REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce świadczenia usług elektronicznych - mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS)

Subskrybuj nas na Youtube
Miejsce świadczenia usług elektronicznych - mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS)
Miejsce świadczenia usług elektronicznych - mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS)
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie przedsiębiorców do zmian, które od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać w państwach UE w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE, to temat konferencji VAT – Miejsce świadczenia usług / Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS). Konferencja odbyła się 9 września 2014 r. w Warszawie we współpracy Ministerstwa Finansów z Komisją Europejską.

Konferencję otworzył sekretarz stanu w MF Janusz Cichoń, a szef wydziału VAT w Komisji Europejskiej Donato Raponi przedstawił nowe zagadnienie, jakim jest zmiana miejsca świadczenia trzech kategorii usług i funkcjonowanie opcjonalnego systemu MOSS (pol. małego punktu kompleksowej obsługi), stworzonego dla potrzeb rozliczania VAT od tych usług dla państw członkowskich, w których zlokalizowani są usługobiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

W panelach dyskusyjnych uczestniczyli reprezentanci administracji podatkowych państw członkowskich UE z Polski, Austrii, Estonii i Włoch. Konferencja zgromadziła również przedstawicieli biznesu, księgowych oraz doradców podatkowych.

Dyskutowano o krajowych rozwiązaniach poszczególnych państw Unii w funkcjonowaniu systemu MOSS, takich jak prezentacja portali internetowych, szczegóły rejestracji, składania deklaracji czy dokonywania płatności w małym punkcie kompleksowej obsługi. Poruszono także kwestię definiowania – w kontekście wprowadzanych zmian – usług cyfrowych, stosowania domniemań w celu określenia miejsca konsumpcji tych usług czy ustalania ich rzeczywistych dostawców.

Wcześniejsze konferencje nt. zmian miejsca świadczenia trzech kategorii usług odbyły się w Londynie i Luksemburgu. Kolejna natomiast planowana jest w  Santa Monica (USA).

Wprowadzane zmiany stanowią końcowy etap implementacji dyrektywy Rady 2008/8/WE z dnia 12 lutego 2008 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług. Został on zrealizowany w opublikowanej 3 września br. nowelizacji z dnia 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. poz. 1171).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Więcej informacji nt. MOSS znajduje się w wyjaśnieniach opracowanych przez Komisję Europejską:

Noty wyjaśniające dotyczące zmian VAT w UE w odniesieniu do miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, które wejdą w życie w 2015r. - pobierz plik (plik pdf 1.14 MB)

REKLAMA

Noty wyjaśniające mają na celu zapewnienie lepszego zrozumienia przepisów prawnych przyjmowanych na szczeblu UE, w tym przypadku głównie rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do miejsca świadczenia usług.

Noty opublikowane przed datą, od której zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, tj. dniem 1 stycznia 2015 r., mają umożliwić państwom członkowskim i przedsiębiorstwom lepsze i odpowiednio wczesne przygotowanie się i dostosowanie do nadchodzących zmian w bardziej jednolity sposób.

Noty wyjaśniające nie są prawnie wiążące. Stanowią one jedynie praktyczne i nieformalne wskazówki odnośnie do sposobu stosowania prawa UE z punktu widzenia DG TAXUD. Nie odzwierciedlają one stanowiska Komisji, ani też Komisja nie jest związana wyrażonymi w nich poglądami. Noty wyjaśniające nie zastępują wytycznych Komitetu ds. VAT, które pełnią odrębną rolę w procesie legislacyjnym. Ponadto Komitet ds. VAT może w przyszłości wydać wytyczne w tej dziedzinie. Z czasem orzecznictwo, wytyczne i praktyka Komitetu ds. VAT uzupełnią opinie wyrażone w niniejszych notach.

Przewodnik dotyczący małego punktu kompleksowej obsługi w zakresie VAT  -  pobierz plik (plik pdf 370 KB). Celem tego przewodnika jest przedstawienie praktycznego zastosowania małego punktu kompleksowej obsługi.

Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS) - informacje ogólne

REKLAMA

Przepisy dotyczące małego punktu kompleksowej obsługi wchodzą w życie w dniu 1 stycznia 2015 r.; umożliwią one podatnikom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze radiowe i telewizyjne oraz usługi elektroniczne na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których nie mają siedziby działalności gospodarczej, rozliczanie VAT należnego z tytułu świadczenia tych usług za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym posiadają numer identyfikacyjny.

System ten ma charakter fakultatywny i stanowi środek upraszczający wprowadzony w następstwie zmiany przepisów VAT w zakresie miejsca świadczenia, zgodnie z którymi usługi świadczone są w państwie członkowskim usługobiorcy, a nie w państwie członkowskim usługodawcy. Dzięki temu systemowi podatnicy mogą uniknąć rejestracji w każdym państwie członkowskim konsumpcji. Mały punkt kompleksowej obsługi stanowi odzwierciedlenie systemu obowiązującego do 2015 r. w odniesieniu do usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami przez usługodawców niemających siedziby działalności gospodarczej w Unii Europejskiej.


W praktyce w ramach tej procedury podatnik zarejestrowany w małym punkcie kompleksowej obsługi w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji) składa drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi z wyszczególnieniem usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami w innym państwie członkowskim [państwo członkowskie (państwa członkowskie) konsumpcji] wraz z należną kwotą VAT. Następnie państwo członkowskie identyfikacji przekazuje te deklaracje wraz z zapłaconą kwotą VAT do odpowiednich państw członkowskich konsumpcji za pośrednictwem bezpiecznej sieci komunikacyjnej.

Deklaracje VAT dla małego punktu kompleksowej obsługi stanowią deklarację dodatkową obok deklaracji VAT, którą podatnik składa w swoim państwie członkowskim w ramach krajowych obowiązków w zakresie VAT. Mały punkt kompleksowej obsługi dostępny jest dla podatników posiadających siedzibę działalności gospodarczej w UE (procedura unijna) oraz dla podatników niemających takiej siedziby w UE (procedura nieunijna). Bez małego punktu kompleksowej obsługi usługodawca byłby zobowiązany do rejestrowania się w każdym państwie członkowskim, w którym świadczy usługi na rzecz swoich klientów. System małego punktu kompleksowej obsługi jest fakultatywny dla podatników.

Decydując się na korzystanie z małego punktu kompleksowej obsługi, podatnik musi jednak stosować ten system we wszystkich odnośnych państwach członkowskich. Z systemu tego nie można korzystać fakultatywnie w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA