REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Limity dla OPP na reklamę finansowaną z 1 proc. podatku

REKLAMA

REKLAMA

Będą zmiany w zakresie wykorzystywania środków pozyskiwanych przez organizacje pożytku publicznego z 1 proc. podatku. Chodzi o środki, które OPP mogą przeznaczyć na reklamę. Zdaniem pomysłodawców zmian w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie, wydatki na reklamę powinny być finansowane z innych źródeł niż 1 proc. odpisu podatkowego.

Nad szczegółami projektowanej noweli od blisko pół roku pracuje sejmowa podkomisja stała ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Na pierwszym w tym roku posiedzeniu ich przedstawiciele dyskutowali o szczegółowych kwestiach związanych m.in. z reklamowaniem OPP.

Autopromocja

Grzegorz Gruca z Polskiej Akcji Humanitarnej zwrócił uwagę na nierówność w dostępie OPP do środków masowego przekazu. "Musimy zwrócić uwagę na sytuację, kiedy założycielem OPP jest założyciel mediów. Może on przekazać za grosze cały czas reklamowy i antenowy. Pozostałe organizacje w ogóle nie będą miały szansy na zaistnienie" - powiedział.

Termin składania deklaracji podatkowych - zmiany od 2015 roku

Przedstawiciel PAH nawiązał do powszechnego m.in. w USA fundraisingu, czyli poszukiwania pieniędzy poprzez proszenie o wsparcie osób indywidualnych, firm lub instytucji rządowych i samorządowych. Jak podkreślił, chodzi o to, żeby zachęcić podatników do przekazywania pieniędzy na cel realizowany przez konkretną organizację. "Jeżeli np. rząd może przeznaczać pieniądze na budowanie swojego wizerunku i różne inne działania, które budują jego pozycję i zaufanie w społeczeństwie, to dlaczego nie może tego robić OPP, czyli organizacja, która co do zasady działa dla pożytku publicznego" - powiedział.

Jak podkreślił ekspert Instytutu Spraw Publicznych Tomasz Schimanek, trzeba z ostrożnością podchodzić do ewentualnych ograniczeń w zakresie reklamy OPP. "Czasami jest to szansa dla tych organizacji, które inaczej nie mogą konkurować z wielkimi fundacjami medialnymi" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ocenił, że problem tkwi w tym, że obywatele nie interesują się tym, na co dokładnie organizacje przekazują zebrane środki. "Co roku umieszczana jest pełna informacja na temat zbiórki publicznej, gdzie dokładnie można przeczytać, ile środków jest przeznaczanych na obsługę tej zbiórki. To nie jest wina organizacji, tylko problem leży po stronie obywateli, którzy się tym nie interesują, a mają wybór" - powiedział Schimanek.

Polecamy produkt: PITY 2015 z płytą CD

Także zdaniem Beaty Hernik-Janiszewskiej z fundacji Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci potrzebne jest doprecyzowanie tych kwestii. "Temat 1 proc. jest szalenie istotny. Obserwujemy całą masę patologii. Widzimy, co się dzieje, i udajemy trochę, że problemu nie ma. Czytając sprawozdania niektórych organizacji, które zbierają 1 proc., widzimy, że co najmniej 60 proc. przychodu jest wydatkowana na wsparcie rozwoju rynku finansowego np. na spółki zależne. Statut organizacji na to pozwala. Natomiast jest to niemoralne i nieetyczne" - powiedziała Hernik-Janiszewska.

Przewodniczący podkomisji Tadeusz Tomaszewski powiedział, że jeżeli ustawa ma zostać znowelizowana w tej kadencji Sejmu, to podkomisja musi zakończyć prace najpóźniej w lutym.


Autorzy projektu przekonują, że przyczyni się on do wzrostu transparentności i wiarygodności OPP. Najważniejsza zgłoszona dotychczas zmiana to wprowadzenie limitu środków, jakie OPP mogą wydać na reklamy w mediach. Projekt przewiduje, że organizacje, które w danym roku uzyskały z 1 proc. do 200 tys. zł, będą mogły przeznaczyć na reklamę nie więcej niż 5 proc. tych środków. Jeśli kwota przekroczy 200 tys. zł, wówczas na reklamę będzie można przeznaczyć maksymalnie 2 proc. Ponadto każda reklama ma zawierać informację na temat źródła jej finansowania.

Projekt nie ogranicza finansowania reklam z innych źródeł, np. pochodzących ze składek członkowskich lub darowizn.

Opodatkowanie przychodów pochodzących ze źródeł nieujawnionych

Kolejna propozycja zakłada, że OPP będzie miała zakaz przekazywania środków (zebranych w ramach 1 proc.) organizacjom niebędącym w wykazie MPiPS. Obecnie zdarza się, że organizacje uprawnione do zbierania 1 proc. de facto zbierają pieniądze dla innych organizacji, niekiedy pobierając za to opłaty, np. pod pretekstem zbierania składek członkowskich.

To, jak organizacje OPP wykorzystują otrzymywany 1 proc., skontrolowała Najwyższa Izba Kontroli. W opublikowanym w grudniu 2014 r. raporcie NIK postuluje m.in. wprowadzenie limitu wydatków organizacji na reklamę - "żeby nie było tak, że zdecydowana większość zebranych pieniędzy później może trafić na reklamy, żeby pozyskać kolejne pieniądze. Nie temu ten system służy" - mówił prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

NIK zwróciła uwagę, że ustawodawca zobowiązał publiczne radio i telewizję do nieodpłatnego rozpowszechniania, we współpracy z OPP, audycji popularyzujących m.in. ideę przekazywania konkretnym organizacjom pożytku publicznego 1 proc. podatku PIT. Z kontroli wynika, że OPP, poza jednostkowymi przypadkami, z tej możliwości nie korzystały.

Z danych resortu finansów za 2013 r. wynika, że ponad 12 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego; w sumie otrzymały one ponad 506 mln zł.

Aby przekazać 1 proc. podatku wybranej OPP, wystarczy w odpowiednią rubrykę w zeznaniu podatkowym wpisać jej nazwę i numer KRS. Pieniądze zostaną przelane przez urząd skarbowy. 1 proc. można przekazać organizacjom figurującym w wykazie MPiPS dostępnym na stronie www.pozytek.gov.pl. (PAP)

gdyj/ itm/

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o tytoń do żucia, tytoń do nosa

    Od 20 maja 2024 r. katalog wyrobów tytoniowych objętych systemem Track&Trace zostanie rozszerzony m.in. o pozostałe wyroby tytoniowe niebędące wyrobami akcyzowymi np. tytoń do żucia, tytoń do nosa.

    Dotacje na cyfryzację firm 2024. Innowacje cyfrowe w MŚP na Śląsku oraz Dig.IT Transformacja Cyfrowa Polskich MŚP

    Jakie dofinansowanie można obecnie uzyskać na cyfryzację firmy będąc małym lub średnim przedsiębiorcą?

    Ceny transferowe 2024 - kontrole. Wezwanie do przedłożenia dokumentacji lokalnej, a zwolnienie dla podmiotów krajowych

    W związku z rosnącym zainteresowaniem organów podatkowych cenami transferowymi można zaobserwować zwiększoną liczbę kontroli w tym zakresie. Choć prowadzenie kontroli na podstawie i w granicach przepisów prawa stanowi obowiązek organów podatkowych, kontrolującym zdarzają się w tym zakresie nadużycia.

    Fundusze z FENG zasilą polski rynek venture capital. Przygotowanie pod inwestycje zwiększy szansę na uzyskanie finansowania

    Z końcem lutego 2024 r. zakończony został pierwszy nabór do pięciu programów PFR Ventures, w ramach których do polskich funduszy venture capital ma popłynąć 2 mld zł z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). W kwietniu br startuje drugi nabór, a do końca 2024 roku PFR Ventures planuje przeprowadzić łącznie pięć rund selekcyjnych. W wyniku realizacji programów PFR Ventures przez polski rynek VC ma przepłynąć w ciągu kilku najbliższych lat ok. 3,1 mld złotych.

    Jeśli nie WIRON to jaki wskaźnik zastąpi WIBOR i od kiedy? Niepewność na rynku bankowym. Gubią się też klienci banków. Czy kredyty o stałym oprocentowaniu będą bardziej powszechne?

    Od kilku miesięcy temat wskaźników referencyjnych stał się bardzo gorący. Banki wydają się być już zniesmaczone całą tą reformą wskaźnikową, której końca nie widać. Także konsumenci już się w tym gubią, bo nie wiedzą, czy wskaźnik, który mają wpisany do umowy, od którego zależy ich oprocentowanie, będzie istniał, a jeśli nie, to na jaki inny się zmieni.

    Minister finansów ma nadzieję, że handlowe niedziele zostaną uregulowane w tym roku. Będą wyższe wpływy z VAT

    Trwa dyskusja nad przywróceniem handlu w niedziele. W Sejmie znajduje się projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie dwóch handlowych niedziel w miesiącu. Jakie byłyby skutki wprowadzenia dwóch handlowych niedziel w miesiącu w zakresie podatku VAT?

    Zmiany w handlu internetowym 2024. Minister Finansów: urzędy skarbowe dowiedzą się gdy zrobisz 30 (i więcej) transakcji w roku

    Minister finansów, Andrzej Domański zapewnił 12 kwietnia 2024 r., że nowe przepisy nie sprawią, że urzędy skarbowe będą inwigilować osoby sprzedające w internecie. Wyjaśnił, że monitorowanie transakcji będzie się zaczynać od 30 transakcji w ciągu roku i wtedy zostaną one zaraportowane.

    Obowiązek informowania ZUS o umowie o dzieło. Więcej formularzy RUD, ale mniej zawieranych umów. Dlaczego?

    ZUS informuje, że w 2023 r. złożono do ZUS-u więcej formularzy RUD niż rok wcześniej, ale odnotowano nieznaczny spadek zawieranych umów o dzieło zarówno w stosunku do 2022 r. jak i 2021 r.

    Domański: chcemy podnieść limit przychodów zwalniających z VAT do 240 tys. zł od stycznia 2025 r.

    Szykuje się podwyższenie limitu przychodów uprawniających do zwolnienia z rozliczania VAT do 240 tys. zł z obecnych 200 tys. zł. Zmiana miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

    Domański: przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację; inflacja na koniec tego roku wyniesie 4-5 proc.

    Śledzimy co dzieje się na rynku handlu żywnością. Widzimy, że to przywrócenie stawki VAT do poziomu 5 proc. miało niewielki wpływ na inflację - powiedział minister finansów Andrzej Domański. Według niego inflacja na koniec 2024 roku wyniesie 4-5 proc.

    REKLAMA