REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dla płatników od 1 stycznia 2015 r.

Zmiany dla płatników od 1 stycznia 2015 r.
Zmiany dla płatników od 1 stycznia 2015 r.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 r. wchodzą w życie nowe przepisy dla płatników PIT mające zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r. Aby wiadomość o zmianach dotarła do wszystkich zainteresowanych, Ministerstwo Finansów rozpoczęło 10 grudnia kampanię informacyjną.

Wprowadzone zmiany nakładają na płatników i inne podmioty, które mają obowiązek sporządzania i przekazywania informacji o dochodach osób fizycznych nowy, wyłącznie elektroniczny sposób przesyłania do urzędów skarbowych deklaracji, informacji i rocznych obliczeń podatku za osoby fizyczne np. za pracowników. Formularze te powinny być przesyłane do urzędów skarbowych w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem elektronicznym.

Autopromocja

Obowiązująca od nowego roku nowelizacja ustawy nakłada nowe obowiązki m.in. według kryterium, czy płatnicy sporządzają i przekazują imienne informacje o wysokości dochodów podatników podatku dla więcej lub nie więcej niż pięciu podatników (osób fizycznych) i w zależności od tego, czy tych informacji w ich imieniu nie składa biuro rachunkowe.

Ministerstwo Finansów wychodząc naprzeciw potrzebom informacyjnym związanym ze zmianami rozpoczyna dzisiaj, tj. 10 grudnia br. akcję informacyjną dla płatników.

Jej elementem będą:

  • kampania radiowa - prowadzona w stacjach ogólnopolskich i lokalnych w dwóch odsłonach: od 10 do 19 grudnia 2014 r. oraz od 7 do 21 stycznia 2015 r.,
  • spotkania dla przedsiębiorców/płatników - organizowane w całym kraju przez administrację podatkową (izby i urzędy skarbowe),
  • zakładka Dla płatników na portalu podatkowym - ze szczegółami wprowadzanych zmian, możliwością testowania Uniwersalnej Bramki Dokumentów do składania deklaracji elektronicznych oraz wsparciem technicznym,
  • infolinia dla płatników - uruchomiona w ramach Krajowej Informacji Podatkowej.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Testowanie bramki UBD

Uniwersalna Bramka Dokumentów (UBD) to nowy kanał komunikacji elektronicznej dla płatników, który od 1 stycznia 2015 r. ma ułatwić i usprawnić składanie deklaracji drogą elektroniczną. To intuicyjne narzędzie pozwoli na złożenie w ramach jednej transmisji danych do 20 000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki. W praktyce oznacza to wprowadzenie dokumentu wielopozycyjnego, umożliwiającego płatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotom niepełniącym funkcji płatnika w tym podatku, wysyłanie urzędowi skarbowemu zbiorczej informacji o dochodach osób fizycznych, opatrzonej jednym podpisem elektronicznym.

W tym celu wprowadzone zostały nowe schematy informacji zbiorczych PIT-11, PIT-8C, PIT-R oraz deklaracji zbiorczej PIT-40, które w Uniwersalnej Bramce Dokumentów zostały oznaczone: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z.

Schematy dokumentów zbiorczych nie przewidują składania korekt. Korekty powinny być składane jako pojedyncze dokumenty (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) za pośrednictwem dotychczasowej bramki e-Deklaracje.

Płatnicy zaliczek na podatek dochodowy będący osobami fizycznymi, będą mieli możliwość podpisania wysyłanych dokumentów zbiorczych (PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ, PIT-40Z) i pojedynczych (PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40) danymi autoryzującymi.

Podatki 2015 - komplet

Nowy kanał zostanie uruchomiony 1 stycznia 2015 roku, ale już dziś MF prezentuje:

  • w zakładce Do pobrania – Specyfikację Wejścia-Wyjścia UBD dla środowiska testowego,
  • w zakładce Struktury dokumentów XML – Wzory dokumentów do testów Uniwersalnej Bramki Dokumentów.

Pod adresem https://test-ubd.mf.gov.pl/uslugi/dokumenty znajduje się testowa wersja Uniwersalnej Bramki Dokumentów, która pozwoli na dostosowanie systemów teleinformatycznych płatników do nowego rozwiązania oraz przygotowanie do korzystania z kolejnego kanału komunikacji. 

Ministerstwo Finansów zachęca do testowania bramki UBD.

Najważniejsze zagadnienia, pytania i odpowiedzi dotyczące testowej Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)

Zobacz: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Płatnik PIT dla NIE WIĘCEJ niż 5 podatników

Informacja dla płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotów niepełniących funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy  sporządzają i przekazują imienne informacje o wysokości dochodów podatników tego podatku dla nie więcej niż pięciu podatników (osób fizycznych) i gdy informacji tych w ich imieniu nie składa biuro rachunkowe.

DOKUMENTY, KTÓRYCH DOTYCZY ZMIANA

Informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR oraz roczne obliczenie podatku PIT-40.

FORMA I TERMIN PRZESYŁANIA DO URZĘDU SKARBOWEGO

Obowiązujące od 1 stycznia 2015 r. przepisy pozostawiają tym podmiotom wybór co do formy przesyłania dokumentów do urzędu skarbowego papierowo lub elektronicznie. Wyjątkiem jest  informacja IFT-3/IFT-3R, która musi być składana drogą elektroniczną.

Przesyłając ww. dokumenty za pomocą środków komunikacji elektronicznej należy to zrobić przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (BPE). Płatnicy PIT oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku będące osobami fizycznymi od 1 stycznia 2015 r, będą mieli możliwość podpisywania dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną danymi autoryzującymi.

Termin składania dokumentów jest różny w zależności od formy ich przesłania:

  • dokument papierowy do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym (jest krótszy o miesiąc).
  • dokument elektroniczny do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

SPOSÓB PRZESYŁANIA DOKUMENTÓW DROGĄ ELEKTRONICZNĄ

Płatnicy PIT i osoby niepełniące funkcji płatnika w tym podatku mogą składać deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej korzystając z jednej z trzech opcji:

  1. Modułu systemu finansowo-księgowego
  2. Formularzy interaktywnych
  3. Uniwersalnej Bramki Dokumentów

SKŁADANIE DEKLARACJI PRZEZ PEŁNOMOCNIKA

Płatnicy PIT i osoby niepełniące funkcji płatnika w tym podatku, którzy chcą aby deklaracja została złożona w ich imieniu przez pełnomocnika, powinni udzielić pełnomocnictwa do podpisywania i składania deklaracji i złożyć je we właściwym urzędzie skarbowym w formie papierowej formularz UPL-1 (pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Jedno pełnomocnictwo wystarczy do obsługi deklaracji składanych do wszystkich urzędów skarbowych.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

W sytuacji bowiem gdy informacje w imieniu płatnika PIT  i osób niepełniących funkcji płatnika w tym podatku składa pełnomocnik – jest on obowiązany do przesyłania ich w formie elektronicznej. W tym wypadku stosuje się zasady obowiązujące Płatników PIT dla więcej niż 5 podatników.

TERMIN I SPOSÓB PRZESYŁANIA DOKUMENTÓW DO PODATNIKÓW

Termin i sposób przesyłania podatnikowi PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1R oraz PIT-40 pozostaje bez zmian niezależnie od formy ich składania urzędowi skarbowemu. Upływa z końcem lutego następującego po roku podatkowym.

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z WYBORU FORMY ELEKTRONICZNEJ

Wysyłanie formularzy drogą elektroniczną to oszczędność czasu i pieniędzy, które można spożytkować w inny efektywny sposób. To nie tylko uniknięcie przygotowywania papierowych formularzy, ich kopertowania i wysyłania do właściwych naczelników urzędów skarbowych, ale także weryfikacja kompletności dokumentów i sprawdzanie poprawności składanych danych w szerokim zakresie. Masz też dłuższy termin – o miesiąc.

Płatnik PIT dla WIĘCEJ niż 5 podatników

Informacja dla płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotów niepełniących funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy  sporządzają i przekazują imienne informacje o wysokości dochodów podatników tego podatku dla więcej niż pięciu podatników (osób fizycznych), lub gdy informacje te są składane w ich imieniu przez biuro rachunkowe.

DOKUMENTY, KTÓRYCH DOTYCZY ZMIANA

Informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R, IFT-3/IFT-3R, deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR oraz roczne obliczenie podatku PIT-40.

Rozwód - opieka nad dziećmi, podział majątku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


FORMA I TERMIN PRZESYŁANIA DO URZĘDU SKARBOWEGO

Od 1 stycznia 2015 r. istnieje obowiązek składania przez te podmioty do urzędów skarbowych ww. dokumentów wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Przesyłając ww. dokumenty za pomocą środków komunikacji elektronicznej należy to zrobić przy użyciu bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (BPE). Płatnicy PIT oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku będące osobami fizycznymi od 1 stycznia 2015 r, będą mieli jednak możliwość podpisywania dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną danymi autoryzującymi.

Termin składania dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej:

  • PIT-4R, PIT-8AR, IFT-3R – do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym,
  • PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-3R, PIT-40 - do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.


SPOSÓB PRZESYŁANIA DOKUMENTÓW DROGĄ ELEKTONICZNĄ

Płatnicy PIT i osoby niepełniące funkcji płatnika w tym podatku mogą składać deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej korzystając z jednej z trzech opcji:

  1. Modułu systemu finansowo-księgowego
  2. Formularzy interaktywnych
  3. Uniwersalnej Bramki Dokumentów

SKŁADANIE DEKLARACJI PRZEZ PEŁNOMOCNIKA

Płatnicy PIT i osoby niepełniące funkcji płatnika w tym podatku, którzy chcą aby deklaracja została złożona w ich imieniu przez pełnomocnika, powinni udzielić pełnomocnictwa do podpisywania i składania deklaracji i złożyć je we właściwym urzędzie skarbowym w formie papierowej formularz UPL-1 (pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Jedno pełnomocnictwo wystarczy do obsługi deklaracji składanych do wszystkich urzędów skarbowych.

TERMIN I SPOSÓB PRZESYŁANIA DOKUMENTÓW DO PODATNIKÓW

Termin i sposób przesyłania podatnikowi PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 pozostaje bez zmian. Upływa z końcem lutego następującego po roku podatkowym.

PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 746, ze zmian.)
  2. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zmian.)
  3. Ustawa z dnia 26 września 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1563)
  4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi winny być opatrzone (Dz. U. z 2012 r. poz. 1537, ze zmian.).

Więcej informacji na www.portalpodatkowy.mf.gov.pl w zakładce Dla Płatników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA