REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do dziś wybór uproszczeń w PIT

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Do 20 lutego należy poinformować fiskusa o wyborze wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej. To również ostatni dzień na zawiadomienie urzędu skarbowego o opłacaniu zaliczek w systemie kwartalnym. Z kwartalnych i uproszczonych rozliczeń korzystają także przedsiębiorcy opodatkowani 19-proc. stawką liniową.

Mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą opłacać zaliczki na podatek dochodowy co kwartał. O wyborze preferencyjnego kwartalnego systemu rozliczeń z fiskusem trzeba jednak poinformować pisemnie urząd skarbowy do 20 lutego. Dziś upływa również termin zawiadomienia urzędu skarbowego o wyborze uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek.

REKLAMA

REKLAMA

Zaliczki kwartalne

W tym roku przedsiębiorcy już po raz drugi mają możliwość dokonania wyboru kwartalnego opłacania zaliczek na podatek. Podatnicy, którzy w zeszłym roku nie chcieli lub nie mogli skorzystać z systemu rozliczeń kwartalnych, mają szansę zrobić to teraz.

- Zaliczki kwartalne są wygodną formą rozliczania się z urzędem skarbowym. W ten sposób można uniknąć czasochłonnego comiesięcznego wyliczania zaliczki, a pieniądze dłużej pozostaną do dyspozycji podatnika - mówi Katarzyna Płowens, konsultant w departamencie doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

REKLAMA

Podkreśla, że do skorzystania z tej formy rozliczeń uprawnieni są jedynie mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mateusz Kobyliński, menedżer, doradca podatkowy w KPMG, zwraca uwagę, że kwartalna forma wpłaty zaliczek może stanowić przydatne narzędzie usprawniające zarządzanie środkami pieniężnymi przedsiębiorcy, a także przyczynić się do zredukowania obsługi administracyjno-księgowej prowadzonej działalności.

- Przesuwając termin zapłaty zaliczki, umożliwia lepsze gospodarowanie gotówką w czasie. Redukując zaś prawie czterokrotnie liczbę wpłat zaliczek w trakcie roku, przyczynia się do istotnego uproszczenia rozliczeń podatnika z fiskusem - ocenia Mateusz Kobyliński.

Ekspert zwraca uwagę, że złożenie zawiadomienia o wyborze kwartalnego sposobu zaliczek dotyczy także lat następnych, chyba że podatnik zawiadomi organ podatkowy o rezygnacji z tej formy rozliczeń.

- Termin 20 lutego jest zatem kluczowy nie tylko dla tych, którzy chcą rozpocząć rozliczenia na zasadzie kwartalnej, ale również dla tych, którzy chcą z nich zrezygnować - podkreśla ekspert.

Obowiązek zapłaty

Z kwartalnego opłacania zaliczek mogą korzystać przedsiębiorcy rozliczający podatek na zasadach ogólnych oraz w formie 19-proc. stawki liniowej. Obowiązek wpłacania zaliczki powstaje poczynając od kwartału, w którym dochody podatnika przekroczą kwotę powodującą obowiązek zapłaty podatku (w 2008 r. - 3091 zł). Podatek już za pierwszy kwartał muszą natomiast zapłacić przedsiębiorcy opodatkowani stawką liniową.

- Zaliczkę za kolejne kwartały wpłaca się w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą należnych zaliczek za poprzednie kwartały - wyjaśnia Katarzyna Płowens.

Dochód z 2006 roku

W dniu dzisiejszym mija także termin na zawiadomienie fiskusa o wyborze opłacania zaliczek miesięcznych w formie uproszczonej. Podstawową zaletą uproszczonych zaliczek jest opłacanie przez cały rok podatkowy stałej kwoty podatku. Wyboru zaliczek uproszczonych mogą dokonać przedsiębiorcy niezależnie od wysokości uzyskiwanych dochodów.

- Zastosowanie tej metody uzależnione jest między innymi od decyzji przedsiębiorcy, o której powinien odpowiednio poinformować organ podatkowy. Zawiadomienie to dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do 20 lutego, poinformuje w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z takiego sposobu rozliczeń - mówi Rafał Garbarz, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young.

Wysokość zaliczki uproszczonej stanowi 1/12 podatku obliczonego od dochodu wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo w roku podatkowym poprzedzającym ten rok o dwa lata (jeżeli w zeznaniu za rok wcześniejszy przedsiębiorca nie wykazał dochodu albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł). W celu wyliczenia wysokości uproszczonej zaliczki należy wziąć zatem pod uwagę dochód, z tytułu osiągnięcia którego w ubiegłym roku podatkowym należało złożyć zeznanie. W praktyce oznacza to, że punktem odniesienia dla przedsiębiorców, którzy chcą opłacać uproszczone zaliczki w 2008 roku, jest dochód uzyskany w 2006 lub 2005 r., a nie w roku 2007 r.

Zawyżona kwota zaliczki

Opłacanie zaliczek w uproszczonej formie jest szczególnie opłacalne dla podatników, którzy w 2006 r. wykazali niewielki dochód z działalności. Jeżeli dodatkowo jest on wyższy od kwoty 2790 zł i jednocześnie nie przekracza 3091 zł, to podatnik w trakcie roku w ogóle nie będzie musiał opłacać zaliczek uproszczonych. Podatek od takiego dochodu wykazanego w 2006 roku obliczany według skali podatkowej obowiązującej w 2008 roku wyniesie bowiem 0 zł. Rafał Garbarz zwraca uwagę, że uproszczony mechanizm naliczania zaliczek nie zawsze jednak będzie dla podatnika korzystny.

- Przy obliczaniu zaliczki według tej metody konieczne jest odniesienie się do dochodów z lat poprzednich. Jeżeli więc w roku, który stanowił podstawę do określenia wysokości zaliczki, działalność gospodarcza przynosiła większe zyski niż w trakcie roku bieżącego, zaliczki obliczone w sposób uproszczony mogą okazać się zawyżone. Powstała w ten sposób nadpłata będzie mogła zostać rozliczona dopiero w zeznaniu rocznym - podkreśla ekspert.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zawiadomienie składane do 20 lutego

MAŁY PODATNIK

To podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości kwoty 800 tys. euro (w 2008 roku - 3,014 mln zł).

3091 wynosi w 2008 roku roczny dochód niepowodujący obowiązku zapłaty podatku

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA