REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta przychodów w bieżących okresach rozliczeniowych - propozycje MG

Subskrybuj nas na Youtube
MG za możliwością rozliczenia korekt w bieżących okresach rozliczeniowych
MG za możliwością rozliczenia korekt w bieżących okresach rozliczeniowych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki proponuje wprowadzenie możliwości uwzględnienia korekt przychodów w bieżących okresach rozliczeniowych. Dotyczyłoby to sytuacji, gdy korekta związana byłaby np. z obniżeniem ceny, udzieleniem rabatu, czy zwrotem towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Propozycje te zawarto w projekcie noweli ustawy o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów i przewidują wprowadzenie zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT) oraz zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dotyczą one możliwości korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów (co wpływa na podstawę opodatkowania) w bieżącym okresie rozliczeniowym, a nie okresie, którego dotyczyła korekta.

REKLAMA

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzasadnia MG, zmiana ma na celu wprowadzenie zasady polegającej na tym, iż fakty mające wpływ na korektę podstawy opodatkowania, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie powinny być rozpoznawane ze skutkiem „wstecz”, a rozliczane w bieżącym okresie rozliczeniowym.

"W przypadku wystąpienia okoliczności, skutkującej obniżeniem ceny sprzedaży, a tym samym uprawniającej do obniżenia przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, korekta po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinna odbywać się w dacie jej wystawienia, tj. w bieżącym okresie rozliczeniowym" - argumentuje resort gospodarki.

W uzasadnieniu wyjaśniono, że obecnie ustawy podatkowe nie precyzują, w jakim momencie podatnik powinien dokonać korekty przychodów w związku z wystawieniem faktury korygującej bądź skorygować koszty uzyskania przychodów w związku z otrzymaniem faktury korygującej. Pozostawiają tym samym pole do interpretacji tego problemu.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Organy podatkowe stoją na stanowisku, iż wystawienie faktury korygującej z powodu okoliczności zaistniałych po dokonaniu sprzedaży czy też zakupu, nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości, dotyczy więc pierwotnej faktury. Oznacza to, że podatnik zobowiązany jest dokonać korekty przychodu i kosztu uzyskania przychodu z datą wsteczną, czyli w dacie jego powstania.


Według Ministerstwa Gospodarki moment ujęcia faktury korygującej, zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów podatkowych, powinien być uzależniony od okoliczności, jakich dotyczy ta faktura. Jeżeli pierwotnie sporządzona faktura błędnie dokumentowała stan faktyczny, a więc korekta jest wynikiem błędu (zawierała pomyłki np. w ilości, cenie lub kwocie podatku VAT), wówczas korekta powinna być przyporządkowana wstecznie do okresu, którego dotyczy.

Natomiast w wypadku, gdy faktura pierwotna prawidłowo dokumentowała stan faktyczny, który miał miejsce w dacie jej wystawienia, a faktura korygująca została wystawiona przez sprzedawcę z powodu późniejszych zdarzeń (okoliczności mających wpływ na zmianę przychodów powstałych już po wystawieniu faktury pierwotnej), takich jak np. obniżenie ceny, udzielenie rabatu, czy zwrotu towaru, m.in. w wyniku zawarcia ugody w postępowaniu mediacyjnym - fakturę korygującą należy rozliczyć na bieżąco, z datą jej wystawienia.

Korekta kosztów po likwidacji działalności gospodarczej

Zdaniem autorów projektu wprowadzenie możliwości rozliczenia korekt w bieżących okresach będzie miało kilka plusów. Przede wszystkim uprości rozliczenia faktur korygujących wystawionych w związku ze zwrotem towarów, czy udzielonym rabatem. Nie trzeba też będzie dokonywać korekt wcześniejszych zeznań podatkowych, nieraz za kilka lat wstecz, czy zmieniać wcześniejszych sprawozdań finansowych.

MG wśród plusów wymienia także "zniwelowanie obawy utraty wiarygodności na rynku przez spółki giełdowe (przedsiębiorców będących spółkami akcyjnymi, notowanymi na giełdzie papierów wartościowych) wskutek konieczności korygowania przychodów lub kosztów +wstecz+". Zdaniem MG późniejsze, a nie wcześniejsze obniżenie kosztów uzyskania przychodów, nie wpływa negatywnie na dochody budżetowe, poza tym wzrośnie ekonomika prowadzonych działań kontrolnych przez organy - weryfikacja rozliczeń podatnika będzie bowiem łatwiejsza.

Przekazanie środka trwałego na cele osobiste - korekta kosztów

Pozytywnie pomysł ministerstwa ocenili przedsiębiorcy. Związek Rzemiosła Polskiego w opinii do projektu napisał, że zmiana jest "wyjątkowo korzystną regulacją". Jak ocenił, obecne przepisy są nieżyciowe; w przypadku korekt dla poprzedniego roku podatkowego powodują konieczność zmian zeznania podatkowego, sprawozdania finansowego, zaliczek, a nawet remanentu. Związek zaproponował, by iść dalej i uchylić przepis nakazujący korektę w przypadku nie uregulowania płatności w określonym terminie.

Z kolei Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw uznała, że zaproponowane zmiany są szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw. Zdaniem Fundacji obecne, nieprecyzyjne przepisy powodują ogromne kłopoty dla firm związane z obowiązkiem zmian deklaracji, czy sprawozdań finansowych. "Skala tego problemu jest duża, więc rozwiązanie tego problemu jest szczególnie istotne dla MŚP" - napisano. (PAP)

mmu/ mww/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA