REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity dla OPP na reklamę finansowaną z 1 proc. podatku

REKLAMA

REKLAMA

Będą zmiany w zakresie wykorzystywania środków pozyskiwanych przez organizacje pożytku publicznego z 1 proc. podatku. Chodzi o środki, które OPP mogą przeznaczyć na reklamę. Zdaniem pomysłodawców zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie, wydatki na reklamę powinny być finansowane z innych źródeł niż 1 proc. odpisu podatkowego.

Nad szczegółami projektowanej noweli od blisko pół roku pracuje sejmowa podkomisja stała ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Na pierwszym w tym roku posiedzeniu ich przedstawiciele dyskutowali o szczegółowych kwestiach związanych m.in. z reklamowaniem OPP.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Grzegorz Gruca z Polskiej Akcji Humanitarnej zwrócił uwagę na nierówność w dostępie OPP do środków masowego przekazu. "Musimy zwrócić uwagę na sytuację, kiedy założycielem OPP jest założyciel mediów. Może on przekazać za grosze cały czas reklamowy i antenowy. Pozostałe organizacje w ogóle nie będą miały szansy na zaistnienie" - powiedział.

Termin składania deklaracji podatkowych - zmiany od 2015 roku

Przedstawiciel PAH nawiązał do powszechnego m.in. w USA fundraisingu, czyli poszukiwania pieniędzy poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm lub instytucji rządowych i samorządowych. Jak podkreślił, chodzi o to, żeby zachęcić podatników do przekazywania pieniędzy na cel realizowany przez konkretną organizację. "Jeżeli np. rząd może przeznaczać pieniądze na budowanie swojego wizerunku i różne inne działania, które budują jego pozycję i zaufanie w społeczeństwie, to dlaczego nie może tego robić OPP, czyli organizacja, która co do zasady działa dla pożytku publicznego" - powiedział.

REKLAMA

Jak podkreślił ekspert Instytutu Spraw Publicznych Tomasz Schimanek, trzeba z ostrożnością podchodzić do ewentualnych ograniczeń w zakresie reklamy OPP. "Czasami jest to szansa dla tych organizacji, które inaczej nie mogą konkurować z wielkimi fundacjami medialnymi" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ocenił, że problem tkwi w tym, że obywatele nie interesują się tym, na co dokładnie organizacje przekazują zebrane środki. "Co roku umieszczana jest pełna informacja na temat zbiórki publicznej, gdzie dokładnie można przeczytać, ile środków jest przeznaczanych na obsługę tej zbiórki. To nie jest wina organizacji, tylko problem leży po stronie obywateli, którzy się tym nie interesują, a mają wybór" - powiedział Schimanek.

Polecamy produkt: PITY 2015 z płytą CD

Także zdaniem Beaty Hernik-Janiszewskiej z fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci potrzebne jest doprecyzowanie tych kwestii. "Temat 1 proc. jest szalenie istotny. Obserwujemy całą masę patologii. Widzimy, co się dzieje, i udajemy trochę, że problemu nie ma. Czytając sprawozdania niektórych organizacji, które zbierają 1 proc., widzimy, że co najmniej 60 proc. przychodu jest wydatkowana na wsparcie rozwoju rynku finansowego np. na spółki zależne. Statut organizacji na to pozwala. Natomiast jest to niemoralne i nieetyczne" - powiedziała Hernik-Janiszewska.

Przewodniczący podkomisji Tadeusz Tomaszewski powiedział, że jeżeli ustawa ma zostać znowelizowana w tej kadencji Sejmu, to podkomisja musi zakończyć prace najpóźniej w lutym.


Autorzy projektu przekonują, że przyczyni się on do wzrostu transparentności i wiarygodności OPP. Najważniejsza zgłoszona dotychczas zmiana to wprowadzenie limitu środków, jakie OPP mogą wydać na reklamy w mediach. Projekt przewiduje, że organizacje, które w danym roku uzyskały z 1 proc. do 200 tys. zł, będą mogły przeznaczyć na reklamę nie więcej niż 5 proc. tych środków. Jeśli kwota przekroczy 200 tys. zł, wówczas na reklamę będzie można przeznaczyć maksymalnie 2 proc. Ponadto każda reklama ma zawierać informację na temat źródła jej finansowania.

Projekt nie ogranicza finansowania reklam z innych źródeł, np. pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn.

Opodatkowanie przychodów pochodzących ze źródeł nieujawnionych

Kolejna propozycja zakłada, że OPP będzie miała zakaz przekazywania środków (zebranych w ramach 1 proc.) organizacjom niebędącym w wykazie MPiPS. Obecnie zdarza się, że organizacje uprawnione do zbierania 1 proc. de facto zbierają pieniądze dla innych organizacji, niekiedy pobierając za to opłaty, np. pod pretekstem zbierania składek członkowskich.

To, jak organizacje OPP wykorzystują otrzymywany 1 proc., skontrolowała Najwyższa Izba Kontroli. W opublikowanym w grudniu 2014 r. raporcie NIK postuluje m.in. wprowadzenie limitu wydatków organizacji na reklamę - "żeby nie było tak, że zdecydowana większość zebranych pieniędzy później może trafić na reklamy, żeby pozyskać kolejne pieniądze. Nie temu ten system służy" - mówił prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

NIK zwróciła uwagę, że ustawodawca zobowiązał publiczne radio i telewizję do nieodpłatnego rozpowszechniania, we współpracy z OPP, audycji popularyzujących m.in. ideę przekazywania konkretnym organizacjom pożytku publicznego 1 proc. podatku PIT. Z kontroli wynika, że OPP, poza jednostkowymi przypadkami, z tej możliwości nie korzystały.

Z danych resortu finansów za 2013 r. wynika, że ponad 12 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego; w sumie otrzymały one ponad 506 mln zł.

Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej OPP, wystarczy w odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym wpisać jej nazwę i numer KRS. Pieniądze zostaną przelane przez urząd skarbowy. 1 proc. można przekazać organizacjom figurującym w wykazie MPiPS dostępnym na stronie www.pozytek.gov.pl. (PAP)

gdyj/ itm/

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

REKLAMA

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA