REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy jest stabilniejszy - Paying Taxes 2015

Polski system podatkowy jest stabilniejszy - Paying Taxes 2015
Polski system podatkowy jest stabilniejszy - Paying Taxes 2015
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu Banku Światowego i firmy doradczej PwC „Paying Taxes 2015” - badającego stopień skomplikowania systemu podatkowego - Polska zajmuje 87 miejsce, w porównaniu do zeszłorocznej 113 pozycji.

Wyniki raportu wskazują, że przeciętnie polski przedsiębiorca dokonuje obecnie 18 rocznych płatności podatku, poświęcając na to 286 godzin rocznie, podobnie jak miało to miejsce w dwóch poprzednich latach. Całkowita stopa podatkowa wynosi w tym roku dla Polski 38,7 % (w ubiegłym roku – 41,6%, jednak uwzględniając zmiany metodologiczne ubiegłoroczna całkowita stopa podatkowa wyniosła 38,5%). 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„W tegorocznych wynikach obserwujemy względną stabilność polskiego systemu podatkowego. W ostatnim czasie wiele zmian zostało już w Polsce wprowadzonych, jak np. przejście na elektroniczny sposób składania deklaracji CIT  i z pewnością znajdą one odzwierciedlenie w kolejnej edycji raportu. Jednocześnie jednak widać konieczność dalszych prac nad rozwiązaniami, które sprawią że system prawny,  oraz idąca za nim praktyka działania, będą jeszcze bardziej przyjazne dla przedsiębiorców” - mówi Tomasz Barańczyk, partner zarządzający działem prawno - podatkowym w PwC.

„Kwestią, która wciąż wymaga zmian jest praktyka stosowania przepisów o zatorach płatniczych czy tak oczywista  - zdawałoby się sprawa - jak ujednolicenie wzoru deklaracji podatku od nieruchomości może być doskonałym przykładem. Warto jednak podjąć wysiłek wprowadzania dalszych zmian, gdyż efektem będzie nie tylko awans w rankingu Paying Taxes, ale przede wszystkim stymulacja przedsiębiorczości w naszym kraju".

Awans Polski ze 113 na 87 pozycję wynika zarówno z korzystnych  zmian w polskim systemie podatkowym, jak i w dużym stopniu z modyfikacji metodologii badania, przyjętej przez Bank (m.in. w postaci uaktualnienia danych o PKB przyjętych dla rozliczeń podatkowych spółki). Nie zmieniły się natomiast podstawowe wskaźniki badane w raporcie – zarówno ilość czasu poświęconego na rozliczenia podatkowe oraz liczba dokonywanych płatności. Polska notuje zatem lekki wzrost efektywnej stopy podatkowej, co jest spowodowane wzrostami w podatkach i opłatach lokalnych.

REKLAMA

Warto także pamiętać, że bieżący raport odzwierciedla stan prawny obowiązujący w 2013 r, a zatem nie uwzględnia części przeprowadzonych od tego czasu w prawie podatkowym zmian.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć PIT po 1 stycznia 2015 r.

Wskaźniki i stawki

Polska na tle Europy Środkowo – Wschodniej

Na tle regionu Europy Środkowo – Wschodniej, Polska cechuje się obecnie niższą od średniej efektywną stopą podatkową (38,7 % versus 41%) ale dłużej zajmuje nam płacenie podatków (średnia 176 godzin wobec 286 w Polsce). Na firmę modelową w Polsce przypada także więcej płatności, gdyż średnia dla naszego regionu wynosi tylko 12,3. Biorąc pod uwagę, że w 2011 Polska zajmowała 127 miejsce w rankingu (z 29 płatnościami, zaangażowaniem czasowym równym 296 godzin i efektywnej stawce podatkowej 43,6 %) polski system podatkowy wykazuje tendencję do usuwania barier administracyjnych.

„Ostatnie dwa lata przyniosły szereg  zmian uproszczających i usprawniających przepływy pieniężne, których celem było ułatwienie prowadzenia działalności. Jako przykład można podać przepisy mające na celu likwidację tzw. zatorów płatniczych, które wciąż jednak wymagają dalszych prac nad ich stosowaniem” – mówi Katarzyna Czarnecka-Żochowska, partner w PwC. „Warto również wspomnieć zmiany w VAT mające na celu uproszczenie korzystania z ulgi na złe długi, a także częściowe zmiany momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Dokonano również istotnych modyfikacji w fakturowaniu, a także wprowadzono możliwość wystawiania faktur uproszczonych oraz zliberalizowano przepisy dotyczące e-faktur w zakresie akceptacji ich przesyłania w tej formie przez nabywcę”. 

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Informacje o spółce modelowej

Dla celów raportu stworzono konstrukcję spółki modelowej - jest to polska spółka z o.o., która zaczęła swoją działalność 1 stycznia 2012 r. i prowadzi ją w Warszawie. Spółka posiada w 100% kapitał polski, jest własnością 5 osób fizycznych. Produkuje doniczki do kwiatów i sprzedaje kontrahentom. detalicznym. Dokonuje wyłącznie transakcji krajowych. Posiada 60 pracowników, polskich rezydentów podatkowych. Posiada majątek w postaci dwóch działek, 1 budynku, maszyn, sprzętu biurowego, komputerów i 2 ciężarówek (jedna w ramach leasingu). Spółka modelowa korzysta wyłącznie z takich przywilejów podatkowych, na które wpływ ma jej rozmiar lub okres prowadzenia działalności. Obrót  wnosi1,050  x PKB (według danych z 2012 r.). W pierwszym roku działalności spółka wykazała stratę. W drugim roku sprzedała jedną z posiadanych działek.

Pełna treść raportu Paying Taxes 2015

Informacje o Grupie Banku Światowego
Grupa Banku Światowego jest jednym z największych na świecie źródeł finansowania i wiedzy dla krajów rozwijających się. W jej skład wchodzi pięć ściśle powiązanych ze sobą instytucji: Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD), Międzynarodowe Stowarzyszenie Rozwoju (IDA), Międzynarodowa Korporacja Finansowa (IFC), Wielostronna Agencja Gwarancji Inwestycyjnych (MIGA) oraz Międzynarodowe Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID). Każda z tych instytucji odgrywa inną rolę w misji, jaką jest walka z ubóstwem i poprawa standardu życia mieszkańców krajów rozwijających się. Więcej informacji można znaleźć na stronach: www.worldbank.org, www.miga.org i www.ifc.org.

Informacje o PwC

PwC współtworzy ze swoimi klientami poszukiwaną przez nich wartość biznesową. Jesteśmy siecią firm działającą w 157 krajach. Zatrudniamy blisko 195 tysięcy osób dostarczających  naszym klientom  najwyższą jakość w zakresie audytu, doradztwa biznesowego oraz doradztwa podatkowego i prawnego. Dowiedz się więcej na www.pwc.pl.

Nazwa PwC odnosi się do sieci firm PwC i/albo jednej lub kilku firm członkowskich, z których każda jest odrębną i niezależną osobą prawną. Więcej informacji znajduje się pod adresem: www.pwc.com/structure.

©2014 PricewaterhouseCoopers. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA