji prasowej, że podjęła decyzję o przeprowadzeniu kontroli wewnętrznej w Urzędzie Kontroli Skarbowej w Gdańsku, która ma wykazać, czy doszło do jakichkolwiek anomalii przy badaniu dokumentacji finansowej Moniki Nowak, żony byłego ministra transportu Sławomira Nowaka. Wiceminister podkreśliła, że Ministerstwo Finansów jest zainteresowane współpracą z prokuraturą w wyjaśnianiu wszelkich wątpliwości dotyczących tej sprawy.

Dokumentacja prac nad założeniami projektu nowelizacji ustawy o NBP.pdf (9 MB )

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA